توجه به هویت شغلی راهنمایان در روز جهانی راهنمای گردشگری

توجه به هویت شغلی راهنمایان در روز جهانی راهنمای گردشگری

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 بهمن ، 1397

توجه به هویت شغلی راهنمایان در روز جهانی راهنمای گردشگری

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران اعلام کرد: مهمترین رویکرد جشن جهانی راهنمای گردشگری امسال توجه به موضوع هویت شغلی راهنمایان تور است زیرا هنوز هیچ سازمان و ارگانی این کار را به عنوان شغل حساب نمی کند. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران اعلام کرد: مهمترین رویکرد جشن جهانی راهنمای گردشگری امسال توجه به موضوع هویت شغلی راهنمایان تور است زیرا هنوز هیچ سازمان و ارگانی این کار را به عنوان شغل حساب نمی کند. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

به رسمیت شناختن شغل راهنمایان تور

با حضور روسای تشکل های ملی گردشگری، مسئولان ناجا و سازمان میراث فرهنگی، دوازدهمین گردهمایی اعضای جامعه راهنمایان گردشگری کشور در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی در روز دوم اسفند از ساعت ۱۴ تا ۱۸ برگزار خواهد شد.

 پیرو این برنامه، جامعه راهنمایان گردشگری کشور، نشست خبری در ساختمان جامعه برگزار کردند که در آن رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان گفت: در جشن امسال توجه به هویت شغلی راهنمایان رویکرد اصلی ما است.
علی صدرنیا ادامه داد: برای نخستین بار پس از پیگیری های مدام، جامعه راهنمایان موفق شد تا اعضای این صنف را بیمه کند. از بین ۱۴ هزار راهنمای تور، تنها ۳۰۰ نفر بیمه شده اند که این کار برای دولت هزینه سنگینی ندارد. تعدادی از راهنمایان نیز بیمه هستند و از جای دیگری تامین می شوند. هنوز سازمان میراث فرهنگی، کار ما را به عنوان یک شغل به رسمیت نمی شناسد و برای آن جایگاهی تعریف نکرده است. به همین دلیل تاکید ما در جشن امسال بر هویت شغلی راهنماهای تور است.

وی افزود: تصور کنید در حرفه ما با کارفرما اختلافی بوجود بیاید و چون راهنما را به عنوان شغل نمی دانند حرفمان به جایی نمی رسد. حتی ما این موضوع را دو بار به مجلس و یک بار هم به هیات دولت انتقال دادیم ولی نتیجه ایی نگرفته ایم. هنوز هویت ما به طور رسمی شناخته نشده است و تنها کاری که انجام شد بیمه راهنمایان بود. ما تلاش کردیم تا در ردیف بودجه سازمان نیز قرار گیریم اما موفق نشدیم.

رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان در ادامه گفت: برنامه های زیادی برای آموزش راهنمایان داریم از جمله اینکه راهنمایان با تجربه ، راهنمایان تازه کار را همراه خود به سفر ببرند زیرا دوره های آموزشی راهنمایان که در حال حاضر برگزار می شود کامل نیست.(مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)
در این برنامه علی رجبی دبیر جشن راهنمایان گردشگری گفت: با اینکه روز ۲۱ فوریه در کل دنیا این جشن گرفته می شود ولی روز دوم اسفند در تقویم ملی ایران به عنوان روز راهنما ثبت نشده است. حتی رسانه ملی در این خصوص هیچ برنامه ایی ندارد. در حال حاضر چهار نسل از راهنمایان تربیت و وارد بازار کار شده اند ما نیز دارای ۱۴ هزار راهنمای کارت دار هستیم ولی متاسفانه همه آنها این شغل را به عنوان شغل دوم خود دارند و به علت اینکه تامین نمی شوند، نمی توانند به طور دائمی شغل راهنمای تور را دنبال کنند. 

وی با اشاره اینکه حدود ۴۰ درصد راهنمایان خانم هستند افزود: در پوستر جشن راهنمایان از طرح قفل استفاده شده به این معنی که راهنما این قفل گردشگری را باز می کند. ما علاقه مند هستیم تا با مردم و دولت در تعامل بیشتری باشیم.ما از آقای ظریف وزیر خارجه نیز دعوت کرده ایم تا در  برنامه حضور داشته باشند و اگر نشد برای این جشن پیام بفرستند.( برای اطلاع ازقیمت بلیط هواپیما با الفبای سفر در ارتباط باشید)

تور-لیدر-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt