بناهای ثبت جهانی شده ایران در خطر خروج از فهرست یونسکو

بناهای ثبت جهانی شده ایران در خطر خروج از فهرست یونسکو

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 دی ، 1397

بناهای ثبت جهانی شده ایران در خطر خروج از فهرست یونسکو

تهران–ایرنا- نماینده مردم گلپایگان و خوانسار اعلام کرد: برخی از بناهای تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند در خطر خروج از این فهرست قرار دارند. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تهران–ایرنا- نماینده مردم گلپایگان و خوانسار اعلام کرد: برخی از بناهای تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند در خطر خروج از این فهرست قرار دارند. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

تبدیل سازمان گردشگری به وزارتخانه

علی بختیار در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: امکان سوال پرسیدن از رییس سازمان میراث فرهنگی توسط مجلس وجود ندارد بنابراین تصمیم داریم که هر سه حوزه این سازمان تحت نظارت مجلس قرار بگیرد. در این بین، طرح اینکه سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود در مجلس ارایه و تصویب شد ولی شورای نگهبان با آن موافقت نکرد.وی افزود: امروزه افراد یا ارگان های مختلف تعداد زیادی از آثار تاریخی را تخریب می کنند و به سادگی حریم بناهای که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده مورد تجاوز قرار می گیرد و احتمال خروج این آثار تاریخی از این فهرست وجود دارند. 

 بختیار در ادامه گفت: در رابطه با بخش گردشگری، برای توسعه صنعت گردشگری برنامه مشخصی نداریم و در کشور زیرساخت های صنعت گردشگری را ایجاد نکردیم.رییس فراکسیون پاسخگو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باینکه پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوب در حوزه صنایع دستی در روستاها داریم و می توانیم کارآفرینی های بزرگ در روستاها انجام دهیم، ولی آنطور که باید این حوزه را توسعه نداده ایم. وی ادامه داد : ما امکان پرسش و تذکر و سوال پرسیدن در مورد هر کدام از این قسمت ها را در مجلس نداریم، زیرا میراث فرهنگی وزاتخانه نیست بلکه یک سازمان است و فقط یک وزارتخانه است که می تواند توسط مجلس مورد سوال قرار گیرد.( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

بختیار ادامه داد: شورای نگهبان به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی ایراد اصل 75  گرفت و علت آن این بود که این کار بار مالی ایجاد می کند. ایراد اصل 75 ناظر بر این است که اگر در مجلس طرحی مطرح شود و با بارمالی مواجه باشد، بار مالی آن طرح باید پیش بینی شود.رییس فراکسیون پاسخگو مجلس شورای اسلامی افزود:در این طرح تاکید کردیم که قصد نداریم تا ساختار سازمان را افزایش دهیم، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حد و اندازه ای است که به وزارتخانه تبدیل شود تا وزیر تحت نظارت مجلس قرار گرفته و وزارت میراث فرهنگی در مقابل مجلس پاسخگو باشد.

این وزیر نیز در مجلس برنامه ارایه دهد و مجلس آن برنامه ها را بررسی می کند که این کار به رای نمایندگان نیاز دارد و این باعث می شود که برای تصدی میراث فرهنگی توسط دولت گزینه بهتری انتخاب شود.نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس اظهار کرد: در بخش های مختلف اشکالات متعددی وجود دارد که باید تعامل کنیم. باید رییس سازمان میراث فرهنگی به مجلس بیاید. هدف از این سوالات پیش روی در انجام امور است.بختیار معتقد است: اگر در حال حاضر با مشکلاتی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مواجه هستیم، با تعاملات دو سویه بین دولت و مجلس این مشکلات قابل حل است. ( برای اطلاع از قیمت تورهای خارجی با الفبای سفر همراه باشید.)

بناهای ثبت جهانی شده ایران در فهرست- ونسکو-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt