راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 31 مرداد ، 1402

راهنمای سفر به استانبول 1402 + تمامی نکات مهم

آیا در مورد سفر به استانبول و نکات مربوط به آن نیاز به اطلاعات دارید؟ در این مطلب راهنمای سفر به استانبول را به صورت جامع و کامل برای آشنایی شما بررسی کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

راهنمای سفر به استانبول؛ سفری همزمان به اروپا و آسیا

استانبول، دومین کلانشهر بزرگ خاورمیانه، واقع در کشور ترکیه و از محبوب‌ترین شهرهای توریستی در سراسر جهان است. هر ساله میلیون‌ها  نفر از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران، برای مسافرت و گردشگری راهی این شهر می‌شوند. تقابل سنت و مدرنیته، شاهکارهای معماری نظیر مسجد ایاصوفیه و برج گالاتا، مراکز خرید متنوع، غذاهای لذیذ، تفریحات شبانه و موارد بی‌شمار دیگر، همگی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد این شهر زیبا برای گردشگران هستند. تنگه معروف بسفر در استانبول، به پل میان دو قاره آسیا و اروپا معروف است. شما برای سفر به این شهر، نیازمند بررسی و مطالعه راهنمای سفر به استانبول هستید تا از گردشگری در این شهر و جاهای دیدنی آن نهایت لذت را ببرید. در این مطلب با جامع‌ترین راهنمای سفر به استانبول و نکاتی که باید برای سفر به این شهر تور استانبول بدانید، آشنا می‌شوید.

نمایی از استانبول و برج گالاتا

نمایی از استانبول و برج گالاتا

راهنمای انتخاب بهترین زمان سفر به استانبول

آب‌وهوای مدیترانه‌ای استانبول، سفر به این شهر را در تمام فصول سال دلپذیر می‌کند. اما مطمئنا فصل‌ها و ماه‌هایی وجود دارند که برای مسافران محبوب‌تر هستند. در این میان بهترین زمان سفر به استانبول را معمولا فصل بهار و به‌خصوص ماه‌های فروردین تا اواسط اردیبهشت، در نظر می‌گیرند. در این ماه‌ها طراوت آب‌وهوای مدیترانه‌ای کاملا مشهود و نمایان است و کمتر باران می‎بارد. برای خریدهای شخصی نیز این فصل مناسب‌تر است؛ زیرا اجناس تازه‌تر بوده و حراجی‌های بیشتری به مناسبت عید نوروز برقرار هستند. در تابستان هوا مقداری گرم‌تر می‌شود اما مزیت سفر در ماه‌های این فصل، برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف در استانبول است که سفر را برای گردشگران بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند.

در پاییز نیز قیمت تورهای سفر به استانبول و دیگر شهرها در تور ترکیه، کاهش می‌یابد و این مساله، سفر به این شهر را برای گردشگران به‌صرفه‌تر می‌کند. آب‌وهوا نیز در این فصل، خصوصا در نیمه اول پاییز بسیار مناسب است. در نیمه دوم پاییز میزان بارش‌ها افزایش می‌یابد. معمولا در زمستان شرایط جوی برای سفر به استانبول مناسب نیست. اما حراج‌های مربوط به کریسمس در این فصل آغاز می‌شوند و اواخر ماه دسامبر (اواسط دی ماه) به‌دلیل کاهش قیمت‌ کالاها، برای خرید بسیار مناسب است.

پل بسفر در شهر استانبول

پل بسفر در شهر استانبول

بهترین روش‌های سفر به استانبول کدامند؟

برای سفر به استانبول، راه‌های مختلف زمینی، هوایی و ریلی وجود دارد. آسان‌ترین راه، سفر با هواپیما و استفاده از پروازهای ورودی مستقیم این شهر است. فاصله این شهر با پرواز مستقیم از شهر تهران معمولا حدود دو ساعت به طول می‌انجامد. قریب به سه سال است که خط ریلی تهران استانبول هم راه‌اندازی شده و مسافران می‌توانند با قطار به این شهر سفر کنند.

راهنمای سفر به استانبول با اتوبوس

ارزان‌ترین روش سفر استفاده از اتوبوس است که شخص می‌تواند تا شهر وان با اتوبوس برود و بعد از آن سوار ماشین‌هایی به مقصد استانبول شود. سفر با اتوبوس به استانبول، تنها از دو شهر تهران و تبریز امکا‌ن‌پذیر است. سفر از تهران به استانبول با اتوبوس، بین 36 تا 40 ساعت طول می‌کشد. این دو روش در عین ارزان بودن، مقداری زمان‌بر هستند و در صورت سفر با آن‌ها، فرد بیش از یک روز را باید در راه سپری کند. ایراد این روش‌ها، در راه بودن بیش از حد و خستگی ناشی از آن است که برای مسافران مقداری آزاردهنده خواهد بود.

راهنمای سفر به استانبول با ماشین شخصی

اخیرا امکان سفر با خودرو شخصی به این کشور نیز وجود دارد که در آن صورت فرد باید به‌دنبال مجوز خروج خودروی شخصی از کشور، مراحل قانونی آن و کاپوتاژ ماشین و همچنین گرفتن گواهینامه بین‌المللی، بیمه کارت سبز، پلاک ترانزیت ماشین و دفترچه بین‌المللی آن باشد. گذراندن مراحل راهنمای سفر به استانبول بدون تور بسیار زمان‌بر است و به جای آن استفاده از هواپیما و تورهای مخصوص ترکیه به‌جای آن‌ها توصیه می‌شود.

منطقه تاریخی استانبول با نمایی از جاذبه های گردشگری آن

منطقه تاریخی استانبول با نمایی از جاذبه های گردشگری آن

روش‌های رفتن به مرکز استانبول از فرودگاه

فاصله فرودگاه استانبول تا مرکز شهر حدود 45 کیلومتر است و بعد از پیاده شدن از پرواز، می‌توان با استفاده از اتوبوس یا تاکسی خود را به مرکز شهر رساند. اتوبوس‌ها در فرودگاه برای مقاصد مختلفی در استانبول وجود دارند و بسته به مقصد مسافران، بین هر یک ربع تا 40 دقیقه، به سمت استانبول حرکت می‌کنند. شخص مسافر باید بسته به محلی که می‌خواهد برود یا هتلی که رزرو کرده است، سوار اتوبوس خاص آن ناحیه بشود. کرایه‌های اتوبوس‌ها نیز متفاوت بوده و بستگی به مقصد دارند. به‌عنوان مثال برای رفتن به مرکز استانبول، کرایه اتوبوس معادل 18 لیر خواهد بود.

استفاده از تاکسی نیز راه دیگری برای رفتن به استانبول از فرودگاه است. معمولا رانندگان تاکسی‌ها برای این مسیر، کرایه‌ای حدود 200 یا 250 لیر از مسافران دریافت می‌کنند. مقدار کرایه دریافتی در سه صورت افزایش می‌یابد که عبارتند از:

  • سفر شبانه
  • انتظار کشیدن طولانی‌مدت راننده
  • میزان بار و چمدان‌های زیاد

مسجد ینی جامی استانبول

مسجد ینی جامی استانبول

هتل‌های مشهور استانبول کدام‌اند؟

هتل‌های مختلفی از یک ستاره تا پنج ستاره در شهر استانبول وجود دارند که فرد بر حسب میزان هزینه‌های خود، لوکس یا معمولی بودن و راحتی دسترسی آن‌ها به مرکز شهر، می‎تواند آن‌ها را رزرو کند. البته در مورد دسترسی به مرکز شهر نباید زیاد نگران بود. حمل و نقل عمومی در استانبول بسیار فعال است و معمولا قیمت نسبتا پایینی هم دارد.

برای افرادی که به‌دنبال شبگردی، هیجان تفریحات شبانه و گشت و گذار در کافه‌ها و مراکز خرید هستند، هتل های استانبول واقع در خیابان استقلال و یا نزدیک میدان تقسیم، بهترین گزینه هستند. البته اقامت در آن‌ها مقداری گران‌تر از بقیه جاها است. از جمله هتل‌های لوکس استانبول می‌توان به  هتل فور سیزن و از جمله هتل‌هایی با قیمت متوسط می‌توان به هتل آپریکات اشاره کرد. هتل‌های ارزان‌تر استانبول نیز در مناطق بی‌اوغلو و سلطان احمد قرار دارند.

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه از جاذبه های گردشگری استانبول

مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استانبول

استانبول از جمله شهرهایی است که در آن مسافران و گردشگران همزمان هم می‌توانند از مکان‌ها و بناهای تاریخی بازدید کرده و هم در مدرن‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید، گشت و گذار کنند. تعداد بی‌شماری از جاهای دیدنی و مکان‌های تاریخی در این شهر وجود دارند که می توانید در تور گشت شهری از آن ها بازدید  کنید؛ از جمله مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، میدان تقسیم، برج گالاتا، آب‌انبار باسیلیکا و بازار بزرگ استانبول. پارک‌های زیبایی هم در این شهر واقع شده‌اند که پارک‌های جنگلی ییلدیز و امیرگان و جنگل بلگراد از معروف‌ترین‌ها هستند. در ادامه بهترین مراکز خرید و گردشگری فهرست شده‌اند که عبارتند از:

  • استانبول مال
  • مرکز خرید جواهیر استانبول
  • ایستینیه پارک
  • آکمرکز
  • مرکز زورلو

موزه‌های استانبول

شهر استانبول خانه‌ چندی از بهترین موزه‌های کشور ترکیه است. مشهورترین آن‌ها یعنی موزه آتاتورک، موزه آشنایی با تاریخ معاصر ترکیه بعد از سقوط امپراطوری عثمانی است. موزه واکیفلار که موزه فرش و گلیم‌های قدیمی است و جلوه‌ای از هنرهای سنتی ترکیه را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. موزه هنرهای مدرن نیز دارای مجموعه گسترده‌ای از آثار ملی ترکیه و برخی آثار بین‌المللی است.

سوغاتی‌های استانبول

وجود بازار سنتی بزرگ استانبول و مراکز خرید گوناگون و لوکس، این شهر مدرن و بزرگ را به بهشتی برای عاشقان خرید و گشت و گذار تبدیل می‌کند. اکثر برندهای بزرگ جهان در این شهر شعباتی دارند و توریست‌ها را برای خرید وسوسه می‌کنند. با وجود این بازارها، مراکز خرید و برندهای بزرگ، پیدا کردن سوغاتی در استانبول نباید کار چندان دشواری باشد. معمولا سوغاتی‌های که مسافران از این شهر با خود به ارمغان می‌آورند عبارتند از:

  • راحت‌الحلقوم یا لوکوم؛ یکی از شیرینی‌های سنتی و رنگارنگ ترکیه
  • چای و دمنوش و ست‌های چای‌خوری
  • چراغ‌های آویز یا لوسترهای سنتی
  • سرامیک‌های ایزنیک
  • قهوه ترک
  • شیرینی کنافه یا کونفه
  • باقلوای ترکی

تراموا در خیابان استقلال استانبول

تراموا در خیابان استقلال استانبول

راهنمای غذاهای ترکی در سفر به استانبول

مشهور‌ترین غذای ترکیه،‌ دونر کباب است که طرفداران بی‌شماری در میان ایرانیان دارد و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استانبول طعم لذیذ آن را امتحان کنید. البته در ترکیه کباب‌های متنوع و خوشمزه‌ای طبخ می‌شوند که جزو غذاهای خیابانی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به اسکندر کباب، آدانا کباب و ارفا کباب اشاره کرد. از جمله غذاهای معروفی که مورد علاقه توریست‌ها در میان سفره‌های رنگارنگ ترکی هنگام بررسی راهنمای سفر به استانبول هستند، می‌توان دلمه، کوفته چی، بورک، کومپیر، مانتی، تانتونی و لهمجون یا پیتزای ترکی را نام برد. 

نکات مهم در راهنمای سفر به استانبول

برای سفر به استانبول وسایلی که بیش از همه مورد نیازند، عبارتند از لباس مناسب فصل، کیف کمری، لوازم آرایشی و بهداشتی ضروری، کفش مناسب برای پیاده‌روی‌، مودم همراه و پاوربانک. برای سفر توریستی به استانبول نیازی به اخذ ویزای ترکیه نیست و تنها مدرکی که فرد مسافر نیاز دارد، گذرنامه با حداقل 7 ماه اعتبار است و فرد می‌تواند تا ۹۰ روز در این کشور بماند.

حضور گردشگران در خیابان استقلال استانبول

حضور گردشگران در خیابان استقلال استانبول

واحد پول ترکیه و تبدیل ارز

واحد پول ترکیه لیر بوده که علامت اختصاری آن TRY است. اسکناس‌های رسمی این کشور به‌صورت ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۵ لیر وجود دارند. هر لیر نیز برابر با صد کروش است. برای سفر، فرد می‌تواند ارز را به‌صورت دلار، یورو یا لیر همراه خود ببرد. البته در صورت همراه بردن دلار یا یورو، بهتر است پیش از خرج کردن، فرد آن‌ها را تبدیل به لیر کند. برای تبدیل ارز نیز صرافی‌های ترکیه با نام Doviz Burosu وجود دارند و در اکثر مناطق توریستی، تجاری و نزدیک هتل‌ها یافت می‌شوند. 

بیمه مسافرتی و واکسن‌های مورد نیاز برای سفر به استانبول

افرادی که قصد سفر به ترکیه را دارند، باید بیمه مسافرتی تهیه کرده و تمام واکسن‌های ضروری، از جمله واکسن کرونایی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است، را تزریق کنند. اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارند که برای سفر به استانبول کاربرد دارند که بهتر است مسافران آن‌ها در گوشی همراه خود نصب کرده باشند. یکی از این اپلیکیشن‌ها نقشه آفلاین گوگل مپ برای استانبول است. در طول سفر به استانبول از روش‌های زیر می‌توان به اینترنت دسترسی داشت.

دسترسی به اتصال وای‌فای رایگان

در هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و میدان‌های اصلی و نقاط توریستی شهر می‌توان به اینترنت رایگان دسترسی داشت است. اما نکته حائز اهمیت این است که برای استفاده از آن فرد باید ابتدا ثبت‌نام کند و به شبکه آن با نام ibbWiFi متصل شود.

خرید سیم‌کارت اعتباری در ترکیه

اگر مدت زمان سفر ۱۰ روز یا بیشتر به طول می‌انجامد، پیشنهاد می‌کنیم که یک سیم‌کارت اعتباری در ترکیه بخرید. سه اپراتور مشهور در ترکیه فعالیت دارند که عبارتند از وودافون (Vodafone)، ترک سل (Turkcell) و ترک تلکام (Turk Telekom). طبق قانون ترکیه، برای خرید تمام سیم‌کارت‌ها باید ثبت‌نام کنید و خرید آن‌ها تنها با ارائه گذرنامه معتبر ممکن است. معمولا قیمت خرید سیمکارت‌های این سه اپراتور بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر است.

خرید مودم وای‌فای همراه

یکی از راه‌های اقتصادی‌ استفاده از اینترنت در استانبول، خرید دستگاه مودم وای‌فای همراه یا جیبی است. فرد می‌تواند مودم وای‌فای همراه را پس از خرید از شرکت‎های معتبر، در فرودگاه استانبول یا هتل محل اقامت خود تحویل بگیرد.

سرویس رومینگ

به کمک سرویس رومینگ اپراتور سیم‌کارت تلفن همراه خود، می‌توانید در استانبول هم از خدمات آن استفاده کنید. البته تعرفه‌ها و هزینه‌های رومینگ بسیار گران هستند و برای فرد مسافر صرفه اقتصادی نخواهند داشت.

عکس و راهنمای سفر به استانبول

تصویری از تنگه بسفر و پل بسفر استانبول

سفر به استانبول؛ یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های گردشگری

همان‌طور که در این مطلب خواندیم، سفر به استانبول به‎‌دلیل امکان مشاهده مکان‌های تاریخی، مراکز خرید و تفرجگاه‌های متنوع می‌تواند یکی از بهترین تجربه‎های گردشگری برای هر فرد عاشق مسافرت و جهانگردی باشد. از دیگر دلایل محبوبیت این مقصد گردشگری برای ایرانیان می‌توان به نزدیک بودن فرهنگ کشورهای ایران و ترکیه اشاره کرد. انتخاب فصل مناسب برای سفر به استانبول، به سلیقه شما بستگی دارد. برخی آب‌وهوای سرد و برخی دیگر آب‌وهوای گرم را ترجیح می‌دهند. معمولا بهار و تابستان بهترین فصول سفر به استانبول هستند اما باید توجه داشت که ماه‌های بهار و تابستان اوج شلوغی این شهر است و توریست‌های بی‌شماری از ایران و سراسر جهان برای سفر به این شهر، راهی ترکیه می‌شوند.

آب‌وهوای دلپذیر مدیترانه‌ای، جاذبه‌های توریستی چشم‌نواز و فرهنگ غنی عواملی هستند که بیش از بقیه گردشگران را به این شهر جذب می‌کنند. اما باید دقت داشته باشید که حتما پول کافی به‌صورت لیر با خود ببرید و سیم‌کارت مخصوص و بیمه مسافرتی تهیه کنید تا در آنجا مشکلی نداشته باشید. به‌طور کلی سفر به استانبول از آن دسته سفرهایی است که هر شخصی که عاشق مسافرت و جهانگردی است، یک‌بار در طول زندگی خود باید آن را تجربه کند. شما می توانید از طریق آژانس هواپیمایی الفبای سفر بهترین تورها را به مقصد استانبول و سایر نقاط جهان تجربه کنید.


در ادامه بیشتر درباره استانبول بخوانید:

هزینه سفر به استانبول

لوکس ترین مراکز خرید استانبول

معروفترین پل های استانبول

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt