علت افزایش عوارض خروج از کشور چیست؟

علت افزایش عوارض خروج از کشور چیست؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 مرداد ، 1399

علت افزایش عوارض خروج از کشور چیست؟

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا محمدعلیزاده فعال حوزه گردشگری و زیارت در طی یاداشتی از علت افزایش عوارش خروج از کشور خبر داد. همراه با الفبای سفر ادامه خبر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا محمدعلیزاده فعال حوزه گردشگری و زیارت در طی یاداشتی از علت افزایش عوارش خروج از کشور خبر داد. همراه با الفبای سفر ادامه خبر را دنبال کنید.

در ابتدا لازم است تا اطلاعاتی از عوارض خروج از کشور بدست آورید و به همین دلیل بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

بررسی دقیق علت افزایش عوارض خروج از کشور

طبق گزارش خبرنگار مهر، علیرضا محمدعلیزاده فعال حوزه گردشگری و زیارت در مورد علت افزایش نرخ عوارض خروج از کشور گفت: طبق  قانون بودجه سال 99، هزینه عوارض خروج از کشور  به 264 هزار تومان افزایش یافت، همچنین در سفر دوم به خارج از کشور،  این مبلغ  ۵0 درصد افزایش پیدا می کند و برای سفرهای بار سوم و بیشتر نیز این هزینه به صد درصد افزایش می‌ یابد.بهتر است که برای بررسی دقیق علت افزایش عوارض خروج از کشور مروری به وضعیت گردشگری کشور در سال گذشته کنیم.( برای اطلاع از قیمت تورهای خارجی الفبای سفر را دنبال کنید.)

نکته جالب این است که در سال 96، ۵ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۱۰ نفر گردشگران خارجی وارد کشور شدند که با توجه به زمان مشابه در سال ۱۳۹۵ این تعداد چهار میلیون و ۹۰۱ هزار و ۴۰۸ نفر بوده که دارای رشد ۴.۳ درصدی بوده است.در سال ۱۳۹۶ بیش از ده میلیون نفر گردشگر خروجی داشته ایم این که این تعداد در زمان مشابه در سال 95 با رشد ۱۴.۸۵ رو به رو بوده است.با توجه به میزان بیشتر بودن تعداد گردشگران خروجی نسبت به گردشگران ورودی، در سال ۱۳۹۶ تراز گردشگری ایران منفی شد.

این قضیه که تعداد تورهای خروجی نسبت به تورهای ورودی دو برابر است اتقاق خوبی نیست.به همین علت تأکید سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بر این است که توسعه‌ پایدار صنعت ایرانگردی به شکلی شود که ایرانگردهای خارجی به حداقل پنج برابر تا پایان برنامه‌ ششم افزایش پیدا کند تا در اقتصاد کشور از ظرفیت گردشگری بتوان استفاده بهتری کرد.این افزایش به صورت منطقی باید ایجاد شود و اگر قرار است از محل خروج گردشگران اعتباری  به‌دست ‌آید، باید برای توسعه گردشگری صرف شود و به تور اپراتورهایی که در حوزه تورهای گردشگری داخلی فعالیت دارند، اختصاص پیدا کند.

اما دشمنی عربستان با ایران، دلیل کاهش گردشگر خارجی به‌ ویژه گردشگران عرب حاشیه خلیج فارس است. عربستان، آن دسته از اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس که به ایران سفر کرده‌اند را تهدید به عدم صدور روادید کرده که این کار منجر به کاهش ورود گردشگران عربی (غیر عراقی) به کشور شد به همین دلیل، کشور ما ۵۰ درصد از ظرفیت گردشگران حوزه خلیج‌فارس و ۹۰ درصد از بازار عربستان را از دست داد. در صنعت توریست مشهد ۳۰ درصد گردش نقدینگی را مسافران عرب تأمین می کردند که با توجه به این طرح عربستان این نقدینگی از بین رفت. 

در مورد سفر حج نیز 132 هزار تومان یعنی نصف مبلغ عوارض خروج از کشور اخذ خواهد شد که البته در صورت سفر دوبار به حج این مبلغ ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند و برای سفرهای بار سوم و بیشتر این مبلغ ۱۰۰درصد افزایش می یابد. 
هزینه‌ روادید گردشگران خارجی به خصوص گردشگران شیعه که برای زیارت به ایران سفر می‌کنند نیز باید بسیار اندک بوده یا اینکه حذف شود.

مالیات سفر خارجی

قیمت عوارض خروج از کشور

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt