کوه ریگی سوئیس

هرآنچه باید درباره کوه ریگی سوئیس بدانید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 دی ، 1402

کوه ریگی سوئیس | آدرس + بهترین زمان سفر + ویژگی ها

کوه ریگی سوئیس در رشته کوه آلپ قرار دارد. برای آشنایی با اطلاعات مکانی، امکانات و بهترین زمان رفتن به این منطقه، این مقاله الفبا را بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کمتر کسی است که وصف طبیعت بکر و کوهستانی سوئیس را نشنیده باشد. کشوری که بخش مهمی از کوه‌های آلپ در آن قرار گرفته و در دل خود، «ملکه کوه‌های جهان»، کوه ریگی را جای داده است.
این کوه در بخش مرکزی کشور سوئیس، در محل تلاقی سه رودخانه، واقع شده است و بی‌دلیل نیست که آن را ملکه کوه‌های جهان نامیده‌اند. ریگی همان کوهی است که حتی اگر از کوهنوردی متنفر باشید هم هرگز دیدنش را از دست نخواهید داد. می‌خواهید بدانید این همه محبوبیت از کجا می‌آید؟ پس با ما همراه باشید.

کوه ریگی کجاست؟

ریگی، در رشته‌کوه آلپ قرار دارد و از مشهورترین کوه‌های سوئیس است که در مرکز این کشور (به اصطلاح سوئيسِ مرکزی) بین استان‌های زوگ (Zug) لوسرن (Lucerne) و در نزدیکی شهر فیتسناو (Vitznau) قرار دارد.

محل قرارگیری این کوه باعث شده دسترسی به آن راحت باشد و گردشگران بتوانند از شهرهای بزرگ سوئیس مانند لوسرن یا زوریخ، خودشان را به‌راحتی به این کوه برسانند.

برای مثال، فاصله شهر لوسرن، یکی از شهرهای بسیار دیدنی سوئیس تا این کوه، تنها ۲۲ کیلومتر است و به دلیل همین در دسترس بودن، این کوه یک مقصد تفریحی مناسب برای گشت‌های یک روزه به شمار می‌آید.

موقعیت جغرافیایی کوه ریگی روی نقشه گوگل

معرفی کوه ریگی سوئیس

ریگی در قلب کوه‌های آلپ قرار گرفته است. جایی که سه دریاچه لوسرن، لاورز (Lauerz) و زوگ به یکدیگر می‌رسند.

این موقعیت جغرافیایی خارق‌العاده باعث شده همه گردشگران از کوهنوردان و طبیعت‌گردان حرفه‌ای گرفته تا گردشگران معمولی از رفتن به این کوه لذت ببرند.

این کوه را بهشت کلاسیک کوه‌پیمایان نامیده‌اند و باوجود ۱۰۰ کیلومتر مسیر کوهپیمایی، ۱۵ کیلومتر مسیر پیاده‌روی دارد و همه گردشگران می‌توانند از گردش در این منطقه لذت ببرند.
مناظر کوهستانی فوق‌العاده و البته طبیعت بکری که در اطراف دریاچه‌ لوسرن خودنمایی می‌کند، بر جذابیت‌های این کوه می‌افزاید. زمانی که بر فراز قله این کوه بایستید می‌توانید تقریباً کل سوئیس و ۱۹ دریاچه مختلف و دهکده‌های کوچک و بزرگ را زیر پای خود ببینید. منظره‌ای که بی‌تردید خیره‌کننده است!

اما جاذبه‌های این کوه تنها به مناظر خیره‌کننده و طبیعت فوق‌العاده‌اش ختم نمی‌شود؛ بلکه فعالیت‌های سرگرم‌کننده و تفریحی زیادی هم در این مکان برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران‌هایی با غذاهایی متنوع، تله‌کابین‌سواری، قطار کوهستانی، پیست اسکی و ورزش‌های زمستانی و خدمات ماساژ و اسپا اشاره کرد.

تاریخچه کوه ریگی

این کوه قدمتی طولانی در تاریخ سوئیس دارد و گذشته آن همانند خودش، پرفراز و نشیب و جذاب است. نام این کوه اشاره به زمانی دارد که اقوام سِلت در سوئیس ساکن بودند.

سلت‌ها در حدود سال ۴۰۰ قبل از میلاد به بخش‌هایی از سوئیس کنونی مهاجرت کردند و در کوهستان‌های آن ساکن شدند. نام کوه از زبان سلتی گرفته شد؛ واژه ریگی در زبان سلت‌ها به معنای «بلند و مرتفع» است.

برخی هم معتقدند Rigi از واژه regina به معنای ملکه آمده است و دقیقاً به همین دلیل این کوه ملکه کوه‌ها خوانده می‌شود.

ریگی همواره در تاریخ سوئیس حائز اهمیت بوده و در شکل‌ دادن فرهنگ و صنعت توریسم این کشور نقش مهمی داشته است.

در قرن نوزدهم، این منطقه آغازگر توریسم کوهستانی نام گرفت. در این سال، خط ریلی کوهستانی کوه ریگی افتتاح شد که تاکنون نیز فعال است و در ادامه درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در طول دوره ویکتوریا که زمان اوج انقلاب صنعتی و شکوه امپراتوری بریتانیا بود، این کوه به کوهستان موردعلاقه خانواده‌های سلطنتی تبدیل شد.

به گونه‌ای که ملکه ویکتوریا، ملکه بریتانیای کبیر، لئو تولستوی، نویسنده شهیر روس و مارک تواین، نویسنده مشهور آمریکایی، از این کوه جذاب دیدن کردند. همین توجهات باعث شد پای این کوه و مناظر زیبای اطرافش به آثار هنری، نقاشی‌ها، اشعار شاعران و داستان‌ها باز شود.

به تدریج در قرن نوزدهم، با افزایش هتل‌ها و اقامتگاه‌های مدرن و شیک و افزایش امکانات تفریحی و خدماتی، امکان اقامت و گشت‌وگذار برای گردشگران در این منطقه فراهم شد.

اهمیت فوق‌العاده و تاریخی ریگی، در حال حاضر نیز ادامه دارد؛ این کوه همچنان بسیار موردتوجه گردشگران است و نمادی از طبیعت بکر و خیره‌کننده سوئیس به شمار می‌آید.

کوه ریگی سوئیس

تصویری از کوه ریگی در سوئیس

قله ریگی در سوئیس

مرتفع‌ترین نقطه کوه، قله آن است که «Rigi Kulm» نامیده می‌شود و ۱۷۹۸ متر ارتفاع دارد. این همان قله‌ای است که بر بلندای آن می‌توان علاوه‌بر خودِ سوئیس و دریاچه‌هایش، کوه‌های آلپ در فرانسه و جنگل سیاه در آلمان را نیز دید.

این قله با داشتن ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، یک چشم‌انداز پانورامای ۳۶۰ درجه در برابر دیدگان گردشگران می‌گستراند که طبیعت فوق‌العاده جذاب آلپی را به تصویر می‌کشد.

یک جاذبه دیگر که در قله ریگی توجه گردشگران را جلب می‌کند، هتلی با قدمت بیش از ۲۰۰ سال است که «هتل قله ریگی» نام دارد و چشم‌انداز طلوع و غروب خورشید از این هتل بسیار دیدنی است.

بهترین فصل سفر به کوه ریگی سوئیس

اگر شما هم دلتان می‌خواهد این طبیعت بکر و جذاب را از نزدیک ببینید یا در آینده نزدیک قصد سفر به سوئيس را دارید و می‌خواهید بهترین زمان سفر را انتخاب کنید، باید بگوییم ریگی همیشه زیبا و دیدنی است.

هر فصل در ریگی جذابیت‌های خودش را دارد، حتی زمستان‌های سرد و برفی‌اش؛ اما اگر می‌خواهید از مناظر طبیعی زیبا، جنگل‌ها و دشت‌های آلپی و دریاچه‌های بلورین این منطقه لذت ببرید، ماه‌های جولای و آگوست، اوایل تا اواسط تابستان، زمان خوبی برای سفر به این منطقه است.

کوه ریگی سوئیس در فصل بهار

زمانی که بهار از راه می‌رسد و سلطه سرمای زمستان پایان می‌یابد، ریگی جلوه‌گاه طبیعت زنده و رنگارنگ می‌شود. فصل بهار را می‌توان یکی از زمان‌های بسیار خوب برای بازدید از این کوه دانست. زمانی که طبیعت آلپ در حال زنده شدن است، درختان شکوفه داده‌اند و چمنزارها و علفزارها سبز شده‌اند.

به‌علاوه به‌تدریج با آب شدن برف‌ها، جویبارها و رودهای کوچک و بزرگی در سراسر کوهستان جاری می‌شوند. چشم‌اندازهای فصل بهار بر فراز قله این کوه بسیار دیدنی است، دریاچه‌هایی که پس از زمستان سرد، حالا آب‌های شفاف و درخشان دارند و قله‌هایی که در دوردست پوشیده از برف هستند.

کوه ریگی سوئیس در فصل تابستان

همان‌طور که پیشتر هم گفتیم شاید بهترین زمان برای رفتن به ریگی، فصل تابستان باشد؛ زمانی که آب‌وهوای معتدل تابستانی جان گرفته و طبیعت آلپ را نیز به سبزترین حالت ممکن خود رسانده است.

آب و هوای این فصل برای فعالیت‌های تفریحی مختلف در منطقه ریگی بسیار مناسب خواهد بود. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پاراگلایدرسواری و… در تابستان‌های این جای دیدنی بسیار لذت‌بخش است.
به‌علاوه در این فصل، به‌خوبی می‌توانید از تنوع گیاهان این منطقه لذت ببرید؛ به‌ویژه آنکه در این منطقه بیش از ۱۰۰۰ گونه از گیاهان منطقه آلپ را می‌توان پیدا کرد.

کوه ریگی سوئیس در فصل پاییز

حتماً می‌توانید تصور کنید که آن جنگل‌ها و چمنزارهای سرسبز و خیره‌کننده در فصل پاییز، چه طوفانی از رنگ و نقش را در برابر چشم‌های شما برپا می‌کنند.

پاییزهای این مکان اگرچه کمی سرد است، اما شاید در هیچ‌جای دیگری نتوانید به این زیبایی، تحول و تغییر طبیعت را به چشم ببینید؛ برگ‌هایی که زیر پایتان می‌افتند و پاییز زرد و طلایی آلپ که چشمانتان را می‌نوازد.

کوه ریگی سوئیس در فصل زمستان

اما زمستان شاید پادشاه فصل‌های ریگی باشد. زمستان‌های این کوه، مثل همه مناطق دیگر در رشته کوه آلپ، سرد و برفی است؛ اما بر بلندای قله این کوه، شما خود را شناور در دریایی از مه و ابر پیدا خواهید کرد!

چمنزارها و جنگل‌های سفیدپوش، دریاچه‌های کریستالی و بلورین و چشم‌انداز جذاب از سرزمین‌های مه‌گرفته، چیزی است که در این نقطه انتظار شما را می‌کشد.

به‌علاوه در فصل زمستان، بازار ورزش‌های زمستانی در ریگی داغ می‌شود. در این فصل، گردشگران می‌توانند از پیست اسکی و اسنوبورد ۹ کیلومتری، پیست ایربورد، مسیر سورتمه‌سواری یا مسیر آزاد اسکی و مسیر کوهپیمایی ویژه لذت ببرند.

کوه ریگی سوئیس در زمستان

عکسی از کوه ریگی در فصل زمستان

خط ریلی کوهستانی در کوه ریگی

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که گردشگران را به این منطقه فرا می‌خواند، خط ریلی کوهستانی در آن است. همان‌طور که پیشتر گفتیم، افتتاح این خط ریلی به نوعی آغازگر توریسم کوهستانی و حتی یکی از عوامل دخیل در پیشرفت گردشگری مدرن بود.

خط ریلی کوهستانی که به نام خط ریلی فیتسناو-ریگی شناخته می‌شود، در سال ۱۸۷۱ افتتاح شد و اولین خط ریلی کوهستانی در اروپا نام گرفت.

این قطارها هر روز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۰:۴۵ دقیقه شب مشغول به کار هستند و فاصله ۵ کیلومتری فیتسناو تا ریگی را طی می‌کنند و مسافران را تا ارتفاع ۱۵۵۰ متری می‌رسانند.

بسیاری از قطارهای این خط ریلی به همان تاریخ تعلق دارند و تا امروز، بی هیچ مشکلی به مسافران و گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند. 

ویژگی های کوه ریگی سوئیس

این کوه ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر کوه‌ها متمایز می‌کند. به عنوان مثال:

  • در محل تلاقی سه دریاچه مهم سوئیس واقع شده است؛
  • با ایستادن بر روی قله این کوه می‌توان ۱۹ دریاچه را مشاهده کرد. از جمله دریاچه زوریخ سوئیس؛
  • اولین خط ریلی کوهستانی اروپا را دارد که در سال ۱۸۷۱ افتتاح شده و همچنان هم کار می‌کند؛
  • هتلی با قدمت ۲۰۰ سال بر روی قله این کوه وجود دارد که همچنان پذیرای مسافران است؛
  • باوجود امکاناتی مانند پیست اسکی، سورتمه‌سواری، اسنوبورد و…، یک محل مناسب برای انجام ورزش‌های زمستانی است؛
  • این کوه را به عنوان ملکه کوه‌های جهان می‌شناسند و قله آن ۱۷۹۸ متر ارتفاع دارد.

برای یک کوهپیمایی هیجان‌انگیز در سوئیس آماده‌اید؟

کوه ریگی سوئیس یکی از کوه‌های بسیار زیبا و پیشرو در صنعت گردشگری است که در بخش مرکزی سوئیس، بین استان‌های زوگ و لوسرن واقع شده. این کوه با داشتن مسیرهای پیاده‌روی، کوهپیمایی و همچنین خط ریلی کوهستانی با قدمت ۲۰۰ ساله، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگرانی است که می‌خواهند تور سوئیس را تجربه کنند و یک گشت یک‌روزه راحت در طبیعت داشته باشند.

سؤالات متداول:

1. کوه ریگی کجاست؟
ریگی در سوئیس و در رشته کوه آلپ، بین استان های زوگ، لوسرن و فیتسناو قرار دارد.

2. بهترین زمان سفر به کوه ریگی سوئیس چه زمانی است؟
این کوه در همه فصل‌ها جذابیت ویژه‌ای دارد؛ اما از اوایل تا اواسط تابستان می‌توانید کوهپیمایی سبک، راحت و امن‌تری داشته باشید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt