مکان های شگفت انگیز حفاظت شده در گرجستان

مکان های شگفت انگیز حفاظت شده در گرجستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 02 مرداد ، 1398

مکان های شگفت انگیز حفاظت شده در گرجستان

کشور گرجستان دارای جاذبه های گردشگری حفاظت شده ای می باشد که در نوع خود بسیار شگفت انگیزند.در این مطلب این جاذبه های گردشگری گرجستان را بیشتر می شناسید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

به گزارش اداره ملی گردشگری گرجستان (GNTA) طی شش ماه اول سال 2019 ،  411،905 گردشگر از مناطق محافظت شده در گرجستان بازدید کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018، 10 درصد افزایش داشته است. شما هم با رزرو تور های ویژه گرجستان جزء گردشگران وارد شده به گرجستان و بازدید کنندگان از این مناطق حفاظت شده و شگفت انگیز باشید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مناطق با ما همراه باشید.

غار پرومتئوس، بزرگ ترین غار گرجستان

غار پرومتئوس در نزدیکی شهر تسخالتوبو گرجستان، واقع در 20 کیلومتری کویتیسی و در منطقه ایمرتی در غرب گرجستان قرار دارد. این غار در سال 1984 کشف شد و به زودی به عنوان یک غار در معرض نمایش گردشگران قرار گرفت و در دهه گذشته محل های پیاده روی بتنی و چراغ های رنگی در آن نصب شده است. این غار نام خود را از شخصیت افسانه ای پرومته، که گفته شده در نزدیکی همین کوه ها زنجیر شده، گرفته است. این بزرگ ترین غار در گرجستان است، اگرچه تنها یک دهم آن به روی گردشگران باز می باشد ولی برای بازدید از آن حدود یک ساعت پیاده روی نیاز است. غار پرومتئوس که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان محسوب می شود، توسط یک محوطه 3 کیلومتری محصور شده است. این یک تجربه منحصر به فرد برای لمس تمام رنگ ها و شکوه عالم زیر زمین می باشد. گردشگران می توانند پیاده روی هدایت شده ای را در امتدادی به طول 1600 متر و سپس گردش با یک قایق از طریق رودخانه زیرزمینی را داشته باشند. بازدیدکنندگان معمولا با نگاهی خیره کننده به استالاکتیت ها، استالاگمیت ها، آبشارهای سنگی، رودخانه های زیرزمینی و استخرها می نگرند و شگفت زده می شوند.

غار پرومتئوس در منطقه ایمرتی گرجستان

دره مارتولی، محبوبترین دره گرجستان

روستا و دره ی مارتولی در منطقه سامگرلو در غرب گرجستان و 280 کیلومتری تفلیس قرار دارد. مارتولی یکی از محبوب ترین دره ها در گرجستان است و به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شود. با گذر از یک راهرو تیره در قسمت بالایی، به یک آبشار 12 متری می رسید یا می توانید از مسیرهای بازسازی شده جنگل، جایی که برای دسترسی پادشاهان به این استخر طبیعی بوده، استفاده کنید. با توجه به رطوبت بالا، دیوارهای دره مارتولی عمیق پوشیده از خزه شده و ظاهری بسیار سبز و جنگلی به خود گرفته است. در حالی که از دره مارتولی بازدید می کنید به شش قرن گذشته خواهید رفت.

دره مارتولی در غرب گرجستان

پارک ملی تفلیس، زیستگاه جانوران متنوع

پارک ملی تفلیس در 25 کیلومتری تفلیس و در منطقه ای سر سبز قرار دارد. این پارک ملی در سال 1973 بین متسختا و تفلیس، بر پایه اندوخته ملی قبیله سگورومو (که در سال 1946 تأسیس شد) گشایش یافت و قدیمی ترین پارک ملی در گرجستان محسوب می شود. محدوده پارک ملی تفلیس با تنوع قابل توجهی از حیوانات مواجه است و باید به اندازه کافی خوش شانس باشید تا گوزن، خرگوش، مارماهی راش، گرگ خاکستری، خرس قهوه ای، روباه قرمز یا سیاهگوش ها را ببینید. همچنین در پارک ملی تفلیس تنوع گونه های خزنده و گیاهان نیز وجود دارد. پارک ملی تفلیس هم راستا با شاهکار معماری گرجستان صومعه جورای مربوط به قرن ششم در متسختا می باشد. آثار استثنایی متعددی در متسختا و اطراف آن وجود دارد که تحت حفاظت یونسکو قرار دارند. کلیسای سوتیتسخولی و کلیسای سامتاورو در قرن 11، مجموعه صومعه Shio Mghvime  و Jvari  در قرن ششم بزرگترین کلیسا های جهان هستند که در متسختا قرار دارند. سراسر متسختا مانند یک موزه شهر کوچک است و روزانه میزبان بسیاری از مهمانان گرجستانی و خارجی می باشد.

پارک ملی تفلیس گرجستان

پارک ملی کازابگی، منطقه ای تاریخی-کوهستانی 

پارک ملی کازابگی پتانسیل گردشگری زیادی مانند: طبیعت چشم گیر، تنوع زیستی، بناهای تاریخی-فرهنگی و فرهنگ محلی جالب، دارد. پارک ملی کازابگی در دامنه های شمالی منطقه قفقاز شمالی، در حوضه رودخانه گرجستان واقع شده است و کل مساحت آن 9،030 هکتار می باشد.  پارک ملی کازابلجی منطقه ای کوهستانی می باشد و پست ترین نقطه آن 1400 متر بالاتر از سطح دریا و در حدود 3000 - 4100 متر ارتفاع دارد. این مجموعه با هدف حفاظت از اکوسیستم در کوهستان های بلند گرجستان ساخته شده است. گیاه و جانوران بسیار زیادی از جمله بز کوهی، گرگ (Canis lupus)، صنوبر، سمور، خرس قهوه ای و سیاهگوش در این پارک وجود دارند. اندوخته های این طبیعت، آن را به بهترین زیستگاه پرنده های شگفت انگیز مانند عقاب طلایی، کرکس گریفون، کرکس ریشدار، خرگوش سیاه قفقازی و پرنده سفید قفقازی تبدیل کرده است. آثار تاریخی این منطقه مانند معبد سامیبا متعلق به قرن 14، کلیسای گاربانی در قرن دهم، قصر سه قسمتی سیونی، آخالت سیک و سونو در قرن هفدهم نیز مکان های مورد علاقه بازدیدکنندگان محسوب می شوند.

پارک ملی کازابگی در گرجستان

دره اوکاتس، پیاده روی هیجان انگیز

دره اوکاتس در قسمت غربی کشور و در 50 کیلومتری کویتیسی و حوضه رودخانه اوکاتس قرار دارد. طول این دره حدود 3 کیلومتر و عمق آن 50 متر است. با یک کیلومتر پیاده روی به یک توقفگاه و بعد از آن به پلی که تازه نصب و بازسازی شده می رسید و در آن جا تنها 140 متر پیاده روی دارید تا بهترین منظره ی دره را ببینید. مسیر پیاده روی دره از یک جنگل بسیار زیبا عبور می کند که در آن خرابه های کاخ قرن 18 از خاندان دادیانی را می بینید. طول کل مسیر پیاده روی حدود 7 کیلومتر می باشد. در انتهای مسیر راهپیمایی، محلی وجود دارد که مستقیما بالای مرکز دره قرار دارد و بهترین منظره از طبیعت اطراف و رودخانه اوکاتس را در پایین نشان می دهد.

دره اوکاتس در کناره رودخانه اوکاتس گرجستان

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt