مرداب هسل، جاذبه ای شگفت انگیز در جاده چالوس

مرداب هسل، جاذبه ای شگفت انگیز در جاده چالوس

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 تیر ، 1400

مرداب هسل| سفرنامه+تصویر و نقشه مرداب هسل چالوس مازندران

مرداب هسل در استان مازندران که در زمستان، بهار و سایر فصول سال جذابیت خود را دارد اما علت تغییر رنگ مرداب هسل چیست؟ با ما در سفرنامه به این جاذبه همراه باشید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

مرداب هسل در استان مازندران

مرداب هسل در کدام استان است؟ مرداب هسل از بهترین مناطق شگفت انگیز استان مازندران می باشد که سطح آن را به قطر نیم سانتی‌متر جلبک پوشانده است و در فصول مختلف سال لباس های سبز، صورتی و قرمز بر تن می کند. مرداب هسل در نزدیکی‌ بهترین و زیباترین روستا ها یعنی طلاجو و سینوا و در دل جنگل مشل قرار گرفته است. نام دیگر مرداب هسل، تالاب کنیچال می باشد. کنیچال در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و وقتی بیشترین آب را در خود جای داده مساحتی حدود یک هکتار دارد. عمق آب مرداب هسل یا کنیچال که یکی از بهترین مرداب های مازندران است، در عمیق‌ترین نقطه که در سمت جنوب غربی قرار داشته است، 2.30 متر و عمق آن با اتکا به داغ آب موجود بر تنه درختان و سنگ ها در زمان ظرفیت کامل 4.40 متر بوده است. البته مرداب هسل در چالوس در زمان های گذشته دارای حجم آب بیشتری بوده و در بعضی از نقاط عمق آن به بیش از ۱۵ متر نیز می رسیده است.
آب مرداب کنیچال از کف مرداب می‌جوشد و هیچ رود یا جویباری به آن راه ندارد. در پایین دست تالاب نیز چشمه ای از زیر درختی با قدمت بالا می‌جوشد که در واقع این چشمه زیرآب هسل محسوب می‌شود. بیشترین مقدار آب موجود در مرداب کنیچال در زمان ریزش باران های موسمی است که در نیمه دوم فصل پاییز آغاز و تا اواسط بهار ادامه دارد. البته حجم آب هسل در بعضی سال های کم آب تاکف فرو می‌نشیند.

در اصل می توان گفت مرداب هسل رویایی است که به واقعیت پیوسته و با ما همراه باشید در سفرنامه مرداب هسل با تور داخلی به مازندران تا ببینیم دلیل تغییر رنگ مرداب هسل چیست و چجور جایی است؟

 مرداب هسل در استان مازندران

تصاویر مرداب هسل

نام مرداب هسل از کجا آمده است؟

مرداب هسل با نام های بسیاری چون کنیچال، کنّو چال، گَن اُچال، مِهاز چال، مشل و هسل شناخته شده است که در بین آن ها، اسامی مشل و هسل از همه کاربرد بیشتری برای یاد کردن از آن دارند. هسل در گویش تبری کلارستاقی به معنی آب راکد و آبگیر فصلی است که برای هر آبگیری بکار می رود.

مرداب هسل در کجاست؟

مرداب هسل یکی از بهترین مکان های دیدنی چالوس استان مازندران است. مرداب هسل چالوس در جنوب دو روستای طلاجو و سینوا در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس، ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرزن آباد و در دل جنگل زیبای مشل موزی قرار دارد. جنگل مشل موزی به نام های مشعل، فین یا محمد آباد نیز معروف است.

مرداب هسل در بهار

عکس مرداب هسل چالوس

آدرس مرداب هسل

استان مازندران، ۱۰ کیلومتر نرسیده به چالوس

نقشه مرداب هسل

نقشه مرداب هسل

نحوه رفتن به مرداب هسل

برای بازدید و رفتن به مرداب هسل از بهترین جاهای دیدنی چالوس، ‍۱۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس بعد از پلیس راه، وارد اولین فرعی خاکی که جاده ای جنگلی است بشوید و به سمت روستای سینوا بروید. بعد از عبور از پل رودخانه (بعد از طی کردن حدود ۳۰۰ متر)، در دوراهی به سمت راست رفته تا به مرداب رویایی هسل برسید. البته در نزدیکی مرداب امکان رفتن با ماشین سواری وجود ندارد و باید با خودروهای آفرود یا وانت بروید. اما توصیه ما به شما این است که در دل جنگل با یک پیاده روی حدودا 45 دقیقه ای به آنجا برسید.

مرداب هسل در پاییز

نمایی از مرداب هسل در پاییز

مرداب هسل دارای چه گیاهان و جانورانی است؟

مرداب هسل در زمان گذشته زیستگاه جانوران و حیوانات زیادی بوده ولی الان با تغییراتی که در اکوسیستم مرداب به وجود آمده، گونه های جانوری بسیاری دیگر دیده نمی شوند یا کمتر وجود دارند. البته این اتفاق با رسیدن گردشگران به آنجا و احداث جاده در دل جنگل ارتباط کمی ندارد.
لاک‌پشت، وزغ و زالوها از جمله جاندارانی هستند که در هسل زندگی می‌کردند. مرداب هسل چالوس محل زندگی هیچگونه ماهی نمی باشد اما برای دوزیستان می تواند جای خوبی باشد. هسل در گذشته آبشخور حیوانات وحشی مانند یوزپلنگ و پلنگ نیز بوده است. مرداب هسل دارای درختانی چون ممرز، انجیلی، راش، داغداغان، آزاد، شمشاد و برخی درختان میوه جنگلی مانند سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی، انجیر، انار و بعضی گیاهان دارویی مانند بابونه، فشکی واش، زِمِنج می باشد.

تماشای طبیعت ایران با الفبای سفر

دریاچه الیمالات نگینی در جنگل های مازندران

دریاچه عروس طبیعتی سبز و آبی در گیلان

دریاچه نمک حوض سلطان قم

مرداب هسل در فصل های مختلف

مرداب هسل در بهار

مرداب هسل در فصل بهار مملو از شگفتی های طبیعت و سرسبزی است و با رنگ سبز خود جلوی چشم بازدیدکنندگان خودنمایی می کند. آب و هوای منطقه در این فصل نیز بسیار دلپذیر است.

مرداب هسل در تابستان

در تابستان مرداب هسل از حجم آب کمتری برخوردار بوده و ممکن است به زیبایی بقیه فصول نباشد. علاوه بر آن آب و هوای مرداب نیز به دلیل جنگلی بودن گرم و مرطوب است و امکان آزرده شدن شما را فراهم می کند.

مرداب هسل در پاییز

در این فصل رویایی ترین چهره هسل را تماشا می کنید. مرداب هسل چالوس در پاییز مثل یک نقاشی جذب کننده، دوستداران طبیعت را به خود جذب می کند. هسل در فصل پائیز لباس های قرمز، صورتی و نارنجی خود را به تن می کند.

مرداب هسل در زمستان

مرداب هسل یا کنیچال در فصل زمستان هم از زیبایی هایش کم نمی کند و به رنگ های صورتی و نارنجی پدیدار می شود. اما برخی درختان مرداب هسل در زمستان هنوز شاخ و برگ های سبز خود را حفظ می کنند.

تحقق رویا به واقعیت در مرداب هسل

تحقق رویا به واقعیت در مرداب هسل

سوالات متداول در مورد مرداب هسل

مرداب هسل کجاست؟
مرداب هسل در شهرستان چالوس استان مازندران و سمت جنوب روستاهای طلاجو و سینوا و در دل جنگل مشل موزی قرار دارد.

نام های دیگر مرداب هسل کدامند؟
مرداب هسل به اسم های زیادی مثل تالاب کنیچال، کنّو چال، گَن اُچال، مِهاز چال و مشل نیز مشهور است.

نحوه رفتن به مرداب هسل چگونه است؟
در جاده قدیم چالوس، ۱۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس و پس از پلیس‌راه، با ورود به اولین فرعی خاکی به طرف روستای سینوا می‌روید. در این جاده بعد از عبور از پل رودخانه به یک دوراهی رسیده که باید به سمت راست رفته تا به مرداب هسل برسید.

برای رفتن به مرداب هسل چه لوازمی را باید با خود ببریم؟
وسایلی که برای رفتن به مرداب هسل نیاز است، کوله‌پشتی، کفش مناسب، وعده های غذایی، بارانی و لباس گرم در فصل سرد، کیسه زباله و از همه مهمتر یک دوربین عکاسی است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt