دریاچه عروس طبیعتی سبز آبی در گیلان

دریاچه عروس طبیعتی سبز آبی در گیلان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 شهریور ، 1400

همه چیز درباره دریاچه عروس گیلان یا حلیمه جان

دریاچه عروس گیلان یا دریاچه حلیمه جان دریاچه‌ای منحصر به فرد در نزدیکی رودبار است که دارای طبیعتی بسیار زیباست و در بهار آب و هوای باطراوت و دل‌نشینی دارد. برای آشنایی بیشتر با این تکه بهشتی در زمین با ما همراه باشید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]


دریاچه عروس گیلان یا دریاچه حلیمه جان دریاچه‌ای منحصر به فرد در نزدیکی رودبار است که دارای طبیعتی بسیار زیباست و در بهار آب و هوای باطراوت و دل‌نشینی دارد. برای آشنایی بیشتر با این تکه بهشتی در زمین با ما همراه باشید.

معرفی دریاچه عروس گیلان

دریاچه عروس یا دریاچه حلیمه جان رودبار دریاچه‌ای بسیار زیبا در استان گیلان می‌باشد. این دریاچه دارای طبیعتی بسیار سرسبز و درختانی انبوه و پهناور است. این دریاچه در گذشته بسیار دور به نام دریاچه هریمه گان نامیده می‌شده است که در گویش بومی منطقه به معنای مکانی واقع در بلندی بود، اما نام آن با گذشت زمان به حلیمه جان تغییر یافت.

یکی از نکات جذاب این دریاچه دو رنگ بودن آب آن است. رنگ آب دریاچه در نقاطی، سبز و در نقاط دیگری آبی ست. این مسئله به علت آن است که نوعی جلبک درون آب دریاچه وجود دارد که سطح آب دریاچه را می‌پوشاند و به رنگ سبز می‌باشد. با وزش باد بر روی آب دریاچه این جلبک‌ها کنار رفته و رنگ آبی دریاچه نمایان می‌شود بنابراین دریاچه به صورت ترکیب سبز آبی دیده می‌شود.

دریاچه عروس یا حلیمه جان در استان گیلان

دریاچه عروس یا حلیمه جان در استان گیلان

فضای اطراف دریاچه به شدت آرامش‌بخش و روح نواز است و هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد. بوی شالیزارهای برنج، صدای باد بین برگ‌های درختان و آبی که طراوت زیادی به محیط بخشیده است همگی باعث لذت شما خواهد شد. همچنین خانه‌های روستایی و سبک معماری سنتی که در این روستا حفظ شده است خود نوعی جاذبه گردشگری و بوم‌گردی به شمار می‌رود.

سفری پر از آرامش به شمال ایران ما با الفبای سفر

هفت آبشار بهشتی در مازندران

آبشار دودوزن خرمکش زیباترین آبشار گیلان

دریاچه الیمالات نگینی در جنگل های مازندران

مسیر دریاچه عروس گیلان

دریاچه عروس 12 کیلومتر با تنکابن فاصله دارد و در 30 کیلومتری شمال شرق رودبار واقع شده است. بهترین مسیر برای دسترسی به این دریاچه از طریق آزادراه قزوین-رشت است. در این آزادراه پس از عبور از منجیل و رودبار و پس از گذشت حدود 5 کیلومتر از رودبار تابلوی روستای حلیمه جان را خواهید دید. در ادامه با وارد شدن به ورودی روستا و پس از طی مسافتی در حدود دو کیلومتر به روستای حلیمه جان می‌رسید. در انتهای مسیر تابلوی راهنمای دست نویسی مسیر را به شما نشان خواهد داد، حالا باید به سمت راست خود بپیچید. بعد از طی مسافت کوتاه دو دقیقه‌ای، دریاچه‌ای زیبا نمایان خواهد شد. اگر مسیر را ادامه بدهید به اقامتگاه های اجاره ای و در آخر به سرای بوستان فدک می رسید. توجه داشته باشید از جاده تا دریاچه لازم است 3 دقیقه پیاده روی کنید.

فاصله شهرها تا دریاچه عروس

  • فاصله تهران تا حلیمه جان: 286 کلومتر
  • فاصله رشت تا حلیمه جان: 61 کیلومتر
  • فاصله قزوین تا حلیمه جان: 133 کیلومتر
  • فاصلهه رودبار تا حلیمه جان: 28 کیلومتر

بهترین فصل سفر به دریاچه عروس گیلان

آب و هوای اطراف دریاچه عروس در فصول گرم سال شرجی بوده و برای افرادی که طاقت هوای شرجی را نداشته باشند واقعا مشکل‌ساز می‌شود. بنابراین برای لذت بردن از هوای اطراف دریاچه بهتر است در فصل بهار و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و یا در فصل پاییز در ماه‌های مهر و آبان به بازدید دریاچه بروید. البته اگر در شرایط هوای شرجی اذیت نمی‌شوید، فصل تابستان نیز فصل خوبی برای بازدید از دریاچه می‌باشد. فقط دقت کنید از آنجا که آب این دریاچه فقط از طریق بارندگی تامین می‌شود، بهتر است زمانی از سال را برای بازدید انتخاب کنید که دریاچه پر آب باشد.

دریاچه عروس یا حلیمه جان در استان گیلاندریاچه حلیمه جان در گیلان

همچنین اگر دوست دارید از سکوت بکر و آرامش‌بخش این دریاچه لذت ببرید، بهتر است از سفر به دریاچه در ایام تعطیل و آخر هفته پرهیز کنید.

امکانات رفاهی و تفریحات ممکن در محیط دریاچه عروس گیلان

دریاچه عروس گیلان دارای امکانات رفاهی نسبتا خوبی برای بازدیدکنندگان می‌باشد. همچنین این دریاچه به علت نزدیکی آزادراه قزوین-رشت دریاچه شناخته شده ای می باشد و بازدیدکنندگان نسبتا زیادی دارد لذا اگر به دنبال محیطی بکر هستید و ترجیحتان جمعیت کمتر است، به شما پیشنهاد می‌دهیم که در اواسط هفته به بازدید از این دریاچه بروید.

امکانات رفاهی در حلیمه جان

امکانات رفاهی در حلیمه جان

امکاناتی که در دریاچه حلیمه جان موجود است شامل موارد زیر است:

  • سوپر مارکت، کافه و رستوران در نزدیکی دریاچه
  • آلاچیق
  • سرویس بهداشتی

توجه داشته باشید که امکان ماهیگیری در دریاچه عروس وجود ندارد و اگر قصد ماهیگیری دارید، باید به سفید رود که در فاصله نه چندان دوری از دریاچه عروس واقع شده، بروید.

تفریحات متنوعی در منطقه دریاچه عروس وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان قایق سواری (در برخی مواقع سال)
  • تماشای پرنده‌های مهاجر
  • تماشای لاکپشت‌ها
  • عکاسی در مناظر زیبای دریاچه

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه عروس گیلان

در ادامه فهرستی از مهم‌ترین وسایلی که برای سفر به این دریاچه زیبا نیاز خواهید داشت را برایتان آورده ایم:

  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • کفش مناسب جنگل نوردی
  • کوله پشتی
  • کیسه زباله
  • لباس اضافه (ممکن است لباس‌هایتان خیس شوند)
  • شارژر موبایل و پاوربانک
  • زیرانداز
  • ماسک و مواد ضدعفونی کننده
  • آب آشامیدنی و وعده های غذایی
  • دفترچه بیمه
  • کارت شناسایی
  • دارو های عمومی

اقامت در اطراف دریاچه عروس گیلان

اگر شب‌مانی را در برنامه سفر خود قرار داده اید، گزینه‎‌های متعددی پیش روی شماست. اولین و کم‌هزینه‌ترین گزینه شما چادر زدن و سپری کردن شب در چادر در اطراف دریاچه است. شما کاملا می‌توانید در محیطی امن در چادر شخصی خود شب را سپری کنید. ممکن است گاهی از شما هزینه‌ای بابت چادر زدن در اطراف دریاچه گرفته شود. اگر می‌خواهید اقامت راحت‌تری داشته باشید، گزینه بعدی شما اقامت در کلبه‌های اجاره‌ای است که معمولا هم قیمت مناسبی دارند و یکی از آرامش‌بخش‌ترین مناطق شمال ایران برای اقامت هستند. گزینه سوم شما نیز اقامتگاه بومگردی حلیمه جان است که فاصله‌ای حدود دو کیلومتر با دریاچه‌ی حلیمه جان دارد اما به راحتی می‌توانید به آنجا دسترسی پیدا کرده و شب را در آن اقامتگاه زیبا سپری کنید.

برخی از خانه‌ها و کلبه‌های نزدیک دریاچه حلیمه جان امکان رزرو به صورت آنلاین را هم دارند که با کمی جستجو در گوگل می‌توانید آنها را بیابید.

اقامت در حلیمه جان

اقامت در حلیمه جان


سوالات متداول

دریاچه عروس کجاست؟

گیلان، اتوبان قزوین-رشت، بعد از رودبار، نرسیده به تنکابن، روستای حلیمه جان

فاصله تهران تا دریاچه عروس چند ساعت است؟

فاصله تهران تا دریاچه عروس حدود 287 کیلومتر می‌باشد که بسته به ترافیک اتوبان قزوین- رشت حدود 3 تا 4 ساعت زمان نیاز است.

بهترین زمان سفر به دریاچه عروس چه زمانی ست؟

بهترین زمان سفر به این دریاچه در فصل بهار، ماه‌های فروردین و اردیبهشت، و در فصل پاییز، ماه مهر و آبان می‌باشد.

آیا امکان اقامت در شب در دریاچه عروس وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید، یا خانه‌های روستاییان را برای یک شب اجاره کنید و یا حتی در اقامت‌گاه بوم‌گردی که در این روستا وجود دارد شب را سپری کنید.

آیا می‌توان در دریاچه عروس ماهیگیری کرد؟

خیر. ماهیگیری در این دریاچه مجاز نیست.

چرا آب دریاچه عروس دو رنگ سبز آبی است؟

وجود نوعی جلبک در آب که روس سطح آب را می‌پوشاند باعث سبز شدن آب می‌شود اما وزش باد جلبک‌هارا کنار زده و گاهی رنگ آبی دریاچه نمایان می‌شود به همین علت آب دریاچه در بعضی مناطق سبز و در بعضی آبی ست.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt