در مورد هواپیماهای خطرناک دنیا چه می دانید

در مورد هواپیماهای خطرناک دنیا چه می دانید

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 آذر ، 1397

در مورد هواپیماهای خطرناک دنیا چه می دانید

با اینکه هواپیما امن ترین وسیله حمل و نقل جهان دنیا محسوب می شود، اما جا به جایی با این وسیله حمل و نقل کاربردی با خطراتی نیز همراه است و در اخبار نیز گزارشاتی در مورد سقوط هواپیما شنیده اید. الفبای سفر قرار است چند هواپیمای خطرناک را به شما معرفی کند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

هواپیما یکی از پر استفاده ترین وسایل حمل و نقل دنیا است که افرادی زیادی را در تمامی نقاط دنیا جا به جا می کند. با اینکه هواپیما امن ترین وسیله حمل و نقل جهان دنیا محسوب می شود، اما جا به جایی با این وسیله حمل و نقل کاربردی با خطراتی نیز همراه است و در اخبار نیز گزارشاتی در مورد سقوط هواپیما شنیده اید. الفبای سفر قرار است چند هواپیمای خطرناک را به شما معرفی کند و اینکه آنها از چه نظر خطرناک محسوب می شوند.

هواپیما ایرباس Airbus A310

هواپیما ایرباس A310 نخستین هواپیمای خطرناکی است که قرار است به شما معرفی کنیم. چندین سال است که این هواپیما تولید نمی شود ولی در برخی کشورها همچنان برخی از شرکتهای هواپیمایی از آن استفاده می کنند. پس از اینکه شرکای اتحادیه اروپایی شرکت هواپیماسازی ایرباس از سودآور بودن این هواپیما اطمینان حاصل کردند، مشتقات دیگری از این هواپیما برای دیگر فعالیتها مورد بررسی قرار گرفت.

از ویژگی های مهم و برجسته هواپیمای ایرباس ۳۱۰، این است که از سیستم مخصوص در کابین خلبان استفاده شده و در این بین نقش مهندس پرواز حذف شده است. در عوض نشانگر های مرتبط به مهندس پرواز به مقابل خلبان انتقال پیدا کرده و از سیستم کنترل پرواز با سیم به صورت محدود استفاده شده است. 

هواپیما ایرباس A310  بین سال های ۱۹۸۳ تا سال ۲۰۰۷ تولید شده و به بازار عرضه شده است.  با اینکه تعداد زیادی از ایرلاین های مطرح دنیا و کشورهای اروپایی دیگر از این هواپیما استفاده نمی کنند ولی همچنان در برخی از کشورهای جهان سوم مانند پاکستان پروازهایی با این هواپیما انجام می دهند.نکته مهم این است قطعات این هواپیمای از رده خارج، تولید نمی شود و اگر در حین پرواز مشکلی برای هواپیما به وجود بیاید خطرناک خواهد بود.

هواپیما ایرباس A310-الفبای سفر

 هواپیمای مک دونل  McDonnell DouglasD C-9 

هواپیمای مک ‌دانل داگلاس McDonnell Douglas DC-9 تولید کارخانه ی هواپیماسازی داگلاس است که در بین سال های ۱۹۶۵ میلادی تا ۱۹۸۲ میلادی توسط این کارخانه تولید می شده ولی از سال ۱۹۸۲ ساخت آن متوقف گشت. شرکت هواپیمایی جت ایرلاین نیز اولین استفاده کننده از این هواپیما بود.

با وجود اینکه سالهاست که دیگر این هواپیما تولید نمی شود اما هنوز هم در برخی از کشورها با آن پرواز صورت می گیرد.طبق  آمار رسمی اکنون ۳۱۵ فروند از این هواپیمای قدیمی مورد استفاده ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی قرار می گیرد با اینکه آن، جزو لیست هواپیماهایی خطرناک قرار دارد.

هواپیمای مک دانل داگلاس-الفبای سفر

 هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ Boeing 

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ (Boeing 737) در بین محصولات شرکت هواپیمایی بوئینگ به بچه بوئینگ شهرت دارد. در واقع این هواپیما، یک هواپیمای مسافربری باریک و تک راهرو است.در مورد تاریخچه ساخت آن باید گفت که طراحی این هواپیما از سال ۱۹۶۴ آغاز شد و اولین پرواز آن در ۹ آوریل سال ۱۹۶۷ صورت گرفت. هنگامی که استفاده از این هواپیما فراگیر شد پس از 1 سال با به کارگیری در ناوگان هوایی شرکت هواپیمایبی لوفتهانزا، استفاده تجاری از این هواپیما در بین تعداد زیادی از شرکت های هواپیمایی در اکثر نقاط جهان  آغاز شد.

از دید کلی کارشناسان هواپیمایی، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ بسیار مقاوم بوده ۵ هزار فروند از 7 هزار تای آن، مورد استفاده قرار گرفته است و تولید آن نیز هنوز ادامه دارد.حتما برایتان جالب است که بدانید چرا با وجود این نظریه، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را در لیست هواپیماهای نا امن قرار داده است؟ علت آن هم این است که اولین نسخه ی این هواپیما از سری هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ که نام آن بوئینگ ۷۳۷ JT8D است از هر ۵۰۰ پرواز خود یک سقوط مرگبار داشته است و آن را در لیست سیاه هواپیماهای خطرناک قرار داده است. ( برای اطلاع از تورهای مسافرتی با آژانس مسافرتی الفبای سفر در ارتباط باشید)

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-الفبای سفر

هواپیمای ایلیوشین ایل-۷۶ Ilyushin Il-76

این هواپیما با علامت اختصاری ایل-۷۶ شهرت دارد و جزو خطرناک ترین هواپیماهای جهان به شمار می رود. ایلیوشن ۷۶ یک هواپیمای جت ۴ موتوره ساخت شرکت هواپیماسازی ایلیوشین کشور روسیه و مورد استفاده ی بخش ترابری است .

البته این هواپیماها در مدل ‌هایی برای سوخت‌ رسانی هوایی، هشدار پیش ‌هنگام هوابرد و همچنین عملیات آتش ‌نشانی هوایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله نکات مثبت در مورد این هواپیما که می شود به آن اشاره کرد این است که طراحی آن به گونه ای است که در شرایط نامساع جوی توانایی خیز و فرود در فاصله ی کوتاه و زمین ‌های ناهموار را دارد.

این هواپیما همچنان در کشورهای سابق اتحادیه ی جماهیر شوروی مورد استفاده قرار می گیرد ولی سقوط های خیلی زیادی داشته است که فاجعه بار ترین آن در سال 2003 بود که متاسفانه منجر به کشته شدن 275 نفر شد ولی در کمال تعجب، کماکان این هواپیمای خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد. 

هواپیمای ایلیوشین ایل ۷۶-الفبای سفر

هواپیمای توپولف ۱۵۴ Tupolev Tu

هواپیمای تو ۱۵۴ که با نام Tu-154 نیز شناخته می شود نامی است که برای ما ایرانیهای نیز آشنا است، بله هواپیمای توپولوف.یک هواپیمایی میان ‌برد، ساخت کشور روسیه که اولین پرواز آن در ۴ اکتبر ۱۹۶۸ میلادی انجام شد.کارشناسان حوزه ی هواپیمایی اعتقاد دارند که این هواپیما با مدل هواپیمای بویینگ ۷۲۷ قابل مقایسه است ولی مصرف سوخت آن بیشتر است و اندازه ی کابین مسافر آن نیز کمتر است.

هواپیمای توپولف ۱۵۴، یک هواپیمای مسافربری است که برای مسیرهای متوسط هوایی مورد استفاده قرار می گرفته که همچنان در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق و تا اندازه ‌ای در اروپای شرقی همچنان کاربرد دارد. در ایران نیز این هواپیما استفاده می شد که از سال 2011 هر گونه پرواز با آن متوقف شد.

به عبارتی دیگر توپولف ۱۵۴ مدل توسعه یافته ‌ای از هواپیماهای توپولف ۱۰۴، آنتونف ۱۰ و ایلوشین ۱۸ می باشد. به نظر می رسد که این هواپیمای خطرناک همچنان تولید میشود و 336 فروند از آن وجود دارد با این که در سال  2002 میلادی 4 فروند از این مدل هواپیما سقوط کرده است. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

هواپیمای توپولف ۱۵۴-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt