برنامه ریزی سفر به استانبول

برنامه ریزی سفر به استانبول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 آذر ، 1401

برنامه ریزی سفر به استانبول (3 تا 5 روزه)

برای داشتن یک سفر به یادماندنی به استانبول نیاز به یک برنامه ریزی خوب سفر به استانبول است. در این مقاله برنامه سفر 5 روزه به استانبول را به شما ارائه می دهیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای ترکیه و جهان با غنای فرهنگی، زیبایی های طبیعی، تاریخ ریشه دار، سازه های افسانه ای و دریای وسیع، سالانه پذیرای میلیون ها بازدید کننده است. 
از منظر جغرافیایی، استانبول شهری می باشد که دو قاره آسیا و اروپا را متحد می کند، استانبول همچنین به خاطر تنگه ای که دریای سیاه و مدیترانه را به هم وصل می کند نیز معروف است. به لطف همین ویژگی، پیوند بین فرهنگ های شرقی و غربی را در خود جای داده است.
استانبول در محل اتصال قاره ‌های آسیا و اروپا بر روی هفت تپه در مرزهای منطقه مرمره ترکیه ساخته شده است. نام این تپه ها کاخ توپکاپی، چمبرلی تاش، فاتح، بیازیت، ادیرنه کاپی، یاووز سلیم و کوجا مصطفی پاشا است. 
برنامه ریزی مناسب و در نظر داشتن نکات سفر به استانبول واقعاً می تواند تعطیلات شما را به یاد ماندنی تر کند، اولین سفر به استانبول می تواند شما را شگفت زده کند.
شما می توانید سفر 4 روزه به استانبول داشته باشید و یا برای برنامه سفر 3 روزه به استانبول برنامه ریزی کنید. ما در این مقاله یک برنامه سفر 5 روزه به استانبول را به شما ارائه می دهیم، پس با ما همراه شوید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

روز اول سفر به استانبول

استانبول یکی از شهر های بزرگ و مهم توریستی در ترکیه است. اگر قصد سفر تنها به استانبول را دارید، باید بدانید که در هر روز به کجا بروید، تا بتوانید در کمترین زمان بیش ترین جاهای دیدنی استانبول را ببینید.
در اولین روز سفر با تور استانبول برای اینکه با حال و هوا و مکان های مختلف شهر آشنا شوید و عادت کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم اول به میدان سلطان احمد بروید.
در این میدان قدیمی می توانید برخی از بناهای تاریخی مانند، بنای زیرزمینی باسیلیکای سیسترن و بنای بی نظیر ایاصوفیه را با معماری باشکوه آن تماشا کنید.
ایاصوفیه یکی از مهم ترین بناهای تاریخی جهان برای تاریخ هنر و معماری است، و هشتمین عجایب جهان به شمار می رود. این بنا در قرن ششم توسط فیلو دو شرق روم به عنوان هشتمین عجایب جهان معرفی شد. ایاصوفیه امروزی سومین سازه ای است که در همان زمین اما با رویکردی متفاوت از معماری قبلی ساخته شده است.
هنگام بازدید از این دو بنای تاریخی می توانید با راهنمای این مجموعه که به زبان بین المللی انگلیسی صحبت می کند، همراه شوید. همچنین می توانید بروشورهایی را که به انگلیسی و ترکی نوشته شده اند را نیز مطالعه کنید.
برای دیدن این دو بنا می بایست حداقل یک ساعت زمان بگذارید، در زمان بازدید از بنای با شکوه ایاصوفیه بیش تر دقت کنید. زمانی که وارد این بنای زیبا می شود، با قدمتی 1500 ساله رو به رو خواهید شد.
این بنا در زمان سلطنت عثمانی دارای کاربری های مختلفی بوده است، اما امروزه به یک مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.
پس از بازدید از این موزه 100 متر پیاده روی کنید، و به مسجدی با نام مسجد آبی بروید، این مسجد در کنار ایاصوفیه قرار دارد. در هنگام پیاده روی می توانید فواره های آلمانی میدان سلطان احمد را نیز تماشا کنید.
مسجد آبی بدون شک یکی از مهم ترین بناهای استانبول با تمام شکوه و عظمتش است، که توسط سلطان احمد اول بین سال های 1609 تا 1616 ساخته شده است. 
منبر، محراب و حجره السلطان مسجد به عنوان یک اثر هنری با صنعتگری خاص در حال ساخت است. این مسجد که یکی از پربازدیدترین بناهای استانبول است، در منطقه فاتح واقع شده است.
زیبایی باشکوه داخل این مسجد با کاشی های آبی رنگ و زیبایش به قرن ۱۷ ام میلادی بر می گردد، بعد از آن به خارج از مسجد آبی بروید و به میدان سلطان احمد برگردید، زمانی این میدان، میدانی برای اسب دوانی یونانی ها بوده است.
می توانید برای استراحت و خوردن غذا به ریتوران های اطراف این میدان بروید، و غذای خود را میل کنید و به گشت و گذار خود ادامه دهید.
پس از صرف غذا به بازار بزرگ استانبول بروید، این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای ترکیه با ۴ هزار مغازه سرپوشیده است، که می توانید در آن انواع ادویه جات، ترشی جات، دمنوش های گیاهی و البته سوغاتی های ترکیه ای را بیابید.
بعد یک روز گشت و گذار در استانبول می توانید برای صرف یک شام خوشمزه دوباره پیاده به میدان سلطان احمد بازگردید و یک شام دلچسب را در رستوران های اطراف میدان میل کنید.
بهتر است، هتل های اقامت خود را در محله های فاتح یا بی اوغلو رزرو کنید، زیرا جاذبه های استانبول بیش تر در این مناطق هستند.

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

روز دوم سفر به استانبول

روز دوم سفر به استانبول را با کاخ توپکاپی شروع کنید، کاخ توپکاپی یکی از اولین مکان هایی که با نام استانبول گردشگران می رسد.
بیشتر ساختمان های این کاخ در قرن هفدهم تکمیل شده اند. وقتی به منظره نگاه می کنید، می توانید کشتی های عبوری از شاخ طلایی و قایق های بیشماری را در این مکان ببینید.
بازدید از داخل این کاخ از جمله حرمسرا، شبستان ها و خزانه کاخ توپکاپی حداق ۲ ساعت زمان می برد. پس از وارد شدن به این کاخ به قسمت سرای کونیالی Konyalı Topkapı Sarayı Lokantası بروید و نمای زیبایی از تنگه ی بسفر را از این سرا تماشا کنید. 
پس از صرف یک ناهار خوشمزه ی ترکی در بازار بزرگ استانبول، راهی بندر امینونو شوید. این بندر جایی است، که می توانید با قایق های تفریحی و کشتی های کروز برای ۲ ساعت در تنگه بسفر گردش کنید.
بعد یک قایق سواری مهیج به سمت قسمت آسیایی استانبول و محله های کادیکوی بروید. در این محله می توانید در بازارهایی محلی این منطقه گشت و گذار کنید.
برای خوردن یک شام دلچسب می توانید به سمت اروپایی استانبول برگردید و شام خود را در رستوران شیا Çiya Sofrası که یکی از بهترین رستوران های این منطقه است، میل کنید.

روز سوم سفر به استانبول

در روز سوم سفر به استانبول می توانید به کاخ ها و باغ های این شهر بروید. روز خود را با تماشای کاخ دولماباغچه شروع کنید. کاخ دولما باغچه که توسط سلطان عبدالمجیت بین سال‌ های 1843-1856 ساخته شد، به سبک باروک و تحت تأثیر غرب ساخته شده است. 
این کاخ که معماری زیبایی دارد، از سال 1856 تا 1924 میزبان 6 سلطان بوده است. متفی کمال آتاتورک نیز بین سال های 1927 تا 1938 از این کاخ استفاده کرد و در اینجا درگذشت.
پس از بازدید از این کاخ به سمت میدان تکسیم Taksim Square و خیابان استقلال Istiklal Caddesi بروید. در این خیابان می توانید به مراکز خرید مدرن و لوکس این منطقه بروید و تمامی پوشاک، کیف و کفش، لوازم مورد نظر خود را خریداری کنید.
اگر دوست دارید پیاده روی کنید، می توانید بدون استفاده از وسیله نقلیه از مکان هایی که در فاصله کمی هستند بازدید کنید. پس از گشت و گذار در این خیابان به انتهای خیابان استقلال بروید، در انتهای خیابان استقلال وارد خیابان سنگفرش شده گالیپ دد می شوید.
در این خیابان زیبا و رنگارنگ می توانید انواع مغازه های فروش وسایل موسیقی، بوتیک ها و رستوران های متنوع را ببینید. پس از تماشای این فروشگاه های متنوع در انتهای این خیابان به سراغ برج معروف استانبول، یعنی برج گالاتا بروید.
از این برج قرون وسطایی بالا بروید، و غروب خورشید را از بالای آن تماشا کنید. برج گالاتا، یکی از رمانتیک ‌ترین بناهای استانبول است که هر ساله به طور مکرر مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می ‌گیرد.
 داستان های مختلفی در مورد ساختاری آن وجود دارد. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد ساخت این بنای باشکوه در دست نیست، اما گمان می رود در زمان امپراتور ژوستینیانوس ساخته شده باشد. 
این برج دارای 69.90 متر ارتفاع و تقریباً 10 هزار تن وزن است. و از آن به عنوان زندان، پناهگاه، اعلام حریق و رصدخانه استفاده می شده است.

روز چهارم سفر به استانبول

روز چهارم سفر به استانبول را به تماشای خلیج طبیعی هالیک یا گلدن هورن Golden Horn اختصاص دهید. دراین مکان می توانید  به دیدن فرسکو و موزائیک کاری طلایی موزه چورا Chora Museum بروید. 
موزه چورا در استانبول فاتح، واقع شده است. این موزه همچنین به عنوان کلیسای ناجی مقدس هورا شناخته می شود، به مدت 75 سال به عنوان یک موزه استفاده شد و با در نهایت به مسجد تبدیل شد. 
این موزه در ۱ کیلومتری ساحل جنوبی خلیج قرار دارد. پس از بازدید از موزه ی چورا به سمت مسجد ایوپ بروید، مسجد ایوپ سلطان که مسلمانان آن را به عنوان کعبه دوم می شناسند مانند قلب این شهر است، که با سنگ قبرهای قدیمی ساخته شده است. 
پس از یک گشت و گذار کوتاه به صرف یک ناهار خوب به رستوران پیر لوتی Pierre Loti Café در نزدیکی این مکان بروید. با خوردن ناهار می توانید به گشت و گذار خود ادامه دهید و به سمت بندر Eyüp بروید تا از آنجا برای دیدن پارک مینیاتورترک Miniatürk قایق سوار شوید. 
پارک و موزه مینیاتوری استانبول، موزه‌ ای در فضای باز است که در آن نمونه‌ های مینیاتوری از آثار و مصنوعات مهم شهرها و کشورها مانند برخی از کشورهای جهان به نمایش گذاشته می‌ شود. 
برای کسانی که می خواهند در مدت کوتاهی در استانبول به گشت و گذار در مکان های مهم تاریخی و فرهنگی ترکیه بپردازند و به خصوص برای خانواده های دارای فرزند مکانی بسیار ایده آل است.
این پارک دارای مساحت 60 هزار مترمربع است. اگر وقت کافی دارید، می توانید بعد از دیدن این پارک جذاب به سمت ساحل شمالی خلیج گلدن هورن رفته و از موزه رحمی ام.کوچ Rahmi M. Koç Museum نیز بازدید کنید. 
موزه رحمی ام کوچ استانبول که یک موزه غیرانتفاعی و بخشی از بنیاد رحمی ام است، موزه ای است که به تاریخ حمل و نقل، صنعت و ارتباطات اختصاص دارد. 
این موزه که از سه بخش اصلی به نام ‌های فضای باز نمایشگاهی، که یکی از نمونه ‌های برجسته باستان ‌شناسی صنعتی است، کشتی ‌سازی تاریخی هاسکوی و ساختمان مصطفی وی کوچ تشکیل شده است، و مساحتی بالغ بر 27 هزار متر مربع را در بر می ‌گیرد. 

جزایر پرنس در استانبول

جزایر پرنس در استانبول

روز پنجم سفر به استانبول

روز پنچم سفر به استانبول در واقع روز آخر سفر شما می باشد، که می توانید آن را به دیدن جزایر زیبای استانبول مانند جزایر پرنس اختصاص دهید.
جزایر پرنس از 9 جزیره مجزا از جمله بویوک آدا، هیبلیدیا، بورگازادا و کینالیادا تشکیل شده است. کسانی که می خواهند در دریا شنا کنند، و از یک مکان پر از آرامش لذت ببرند، حتما به این جزایر سر بزنند.
دیدن جزایر پرنسس پر از جاذبه های جذاب و زیبا است. برای رفتن به این جزایر از بسفر و دریای مارمارا می توانید از طریق یک کشتی بروید. 
این کشتی در مدت زمان ۹۵ دقیقه شما را به این جزایر می رسانند. می توانید قبل از رسیدن به این جزایر شگفت انگیز و جذاب به عرشه ی کشتی بروید. درعرشه ی کشتی می توانید چای سفارش دهید و یا یک املت دریایی با نان تازه میل کنید.
در جزیره ی بویوک آدا هیچ ماشینی وجود ندارد و افراد محلی و گردشگران برای رفت و آمد باید از درشکه یا دوچرخه استفاده کنند.

بهترین زمان برای بازدید از استانبول

در هر زمانی از سال می توانید از استانبول که در چهار فصل زیبا است دیدن کنید، اما بهار و تابستان ماه های ایده آل برای سفر به این شهر هستند.
استانبول شهری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود تحت تاثیر بسیاری از اقلیم های مختلف قرار دارد. در این شهر که در ماه های تیر و مرداد هر از گاهی دمای هوا به 35 درجه سانتی گراد می رسد، می تواند کمی گرم باشد.
بارش برف نیز گاهی در ماه های دی و بهمن در این شهر دیده می شود، باران می تواند در هر چهار فصل سال هر از چند گاهی خود را نشان دهد. 

سخن آخر

استانبول یکی از شهرهای پر طرفدار ترکیه بین گردشگران از سراسر جهان است. این شهر با قدمت چند هزار ساله ی خود دارای جاذبه های توریستی فراوانی است.
برای اینکه بتوانید اکثر این جاذبه ها را در کمترین زمان بازدید کنید، نیاز به برنامه ریزی خوب برای سفر به استانبول دارید. ما در این مقاله برای شما برنامه ی 5 روزه ی سفر به استانبول را ارائه داده ایم.
شما می توانید در کمترین زمان به بازدید از جاذبه های جذاب این شهر از جمله مساجد، کاخ ها، پارک ها، سواحل، بازارهای این شهر بروید.
بهتر است، قبل از سفر به استانبول با تور ترکیه حتما برنامه ریزی خوبی داشته باشید، تا بتوانید خاطره ای به یادماندنی به همراه خانواده و دوستانتان داشته باشید. شما می توانید برای رزرو تور خارجی با از طریق وبسایت آژانس هواپیمایی الفبای سفر اقدام کنید.

سوالات متداول درباره ی برنامه ریزی سفر به استانبول

بهترین زمان برای سفر به استانبول کی می باشد؟

استانبول را می توان در هر چهار فصل سال بازدید کرد، اما بهار و تابستان ماه های ایده آل برای سفر به این شهر هستند.

آیا می توان در 5 روز از استانبول بازدید کرد؟

بله. اگر بتوانید برنامه ریزی خوب و دقیق داشته باشید، می توانید در کمترین زمان بهترین جاهای دیدنی استانبول را بازدید کرد.


درباره استانبول بیشتر بخوانید:

اسکله امینونو استانبول

فرودگاه استانبول کجاست؟

اصطلاحات کاربردی ترکی استانبولی در سفر به ترکیه

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt