چشیدن طعم بی نظیر قهوه های ترک در ترکیه

چشیدن طعم بی نظیر قهوه های ترک در ترکیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 شهریور ، 1398

چشیدن طعم بی نظیر قهوه های ترک در ترکیه

در سال 2013، فرهنگ و سنت قهوه ترکیه جایگاه خود را در فهرست میراث فرهنگی یونسکو پیدا کرد. محبوبیت این نوشیدنی همان چیزی است که باعث شده اولین قهوه خانه ها در استانبول شکل بگیرند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در سال 2013، فرهنگ و سنت قهوه ترکیه جایگاه خود را در فهرست میراث فرهنگی یونسکو پیدا کرد. محبوبیت این نوشیدنی همان چیزی است که باعث شده اولین قهوه خانه ها در استانبول شکل بگیرند و از آنجا به سایر نقاط اروپا سرایت کنند. هر فنجان قهوه ترک 40 سال خاطره دارد.

دو فنجان قهوه ترک با ظرف قهوه جوش

اما قهوه ترک چیست و چه چیزی باعث تفاوت آن با سایر انواع قهوه ها می شود؟ هر نوع دانه قهوه را می توان برای قهوه ترک استفاده کرد (البته بعضی از آنها بهتر از سایر دانه ها هستند). قهوه ترکی بسیار ریز است و هنگام سرو در ته فنجان باقی می ماند. در این مطلب انواع محبوب ترین قهوه های ترک ها به گردشگران تورهای ارزان استانبول معرفی می کنیم.

قهوه ترک مننگیک (Menengiç)

قهوه ترک مننگیک (Menengiç) در واقع با دانه ای کاملا متفاوت تهیه می شود و به هیچ وجه دانه ی قهوه نیست. این قهوه از دانه یک درخت بومی در جنوب شرقی ترکیه که (Pistacia terebinthus) نام دارد، تهیه می شود و فاقد کافئین است. قهوه ترک مننگیک (Menengiç) یک محصول محلی است و پیدا کردن آن در هر نقطه خارج از ترکیه دشوار می باشد، بنابراین توصیه می شود هنگام سفر به ترکیه بعد از یک گشت و گذار حسابی در جاذبه های گردشگری ترکیه، حتما طعم این قهوه را بچشید.

قهوه ترک مننگیک در فنجان قهوه ای و قهوه جوش چند دانه قهوه مننگیک

قهوه ترکی دیبک (Dibek)، سبک و شیرین

قهوه ترکی دیبک (Dibek)، نوعی از قهوه های ترک است که معمولا در یک ظرف سنگی ورز داده می شود. این عمل فقط طعم را تغییر می دهد و از نظر رنگ و طعم آن را کمی سبک تر می کند. قهوه ترکی دیبک (Dibek) کمی غلیظ تر است و متفاوت دم می شود. بسیاری از کافه ها همه نوع قهوه ترک را در منوی خود قرار می دهند. اگر یک فنجان قهوه سبک یا تقریبا شیرین را می خواهید، قهوه ترکی دیبک (Dibek) را از دست ندهید.

فنجان و قهوه جوش با قهوه ترکی دیبک

قهوه ترک میرا (Mırra)، قهوه ای تلخ تر از تلخ

قهوه ترک میرا (Mırra)، یک قهوه سنگین تر و تلخ است (میرا از کلمه عربی (مراره) گرفته شده است). غالبا، از هل یا سایر مواد طعم دار برای جبران تلخی آن استفاده می شود و رایج ترین شکل قهوه در جنوب شرقی ترکیه قهوه ترک میرا (Mırra) می باشد.

قهوه جوش با قهوه ترک میرا و دو فنجان قهوه میرا

انواع روش های تهیه قهوه ترک

روی شن، روی ذغال یا خاکستر روش های مختلفی هستند که می توان قهوه ترک را تهیه کرد. اگرچه پخت و پز روی ماسه احتمالا سنتی است ولی طرز تهیه قهوه های ترک روی طعم آن تأثیر می گذارد. تقریبا هر سه روش را در ترکیه به اندازه کافی مشاهده خواهید کرد. البته در خانه ها فقط با اجاق گاز پخته می شوند.

قهوه جوش روی زغال برای دم کردن قهوه

چه چیزهایی را می توان با قهوه ترک ترکیب کرد

شکلات، هل، وانیل، فندق و کارامل می توانند به قهوه ترک اضافه شوند، اما رایج ترین ماده افزودنی آن کندر است. کندر عطر و طعم منحصر به فردی را به قهوه ترک می دهد و واقعا قهوه را تکمیل می کند.

فنجان قهوه ترک و کیک شکلاتی در کنار آن

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt