آرامگاه مولانا در قونیه

آرامگاه مولانا در قونیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 آذر ، 1402

آرامگاه و مقبره مولانا در قونیه

آرامگاه مولانا در قونیه به موزه تبدیل شده و بازدیدکنندگان زیادی دارد. برای پاسخ به اینکه آرامگاه مولوی در کدام کشور است و اطلاعات دیگر، این مطلب را بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از مشهورترین شاعران ایرانی، در سال 604 هجری قمری در بلخ به دنیا آمد. پدر او از صوفیان بزرگ زمان بود که به دلیل مشکلاتی با سلطان محمد خوارزمشاه داشت از بلخ خارج شد و به همراه خانواده به قونیه رفت. مولانا پس از فوت پدر، راه او را در پیش گرفت و به یکی از عالمان مشهور تبدیل شد؛ اما در سال 642 هجری قمری در ملاقات با شمس تبریزی، انقلابی در او پدید آمد و مسیر زندگی‌اش را برای همیشه تغییر داد. مولانا پس از آشنایی با شمس به شاعری به امروز می‌شناسیم تبدیل شد و آثاری شگفت‌انگیز همچون مثنوی و دیوان شمس را از خود به جای گذاشت.

مولانا شهرت جهانی دارد و در کشورهای مختلف با نام‌هایی همچون مولوی، مولانا یا رومی شناخته می‌شود؛ اما متاسفانه بسیاری از ایرانیان نمی‌دانند که آرامگاه مولوی در کدام کشور است؟ در این مقاله به توضیحاتی درباره آرامگاه مولانا می‌پردازیم؛ آرامگاهی که اکنون به موزه تبدیل شده و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر دنیا دارد. برای آشنایی بیشتر با آرامگاه این شاعر گرانقدر فارسی، مطالعه مطلب پیش‌رو را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

تصویری از آرامگاه مولانا

آشنایی با تاریخچه آرامگاه مولانا؛ چرا آرامگاه مولانا در ترکیه است؟

مولوی یکی از شناخته‌شده‌ترین شعرای ایرانی به شمار می‌رود؛ اما این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که چرا آرامگاه مولانا در ترکیه است؟ این شاعر و عالم وارسته در سال 652 هجری شمسی در سن 66 سالگی در قونیه، که در آن دوره یکی از نواحی امپراتوری روم بود، جان خود را از دست داد و در همانجا به خاک سپرده شد.

مولانا فقط یک شاعر مشهور نبود، بلکه از علمای نامدار به شمار می‌رفت و شاگردان و مریدان بسیاری داشت. او که از کودکی بلخ را ترک کرده و به قونیه آمده بود، تا آخر عمر در همین شهر ماند و در جنوب شرقی قونیه بر فزار تپه‌ای به ارتفاع 1016متر به خاک سپرده شد. قونیه یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌های انسانی است که قدمت آن به بیش از 7500سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

آرامگاه مولوی دقیقا در زمان مرگ او ساخته شد. پیکر او در باغی به نام «ارم باغچه» در کنار پدرش آرام گرفت. یک سال پس از فوتش، سلطان ولد و تعدادی از مریدان مولانا مقبره‌ای به شکل استوانه با گنبدی مخروطی به رنگ فیروزه بر مزار او ساختند و کتیبه روی آن قرار دادند. این کتیبه که به آیات قرآن مزین شده، همچنان بر مزار مولانا باقی است.

با گذشت یک قرن از ساخت مقبره مولانا، این آرامگاه مرمت و بازسازی شد و در زمان پادشاه دوم عثمانی، گنبد مخروطی این بنا با کاشی‌های لاجوردی پوشیده شد و به شکل امروزی درآمد. با گذشت زمان بخش‌های متعددی به مقبره مولانا اضافه شد و مساحت آن از 6500 مترمربع به 18000 مترمربع گسترش پیدا کرد.

این مکان در سال اواسط قرن بیستم به موزه تبدیل شد و در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین اماکن تاریخی و مذهبی ترکیه به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا دارد. شما می توانید در تور قونیه از این مکان بازدید کنید.

آرامگاه مولانا

سبک معماری موزه و آرامگاه مولانا

شواهد حاکی از آن است که اولین معمار آرامگاه مولانا فردی ایرانی به نام بدرالدین تبریزی بوده است؛ یعنی گنبد هرمی شکل و فیروزه‌ای این بنا که اکنون به نماد مقبره مولانا تبدیل شده، از شاهکارهای این هنرمند تبریزی محسوب می‌شود. این گنبد 25متر ارتفاع دارد و از قسمت پایین یک استوانه و در قسمت بالا مخروطی چند ضلعی را تشکیل داده است. بسیاری از افراد، شکل این گنبد را به کلاه صوفیان تشبیه می‌کنند.

در طراحی آرامگاه مولوی از معماری اسلامی، سلجوقی و عثمانی استفاده شده است. گنبدهای نیم‌دایره و مناره بلندبالای این بنا، بسیار زیبا هستند و اوج هنر معماری را نشان می دهند.

نمای هوایی از آرامگاه مولانا

بخش‌های مختلف موزه و مقبره مولانا

شهر قونیه به دلیل وجود موزه و مقبره مولانا، به عنوان پایتخت معنوی ترکیه شناخته می‌شود. در این قسمت از مقاله، بخش‌هایی از بنای تاریخی، مذهبی و فرهنگی آرامگاه مولانا را به شما معرفی می‌کنیم تا بیشتر با این مکان منحصربه‌فرد و خاص آشنا شوید.

  • اتاق آرامگاه: این اتاق درست زیر گنبد فیروزه‌ای قرار دارد و پیکر مولانا در آنجا آرام گرفته است. کلیه قسمت‌های این اتاق با استفاده از خوش‌نویسی، منبت‌کاری و حکاکی روی سنگ تزیین شده‌ و در سرتاسر آن آیه‌های قرآن به چشم می‌خورد.
  • سنگ قبر مولانا: از 10 سنگ قبر مختلف تشکیل شده و پارچه‌ای زرکوب روی آن را پوشانده است. این پارچه مزین به آیات قرآن، توسط سلطان عبدالحمید دوم در سال 1894 میلادی به آرامگاه اهدا شده است. ضریح بلندی که بر قبر قرار گرفته از شاهکارهای منبت‌کاری دوره سلجوقی مربوط به قرن 16 میلادی به شمار می‌رود. روی قبر و کتیبه‌های اطراف آن مملو از اشعار و جملاتی با مضمون فلسفه و عرفان است.
  • محل برگزاری مراسم: مراسم‌های عرفانی مانند رقص سماع، هال یا شمانه در سه محوطه سنگ‌فرش شده موزه، مطبخ و مسجد داخل حرم انجام می‌شود. این آیین‌ها با رقص و موسیقی همراه هستند و برای درک ماورای هستی انجام می‌شوند.
  • مطبخ: در بخش جنوب غربی بنا، مکانی به نام مطبخ وجود دارد که در قرن 16 میلادی نقش آشپرخانه را ایفاده می‌کرد؛ اما حالا به مکانی برای رقص سماع تبدیل شده است و همچنین مجسمه‌هایی با لباس‌های سنتی ترکی در آن قرار داده‌اند.
  • سلول دراویش: در زمان‌های گذشته در این 17 سلول، دراویش به تزکیه روح و نفس مشغول بوده‌اند. البته در حال حاضر این اتاقک‌ها تغییر کاربری داده‌اند و از آن‌ها به عنوان مکانی برای فروش بلیط، بخش اداری و همچنین محلی برای نگهداری کتاب‌های نفیس استفاده می‌شود.

اتاق تلاوت، سماع خانه، نمایشگاه قرآن و موزه نیز از بخش‌های دیگر مقبره مولانا هستند. آثاری مانند کتاب‌های تاریخی، قرآن‌های خطی، دست‌نوشته‌های کهن، آثار هنری دوره سلجوقیان، ابزارآلات موسیقی دوره روم باستان، لباس دراویش و قالیچه‌های نفیس در موزه مولانا نگه داشته می‌شوند.

تصویری از رقص سماع

آدرس آرامگاه مولانا در قونیه و نحوه دسترسی

آرامگاه مولانا در ترکیه، شهر قونیه، محله عزیزیه، خیابان مولانا قرار دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در هر نقطه از شهر که باشید با اتوبوس‌های موجود در سطح شهر به مزار مولانا دسترسی خواهید داشت؛ همچنین متروهای روگذر نیز ایستگاه‌های متعددی در نزدیکی آرامگاه مولانا دارند و سریع‌تر از اتوبوس هستند. البته تاکسی‌ها نیز وسایلی سریع و قابل دسترس هستند؛ اما در مقایسه با اتوبوس و مترو هزینه بالاتری دارند.

ساعت و هزینه بازدید از مقبره مولانا جلال‌الدین بلخی

آرامگاه و موزه مولانا همه روزه از ساعت 9:00 صبح باز می‌شود. این مکان در نیمه اول سال تا ساعت 19:00 و در نیمه دوم سال تا ساعت 17:00 پذیرای بازدیدکنندگان است.

هزینه بازدید از آرامگاه مولانا رایگان است؛ اما در صورتی که به راهنمای صوتی نیاز داشته باشید، باید 10لیر پرداخت کنید. این راهنما به زبان‌های مختلف از جمله فارسی، توضیحاتی درباره مقبره و موزه به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

آشنایی با قوانین بازدید از آرامگاه مولانا

بازدید از هر مکان و به ویژه اماکن مذهبی، آداب و رسوم خاص خود را دارد. در این بخش به قوانین بازدید از آرامگاه مولانا می‌پردازیم تا در سفر به قونیه با مشکلی مواجه نشوید.

  • کلیه بازدیدکنندگان باید بدون کفش وارد آرامگاه و موزه مولانا شوند
  • عکاسی با استفاده از فلش، ممنوع است
  • کلیه بازدیدکنندگان باید پوشش مناسب داشته باشد. لباس‌های تنگ و کوتاه با فضای معنوی این آرامگاه هم‌خوانی ندارد
  • در طول بازدید از آرامگاه مولانا باید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید
  • اگر در زمان اجرای رقص سماع وارد آرامگاه شوید، ملزم به پرداخت هزینه‌ای مشخص هستید

آرامگاه مولانا یک مکان مقدس به شمار می‌رود و برای کلیه افراد قونیه با هر عقیده و مذهب بسیار قابل احترام است. با رعایت این قوانین و نکات،‌ بازدیدی بدون دردسر و دلنشین را در تور ترکیه خواهید داشت.

سفری به‌یادماندنی به پایتخت مذهبی ترکیه، با تورهای الفبای سفر

در این مقاله درباره جذابیت‌های آرامگاه مولانا، از مشهورترین شعرای ایرانی، صحبت کردیم. هر ایرانی که اهل شعر و غزل باشد و به فرهنگ غنی این مرز و بوم علاقه داشته باشد، باید از موزه و آرامگاه این شاعر گرانمایه دیدن کند. برای بازدید از مزار مولانا کافی است یک بلیط به مقصد ترکیه خریداری کنید و راهی سفری عرفانی شوید.

مجموعه آژانس هواپیمایی الفبای سفر همواره در تلاش است تا بهترین خدمات گردشگری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. برای خرید تورهای داخلی و خارجی با قیمت مناسب، خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل‌های یک تا پنج ستاره، همین حالا از طریق سایت این مجموعه اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه اصلی سایت شوید یا با کارشناسان حاضر در مجموعه تماس بگیرید. مطمئن باشید که با ما سفری شیرین و به‌یادماندنی را تجربه خواهید کرد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt