درهای شهر مهم هخامنشیان بر روی گردشگران گشوده شد

درهای شهر مهم هخامنشیان بر روی گردشگران گشوده شد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 03 آذر ، 1397

درهای شهر مهم هخامنشیان بر روی گردشگران گشوده شد

محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سملقان استان خراسان شمالی، از نوروز 1398 میزبان گردشگران خواهد بود. برای ادامه از جزییات سفر، الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سملقان استان خراسان شمالی، از نوروز 1398 میزبان گردشگران خواهد بود. برای ادامه از جزییات سفر، الفبای سفر را دنبال کنید.

محوطه تاریخی ریوی، بقایای یک شهر از دوران هخامنشی

طبق گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد جعفری سرپرست فصل ششم کاوش باستان شناسی در محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی اعلام کرد: در محوطه پر قدمت ریوی با مشارکت باستان شناسان آلمانی تا کنون ۵ فصل کاوشهای باستان شناسی صورت گرفته و فصل ششم این کاوش ها  که از مهر ماه سال جاری آغاز شده بود در میانه آبان ماه به اتمام رسید.

وی به ثبت محوطه ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور با مساحتی به وسعت  ۱۱۰ هکتار اشاره کرد و افزود: در طول کاوش های باستان-شناسی در محوطه تاریخی "ریوی" که از سال ۱۳۹۱  آغاز شده است، باستان شناسان بقایای یک شهر از دوران هخامنشی تا ساسانی را کشف کرده و با توجه به اهمیت این اکتشاف، تا به امروز پژوهشهای باستان شناسی در این محوطه شش سال ادامه داشته است.

در پی کاوشها در سال ۱۳۹۶ در محوطه تاریخی ریوی، در بخش جنوبی محوطه بقایای یک تالار ستوندار، در مرکز محوطه بقایای یک ساختمان بزرگ خشتی مربوط به دوران هخامنشی تا ساسانی و در بخش شمالی یک گورستان مربوط به عصر مفرغ (چهار هزار سال قبل) کشف شده است.

جعفری ادامه داد: با توجه به پراهمیت بودن این آثار، بر روی این سه مکان هم کاوش هم مطالعات زیادی متمرکز بود که در نتیجه باعث شد بخش زیادی از جزئیات معماری بناهای مربوط به دوران هخامنشی و اشکانی و وضعیت گورستان عصر مفرغ محوطه بیشتر شناخته شود.

این باستان شناس افزود: درهای محوطه تاریخی ریوی از نوروز ۱۳۹۸بر روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده خواهد شد و اهمیت این محوطه تاریخی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیشتر از ۱۱۰ هکتار می رسیده و به نظر می آید یکی از مهمترین شهرهای دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

بر اساس گفته جعفری طبق این پژوهشها در محوطه ریوی، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی به کشف رسیده که نشان از توالی استقراری بعد از دوران هخامنشی در این محوطه تاریخی است.
این باستان شناس در ادامه گفت: برنامه منظمی تحت عنوان "پروژه باستان شناسی ریوی" برای کاوش و پژوهشهای باستان شناسی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان انجام شده است.
محمد جواد جعفری با استناد به شواهد باستان شناختی اظهار کرد: ریوی یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور به شمار می رود که پژوهشهای باستان شناسی هدفمند در این محل می تواند شناخت ما از هویت تاریخی منطقه را افزایش داده  و موجب رشد صنعت گردشگری در استان شود، همچنین ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز فصل ششم کاوش باستان شناسی را صدر کرده است.

فعالیت های پژوهشی در محوطه تاریخی ریوی به شکل مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان در ایران و با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت می گیرد.

مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.

محوطه تاریخی ریوی-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt