محله های زیبای باکو را بشناسید

محله های زیبای باکو را بشناسید

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 بهمن ، 1401

محله های زیبای باکو را بشناسید

با اینکه تعداد محله های باکو پایتخت آذربایجان زیاد نیست ولی هر کدام چیزهای زیادی برای کشف کردن و تاریخی زیادی را در خود نهفته دارند.همراه با الفبای سفر با محله های این شهر آَشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

با اینکه تعداد محله های باکو پایتخت آذربایجان زیاد نیست ولی هر کدام چیزهای زیادی برای کشف کردن و تاریخی زیادی را در خود نهفته دارند. علاوه بر ایچری شهر که شهر قدیم باکو شناخته می شود؛ همراه با الفبای سفر با محله های این شهر آَشنا شوید.

محله ساباییل باکو Sabayil

سابابیل محله بزرگی است که در جنوب ایچری شهر یا شهر قدیم باکو قرار دارد که دربردارنده نقاط تاریخی اطراف خلیج باکو نیز می باشد. علت انتخاب نام سابابیل برای این محله داستان جالب و جذابی دارد. در سال 1233 قلعه سابابیل در فاصله چند صد متری در جنوب غربی خلیج باکو ساخته شد. زلزله شدید و با ریشتر بسیار زیاد باعث شد که کف دریا نشست کند در نتیجه این قلعه در داخل آب غرق شد و ناپدید گردبد ولی مجددا در قرن 18 میلادی سر از آب بیرون آورد و دوباره ظاهر و قابل رویت شد. 

در قرن 21، باستان شناسان مجموعه ای از تونل هایی را پیدا کردند که از زیر ایچری شهر رد شده و در انتها به این قلعه می رسد و این یکی از ویژگیهای جالب محله سابابیل باکو است. دیگر مناطق دیدنی این منطقه از جمله: برج های شعله باکو،  خیابان و کوچه شهدا، میدان فواره ها و قسمتی از بلوار باکو که در شمال شرقی ساباییل واقع شده است. همچنین در تور باکو از قلب محله جنوبی و فضای روستایی و بناهای سنتی این منطقه نیز دیدن کنید.

قلعه ساباییل باکو،الفبای سفر

میدان فواره ها،باکو-الفبای سفر

محله یاسامال باکو Yasamal

محله یاسامال با جمعیتی در حدود 20000 نفر در شمال شرقی ایچری شهر قرار دارد.این منطقه به غیر از مسجد Taza Pir با قدمتی از قرن 20 که نمایی با سنگهای ماسه ایی دارد جاذبه دیگری ندارد. با این حال شما در این محل می توانید بناهای جدید و امروزی را مشاهده کنید.

 در اواسط قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم  جمعیت که در این محل زندگی می کردند از 12000 نفر به بیش از 200000 نفر رسید و به این ترتیب بود که محله یاسامال رونق زیادی گرفت. در خیابانهای این محله در تور باکو از تماشای ترکیبی از سبک معماری اروپایی لذت ببرید. بارها و کافه ها و کلوپهای مختلف شبانه در این منطقه قرار دارند که برای تفریحات شبانه باکو محل بسیار مناسبی می باشند.

مسجد Taza Pir باکو-الفبای سفر

محله یاسامال-باکو،الفبای سفر

محله نسیمی باکو Nasimi

محله نسیمی باکو در شمال بلوار باکو قرار دارد و تنها چند بلوک از این بلوار فاصله داشته و یکی از محله های پر جمعیت این شهر محسوب می شود. ایستگاه قطار، ایستگاه مرکزی 28 می باکو و چندین مرکز خرید از جمله اماکن توریستی باکو هستند که در محله نسیمی قرار دارند.بازدید از پارک Fizuli و سالن کنسرت شهر را نیز در تور باکو از دست ندهید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر در این محله گردش می کنید هرچه قدر به شمال آن نزدیکتر شوید با جاذبه های کمتری روبه رو می شوید پس بهتر است از قبل یک برنامه ریزی خوب برای بازدید از محله را در تور ارزان باکو تعیین کنید.

پارک Fizuli باکو-الفبای سفر

سالن کنسرت شهر باکو-الفبای سفر

شهر سفید باکو Baku White City

شهر سفید باکو که در شرق این شهر قرار دارد یک منطقه مسکونی کوچک است. زمانی که وارد این منطقه از باکو می شوید در ابتدا که به این محل نگاه می کنید هیچ چیز غیر عادی مشاهده نمی کنید. اما زمانی که با دقت بیشتری به آپارتمانهای لوکس و امروزی نگاه می کنید متوجه تضاد آنها با آپارتمانهای زمان شوروی سابق می شوید. انگار که شهر سفید باکو باز سازی شده شهر سیاه باکو است

در سال 1847 زمانی که روسیه در این منطقه حکمرانی می کرد اولین استخراج چاه های نفت در باکو صورت گرفت و باکو را به محل اصلی استخراج نفت تبدیل کرد. تنها در یه دهه بعد، باکو تقریبا 90 درصد نفت جهان را تولید می کرد. این صنعت و این استخراج طلای سیاه، این منطقه را به محلی کثیف و آلوده تبدیل کرد. تقریبا همه این منطقه سیاه و آلوده شده بود.ولی با شروع قرن بیست و یکم، این شهر درصد کمتری از نفت جهان را تولید می کند و قسمت عمده ی استخراج نفت از دریای خزر صورت می گیرد.  پس از آن بود که قسمت غربی منطقه صنعتی سابق توسعه پیدا کرد و شهر سفید باکو نامیده شد. 

این منطقه که در زمان شوروی سابق یک محله مسکونی ساده بود امروزه به جایی لوکس و مدرن تبدیل شده است. این منطقه جاذبه ی مهمی برای دیدن ندارد تنها مراکز خرید ، باغ فواره، چرخ‌ و فلکی که به چشم باکو شهرت دارد از نقاط دیدنی این محله در تور باکو لحظه آخری می باشند.

شهر سفید باکو-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt