چرا به دریای سیاه، سیاه می گویند؟

چرا به دریای سیاه، سیاه می گویند؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 آذر ، 1402

دریای سیاه | علت نامگذاری دریای سیاه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

دریای سیاه کجاست؟

دریای سیاه (black sea)دریایی درون شهری است که بین جنوب شرقی قاره اروپا و حاشیه های دور غربی قاره آسیا و کشور ترکیه واقع شده است. این دریا با ترکیه و با بلغارستان، رومانی، اوکراین، روسیه و جورجیا هم مرز است و به وسیله تنگه بُسفُرس به دریای مرمره و مدیترانه متصل می‌شود. اما همواره در سال های گذشته فرضیه های متفاوتی مبنی بر اینکه علت نامگذاری دریای سیاه چیست وجود داشته است که در ادامه این بخش به آن پرداختیم. 

نقشه‌ی دریای سیاه

محل قرارگیری دریای سیاه در کره زمین

ابتدا از طریق تنگه بسفر، سپس از طریق دریای مارمارا و تنگه دربانل، بعد از طریق جنوب از راه دریای اژه و دریای کرت به دریای مدیترانه متصل می شود. رودخانه های زیادی به دریای سیاه سرازیر می شوند که مهمترین آنها شامل دانوب و دنیپرو است. به استثنای دریای آزوف، دریای سیاه از ابعاد 436 در 400 کیلومتر مربع (168.500 مایل مربع) برخوردار است و حداکثر عمق دریای سیاه 2200 متر (7218 فوت) است. در طی قرنهای متمادی دریای سیاه از اهمیت حیاتی برای تجارت منطقه ای برخوردار بوده است. امروزه از این دریا به عنوان یک بزرگراه اصلی برای انتقال انرژی به اروپا از روسیه و غرب آسیا استفاده میشود.

یک کشتی در دریا

                                                     دریا سیاه-استانبول                                                

چرا نام این دریا، دریای سیاه(black sea) است؟

این دریا نخستین بار توسط یونانیان باستان که آن را "دریای غیرمسئول" خوانده بودند، نامگذاری شد. دریا این شهرت را به دست آورد، زیرا حرکت در آن دشوار بود و قبایل بی رحمی نیز در سواحل آن ساکن بودند. بعداً، پس از توسعه موفق ساحل توسط استعمارگران یونان، این دریا به "دریای مهمان نوازی" تغییر نام یافت.

تعدادی فرضیه وجود دارد که چرا سرانجام آن را دریای سیاه نامیدند:

اشیاء فلزی از کشتی ها، گیاهان مرده و مواد حیوانی که به مدت طولانی مدت در عمق بیش از 1500 متر غرق شده اند به دلیل غلظت بالای سولفید هیدروژن در دریا با لجن سیاه پوشیده شده اند.
از منظر ملوانان، دریا به دلیل طوفان های شدید در زمستان، سیاه و سفید بود که در طی آن طوفان ها آب آنقدر تاریک است که سیاه به نظر می رسد.

برخی ویژگی های جالب دریا سیاه

از طریق دریای مدیترانه، دریای اژه و تنگه های بسیاری به اقیانوس اطلس متصل است. آب نمکی میباشد اما شورتر از اقیانوس نیست. هر چند در طول آخرین عصر یخبندان، دریای سیاه دریاچه آب شیرین بوده اما با پیوند خوردن به مدیترانه، اب شور به این دریا سرازیر شده است.
این دریا بسیار خشن است و باد های شدید از روسیه می وزد که امواج را به چند متر بلند می کند. این دریا بسیار خطرناک تر از دریای مدیترانه است. 
یکی از جالب ترین واقعیت ها مربوط به اکسیژن آب است. 90٪ اب دریا فاقد اکسیژن است. به طور دقیق، کمبود قابل توجهی از اکسیژن در آب وجود دارد که باعث حرکت آب بین لایه های پایین و بالای دریا میشود و این پدیده ای نادر است. همچنین باعث می شود اختلاف دمای قابل توجهی بین این لایه ها ایجاد شود و از این رو آب دریا تیره شود. 
به دلیل نبود هرگونه جزر و مدی سطح آب دریای سیاه کم است. این باعث می شود اب دریا هیچ گونه تلاطمی نداشته باشد و شنا در دریای سیاه امکان پذیر شود. این دریا دارای مقدار زیادی از مواد معدنی و نمک است که معمولا روی آب شناورند و شاید این دلیلی بر تیره نشان دادن آب دریا نیز باشد.

نقشه‌ی قدیمی دریای سیاه

نقشه جغرافیایی دریای سیاه

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt