جزیره سیری خلیج فارس نفت خیز و مرجانی

جزیره سیری خلیج فارس نفت خیز و مرجانی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 25 آذر ، 1399

جزیره سیری خلیج فارس، نفت خیز و مرجانی

جزیره سیری در خلیج فارس واقع شده و 27 کیلومتر با جزیره ابوموسی و 72 کیلومتر با بندر لنگه فاصله دارد. این جزیره نفت خیز در جنوب شرق خلیج فارس قرار دارد و در محدوده ابوموسی و استان هرمزگان است. با ما همراه باشید تا دلیل مرموز بودن این جزیره را بدانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

جزیره سیری در خلیج فارس واقع شده و 27 کیلومتر با جزیره ابوموسی و 72 کیلومتر با بندر لنگه فاصله دارد. جزیره سیری در جنوب شرق خلیج فارس قرار دارد و در محدوده ابوموسی و استان هرمزگان است. با ما همراه باشید تا دلیل مرموز بودن این جزیره را بدانید.

عکس جزیره سیری خلیج فارس از بالا

عکس جزیره سیری خلیج فارس از بالا

جزیره سیری خلیج فارس

مساحت این جزیره تنها 17 کیلومتر مربع است. اسم این جزیره زبان فارسی به معنای راز است و عربی آن سری نامیده می شود. سپس اروپایی ها به آن سیری گفتند. این جزیره شکلی ذوزنقه شکل دارد و در خلیج فارس قرار گرفته است.

در این جزیره افراد بومی ندارد و هیچ بومی در آن زندگی نمی کند. بنابراین این جزیره صرفا کاربرد نفتی دارد. این جزیره زیبا مرجانی است و ساحل زیبایی دارد.

همچنین این جزیره مسطح است و تپه یا دره ای ندارد. به طوری که مرتفع ترین قسمت آن 24 متر ارتفاع دارد.

جزیره ابوموسی، کیش، قشم و بندر لنگه در نزدیکی آن هستند. این جزیره نیز مانند سایر نقاط دنیا دارای حیات وحش است. حیواناتی مانند لاک پشت های دریایی نادر، آهو، مرغ دریایی، مرغ مینا و زاغ در آن دیده شده اند.

آهو در جزیره سیری خلیج فارس

آهو در جزیره سیری خلیج فارس

این جزیره پوشش گیاهی خاصی ندارد. گیاهانی که نیاز چندانی به آب ندارند، می توانند در این جزیره رشد کنند. با این حال درختان نخل، گیاهان خرگ و هلپ در این مکان دیده می شوند.

این جزیره آب و هوای مناسبی ندارد و ورود به آن برای همه افراد آسان نیست. دمای آن در فصول گرم به میانگین 45 درجه سلسیوس می رسد و در تمام طول سال رطوبت بالایی دارد. منظور از رطوبت بالا، رطوبتی بالای 90 درصد است که شرایط را برای کار و سکونت سخت می کند.

ساحل جزیره سیری

ساحل جزیره سیری

کار در جزیره سیری

به دلیل شرایط سخت، افرادی که در این جزیره کار می کنند، 14 روز را در جزیره سپری می کنند و 14 روز دیگر را استراحت می کنند و به شهر خود بر می گردند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید زنان نمی توانند به این جزیره وارد شوند. زیرا این جزیره مسکونی نیست و صرفا سکوهای نفتی در این منطقه هستند که باعث می شود به جز افراد نظامی و کارکنان سکوهای نفتی که برای کار در جزیره سیری به آن سفر کرده اند، افراد دیگری در این جزیره زندگی نکنند.

زنان فقط در ایام نوروز به همراه خانواده شان که در این مکان کار می کنند می توانند به این جزیره بیایند و از آن بازدید کنند. زیرا در این زمان، هوا مناسب تر از سایر فصول است.

مجتمع های مسکونی و تاسیسات نفتی در شمال جزیره و نزدیک ساحل قرار دارند.

در این جزیره کارکنان شرکت نفت و نیروهای نظامی زندگی می کنند و فروشگاه و بانک و... در آن پیدا نمی شوند صرفا فروشگاهی کوچک در ساعاتی محدود و در شب ها اجناسی را عرضه می کند. افرادی که برای کار در جزیره سیری به این منطقه می آیند در خانه های سازمانی زندگی می کنند. حقوق کارکنان شرکت نفت جزیره سیری در صورت استخدام در جزیره سیری نسبت به سایر سغل ها مناسب است اما سختی کار زیادی دارد.

شرایط کار در جزیره سیری

شرایط کار در جزیره سیری

جزیره سیری روی نقشه

شما در قسمت زیر می توانید جزیره سیری روی نقشه را ببینید.

شرکت نفت جزیره سیری

جزیره سیری منابع نفتی زیادی دارد و از این حیث بسیار ارزشمند تلقی می شود. این بخش زیادی از درآمد نفتی ایران را تامین می کند. تا کنون نیز ذخایر نفتی زیادی را در خوذ جای داده است. سکوهای نفتی در سال 1350 در این منطقه مستقر شدند. در حال حاضر 5 میدان نفتی مربوط به شرکت نفت جزیره سیری به فعالیت استخراج نفت مشغول هستند. هر کدام نیز چند سکو و حلقه چاه دارند.

تاسیسات نفتی فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد و نقشی انکار ناپذیر در صنعت نفت ایران دارد. این جزیره حساسیت بالایی از نظر نفت دارد.

نام میدان های نفتی جزیره سیری، الوند، نصرت، دنا، ایلام و سیوند است که مجموعا 5 میدان نفتی این جزیره را تشکیل می دهند.

میدان نفتی الوند 50 کیلومتر با جزیره سیری فاصله دارد و شامل دو سکوی نفتی است و 11 حلقه چاه دارد.

میدان نفتی نصرت 5 حلقه چاه دارد و در پایان دهه 70 برنامه ای برای رشد و توسعه ان ریخته شد. نفت این میدان از طریق لوله ای 12 اینچی به سکوی نفتی نصر می رسد.

میدان نفتی ایلام در جنوب شرقی جزیره سیری قرار دارد. 18 کیلومتر با جزیره فاصله دارد و تعداد پنج سکوی نفتی دارد و شامل 29 حلقه چاه می شود. ظرفیت تولیدی آن شصت هزار بشکه در روز است.

میدان نفتی سیوند نیز 18 حلقه دارد و میدان نفتی دنا 24 حلقه چاه دارد و هردو آن ها در سمت غرب جزیره قرار دارند.

تمامی این میدان های نفتی به جز ایلام، به سکوی بهره برداری نصر می رسند و پس پالایش و فرآوری نفت، با یکه لوله به طول 33 کیلومتر و قطر 16 اینچ، به جزیره سیری می روند.

جزیره سیری همچنین گاز تولید می کند و گاز نیروگاه گازی کیش و قشم را تامین می کند و واحد ان جی ال دارد که به در دهه اخیر افتتاح شده است. ان جی ال به معنی جمع آوری گاز همراه است.

ان جی ال سیری، این محصولات گازی را در خود تولید می کند: بوتان پروپان، پنتان و نفتا. همچنین این واحد توانایی صادر کردن این محصولات را به خارج از کشور دارد که در این سال ها نیز حدود بیست و دو میلیون دلار صادرات داشته است.

شرکت نفت جزیزه سیری و تاسیسات نفتی

شرکت نفت جزیزه سیری و تاسیسات نفتی

شما درباره جزیره سیری چه می دانید؟ اگر اطلاعات بیشتری دارید با ما به اشتراک بگذارید.


درباره جزایر خلیج فارس بیشتر بخوانید:

جزیره قشم، شگفتانه ای در هیاهوی آرامش

جزیره کیش، مروارید خلیج فارس

آشنایی با جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده جزیره کیش

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt