صومعه سرا، شهر ابریشمی و ابریشم

صومعه سرا، شهر ابریشمی و ابریشم

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 تیر ، 1400

صومعه سرا |راهنمای سفر +تصاویر+آدرس و نام بهترین روستای صومعه سرا

شهر صومعه سرا در استان گیلان معروف به شهر ابریشم منطقه ای بکر در شمال ایران است. برای مشاهده نقشه، تصاویر صومعه سرا، نحوه زندگی در آنجا و فاصله آن تا انزلی همراه ما باشید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شهر صومعه سرا

صومعه سرا از شهرهای شمالی کشور است که از شمال با انزلی، از جنوب با فومن، از غرب ماسال و از شرق با رشت همجوار می باشد. این شهر از سه بخش تولمات، میرزا کوچک خان و بخش مرکزی تشکیل شده و یکی از شهر‌های تازه تاسیس استان گیلان به شمار می رود و 588 کلیومتر مربع مساحت دارد. زبان اهالی شهر صومعه سرا در گیلان گیلکی یا بیه پس می باشد و به شهر ابریشم گیلان معروف است. فاصله صومعه سرا تا دریا و ساحل انزلی تقریبا نزدیک به 50 کیلومتر می باشد.

صومعه سرا یعنی چه؟

نام صومعه سرا از اسم یکی از عارفان معروف به نام (شیخ عبدالقادر صومعی) آمده که پدر بزرگ او نیز از دیگر عارفان بزرگ این شهر بوده است و در قرن چهارم و پنجم برای گسترش مکتب عرفان و تعلیم مریدان، صومعه های متعددی را بنا و نام به این منطقه را صومعه سرا نهاد. بعضی هم می گویند نام این شهر از نوعی گل به نام صومعه گرفته شده است.

زندگی در صومعه سرا و تماشای زیبایی های آن جا

نحوه رفتن به صومعه سرا

برای سفر به صومعه سرا از سه طریق می توانید اقدام کنید، روش اول سفر با هواپیما، راه دوم سفر با قطار و وسومین راه برای سفر به این شهر زیبا سفر با اتومبیل شخصی می باشد که در زیر استفاده از هر کدام را برای شما توضیح داده ایم.

سفر با هواپیما به صومعه سرا

حال که میخواهید با تور داخلی سفری به یکی از بکرترین مناطق ایران داشته باشید برای سفر با هواپیما به صومعه سرا به فرودگاه سردار جنگل رشت رفته و با تاکسی هایی که مخصوص رفتن به صومعه سرا هستند، به این شهر سفر کنید.

نقشه صومعه سرا

نقشه صومعه سرا و روستاهای اطراف

سفر با قطار به صومعه سرا

برای رفتن به صومعه سرا با قطار اگر دوست دارید با قطار بعد از رسیدن به ایستگاه قطار رشت، از تاکسی ‌های موجود در ایستگاه راه‌آهن برای سفر به آن شهر زیبا و پر جاذبه استفاده کنید.

سفر با اتومبیل شخصی به صومعه سرا

با اتومبیل شخصی برای رسیدن به صومعه سرا باید پس از رسیدن به رشت، از کوهین، لواشان، منجیل عبور کرده و با گذر از امام زاده هاشم به سمت فومن بروید. پس از اینکه از کمربندی فومن عبور کردید، با طی کردن مسیر کوتاهی به صومعه سرا خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به صومعه سرا

آب و هوایی شهرستان صومعه سرا دارای رطوبت زیادی است، پس بهترین فصل برای سفر به این شهر اوایل بهار یا اواخر تابستان و اوایل پاییز است. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که زیبایی های بی پایان صومعه سرا در هر چهار فصل گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

بناهای شهر صومعه سرا

بناهای موجود در صومعه سرا

جاهای دیدنی صومعه سرا

برای سفر به صومعه سرا و بازدید از دیدنی های صومعه سرا، ابتدا باید آن ها را بشناسید، چرا که نباید هیچ یک از این مناطق دیدنی را از دست بدهید.

تالاب های صومعه سرا

تالاب‌ نرگستان صومعه سرا

در روستای نرگستان یکی از تالاب های زیبا صومعه سرا قرار گرفته و همچنین نرگستان در قدیم از مناطق داد و ستد محلی به شمار می رفته و محل دایر کردن بازارهای محلی هفتگی بوده است. روستای نرگستان نزدیک ترین روستا به تالاب انزلی می باشد، بگونه ای که با پیاده‌ روی نیز می‌توانید به این تلاب دسترسی پیدا کنید.

تالاب هند خانه صومعه سرا

تالاب هند خانه صومعه سرا در روزگاران قدیم تنها راه ارتباطی با تالاب انزلی بوده و در فصل پاییز از پرندگان مهاجر میزبانی میکند و می‌تواند مکانی آرامبخش برای گردش باشد. این تالاب در دهستان هندخاله و در 15 کیلومتری رشت واقع شده است.

تالاب سیاه کشیم صومعه سرا

تالاب سیاه کشیم  به دلیل دارا بودن از انواع مختلف گیاهان، منطقه ای منحصربفرد برای زندگی جانوران بوده و این یک دلیل برای حفاظت توسط سازمان محیط‌زیست می باشد. با رفتن به تالاب سیاه کشیم صومعه سرا می توانید پرستوهای دریایی که تالاب سیاه کشیم را برای تولید مثل انتخاب کرده‌اند را از نزدیک ببینید.

تالاب صومعه سرا

از تالاب های معروف صومعه سرا

اسامی روستاهای صومعه سرا

صومعه سرا علاوه بر تالاب های زیبا و دیدنی، روستاهای زیبایی را در خود جای داده که هموطنان زیادی را به سمت خود جذب می کنند.

بهترین روستای صومعه سرا، روستای کسما

روستای  کسما صومعه سرا  مقر نهضت های میرزا کوچک خان جنگلی بوده و چندین بقعه و یک حمام را که از بهترین جاهای دیدنی صومعه سرا می باشند را در خود جای داده است. روی سقف حمام روستای کسما حدود 9 گنبد وجود دارد که نور آسمان را به داخل حمام هدایت کرده و صحنه ای زیبا را به وجود می آوردند.

روستای پاسکه صومعه سرا

در این روستا می توانید از طبیعت زیبا و خانه های قدیمی آن لذت ببرید. البته هم اکنون تعداد کمی از خانه های قدیمی پاسکه بافت اولیه خود را حفظ کرده اند و بقیه آن ها یا بازسازی شده یا نوسازی شده اند. این روستا دارای یک ایستگاه هواشناسی نیز می باشد.

سفر و تماشای مناطقی از ایران که هیچ گاه نام آن ها را نشنیده اید

دریاچه شورمست تجربه بهترین ماهیگیری در طبیعت سوادکوه

دریاچه ارواح، شنیدن صدای شیطانی یا دیدن حیوانات وحشی

سوالات متداول در ارتباط با شهر صومعه سرا

بهترین روستای صومعه سرا کدام است؟

شهر صومعه سرا در استان گیلان دارای جاذبه ها و روستاهای زیبا و دیدنی می باشد و نمی توان گفت کدام از همه بهتر است. اما بازدید از جاهای دیدنی روستای کسما را از دست ندهید.

صومعه سرا یعنی چه؟

برخی بر این باورند که نام صومعه سرا از عارف معروف به نام (شیخ عبدالقادر صومعی) آمده اما برخی نیز می گویند نام این شهر از نوعی گل به نام صومعه گرفته شده است.

زندگی در صومعه سرا چگونه است؟

زندگی در صومعه سرا ممکن است برای کسانی که به آب و هوای گرم و مرطوب عادت ندارند سخت باشد. اما شهری فوق العاده برای گردش است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt