ریزش یک خانه تاریخی و ثبت ملی  در دزفول

ریزش یک خانه تاریخی و ثبت ملی در دزفول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 اردیبهشت ، 1400

ریزش یک خانه تاریخی و ثبت ملی در دزفول

دزفول - رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اعلام کرد: بر اثر بارندگی، قسمت هایی از خانه تاریخی و ثبت ملی کوهی نژاد در بافت تاریخی دزفول ریزش کرد. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

دزفول - رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول اعلام کرد: بر اثر بارندگی، قسمت هایی از خانه تاریخی و ثبت ملی کوهی نژاد در بافت تاریخی دزفول ریزش کرد. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

ریزش چندین خانه و سازه تاریخی در دزفول

حجت الله آریایی نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: عوامل اصلی ریزش این خانه تاریخی به این دلیل است که در سال 1388 سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، مرمت غیراصولی بر روی این بنا انجام داده که فقط به ظاهر این بنای تاریخی توجه کرده بوده، همچنین مسدود شدن عمدی یا غیرعمدی راه آب ها، سیمان کردن پشت بام و عدم استحکام بخشی خانه از دیگر عوامل ریزش این خانه تاریخی می باشند.

وی در ادامه گفت : سیمانی که به صورت غیراصولی در پشت بام کار شده بود بر اساس نوسانات هوا در گرما و سرما ترک برداشته و همچنین آب ناشی از بارندگی های اخیر به درون سقف نفوذ کرده به صورتی که حدود ۷۰ سانت از سقف این منزل دچار نشتی آب شده بود و عدم مقاومت و رطوبت زیاد باعث شد قسمتهایی از سازه تاریخی که در محله قلعه و گذر تاریخی معزی قرار دارد ریزش کند.( اخبار گردشگری را در الفبای سفر جستجو کنید.)

آریایی نیا به تخریب ۴۰ درصدی این بنا اشاره کرد و افزود: متاسفانه قسمتی از حیاط بالایی و دهلیز ورودی این خانه که به جاده ساحلی مشرف هستند تخریب شده اند.رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول در ادامه گفت: این خانه خالی از سکنه بوده و در تملک شخصی قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار می رسد که با شماره ۷۵۸۱ در اسفندماه سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

وی اظهار کرد: خانه کنار این منزل تاریخی برای جلوگیری از خطرات بعدی، در حال تخلیه می باشد. طبق گزارش خبرنگار مهر، در بافت تاریخی دزفول از ابتدای بارندگی های پائیز ۹۷ تا به حال، ۱۰ خانه و سازه تاریخی دچار ریزش یا تخریب کامل در برخی بخش های خود شده اند.

بر اساس گفته رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول، در بافت تاریخی این شهرستان ۷۳ خانه تاریخی در معرض تخریب می باشند. چندی پیش با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، مرمت ۱۶ اثر تاریخی از جمله خانه، ساباط و پل باستانی آغاز شده است. ( با الفبای سفر از قیمت تورهای خارجی مطلع شوید.)

ریزش چندینسازه تاریخی در دزفول،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt