دانشگاه های ایتالیا

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 دی ، 1402

دانشگاه های ایتالیا | معرفی 12 دانشگاه

اگر دوست دارید برای تحصیل به کشور ایتالیا بروید، در این مقاله برترین دانشگاه های ایتالیا را به شما معرفی می‌کنیم تا بهتر تصمیم بگیرید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آیا می‌دانستید ایتالیا صاحب یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین نظام‌های آموزش عالی در جهان است؟ تعجب نکنید. بعضی از دانشگاه‌های این کشور چندین قرن قدمت دارند! علاوه‌بر قدمت و اعتبار، امکانات و تجهیزات کامل این مراکز آموزشی آن‌ها را زبانزد خاص و عام کرده است. آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های مجهز، اساتید و محققان برجسته، و فضایی سرشار از هنر و زیبایی فقط بخشی از جذابیت‌های این دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا را دارید و می‌خواهید اطلاعات کاملی را درباره آن‌ها به دست آورید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

1. دانشگاه میلان؛ یکی از بهترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه میلان در سال ۱۹۲۴ تأسیس شد و یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در ایتالیا شناخته می‌شود. نکته قابل توجه این است که در این دانشگاه همه مقاطع تحصیلی به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شوند. تنوع فراوان رشته‌های تحصیلی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، دانشگاه میلان را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه میلان را دارید و دلتنگ خانواده می‌شوید اصلاً نگران نباشید. پدر و مادر شما می‌توانند تور اروپا بخرند و به دیدن شما بیایند. معمولاً اخذ ویزای شنگن با تور راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تر انجام می‌شود و هزینه های سفر به ایتالیا را کاهش می‌دهد.

دانشگاه میلان از بهترین دانشگاه های ایتالیا

عکسی از دانشگاه میلان

2. دانشگاه پلی تکنیک میلان؛ یکی از دانشگاه های برجسته ایتالیا

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا در زمینه فنی، مهندسی، معماری و طراحی است، در سال ۱۸۶۳ توسط گروهی از دانشمندان و کارآفرینان متعلق به خانواده‌های برجسته میلانی تأسیس شد. این دانشگاه که در ابتدا به عنوان یک مرکز آموزشی دولتی برای برنامه‌های تحصیلی مهندسی و معماری شناخته می‌شد، به‌سرعت به عنوان یک موسسه پژوهشی برجسته در سطح جهانی شهرت یافت. 

اگر قبل از اقدام برای بورسیه تحصیلی دوست دارید محیط دانشگاه را ببینید، خوابگاه‌های دانشگاه را از نزدیک بررسی کنید و نظر دانشجوها را دربارۀ دانشگاه بدانید، بهترین زمان برای سفر به اروپا فصل بهار و مخصوصاً نوروز است. با خرید تور اروپا نوروز از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا دیدن کنید و با خیال راحت برای دانشگاه‌های ایده‌آلتان درخواست پذیرش بفرستید.

دانشگاه پلی تکنیک میلان از معروفترین دانشگاه های ایتالیا

تصویری از دانشگاه پلی تکنیک میلان

3. دانشگاه پیزا؛ مهم ترین دانشگاه ایتالیا

دانشگاه پیزا یکی از مهم‌ترین موسسات آموزشی در ایتالیا است. این دانشگاه محل تحصیل شخصیت‌های برجسته‌ای همچون گالیله و برندگان جایزه نوبل از جمله جوسوئه کاردوچی و انریکو فرمی بوده است. علاوه‌بر تحصیلات تمام‌وقت، دانشگاه پیزا برنامه‌های تخصصی یک ساله در زمینه‌های مختلف از قبیل علوم اجتماعی، بهداشت، علوم انسانی و مدارس تابستانی و ترم‌های بین‌المللی را هم ارائه می‌دهد.

دانشگاه پیزا ایتالیا

عکسی از دانشگاه پیزا

4. دانشگاه بولونیا؛ قدیمی ترین دانشگاه ایتالیا

دانشگاه بولونیا که به اختصار "UNIBO" نامیده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۰۸۸ میلادی تأسیس شد و به عنوان دانشکده حقوق آغاز به کار کرد.

دانشگاه بولونیا ایتالیا

عکسی از دانشگاه بولونیا

5. دانشگاه اسکولا سوپریور سانت آنا د پیزا

 دانشگاه سنت آنا در ارائه برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا فعال است و اگر چه برای دوره‌های کارشناسی به طور مستقل مدرک صادر نمی‌کند، اما در این زمینه با دانشگاه پیزا همکاری دارد. دانشجویانی که مایل به ورود به دوره‌های این دانشگاه هستند، باید از طریق یک فرآیند پذیرش رقابتی و سختگیرانه که شامل امتحانات دشوار و مهارت در دو زبان خارجی است اقدام کنند. تحصیل در این دانشگاه رایگان است.

دانشگاه اسکولا سوپریور سانت آنا د پیزا ایتالیا

عکسی از دانشگاه اسکولا سوپریور سانت آنا د پیزا 

6. دانشگاه برتر مسینا؛ دانشگاه مطرح ایتالیا

دانشگاه دولتی مسینا University of Messina با تاریخچه‌ای غنی و دستاوردهای معتبر به عنوان یکی از برجسته‌ترین مراکز آموزشی جهان شناخته می‌شود. در این دانشگاه می‌توانید رشته‌های مختلفی را بخوانید. از جمله بهترین رشته‌های دانشگاه مسینا می‌توان به تمدن‌های باستان و مدرن، پزشکی بالینی و تجربی، علوم‌شناختی آموزشی و مطالعات فرهنگی، اقتصاد، آسیب‌شناسی انسانی بزرگسالان و کودک، علوم ریاضی، کامپیوتر، فیزیک، علوم شیمی بیولوژیکی دارویی، محیطی و ... اشاره کرد.

دانشگاه مسینا ایتالیا

تصویری از دانشگاه مسینا

7. دانشگاه پادوا؛ دانشگاه برتر ایتالیا

از جاذبه‌های دانشگاه پادوا می‌توان به باغ گیاه‌شناسی آن اشاره کرد که در سال ۱۵۴۵ تأسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان به شمار می‌رود. سالن کالبدشکافی دانشگاه پادوا که از سال ۱۵۹۵ وجود دارد، قدیمی‌ترین سالن آناتومی دائمی در اروپا محسوب می‌شود و با الهام از آمفی‌تئاترهای روم باستان طراحی شده است. 

دانشگاه پادوا ایتالیا

تصویری از دانشگاه پادوا

8. دانشگاه اسکولا نرمال سوپریور د پیزا

Scuola Normale Superiore di Pisa، معروف به SNS، یکی از مراکز آموزشی برجسته و منحصربه‌فرد در ایتالیا است که در سال 1810 به دستور ناپلئون بناپارت به منظور آموزش معلمان دبیرستان و تربیت شهروندان در کشور ایتالیا تأسیس شد. SNS در مقاطع کارشناسی و دکترا دانشجو می‌پذیرد و به دلیل سطح بالای آموزشی و تحقیقاتی خود در میان موسسات آموزشی ایتالیا و اروپا شناخته شده است.

دانشگاه اسکولا نرمال سوپریور د پیزا ایتالیا

تصویری از دانشگاه اسکولا نرمال سوپریور د پیزا 

9. دانشگاه فدریکو ناپولی

دانشگاه فدریکو دوم به دلیل کیفیت بالای تحقیقات خود شهرت دارد. در سال ۲۰۱۵ این دانشگاه در میان ۱۰۰ مرکز آموزشی برتر جهان قرار گرفت و از سال ۲۰۱۶ موسسه تایمز آن را در لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داده است. یکی از ویژگی‌های برجسته این دانشگاه ارائه دوره‌های رشته پزشکی به زبان انگلیسی است.

دانشکده پزشکی این دانشگاه به یک بیمارستان دانشگاهی بزرگ متصل است و همچنین بخشی از یک سیستم بیمارستانی گسترده‌تر به شمار می‌رود که شامل بیمارستان چند کاره "Cardarelli"، بزرگ‌ترین بیمارستان در جنوب ایتالیا و موسسه پژوهش سرطان و بیمارستان بیماری‌های عفونی است.

دانشگاه فدریکو ناپولی ایتالیا

تصویری از دانشگاه فدریکو ناپولی 

10. دانشگاه ویتا سلوت سان رافائل

دانشگاه ویتا-سالوت سن رافائل به دلیل ارتباط تنگاتنگ با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فرصت‌های بسیار خوبی را برای آموزش عملی و تجربه‌های بالینی به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. این دانشگاه در زمینه‌های تخصصی مانند پزشکی، روان‌شناسی و فلسفه، برنامه‌های آموزشی با کیفیت بالا ارائه می‌دهد و به دانشجویان کمک می‌کند تا به مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی مورد نیاز در عرصه‌های علمی و کلینیکی دست پیدا کنند.

دانشگاه ویتا سلوت سان رافائل ایتالیا

تصویری از دانشگاه ویتا سلوت سان رافائل

11. دانشگاه ساپینزا

به رم برویم و سری به یکی از بهترین مراکز آموزشی پایتخت بزنیم. دانشگاه ساپینزا Sapienza University of Rome یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود که در سال ۱۳۰۳ تأسیس شده است. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا از نظر تعداد دانشجویان است و بیش از ۱۱۵۰۰۰ دانشجو دارد. این مرکز علمی میزبان تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین‌المللی است و برنامه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف را ارائه می‌دهد. 

دانشگاه ساپینزا ایتالیا

تصویری از دانشگاه ساپینزا

12. دانشگاه فلورانس

دانشگاه فلورانس UNIFI Università degli Studi di Firenze یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا است. این دانشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقاتی دولتی، سطح کیفیت آموزشی-پژوهشی بسیار خوبی دارد. دانشجویانی که فلورانس را برای تحصیل انتخاب می‌کنند علاوه‌بر بهره‌مندی از امکانات آموزشی یک دانشگاه سطح بالا، می‌توانند از زیبایی‌ها و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر فلورانس نیز بهره‌مند شوند.

شما دوست دارید در کدام دانشگاه تحصیل کنید؟

ایتالیا فرصت‌های بی‌شماری را برای تحصیل در اختیار شما قرار می‌دهد. مهم‌ترین مزیت دانشگاه‌های این کشور دوزبانه بودن آن‌ها است. به این ترتیب دانشجویان بین‌المللی می‌توانند رشته مورد علاقه خود را با زبان انگلیسی بخوانند و برای مهاجرت به کشورهای دیگر آماده شوند. اما فکر می‌کنید که بهترین راه برای انتخاب دانشگاه چیست؟ اصلا از کجا مطمئن هستید که ایتالیا همان کشور ایده‌آل شما برای تحصیل است؟ پیشنهاد ما این است که پیش از تصمیم نهایی و گرفتن پذیرش، حتما سفری به این کشور داشته باشید تا با آب‌وهوا و فرهنگ آن آشنا شوید.

سؤالات متداول:

1. بهترین دانشگاه های ایتالیا کدام اند؟

دانشگاه فلورانس، دانشگاه میلان، دانشگاه پیزلا، دانشگاه فدریکو ناپولی و دانشگاه پادوا از جمله بهترین دانشگاه‌های ایتالیا هستند.

2. کدام دانشگاه برای تحصیل در رشته پزشکی مناسب است؟

دانشگاه ویتا سلوت سان رافائل یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته‌های پزشکی است و به دلیل ارتباط تنگاتنگ با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، فرصت‌های بسیار خوبی را برای آموزش عملی و تجربه‌های بالینی به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt