بزرگترین اقیانوس جهان کجاست

بزرگترین اقیانوس جهان کجاست

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 تیر ، 1400

بزرگترین اقیانوس جهان کجاست؟ | جالب ترین حقایق + تصاویر

بزرگترین اقیانوس جهان چه نام دارد و در کجا واقع شده است؟ حقایق جالب درمورد بزرگترین و عمیق ترین اقیانوس آتشفشانی دنیا را در این بخش جذاب بخوانید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سطح زمین از بیش از 70 درصد آب تشکیل شده است که برای همه موجودات کره زمین حیاتی است.اقیانوس ها ، بزرگترین آبهای جهان ، نشانه غرور بین المللی هستند و بعضاً بعنوان خطوط حیات زمین نیز نامیده می شوند ، زیرا جدا از تهیه محصولاتی مانند غذاهای دریایی و همچنین زندگی دریایی برای آبزیان و خطوط دریایی را برای تجارت بین المللی فراهم می کنند. سازمان ملل متحد (UN) با بزرگداشت این بخش عظیم کره زمین، از سال 2008 روز 8 ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی اقیانوس ها به رسمیت شناخت. با این حال بزرگترین اقیانوس کره زمین چیست؟ حتما با آژانس الفبای سفر همراه باشید.

اقیانوس آرام کجاست؟

قرارگیری اقیانوس آرام در کره زمین

بزرگترین اقیانوس دنیا چه نام دارد؟

اقیانوس آرام بین قاره آمریکا در شرق حوزه اقیانوس آرام و قاره های آسیا و استرالیا به غرب واقع شده است. خط استوا اقیانوس آرام را به اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس آرام جنوبی تقسیم می کند.

اقیانوس آرام، بزرگترین اقیانوس دنیا

اقیانوس آرام عمیق ترین و بزرگترین اقیانوس روی زمین است که حدود یک سوم سطح کره زمین را پوشش می دهد. با 165.25 میلیون کیلومتر مربع (63.8 میلیون مایل مربع) مساحت ، حدود 46٪ و حدود 15 برابر اندازه ایالات متحده از سطح آب زمین و حدود یک سوم از کل سطح آن را پوشش می دهد. لازم به ذکر است که خط ساحلی اقیانوس آرام 135،663 کیلومتر می باشد.

حقایقی جالب از آنچه در کره زمین وجود دارد

مثلث برمودا، کشف حقایق و رازهایی از مثلث برمودا

چرا به دریای سیاه، سیاه می گویند؟

جزیره بورا بورا کجاست

اقلیم اقیانوس آرام

سیستم های فشار هوا سیاره ای و الگوهای ناشی از باد یکنواختی قابل توجهی را در جنوب و شرق نشان می دهند. طوفان های استوایی (طوفان) ممکن است از ژوئن تا اکتبر در جنوب مکزیک تشکیل شده و مکزیک و آمریکای مرکزی را تحت تأثیر قرار دهد. تأثیرات قاره ای باعث می شود یکنواختی آب و هوایی در مناطق شرقی و غربی در همان عرض جغرافیایی در اقیانوس آرام شمالی بسیار کمتر ظاهر شود. اقیانوس آرام غربی موسمی است - یک فصل بارانی در ماههای تابستان اتفاق می افتد ، هنگامی که بادهای پر از رطوبت از اقیانوس بر روی زمین می وزد، و یک فصل خشک در ماه های زمستان ، هنگامی که بادهای خشک از خشکی آسیا به اقیانوس می رسد. سیکلون های استوایی ممکن است از ماه مه تا دسامبر به جنوب شرقی و شرق آسیا برخورد کنند.

آتشفشان های اقیانوس آرام

این اقیانوس نه تنها بزرگترین و عمیق ترین حوضه اقیانوس است ، بلکه همچنین قدیمی ترین منطقه در زمین می باشد که از سنگهایی تشکیل شده است که قدمت آنها 200 میلیون سال است. ممکن است اصطلاح 'Ring of Fire' را که با اقیانوس آرام ارتباط دارد ، شنیده باشید. این نام از آنجا ناشی می شود که اقیانوس آرام مستعد زمین لرزه و تشکیل آتشفشان های زیردریایی در امتداد سیستم های پشته ای و ترانشه ای گسترده آن است.
حلقه آتش در حوضه اقیانوس آرام قرار دارد. تعدادی از آتشفشان ها حلقه ای در اطراف حوضه تشکیل می دهند که از آنجا محل نامگذاری شده است. این منطقه به دلیل فعالیت آتشفشانی و حرکت صفحات تکتونیکی ، زمین لرزه های بسیاری را در خود جای داده است. اقیانوس آرام حاوی بیش از 75000 آتشفشان است.

آتشفشان در اقیانوس آرام

فعالیت آتشفشان در اقیانوس آرام

تاریخچه نام اقیانوس آرام

خیلی ها این سوال را می پرسند چرا نام این اقیانوس، اقیانوس آرام دارد؟ اقیانوس آرام نام خود را در قرن شانزدهم میلادی از دریانورد پرتغالی فردیناند ماژلان بدست آورد. ماژلان و خدمه اش در سال 1519 در جستجوی جزایر ادویه واقع در شمال شرقی اندونزی از اسپانیا حرکت کردند. جزایر ادویه بزرگترین تولید کنندگان ادویه جات مانند جوز هندی ، میخک و فلفل بودند. آنها از طریق اقیانوس اطلس و نوک آمریکای جنوبی عبور کردند و پس از آن به یک اقیانوس ناشناخته برخوردند. او این اقیانوس را 'اقیانوس آرام' نامید که به معنای صلح آمیز است. 

نظامی و امنیتی در اقیانوس آرام

اداره بین المللی دریایی، آبهای سرزمینی کشورهای حاشیه دریا و آبهای دریایی چین جنوبی را به عنوان خطر بالای دزدی دریایی و سرقت مسلحانه علیه کشتی ها گزارش می کند. یک منطقه تهدید آمیز در دریاهای Celebes و Sulu بین فیلیپین و مالزی قرار دارد که در سال 2020 سه کشتی مورد حمله قرار گرفتند. بسیاری از شناورهای تجاری هم در لنگرگاه و هم در حین حمله مورد حمله و ربوده شده اند. شناورهای ربوده شده اغلب پنهان شده و محموله ها به سرقت می روند.

نمایی زیبا از اقیانوس آرام

نمایی زیبا از آرام، بزرگترین اقیانوس جهان

حقایق جالب درباره اقیانوس آرام

✅ اقیانوس آرام در واقع هر سال یک اینچ کاهش می یابد! این امر به دلیل حرکت صفحات تکتونیکی ایجاد می شود. اقیانوس اطلس هر سال به همان میزان افزایش می یابد!

✅ آلودگی دریایی طی 40 سال گذشته بیش از 100 برابر در اقیانوس آرام افزایش یافته است. آلودگی بیشتر در قسمت شمال شرقی اقیانوس آرام شیوع دارد. مقصر اصلی آلودگی آب قطعات کوچکی از پلاستیک است که در آب شناور هستند و باعث آلودگی محیط اطراف و به خطر افتادن حیات وحش می شوند. علاوه بر این ، اقیانوس آرام توسط بقایای ناشی از سقوط ماهواره ای مانند مریخ 96 که بیش از 200 مایل از آب شکسته شد و همچنین شیلی و بولیوی را نیز آلوده کرده است.

✅ در غرب اقیانوس آرام درنزدیکی  جزایر ماریانا گودال ماریان، با فاصله ای برابر نسبت به 2 کشور فیلیپین و ژاپن واقع شده است. این گودال هلالی شکل طول و عرض آن به ترتیب برابر۲۵۵۰ کیلومتر و ۶۹ کیلومتر می رسد عمق آن ۱۰۹۹۴ متر دارد. کشورهای نزدیک این گودال عبارتنداز ژاپن، پاپوا گینه نو، اندونزی و فیلیپین

سوالات متداول

4 واقعیت درباره اقیانوس آرام چیست؟
اقیانوس آرام خانه زندگی متنوع گیاهان است، حوضه اقیانوس آرام محل زندگی 75٪ آتشفشانهای جهان است، در واقع اقیانوس آرام سالانه یک اینچ کاهش می یابد، آلودگی دریایی طی 40 سال گذشته 100 برابر افزایش یافته است.

چرا اقیانوس آرام آرامتر از اقیانوس اطلس است؟
زیرا طول می کشد تا امواج در اقیانوس آرام شکل بگیرند ، یعنی آرام تر از اقیانوس اطلس است. سرعت و مسافتی که باد برای تشکیل موج طی می کند در اقیانوس آرام بیشتر طول می کشد ، از این رو طولانی تر می شود

آرام ترین سواحل اقیانوس آرام کدامند؟
ساحل سیستا که در خلیج مکزیک واقع شده با داشتن سواحلی آرام و دل انگیز به یک نقطه توریستی در تمام روزهای سال تبدیل شده

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt