با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین آشنا شوید

با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 26 اردیبهشت ، 1400

با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین آشنا شوید

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز Turkish Airlines به دستور آتاتورک و در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد و در طول فعالیت خود افتخارات زیادی را کسب کرده است. برای آشنایی با این ایرلاین، با الفبای سفر همراه باشید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز Turkish Airlines به دستور آتاتورک و در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد و در طول فعالیت خود افتخارات زیادی را کسب کرده است. برای آشنایی با این ایرلاین، با الفبای سفر همراه باشید

تاریخچه شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

ایرلاین ترکیش به منظور یکی از بخش های وزارت دفاع این کشور  تاسیس شد و ناوگان هوایی آن متشکل از دو هواپیمایی 5 نفره دو هواپیمایی 5 نفره و یک توپولوف 10 نفره بود. دولت ترکیه نام این ایرلاین را در سال ۱۹۵۶ نام این ایرلاین را Turk Hava Yollari به اختصار THY نهاد.هواپیمایی ترکیش ایر به اتحادیه جهانی هواپیمایی (IATA) ملحق شد.

این ایرلاین در راستای توسعه فعالیتهای خود، در فرودگاه آتاتورک استانبول یک ترمینال جدید افتتاح نمود و با ایرلاین‌های مطرح جهان قرارداد همکاری امضا کرد. ترکیش ایرلاینز در سال ۲۰۰۴ ۳۶ هواپیمای ایرباس و ۱۵ بوئینگ را خریداری کرد. ایرلاین ترکیش با دارا بودن 300 مسیر پروازی از لحاظ مسیرهای پروازی چهارمین شرکت بزرگ دنیا به شمار می رود و در اروپا دارای رتبه اول پرواز بدون توقف می باشد. در سال 2015، ترکیش ایرلاین توانست در بین تمام ایرلاین ها رکورد سفر به بیشتر مقصد را مختص به خود کند. در آن سال، این شرکت هواپیمایی بیش از 280 مقصد در 118 کشور مختلف پرواز داشت.

ترکیش ایرلاینز روزانه پرواز مستقیم به ۳۰۰ مقصد در سرتاسر دنیا مانند در قاره ها اروپا، آسیا، آفریقا و ایالات متحده و از جمله ایران دارد.دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در استانبول واقع شده است و در دو فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول و فرودگاه سابیحا گوکچن شعبه دارد. ( برای آشنایی با دیگر ایرلاینها، مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

ناوگان هوایی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

ترکیش ایرلاینز یکی از جوان‌ترین ایرلاین‌ها در اروپا است و میانگین سن هواپیماهای این ایرلاین حدود هفت سال می باشد. هواپیمایی ترکیش تصمیم دارد برای توسعه ناوگان خود، تعداد هواپیماهای خود را به 421 فروند برساند. جزییات ایرلاین ترکیش به این شرح است:


A340-300

۴ فروند
حداکثر وزن برخاست:۲۵۷.۰۰۰ kg
طول بال:۶۰,۳۰ m
طول: ۶۳,۶۸ m
ارتفاع: ۱۶,۹۹ m
ظرفیت مسافر:۲۷۰۰ نفر

A330-300

۳۰ فروند
حداکثر وزن برخاست:۲۳۳.۰۰۰ kg
طول بال:۶۰,۳۰ m
طول: ۶۳,۶۹ m
ارتفاع: ۱۷,۴۰ m
ظرفیت مسافر: ۲۸۹ نفر

A330-200

۲۰ فروند
حداکثر وزن برخاست:۲۳۳.۰۰۰ kg
طول بال:۶۰,۳۰ m
طول:۵۸,۵۰ m
ارتفاع: ۱۷,۴۰ m
ظرفیت مسافر:۲۲۰-۲۵۰-۲۸۱ نفر

A321-200

۶۶ فروند
حداکثر وزن برخاست:۸۹.۰۰۰ kg
طول بال: ۳۴,۰۹ m
طول: ۴۴,۵۱ m
ارتفاع: ۱۱,۷۶ m
ظرفیت مسافر: ۱۷۸-۱۸۰-۱۹۴ نفر

A320-200

۲۹ فروند
حداکثر وزن برخاست:۷۳.۵۰۰/۷۷.۰۰۰ kg
طول بال:۳۳,۹۱ m
طول: ۳۷,۵۷ m
ارتفاع: ۱۱,۹۱ m
ظرفیت مسافر:۱۵۰-۱۵۹ نفر

A319-132/100

۱۴ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۷۰.۰۰۰ kg
طول بال: ۳۴,۱۰ m
طول: ۳۳,۸۴ m
ارتفاع: ۱۱,۷۶ m
ظرفیت مسافر: ۱۳۲نفر

B777-300 ER

۳۳ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۳۵۱.۵۳۴ kg
طول بال:۶۴,۸۰ m
طول: ۷۳,۹۰ m
ارتفاع: ۱۸,۶۰ m
ظرفیت مسافر: ۳۳۷-۳۴۹ نفر

B737-800

۱۱۱ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۷۹.۰۱۵/۷۰.۹۸۷/۷۶.۸۸۳ kg
طول بال: ۳۴,۳۱ m
طول: ۳۴,۳۱ m
ارتفاع: ۱۲.۵۴۸ m
ظرفیت مسافر:۱۵۱-۱۶۵-۱۸۹ نفر

B737-700

۱ فروند
حداکثر وزن برخاست:۶۱.۹۹۸/۷۹.۰۱۵/۷۰.۹۸۷/۷۶.۸۸۳ kg
طول بال:۳۵,۸۰ m
طول: ۳۳,۶۰ m
ارتفاع:۱۲,۵۷ m
ظرفیت مسافر:۱۲۴-۱۴۹ نفر

B737-900

حداکثر وزن برخاست: ۸۵.۱۳۹ kg
طول بال: ۳۵,۸۰ m
طول: ۴۲,۱۰ m
ارتفاع: ۱۲,۵۰ m
ظرفیت مسافر: ۱۵۱-۱۶۹ نفر

ترکیش ایرلاینز،الفبای سفر

مقاصد پروازی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز پرواز مستقیم به ۳۰۲ مقصد در ۱۲۰ کشور دنیا دارد و با ایرلاین های دیگر از جمله پروازهای مختلف با یونایتد ایرلانز (United Airlines)، ایر کانادا (Air Canada)، تای ایرویز (Thai Airways)، اوا ایر (EVA Air) و ایران ایر همکاری دارد. 

مسیرهای پروازی هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز در ایران

هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز از تهران پروازهایی به سراسر دنیا دارد. برخی از پرترددترین پروازهای ترکیش از تهران به مقاصدی مانند لندن، بلگراد، مادرید، بارسلون، برلین و مونیخ صورت می گیرد. همچنین ایرلاین ترکیش به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، اهواز ، شیراز  و تبریز پروازهای هفتگی دارد. لیست مسیرهای پروازی ترکیش‌ ایرلاینز در  ایران به این شرح است.

1.تهران به استانبول 
۲- مشهد به استانبول
۳- اصفهان به استانبول
۴- اهواز به استانبول
۵- تبریز به استانبول
۶- شیراز به استانبول
۷- کرمانشاه به استانبول

ترکیش ایرلاینز،الفبای سفر

کلاس های پروازی هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز

ترکیش ایرلاینز پروازهای مختلف در کلاس های پروازی تجاری یا بیزنس کلاس (Business Class) و پرواز اقتصادی یا اکونومی (Economy class) دارد. جزییات این کلاسهای پروازی به این شرح است.

بیزنس کلاس هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز

بیزنس کلاس یا پروازهای تجاری دارای فضایی راحت و آرام برای رفاه حال مسافران می باشد.صندلی های این نوع کلاس پرواز ماساژور داشته و اگر قصد مطالعه کردن دارید از چراغ مطالعه می توانید استفاده کنید. صندلی ها تا حد امکان به عقب تنظیم شده و تبدیل به تختی ۱۸۸ سانتیمتری می شوند. نور محوطه نشستن قابل تنظیم کردن و کم و زیاد شدن می باشد.

پرواز اکونومی هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز

صندلی های پرواز اقتصادی یا اکونومی را تا ۱۸ سانتیمتر  به عقب می توانید تنظیم کنید تا راحتر در گزینه های مختلفی برای سرگرم شدن طول پرواز وجود دارد. از منوی متنوع می توانید استفاده کرده و موزیک های به روز گوش کنید، جدیدترین فیلم های دنیا را تماشا کنید، به اخبار گوش دهید و یا با بازی های مختلف موجود در سیستم سرگرم شوید.

بیزینس کلاس ترکیش-ایرلاینز،الفبای سفر

غذا و کیترینگ هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز

کیترینگ ترکیش ایرلاین انواع غذاهای سنتی ترکیه و  بین المللی ترکیبی را با بهترین کیفیت همراه با مواد غذایی سالم و تازه، انواع نوشیدنی، دسر، میان وعده و .. برای مسافران خود سرو می کند. منوی غذایی این ایرلاین در هر فصلی متفاوت است و انواع غذاهای رژیمی و غذای مخصوص گیاه خواران نیز در منوی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز وجود دارد.

کیترینگ پروازهای بین المللی اکونومی 

غذای ترکیش ایرلاین در پروازهای اکونومی شامل طیف متنوعی از غذا و نوشیدنها می شود. با توجه به زمان پرواز و مدت زمان سفر، به مسافران صبحانه و وعده های اصلی ارائه میگردد. غذای پرواز اکونومی ایرلالین ترکیش از میان طیف متنوعی از غذاهای ترکی، خاورمیانه و بین المللی انتخاب شده و چیدمانی زیبا سرو می شود. همچنینی از مسافران با نوشیدنی های گرم و اسنک یا کیک پذیرایی در فواصل سفر پذیرایی می شود.

 کیترینگ پروازهای داخلی اکونومی

سرویس پذیرایی پروازهای اکانومی برای مسافران با توجه به زمان حرکت ساندویچ همراه با یک دسر ترکی سرو می کند.

ترکیش ایرلاینز،الفبای سفر

 کیترینگ پروازهای داخلی بیزنس کلاس

در پروازهای داخلی بیزنس کلاس قبل از تیک آف و پرواز، نوشیدنی برای مسافران سرو می شود. در این نوع کلاس پروازی، مراحل تهیه غذا در طول پرواز انجام می شود از مسافران باغذاهای خوشمزه ترکی مانند شش کباب، بادمجان شکم پر، منتی و ایمام بایلدی پذیرایی می شود.

کیترینگ پروازهای بین المللی بیزنس کلاس

در پروازهای بین المللی بیزنس ترکیش ایرلاینز، سرو غذا و خدمات به زمان پرواز به مدت زمان سفر بستگی دارد. قبل از تیک آف، در همه پروازهای بین المللی نوشیدنی های گوارا برای مسافران سرو می شود. در برخی از پروازها، به غیر از مسافران با صبحانه گرم و سرد و وعده غذایی اصلی، میان وعده و اسنک پذیرایی می شود. غذاهای بیزنس کلاس ایرلاین ترکیش در حین پرواز و با مواد اولیه تازه طبخ می شود.

کیترینگ ترکیش-ایرلاینز،الفبای سفر

خدمات غذایی ویژه هواپیمایی ترکیش‌ ایرلاینز

اگر وعده ی غذایی خاصی مد نظرتان است در هنگام رزرو بلیط هواپیما یا ۲۴ ساعت قبل از پرواز، غذای مورد نظرتان را سفارش دهید.بر اساس دستورالعمل غذایی ویژه ی یاتا، سرویس وعده های غذایی خاص در طول پرواز شامل غذاهای زیر است:

گزینه های وعده های غذایی ویژه

رژیم گیاهی هندو/آسیایی، غذایی مخصوص نوزاد، غذایی ملایم و مطلوب، غذای مخصوص کودکان، غذایی مناسب بیماران دیابتی، غذایی بشقاب میوه وعده غذایی گلوتن.
رژم غیر گیاهی هندو که گوشت ندارد،وعده غذایی حلال، وعده ی غذایی کم کالری، وعده غذایی کم چربی، رژیم غذایی کم نمک،وعده غذایی بدون لاکتوز
رژیم گیاهان خام،وعده غذاهای دریایی،رژیم گیاهخواری سفت و سخت، رژیم جین،رژیم ترکیبی گیاهی و لبنیاتی، وعده غذایی کیک تولد
همه غذاهای هواپیمایی ترکیش طبق اصول اسلامی تهیه و طبخ می شوند.

قوانین بار هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

بار مجاز پروازهای داخلی

پرواز بیزنس کلاس ترکیش ایرلاینز: در پرواز تجاری یا بیزنس کلاس هواپیمایی ترکیش ایرلاین، هر مسافر می تواند همراه خود حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم بار و چمدان با خود حمل کند.
پرواز اکونومی ترکیش ایرلاینز: مسافران پرواز اقتصادی یا اکونومی هواپیمایی ترکیش ایرلاین تا حداکثر ۲۰ کیلوگرم چمدان و بار همراه خود داشته باشند.

بار مجاز پروازهای بین المللی ترکیش ایرلاین

پرواز بیزنس کلاس ترکیش ایرلاینز: مسافران بیزنس کلاس پروازهای بین المللی ترکیش تا حداکثر ۳۰ کیلوگرم بار و چمدان می توانند با خود همراه داشته باشند.
پرواز اکونومی ترکیش ایرلاینز: میزان بار مجاز پروازهای بین المللی اکونومی ترکیش ایرلاین ۲۰ کیلوگرم است.

افتخارت و جوایز هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز با گسترش فعالیت‌ها و ناوگان هوایی خود در قرن بیست و یکم، تبدیل به یکی از بهترین خطوط هوایی در جهان شده است و در سال ۲۰۰۸ به جمع خانواده بزرگ Star Alliance ملحق شد. ترکیش ایرلاین توانست در سال‌های مختلف از معتبرترین موسسات سنجش کیفیت، عناوین و جوایز ارزنده‌ای را کسب کند. از جمله:

•در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰برترین ایرلاین جنوب اروپا 
•در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بهترین ایرلاین اروپایی
•در سال ۲۰۱۵ بهترین خط هوایی اروپا و چهارمین خط هوایی برتر جهان
•سال ۲۰۱۶هفتمین خط هوایی برتر 
•در سال ۲۰۱۷ دریافت چهار جایزه از طرف شرکت Skytrax 
•در سال 2014 و 2015 بهترین سالن نهارخوری برای پروازهای تجاری 
•در سال 2013، 2014 و 2015 بهترین پذیرایی و تهیه غذا در پروازهای  تجاری 
•در سالهای 2011،2012،2013،2014 و 2015 بهترین شرکت هواپیمایی در اروپا 
•در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۴-۲۰۱۳-۲۰۱۲-۲۰۱۱-۲۰۱۰-۲۰۰۹ بهترین هواپیمایی در جنوب اروپا به انتخاب مسافران در SKYTRAX

ترکیش ایرلاینز،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt