هزینه سفر به روسیه

هزینه سفر به روسیه چقدر است؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 04 اردیبهشت ، 1403

هزینه سفر به روسیه | ویزا + حمل و نقل + غذا و تفریحات

مسکو پایتخت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی روسیه بسیار غنی و پر قدمت مقصد عالی گردشگری است.با الفبای سفر از هزینه های سفر به مسکو شمار را مطلع می کنیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

روسیه کشوری است که هرچه درباره آن بگوییم، کم گفته‌ایم. پهناورترین کشور جهان، با قدمتی تاریخی که در جای جای آن می‌توان ردپاهای سرگذشت پرفراز و نشیبش را دید. روسیه با جاهای دیدنی بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزش یکی از خاص‌ترین تجربه‌های کارنامه گردشگری شما را رقم می‌زند؛ اما اگر می‌خواهید پیش از سفرتان به این کشور دیدنی، تخمینی از هزینه‌ سفر به روسیه و شهرهای مهمی همچون مسکو و سن‌پترزبورگ داشته باشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هزینه گرفتن پاسپورت برای سفر به روسیه

برای تخمین هزینه سفر به روسیه مانند هزینه سفر به هر کشور دیگری، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، هزینه اخذ پاسپورت است. اگر پاسپورت دارید و از مدت زمان اعتبار آن کمتر از ۶ ماه باقی مانده است باید آن را تمدید کنید و اگر پاسپورت ندارید باید نسبت به اخذ آن اقدام کنید. برای اخذ پاسپورت یا تمدید آن باید به دفاتر پلیس ۱۰+ کنید.

هزینه‌هایی که باید برای اخذ پاسپورت پرداخت کنید، به شرح زیر هستند:

  • هزینه خدمات گذرنامه: ۱۷۳ هزار تومان
  • هزینه صدور گذرنامه: ۲۰۰ هزار تومان
  • عوارض شهرداری: ۲۰ هزار تومان
  • عکس گذرنامه: ۲۲ هزار تومان
  • احراز هویت: ۵۰ هزار تومان
  • فرم اطلاعات شخصی گذرنامه: ۵ هزار تومان

مجموع این هزینه‌ها در سال 1402 به ۴۷۰ هزار تومان می‌رسد و باتوجه به شرایط اقتصادی ایران می‌تواند تغییر کند.

هزینه اخذ ویزا روسیه

گام بعدی که باید برای سفر به جاهای دیدنی روسیه بردارید، اخذ ویزای این کشور است. البته قبل از درخواست ویزا باید بلیط خود به مقصد روسیه را تهیه کرده باشید که در ادامه به آن نیز اشاره خواهیم کرد. از بین انواع مختلف ویزا که کشور روسیه نسبت به صدور آنها اقدام می‌کند، ویزای توریستی معمول‌ترین ویزایی است که گردشگران برای سفر به این کشور دریافت می‌کنند.

فرایند اخذ ویزای روسیه برای شهروندان ایرانی به‌صورت آنلاین طی می‌شود و به عبارتی، ایرانیان می‌توانند ویزای الکترونیک درخواست دهند که همه فرایندهای درخواست آن به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. هزینه اخذ ویزای الکترونیک، ۷۰ دلار است. این ویزا به‌صورت یک‌بار ورود صادر می‌شود و به مدت ۶۰ روز اعتبار دارد؛ اما مدت حضور در خاک روسیه با این ویزا، تنها ۱۶ روز از زمان ورود به روسیه است.

ویزای معمولی توریستی روسیه به دو صورت یک بار ورود و دو بار ورود صادر می‌شود و اعتبار آن می‌تواند تا ۹۰ روز باشد؛ اما مدت زمان اقامت در خاک روسیه نهایتاً یک ماه خواهد بود. هزینه دریافت این ویزا براساس آخرین اطلاعیه سفارت در سال ۲۰۲۲، به شرح زیر است:

  • ویزای توریستی یک بار ورود عادی: ۸۰ دلار (۴-۲۰ روز کاری)
  • ویزای توریسی یک بار ورود فوری: ۱۶۰ دلار (۱-۳ روز کاری)

برای دریافت ویزای روسیه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت که باید حداقل ۵ روز کاری قبل از ورود به روسیه به سفارت ارسال شوند:

  • تأییدیه گردشگری برای سفر به روسیه: می‌توانید تأییدیه گردشگری را از آژانس‌های مسافرتی که موردتأیید سفارت روسیه هستند یا در وزارت امور خارجه روسیه ثبت شده‌اند دریافت کنید. در این تأییدیه باید نام کامل شما، تاریخ تولد، شماره پاسپورت، تاریخ ورود و خروج، برنامه سفر، شماره ارجاع آژانس، مهر رسمی و امضای مسئول قانونی مربوطه درج شده باشد.

  • بلیط رفت و برگشت روسیه: تاریخ بلیط رفت و برگشت شما به روسیه و تاریخ درج‌شده در تأییدیه گردشگری و تاریخ رزرو هتل در روسیه باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

  • پاسپورت: پاسپورت شما باید بیش از ۶ ماه اعتبار و حداقل دو صفحه خالی داشته باشد.

  • فرم درخواست ویزا: باید فرم درخواست ویزا را با زبان انگلیسی صحیح تکمیل کرده و امضا بزنید.

  • یک قطعه عکس ۳ × ۴

هزینه اخذ ویزا روسیه

هزینه اخذ ویزا روسیه

هزینه سفر به روسیه با هواپیما

اگر تصمیم به سفر شخصی به روسیه گرفته‌اید، هزینه دیگری که باید در نظر بگیرید، هزینه خرید بلیط هواپیما به مقصد این کشور است. قیمت بلیط روسیه از مبدأ تهران به عوامل مختلفی وابسته است. مثلاً زمان و فصل سفر، نوع صندلی انتخاب‌شده (اکونومی، بیزینس و فرست کلاس)، شهری که به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اید و ایرلاینی که مجری پرواز شماست، همگی بر قیمت بلیط پرواز شما تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید برای تماشای جاهای دیدنی مسکو بلیط خود را از تهران از ایرلاین‌های مختلفی مانند ماهان (پرواز مستقیم و بدون توقف)، ایرعربیا، فلای دبی، امارات، قطر ایرویز و... به مقصد مسکو تهیه کنید. به‌علاوه شما می‌توانید شهر سن پترزبورگ را به عنوان مقصد انتخاب کرده و بلیط را به مقصد این شهر خریداری کنید.

هزینه سفر به روسیه با قطار

فاصله ریلی ایران تا روسیه حدود 2500 کیلومتر است و دو مسیر اصلی برای رسیدن به روسیه وجود دارد. در مسیر اول باید ابتدا به آنکارا بروید و از آنجا به استانبول رفته و سپس از بخارست و کیشیناو عبور کنید تا به خاک روسیه قدم بگذارید. در مسیر دوم می‌توانید از ایران به باکو (پایتخت آذربایجان) و سپس به روسیه بروید. این مسیر تا حد زیادی کوتاه‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

هزینه سفر به روسیه با کشتی

در حال حاضر، سفر با کشتی به کشورهایی که با ایران مرز آبی دارند، با محدودیت‌هایی روبرو است و از بین ۱۲ کشور هم‌مرز با ایران، تنها سفر به دو کشور (امارات و کویت) با کشتی امکان‌پذیر است. اگرچه خبرهایی مبنی بر امکان‌پذیر شدن سفر دریایی به روسیه از بندرهای شمالی کشور به گوش می‌رسد، اما در عمل هنوز این امکان وجود ندارد.

هزینه سفر به روسیه با کشتی

سفر به روسیه با کشتی

هزینه سفر به روسیه با تور

اگر نگران هزینه سفر به روسیه هستید، سفر با تور از برخی جهات می‌تواند شما را در مدیریت بهتر هزینه‌ها یاری کند. قیمت تور روسیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به نوسانات ارزی ایران، زمان سفر، تعداد روزهای برگزاری تور، خدمات تور، نوع هتل موردنظر شما، خدمات هتل، تعداد گشت‌های شهری و آپشنال، نوع پروازها و… اشاره کرد. از خوبی‌های سفر با تور این است که از پرداخت هزینه‌های متعدد بی‌نیاز می‌شوید و با یک تیر چند نشان می‌زنید. به‌علاوه، پیش بردن فرایند دریافت ویزا برعهده مجری تور است و این کار هم شما را راحت‌تر می‌کند.

هزینه حمل و نقل در روسیه

حمل و نقل عمومی در دو شهر بزرگ و مهم روسیه یعنی مسکو و سن پترزبورگ، به خوبی توسعه یافته‌اند و گزینه‌هایی همچون تاکسی، تراموا، اتوبوس و مترو در دسترس گردشگران قرار دارد که در ادامه به هر یک می‌پردازیم.

هزینه مترو در روسیه

مترو در روسیه یکی از ارزان‌ترین راه‌های حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود و با ایستگاه‌های متعدد، نقاط مهم شهر را پوشش می‌دهد.
مترو مسکو ۱۵ خط و ۲۹۴ ایستگاه دارد و از ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد فعالیت می‌کند. هزینه استفاده از متروی مسکو به تعداد ایستگاه‌ها یا مسافتی که شما در مترو بوده‌اید بستگی ندارد؛ بلکه شما برای هربار استفاده از مترو، بدون توجه به اینکه چه مسافتی را طی کرده‌اید یا چه مدت در قطار بوده‌اید، یک‌بار هزینه پرداخت می‌کنید. این هزینه در مسکو معادل ۶۰ روبل (تقریباً ۱ دلار آمریکا) است. برای پرداخت هزینه مترو باید از کارت اعتباری مشهور به ترویکا (Troika) استفاده کنید. این کارت را می‌توانید در ایستگاه‌های مترو یا از باجه‌های خودکار موجود در سطح شهر بخرید.
مترو سن پترزبورگ با داشتن ۵ خط و ۷۲ ایستگاه، یکی از بهترین گزینه‌های حمل و نقل در این شهر مهم و تاریخی روسیه است. نحوه محاسبه هزینه سفر و چگونگی پرداخت آن نیز همانند متروی شهر مسکو است.

هزینه تاکسی در روسیه

یکی دیگر از گزینه‌های حمل و نقل عمومی در روسیه تاکسی است که نسبت به کشورهای دیگر، قیمت کمتری دارد. هزینه تاکسی در مسکو و سنت پترزبورگ تا حد زیادی به شرکت تاکسیرانی بستگی دارد و برخی شرکت‌ها قیمت را براساس مسافت محاسبه می‌کنند و برخی دیگر براساس زمان.
هزینه ورودی در تاکسی‌های مسکو حدود 3 دلار است و هر سفر با تاکسی برای مسافت‌های نه‌چندان طولانی تا 10 دلار هزینه دارد. هزینه تاکسی‌ها در سنت ‌پترزبورگ کمی ارزان‌تر است.

اگر قصد دارید از تاکسی اینترنتی نیز استفاده کنید، می‌توانید از برنامه Uber یا برنامه محبوب روس‌ها Yandex کمک بگیرید.

هزینه اتوبوس در روسیه

اتوبوس پس از مترو محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع حمل و نقل در روسیه است. بد نیست بدانید که سیستم مشخص و ثابتی برای پرداخت کرایه اتوبوس در روسیه وجود ندارد. برخی از شهرها بدون توجه به مسیر، کرایه یکسانی دارند؛ اما بعضی دیگر باتوجه به مسیر، قیمت‌گذاری شده‌اند.
روش‌های پرداخت کرایه نیز در هر شهر متفاوت است. به عنوان مثال، در مسکو کرایه‌ها باید از طریق کارت Troika و یا گوشی هوشمند پرداخت شود، در حالی که در سایر شهرها مثل سنت پترزبورگ به صورت نقدی دریافت می‌شود. تقریباً می‌توان گفت که نرخ کرایه اتوبوس از حدود 1 دلار آغاز می‌شود.

هزینه های سفر به مسکو

عکسی از مارشروتکا مسکو

هزینه اقامت در روسیه

در روسیه و به‌ویژه در دو شهر توریستی مسکو و سن‌پترزبورگ، گزینه‌های اقامتی متعددی پیش روی گردشگران است. گزینه‌هایی که در آن‌ها، هم هتل‌های لوکس و لاکچری ۵ ستاره به چشم می‌خورد و هم گزینه‌های میان‌رده و اقتصادی.
به طور میانگین، مسافرانی که به مسکو سفر کرده‌اند، روزانه ۴۰ دلار برای اقامت خودشان هزینه پرداخت می‌کردند. هزینه اقامت در هتل ‌های مسکو به صورت میانگین به ازای هر شب اقامت برابر است با:

  • هتل ۵ ستاره: ۱۹۶ دلار
  • هتل ۴ ستاره: ۹۶ دلار
  • هتل ۳ ستاره: ۵۵ دلار
  • هتل ۲ ستاره: ۳۳ دلار

مبلغی که مسافران به‎طور متوسط برای اقامت یک نفره در سن‌پترزبورگ می‌پردازند، در حدود ۳۶ دلار است. هزینه اقامت در هتل‌ های سن ‌پترزبورگ به ازای هر شب اقامت برابر است با:

  • هتل ۵ ستاره: ۱۱۷ دلار تا ۲۸۴ دلار
  • هتل ۴ ستاره: ۵۷ تا ۱۲۸ دلار
  • هتل ۳ ستاره: ۳۲ تا ۸۷ دلار
  • هتل ۲ ستاره: ۲۷ تا ۶۹ دلار

هزینه غذا در روسیه

روسیه از آن کشورهایی است که شکم‌گردی در آن می‌تواند یک تجربه خاص و منحصربه‌فرد باشد. به ویژه‌ آنکه به علت تنوع نژادی و فرهنگی در این کشور، غذاهای متنوعی را نیز می‌توانید امتحان کنید. بنابراین در فهرست هزینه سفر به روسیه، از اختصاص دادن بودجه به غذاهای روسی غافل نشوید.

هزینه غذا در مسکو به نوع رستوران، محل قرارگیری آن و هزینه تأمین مواد اولیه بستگی دارد. با این حال در مسکو به صورت کلی، برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان، چیزی حدود 4 تا 16 دلار را در نظر بگیرید. این مبلغ برای رستوران‌های متوسط به 21 تا 53 دلار نیز می‌رسد.

بد نیست بدانید که بسیاری از رستوران‌های روسی در ساعات ۱۲ تا ۴ بعدازظهر، منوی «ناهار اقتصادی» را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. غذاهای منوی اقتصادی، علی‌رغم کیفیت و حجم مشابه با غذاهای عادی، قیمت ارزان‌تری دارند و گزینه خوبی برای تجربه یک سفر مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌آیند. میانگین قیمت یک وعده غذای اقتصادی در مسکو حدود ۴ تا ۸ دلار است. اگر طرفدار مک دونالد یا KFC هم باشید، یک وعده غذا در این دو رستوران، 1 تا 6 دلار هزینه خواهد داشت.

هزینه غذا در سن پترزبورگ هم تا حدودی شبیه به مسکو است. یک وعده غذای اقتصادی در رستوران‌های سن پترزبورگ زیر 20 دلار، یک وعده غذای اصلی در یک رستوران میان‌رده بین 25 تا 75 دلار و یک ساندویچ همبرگر حدود 5 دلار هزینه دارد.

هزینه تفریحات در روسیه

از آنجایی که روسیه مملو از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی است که باید به آنها سر بزنید، بنابراین باید مبلغی را برای تهیه بلیط ورودی این مکان‌ها کنار بگذارید.

در شهر مسکو به طور متوسط روزانه مبلغ 18 دلار را برای تفریحات خرج خواهید کرد. برای مثال، ورودی کاخ کرملین حدود 8 دلار، ورودی موزه پوشکین حدود ۵ دلار و هزینه بازدید از گالری تریتیاکوف حدود 5 دلار است.

در سن پترزبورگ احتمالاً هزینه روزانه تفریحات به 28 دلار برسد. برای مثال، هزینه بازدید از موزه آرمیتاژ (هرمیتاژ) سن پترزربورگ حدود 4 دلار، کاخ پترهوف حدود 15 دلار، کلیسای ناجی در خون، حدود 4 دلار و موزه روسیه، حدود 5 دلار خواهد بود.

هزینه تفریحات در روسیه

سفر به مسکو

هزینه خرید سوغاتی در روسیه

در روسیه تا دلتان بخواهد دستتان در سوغاتی خریدن باز است و گزینه‌های متفاوتی به عنوان سوغاتی پیش روی شما قرار دارد. در ادامه به قیمت برخی از رایج‌ترین سوغات روسیه می‌پردازیم:

  • بدلیجات و جواهرات دست‌ساز: ۵۰ تا ۵۰۰ دلار
  • عروسک روسی (ماتریوشکا): ۴ تا ۴۰۰ دلار
  • شکلات روسی: ۵ تا ۲۰ دلار

هزینه اجاره خودرو در روسیه

اگرچه حمل و نقل عمومی در روسیه به خوبی گسترش یافته است، اما اگر می‌خواهید با خودروی شخصی از شهرهای روسیه دیدن کنید و رفاه و آسایش بیشتری داشته باشید، اجاره خودرو یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. سیستم اجاره خودرو در روسیه تحت عنوان Car sharing فعالیت می‌کند و شرکت‌های مختلفی از طریق اپلیکیشن‌های آنلاین، خودروهای مختلف را به مشتریان تحویل می‌دهد. نحوه محاسبه هزینه نیز به صورت دقیقه‌ای از 5 دلار به بالا خواهد بود.

ارزانترین زمان سفر به روسیه

با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص کشور روسیه، آب و هوای این کشور در بسیاری از روزهای سال سرد است. بنابراین مسافران معمولاً در ماه‌گرم سال از اواسط بهار تا اوایل پاییز به روسیه سفر می‌کنند. به همین دلیل و با توجه به افزایش تقاضا در این زمان، هزینه‌هایی همچون بلیط هواپیما یا هزینه اقامت و... افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید یک سفر اقتصادی به روسیه داشته باشید، فصل‌های سرد سال، از اوایل پاییز تا انتهای زمستان، فصول کم‌گردشگر محسوب می‌شوند و ارزان‌ترین زمان برای رفتن به این کشور است.

سفر به روسیه سفری مقرون به صرفه است؟

به طور کلی سفر به روسیه را نمی‌توان سفری ارزان‌قیت دانست؛ بلکه این سفر تا حدودی یک سفر لوکس به حساب می‌آید. به طور کلی، یک سفر متوسط به مسکو روزانه حدوداً 65 دلار و سفر به سنت پترزبورگ نیز در همین حدود خرج برمی‌دارد.

سؤالات متداول:

1. هزینه ویزای روسیه چقدر است؟

هزینه ویزای توریستی روسیه حدود 80 دلار و هزینه ویزای فوری روسیه حدود 160 دلار است.

2. هزینه غذا در روسیه چقدر است؟

غذا در روسیه از 4 دلار تا حدود 80 دلار هزینه خواهد داشت.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt