توصیه های پزشکی سفر به هند

توصیه های پزشکی سفر به هند

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 بهمن ، 1402

توصیه های پزشکی سفر به هند

سفر به کشوری که از نظر آب و هوایی، طبیعت، تغذیه و فرهنگ با ما متفاوت است، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین باید توصیه های پزشکی سفر به هند را رعایت کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بیشتر مردم دنیا فکر می‌کنند با سفر به هند ممکن است سلامتی‌شان به خطر بیفتد. با توجه به تبلیغات اشتباهی که در مورد وضعیت بهداشت و ازدیاد جمعیت در هند وجود دارد، همه نگاهی منفی نسبت به این کشور دارند. در چند سال اخیر، استانداردهای بهداشت و نظافت در این کشور رشد داشته است. به هر حال سفر به یک کشور خارجی که از نظر آب و هوایی، طبیعت، تغذیه و فرهنگ با ایران متفاوت است، ممکن است مشکلاتی را هم ایجاد کند. بنابراین باید زمان شرکت در تور هند نوروز توصیه‌های پزشکی را رعایت کنید.

توصیه‌های پزشکی توسط آژانس مسافرتی

در تمامی تورهایی که در زمینه گردشگری به خارج کشور فعالیت دارند، توصیه‌های پزشکی زیادی به مسافران می‌شود. اگر شما هم جزء کسانی هستید که در تور هند نوروز شرکت کرده‌اید، حتما بارها این توصیه‌ها را از زبان راهنمای تور قبل از سفر شنیده‌اید. اما خوب است برخی از موارد احتیاطی را با یکدیگر مرور کنیم.

مراقبت تغذیه خود باشید

قبل از هر چیز باید از آژانس مسافرتی بخواهید برای تأمین غذا در طی سفر با شما هماهنگ باشد. برخی از تورها خودشان غذای مسافران را تهیه می‌کنند و برخی دیگر فقط محل اقامت را قبول می‌کنند و هزینه غذا برعهده مسافر خواهد بود. در هر صورت باید در مورد غذایی که میل می‌کنید، کمی مراقب باشید. ممکن است نسبت به برخی از گوشت‌هایی که تاکنون در ایران میل نکرده‌اید، حساسیت داشته باشید.

همچنین از لیدر تور هند بخواهید در مورد غذا بیشتر مراقب باشد. غذاهایی که چند مرتبه گرم می‌شوند و یا از موادی که مانده و بیات هستند، ممکن است به سلامت شما آسیب برساند. همچنین باید در مورد آلرژی‌های خود با لیدر صحبت کنید. اگر شخصا به مسافرت رفته‌اید، بهتر است خودتان غذا را تهیه کنید. برای خوردن غذا در بیرون هم به سراغ رستوران‌هایی بروید که مورد تایید تورهای گردشگری است.

همچنین از مصرف میوه و سبزیجات خام و پوست نکنده خودداری کنید.

مراقبت تغذیه خود باشید

مراقبت تغذیه خود باشید


بهداشت شخصی را رعایت کنید

یکی دیگر از توصیه‌های مهم در تور هند توجه به بهداشت فردی است که می‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌های ویروسی نجات دهد. قبل از غذا حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. بریدگی و زخم روی پوست را تمیز نگه دارید و از اسپری مخصوص و گاز استریل برای ضدعفونی کردن این نواحی استفاده کنید. برای جلوگیری از عفونت بهتر است روی زخم یا بریدگی را با باند و چسب بپوشانید.

راهنماهای آژانس مسافرتی حتما قبل از سفر توصیه‌هایی برای مراقبت از خودتان در مورد «مالاریا» خواهند کرد. اگر دچار گزش مالاریا شدید، از خراش و خاراندن ناحیه پوست خودداری کنید. عفونت و زخم‌های گرمسیری، خارش زیادی را به دنبال دارد. بهترین کار شستشوی پوست با استفاده از صابون گوگرد است که این ناحیه را خشک نگهدارد و به تکسین خارش کمک کند.

قبل از رفتن به سفر هم بهتر است وسایل بهداشتی مثل بتادین، پنبه، چسب زخم، گاز استریل، سرم شستشو و پماد تتراسایکلین به همراه داشته باشید.

واکسیناسیون قبل از سفر به هند

از زمانی که در تور هند نوروز ثبت نام می‌کنید، تا روزی که باید برای سفر حاضر شوید، باید به فکر واکسیناسیون خود باشید. واکسن‌های کزاز، تیفوئید و هپاتیت A توسط بیشتر گردشگران خارجی زده می‌شود. همچنین بهتر است برای جلوگیری از دیفتری هم واکسن بزنید.

واکسیناسیون هپاتیت B، هاری، مننژیت، آنسفالیت ژاپنی و سل تنها در صورتی توصیه می‌شود که قرار باشد به مناطق دور افتاده هند سفر کنید. بیماری هپاتیت A که از طریق آب و غذای آلوده یا از طریق بزاق منتقل می‌شود که علائم آن تب، اسهال و خستگی است و شاید تا چند ماه اثر در بدنتان باقی بماند. زرد شدن سفیدی چشم، ضعف عمومی بدن و نارنجی شدن ادرار هم از دیگر نشانه‌های هپاتیت A است. در این مواقع باید از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

هپاتیت B مانند ایدز از طریق خون یا تماس جنسی منتقل می‌شود و بنابراین نباید در یک کشور خارجی به هر کسی اعتماد کنید. بیماری تب حصبه هم از دیگر دغدغه‌های برخی از بیماران است که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود. این بیماری تنها در برخی از مناطق هند شیوع پیدا می‌کند و نباید خیلی نگران باشید.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باید در مورد آن بیشتر مراقب باشید، وبا است که باعث اسهال شدید و گرفتگی عضلات و ضعف بدن می‌شود. این بیماری به ندرت در هند رخ می‌دهد. با این حال بهتر است قبل از سفر حتما واکسیناسیون شوید. بیشتر مقامات پزشکی هند به ایمن سازی بدن در برابر مننژیت منگوکوکی توصیه می‌کنند. این بیماری از طریق ویروس‌ها در هوا منتشر می‌شود و به پوشش داخلی مغز حمله می‌کند.

از حیوانات فاصله بگیرید

یکی از بیماری‌هایی که از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود، هاری است. بنابراین توصیه می‌شود از نزدیک شدن به سگ‌ها و میمون‌ها خودداری کنید. اگر به باغ وحش می‌روید، از نزدیک شدن و لمس کردن حیوانات خودداری کنید. حالا حیوان هر چقدر هم زیبا به نظر برسد، ممکن است به سلامت شما آسیب برساند و یا ناقل بیماری باشد.

اگر در اثر لمس یک حیوان یا پرنده دست شما زخمی شد یا خراش برداشت، بلافاصله زخم را با صابون و یا مواد شوینده بشویید. در صورت امکان از الکل یا پد الکلی استفاده کنید و سریع به نزدیک‌ترین بیمارستان برای تزریق واکسن ضدهاری مراجعه کنید.

از حیوانات فاصله بگیرید

از حیوانات فاصله بگیرید

با مشکل گرمازدگی جدی برخورد کنید

اگر در مناطق کوهستانی و سردسیر زندگی می‌کنید و حالا قصد شرکت در تور هند را دارید، باید به موضوع گرما و آفتاب غیرمنتظره این کشور هم فکر کنید. بسیاری از گردشگرانی که به تور دهلی آگرا جیپور نوروز می‌روند، دچار بثورات پوستی، گرمازدگی و خارش شدید می‌شوند. عفونت مجاری عرق ناشی از تعریق زیاد هم از نتایج تغییرات آب و هوایی است.

در این مواقع باید با دوش آب خنک، استفاده از پودر اکسید روی (در هند فروخته می‌شود) و لباس نخی گشاد وضعیت را به نفع خودتان تغییر دهید. کم آبی بدن گرمازدگی را تشدید می‌کند. پس باید تا جایی که ممکن است مایعات کافی میل کنید. یکی از علامت خطر اصلی، ادرار نامنظم (فقط یک بار در روز) است. ادرار تیره رنگ هم به این معناست که بدن آب نیاز دارد.

مایعات و آب بدن را هیدراته و خنک نگه می‌دارد و در مقابل گرمازدگی از شما محافظت می‌کند. گرمازدگی زیاد برای کسانی که دچار بیماری قلبی هستند، بسیار خطرناک است و باید تا جایی که ممکن است مراقب خودتان باشید. در ساعات گرم روز در هتل بمانید و از سیستم تهویه مطبوع لذت ببرید.

با آفتاب سوختگی مقابله کنید

آفتاب هند با آن چیزی که در ایران مشاهده می‌کنید، تفاوت دارد. به هر حال این کشور به خط استوا نزدیک‌تر است و آفتاب به صورت ملایم و تند بر روی پوست شما می‌تابد. در این مواقع باید از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید. استفاده از عینک آفتاب وقتی در مقابل نور آفتاب هستید، کلاه و لباس آستین بلند هم می‌تواند پوست بدنتان را در برابر اشعه مضر UV محافظت کند.

برای کاهش آفتاب سوختگی بهتر است در زمان غروب و شب به بیرون بروید.

با آفتاب سوختگی مقابله کنید

با آفتاب سوختگی مقابله کنید

مراقب مالاریا باشید

اگرچه دولتمردان هند تلاش‌های زیادی برای کنترل مالاریا کرده‌اند، اما این بیماری همچنان یکی از قاتل‌های بزرگ هند است. بنابراین باید در تور با راهنمای آژانس مسافرتی صحبت کنید و هر توصیه‌ای را که برای مراقبت از خودتان کرد، گوش دهید. بیماری مالاریا توسط یک انگل حمل شده در بزاق پشه ماده آنوفل ایجاد می‌شود. شاید کمی در این مورد نگران شدید که باید بگوییم مالاریا در همه مناطق هند نیست و فقط در بخش‌های شمال شرقی (اودیشا و چاتیسگار) است.

در مناطق کوهستانی هیمالیا خبری از مالاریا نیست. حتی گزش این حشره هم طی چند هفته درمان می‌شود. فقط باید داروها را حتی بعد از بازگشت به خانه مصرف کنید. مالارون، داکسی‌سایکلین یا مفلوکین از جمله داروهایی است که برای کسانی که دچار گزش این حشره می‌شوند، تجویز می‌شود.

در مقابل تب دنگی و آنسفالیت ژاپنی از خودتان محافظت کنید

طبق تجربه تور هند نوروز در سال‌های قبل، تب دنگی از دیگر بیماری‌هایی است که توسط نیش پشه منتقل می‌شود. این بیماری هم علائمی شبیه به مالاریا دارد که درد آن به استخوان‌ها می‌رسد. متاسفانه هیچ واکسنی برای تب دنگی وجود ندارد و فقط باید به پزشک مراجعه کنید و داروهای کاهش تب را بخورید.

آنسفالیت ژاپنی هم یک عفونت ویروسی است که از پشه‌ها منتقل می‌شود و سردرد، دردهای عضلانی و تب را به دنبال دارد. این بیماری بیشتر در مناطق مرطوب و روستایی و نزدیک به مزارع برنج‌کاری شایع است. پس اگر نگران ابتلا به این بیماری هستید، بهتر است از رفتن در نزدیکی مزارع برنج خودداری کنید. ضمن اینکه این بیماری به ندرت بیماران را درگیر می‌کند. در هر صورت بهتر است بعد از باران‌های موسمی به اطراف شالیزارها بروید که دیگر خبری از پشه نیست.

در مقابل بیماری های پشه از خودتان محافظت کنید

در مقابل بیماری های پشه از خودتان محافظت کنید

مراقبت سیستم گوارش خود باشید

یکی دیگر از توصیه‌های پزشکی سفر به هند مربوط به مشکلات روده و معده است. اسهال یکی از شایع‌ترین آفت جان مسافران است که به صورت خفیف تا شدید خود را نشان می‌دهد. این بیماری اگر با علائم دیگری همراه نبود، ممکن است نشانه عدم سازگاری معده شما با یک غذا یا نوشیدنی جدید هندی باشد. اسهال همراه با استفراغ و گرفتگی عضلات هم اغلب به دلیل مسمومیت غذایی است. این مشکلات طی 24 تا 48 ساعت حتی بدون درمان هم خود به خود از بین می‌رود. پس جای نگرانی نیست!

در این مواقع باید نمک و آب از دست رفته بدن را تأمین کنید. برای این کار مقداری سرم خانگی بسازید و یا آن را از داروخانه تهیه کنید. برای تهیه سرم، نصف قاشق چایخوری نمک را با 4 حبه قند و  یک لیتر آب ولرم مخلوط کنید و بنوشید. این سرم نه تنها باعث تقویت بدن می‌شود، بلکه در صورت افت فشارخون، می‌تواند دوباره آن را به حالت نرمال برگرداند.

اگر آنقدر بیمار شدید که نتوانستید علائم بیماری را تحمل یا آن را در خانه درمان کنید، فورا به پزشک مراجعه کنید. در این مواقع از خوردن محصولات لبنی، نوشیدنی کافئین دار، ادویه‌ها، غذاهای چرب و برخی میوه‌های سنگین مثل سیب خودداری کنید.

چطور از خدمات پزشکی هند کمک بگیریم؟

این سوالیست که برای اغلب کسانی که در تور هند نوروز شرکت می‌کنند، وجود دارد. به هر حال بخش زیادی از توریست‌ها به زبان هندی تسلط ندارند و ارتباط برقرار کردن با کارکنان داروخانه و پرسنل درمان برایشان دشوار است. اما خبر خوب اینکه بیشتر پزشکان هندی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

در آژانس مسافرتی برای اینکه بتوانید راحت‌تر با مردم هند ارتباط برقرار کنید، حتما یک لیدر مسلط به زبان هندی یا انگلیسی همراه شما حضور دارد. بنابراین با کمک این فرد می‌توانید به راحتی از خدمات بهداشتی و پزشکی کشور هند استفاده کنید.

ناگفته نماند این کشور از نظر پزشکی در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است و داروهای آن مطابق با استانداردهای فارماکوپه هند (IP) تولید می‌شود.

استفاده از خدمات پزشکی هند

استفاده از خدمات پزشکی هند

سخن نهایی

هند از جمله کشورهای توریستی در آسیای میانه است که هر سال جمع زیادی از گردشگران از سراسر دنیا را به سمت خود جلب می‌کند. طبیعت زیبا، تنوع اقلیمی، جاذبه‌های گردشگری متعدد و فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور دلیل رشد صنعتی گردشگری هند بوده است. البته بسیاری از مردم در دنیا تصور می‌کنند این کشور از نظر بهداشت و پزشکی رشد زیادی نکرده و ممکن است با سفر به هند دچار بیماری شوند. اگر توصیه‌های پزشکی سفر به هند و راهنما‌یی‌های تور هند را به خوبی اجرا کنید، دچار مشکل نخواهید شد. شما می توانید از طریق آژانس هواپیمایی الفبای سفر بهترین قیمت تورها را تجربه کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt