خانه های گنبدی شکل، پناهگاه ژاپنی ها

خانه های گنبدی شکل، پناهگاه ژاپنی ها

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 شهریور ، 1397

خانه های گنبدی شکل، پناهگاه ژاپنی ها

در چند سال اخیر در ژاپن، خانه های گنبدی شکل ضد زلزله ساخته می شود که متقاضیان زیادی دارد. اما این خانه ها چرا و چگونه شکل گرفتند؟؟ با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در چند سال اخیر در ژاپن، خانه های گنبدی شکل ضد زلزله ساخته می شود که متقاضیان زیادی دارد. اما این خانه ها چرا و چگونه شکل گرفتند؟؟ با الفبای سفر همراه باشید.

خانه های گنبدی شکل در ژاپن

چندین سال است که خانه‌های گنبدی شکل که از یونولیت ساخته شده توسط شرکت ژاپنیDome House به فروش می رسد. تقاضای خرید این خانه‌ها در سال 2016 به بیشترین میزان خود رسید. دلیل افزایش این تقاضا، زلزله 7 ریشتری ماه آوریل2016، منجر به کشته شدن 49 و آسیب ۳ هزار نفر شد و بیشتر از ۴۴ هزار نفر نیز خانه‌هایشان را از دست دادند . بر اساس گزارش‌ها، آسیب‌های جدی به خانه‌های معمولی در منطقه‌های کوماموتو و اویتا در مجاورت رسیده بود، اما منطقه روستایی کیوشو که ۴۵۰ خانه گنبدی در آن وجود داشت یکی از مناطقی بود در آنجا هیچ خانه ای آسیب ندیده بود.

شرکت ژاپنی Dome House حدود یک دهه بود که تبلیغاتی در مورد مقاومت خانه‌های یونولیتی در برابر زلزله می‌کرد، اما با فاجعه کوماموتو تقریبا همه متوجه شدند که تبلیغ این خانه ها، چیزی فرای یک بازاریابی شغلی است. برای ساخت این خانه‌های گنبدی،  قطعات فوق سبک یونولیت به هم چسبانده می‌شوند که وزن آنها تنها 80 کیلوگرم است که با توجه به شکل‌ و عدم نیاز به اسکلت‌بندی و سازه‌های آهنی، در برابر زلزله و توفان دارای مقاوت بسیاری هستند. در این خانه‌های گنبدی، اتاق‌ها گوشه نداشته و همچنین بین دیوارها و سقف مرزی وجود ندارد.

گرما و راحتی  نیز در چنین محیط باز و روشنی، باعث به وجود آمدن فضای مناسب می شود. نکته مهم در مورد ساخت این خانه ها این است که نه تنها شرکت Dome House ژاپن از یونولیت معمولی استفاده نمی‌کند، بلکه با استفاده از یک تکنولوژی اختصاصی، نسل جدیدی از مصالح ساختمانی توسط این شرکت ایجاد شده که از مواد مورد استفاده در جعبه‌های حمل غذا یا مواد بسته‌بندی خیلی قویتر است.

به دلیل حمل قطعات سبک و سرهم‌بندی آسان آنها، این خانه‌ها در ظرف یک هفته ساخته می‌شوند به همین علت  قیمت بین‌المللی آنها بسیار کم و معادل ۶۸۷۰۰ تا ۷۸۵۰۰ دلار برای هر خانه است.یکی از مزیتهای این خانه ها این است که می‌توان با ترکیب طاق‌ها و بخش‌های مختلف، متراژ اانها را افزایش داد، همچنین به دلیل اینکه یونولیت نه می‌پوسد، نه زنگ می‌زند خانه‌های گنبدی  دارای دوام زیادی هستند.


خانه های گنبدی شکل در ژاپن-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt