خلیج هالونگ ویتنام

خلیج هالونگ کجاست؟ معرفی برترین جاذبه ویتنام

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 16 دی ، 1402

خلیج هالونگ ویتنام کجاست؟ | با محبوب ترین جاذبه ویتنام آشنا شوید

خلیج هالونگ ویتنام کجاست؟ این مقاله را بخوانید تا با دیدنی‌ترین نقطه ویتنام، آب و هوا، بهترین زمان سفر، تفریحات و هتل‌های این خلیج آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

خلیج هالونگ را می‌توان محبوب‌ترین جاذبه گردشگری ویتنام دانست. حتی برخی این جزیره را یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جهان می‌دانند. خلیج زیبای هالونگ با داشتن غارهای طبیعی متعدد، جزایر بسیار زیبا، دهکده‌های شناور، تفریحات متنوعی همچون ماهیگیری، قایق‌سواری، غواصی و… بسیاری از گردشگران را به ویتنام می‌کشاند. بی‌تردید آشنایی با جذابیت‌ها و شگفتی‌های این جزیره، شما را هم برای سفر به ویتنام ترغیب خواهد کرد. بنابراین با ما همراه باشید تا یکی از عجایب هفتگانه طبیعت جهان را بهتر بشناسید.

معرفی خلیج هالونگ در ویتنام

خلیج هالونگ یا هالونگ بای در استان کوانگ نن (Quangninh) در شمال شرق ویتنام قرار دارد. این خلیج بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و بیش از ۱۹۰۰ جزیره را در دل خود جای داده است.

این خلیج در سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در سال ۲۰۰۹ نیز بنیاد عجایب هفتگانه نوین، این خلیج را در فهرست عجایب هفتگانه طبیعی قرار داد. به همین دلیل، چندان عجیب نیست که این منطقه یکی از مقاصد بسیار محبوب گردشگران به شمار می‌آید؛ به گونه‌ای که در نیمه اول سال ۲۰۱۷، تعداد گردشگرانی که از این خلیج بازدید کرده بودند به ۹۲۹ هزار نفر رسید.

آنچه این خلیج را از دیگر خلیج‌ها متمایز می‌کند و باعث اهمیت آن شده، وجود سنگ‌های آهکی غول‌پیکر و غارهای استالاکتیتی است. در این خلیج، کارست‌های (حفره‌های طبیعی) متعددی نیز وجود دارد. کارست‌ها به دلیل حل شدن سنگ‌های آهکی در آب‌ها به‌وجود می‌آیند و در زمین، به شکل غار و حفره‌های مختلف دیده می‌شوند. سنگ‌های آهکی این منطقه عمری طولانی دارند و در طول ۵۰۰ میلیون سال شکل گرفته‌اند.

به‌علاوه این خلیج از تنوع زیستی چشمگیری برخوردار است و ۱۴ گونه گیاهی و ۵۰ گونه جانوری، بومیِ این منطقه هستند.

خلیج هالونگ ویتنام

عکسی از خلیج هالونگ در ویتنام

تاریخچه خلیج هالونگ 

همان‌طور که سنگ‌های آهکی خلیج هالونگ در ویتنام و فرایندهای زمین‌شناسی که در آن اتفاق افتاده، بیش از ۵۰۰ میلیون سال قدمت دارند، تاریخ و تمدن این منطقه نیز عمری طولانی را پشت سر گذاشته است.

مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهند که انسان‌های ماقبل‌تاریخ در این خلیج می‌زیسته‌اند و بیش از ۱۸ هزار سال است که انسان‌ها در این مکان سکونت داشته‌اند.

به علاوه این منطقه شاهد دوره‌های تاریخی و فرهنگی متعددی در طول تاریخ ویتنام بوده و سازه‌های مختلفی متعلق به فرهنگ‌های باستانی در این منطقه کشف شده است.

این خلیج بستر رشد فرهنگ‌های متعددی همچون سوئی نهو در ۱۸۰۰۰ سال قبل از میلاد، فرهنگ کای بئو در ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد و فرهنگ ها لونگ در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد بوده است. مردمان این فرهنگ‌ها عمدتاً به ماهیگیری و صید صدف مشغول بودند. به‌تدریج آنها به اکتشاف در دریا روی آوردند و اولین دهکده‌های ماهیگیری باستان را ساختند.

دلیل نامگذاری خلیج هالونگ ویتنام

نام این خلیج، یعنی هالونگ به معنای اژدهای نشسته یا اژدهای در حال فرود است. البته تا قبل از قرن نوزدهم، نام هالونگ در کتاب‌ها و اسناد تاریخی و قدیمی ویتنام ذکر نشده و این خلیج به نام‌هایی مانند آن بانگ (An Bang) خوانده می‌شد. در میانه‌های قرن نوزدهم بود که نام هالونگ در نقشه‌های دریایی فرانسه دیده شد.

اگر برای شما هم سؤال شده است که چرا این خلیج را به این نام خوانده‌اند، باید در افسانه‌های محلی به دنبال جواب بگردید. بر اساس این افسانه‌ها، زمانی که ویتنامی‌ها می‌خواستند کشور خودشان را گسترش بدهند و حکومت آنها در شکل‌گیری بود، باید با بیگانگان و مهاجمان می‌جنگیدند.

زمانی که مردم برای پیروزی در این جنگ‌ها از خدایان کمک گرفتند، خدایان چند اژدها را برای کمک به آن‌ها فرستادند. از دهان این موجودات، آتش‌های سوزانی بیرون می‌آمد که مهاجمان را می‌سوزاند و از خاکستر مهاجمان، جزایر این خلیج شکل گرفتند.

برخی هم معتقدند جواهرات غول‌پیکری از دهان این چند اژدها به بیرون پرتاب شده‌ که اکنون به جزایر متعدد این خلیج تبدیل شده‌اند.

پس از پایان جنگ نیز این موجودات از این منطقه سبز و خرم خوششان آمد و تصمیم به ماندن گرفتند. محلی که اژدهای مادر در آن ساکن شد، هالونگ نام گرفت و بچه‌های اژدها هم در محلی زندگی می‌کردند که اکنون به بای تو لانگ معروف شده است.

آب و هوای خلیج هالونگ

طبیعت بکر و اکوسیستم فوق‌العاده این منطقه بی‌شک مدیون آب‌وهوای خاص آن است. آب‌وهوای خلیج زیبای هالونگ، آب‌وهوایی استوایی و مرطوب محسوب می‌شود. تابستان‌های این منطقه،گرم، بسیار مرطوب و شرجی است. زمستان‌های آن نیز خشک و تقریباً سرد است و میانگین دمای هوا ۱۵ تا ۲۵ درجه و میانگین بارش سالانه ۲ تا ۲/۲ متر است. به‌علاوه ویتنام یکی از کشورهایی است که به‌شدت تحت‌تأثیر باران‌های موسمی شرق آسیا قرار می‌گیرد. این جریان موسمی در فصل تابستان باعث افزایش قابل‌توجه بارندگی در ماه‌های جولای و آگوست می‌شود.

بهترین زمان سفر به خلیج هالونگ

اگرچه هالونگ به دلیل آب‌وهوای استوایی خود، منطقه‌ای تقریباً همیشه سبز محسوب می‌شود، اما همان‌طور که گفتیم، جریان‌های موسمی به‌شدت بر این منطقه اثر می‌گذارند.

بنابراین بهتر است در فصل تابستان به این خلیج سفر نکنید؛ چراکه درگیر باران‌های سیل‌آسایی می‌شوید که چند روز ادامه دارند و عملاً فرصت تفریح و گشت‌وگذار در خلیج از شما گرفته می‌شود.

به‌علاوه بهتر است باتوجه به سرد و خشک بودن هوا در زمستان، فصل زمستان را هم از گزینه‌های خود حذف کنید؛ بنابراین بهترین زمان برای رفتن به خلیج هالونگ، بهار و پاییز است. خواندن مقاله بهترین زمان سفر به ویتنام در این زمینه کمکتان می‌کند.

شهرگردی در خلیج هالونگ

هالونگ آنقدر معروف و آنقدر زیباست که معمولاً همه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند و دیدنی‌های خودِ شهر هالونگ فراموش می‌شود.

شهر هالونگ دو بخش اصلی دارد: بخش غربی که محل موردعلاقه گردشگران به شمار می‌آید و بخش شرقی که بیشتر به تجارت و بازرگانی دریایی اختصاص یافته است.

در این شهر، شما می‌توانید از «موزه کوانگ‌نین»، خانه فرهنگی ژاپن-ویتنام، کلیسای کاتولیک که بازمانده استعمار اروپاییان در این شهر است و بازارهای محلی دیدن کنید.

اگر دوست دارید با غذاهای بومی مناطق مختلف جهان آشنا شوید، رستوران‌های هالونگ گزینه‌های بسیار خوبی هستند، این رستوران ها عمدتاً غذاهای بومی سرو می‌کنند و شما را با طعم غذاهای ویتنامی آشنا می‌سازند. 

ساحل گردی در خلیج هالونگ

یکی از چیزهایی که در سفر به هالونگ اصلاً نباید از دست بدهید، ساحل‌گردی است. استراحت و قدم زدن در ساحل‌های شنی این منطقه، با مناظر فوق‌العاده‌ای که از خلیج، سنگ‌ها و صخره‌هایش در پیش چشمانتان به تصویر می‌کشد، یک تجربه بی‌نظیر خواهد بود. از سواحل معروف خلیج که موردعلاقه گردشگران هستند می‌توان به «توان چائو» و «تیپ تاپ» اشاره کرد.

جزیره گردی در خلیج هالونگ 

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، هالونگ بیش از ۱۹۰۰ جزیره دارد که هرکدام ویژگی‌های طبیعی خاص خود را دارند. به همین دلیل، بیشتر گردشگران نمی‌دانند کدام جزایر را باید برای تفریح انتخاب کنند. ما در اینجا به ۵ جزیره مهم این خلیج اشاره می‌کنیم:

  • جزیره ون‌دن

این جزیره بزرگترین جزیره خلیج هالونگ محسوب می‌شود و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ویتنام است. در این جزیره، یک مسیر پیاده‌روی ساحلی به طول ۲ کیلومتر وجود دارد و کل این مسیر از ماسه‌های ساحلی عبور می‌کند. این جزیره دارای اقامتگاه‌های مختلف و همچنین مراکز تفریحی - ورزشی است و با استفاده از یک پل به شهری به نام چای رانگ متصل شده است.

جزیره ون‌دن خلیج هالونگ ویتنام

تصویری از جزیره ون‌دن ویتنام

  • جزیره تی تاو

این جزیره در مرکز خلیج قرار گرفته است و یکی از جزایر تفریحی آن محسوب می‌شود. در این جزیره، یک تپه ۴۰۰ متری وجود دارد که با بالا رفتن از آن، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از خلیج و طبیعت زیبای این منطقه را خواهید دید. به‌علاوه تفریحاتی مانند والیبال ساحلی، شنا و پاراگلایدرسواری در این منطقه در دسترس شما قرار دارد.

  • جزیره کت با

جزیره کت با نیز از جزایر معروف و بزرگ هالونگ است که به دلیل جاذبه‌های طبیعی‌اش شهرت دارد. این جزیره کوه‌های متعدد آهکی را در خود جای داده که با درختان سرسبز پوشیده شده‌اند. در این جزیره، دریاچه‌های طبیعی، جنگل‌های حرا، خط ساحلی زیبا و صخره‌های مرجانی به چشم می‌خورد.

  • جزیره توان چائو

اگر به دنبال تجربه زندگی بدوی، بدون برق و امکانات شهری هستید، پس اقامت در جزیره توان چائو را از دست ندهید. این جزیره، ۸ کیلومتر با شهر فاصله دارد و شما می‌توانید یک شب رؤیایی را زیر آسمان پرستاره شب تجربه کنید. البته این جزیره، هتل‌های بسیار عالی و ۴ ستاره هم دارد و می‌توانید از امکانات و خدمات آنها استفاده کنید.

  • جزیره با مون

این جزیره بخشی از پارک ملی بای تو لانگ است که در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد. رفتن به این جزیره، شما را با یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های کره زمین آشنا می‌کند و درختان باستانی را در این جزیره خواهید دید. به‌علاوه در سواحل این جزیره نیز صخره‌های بسیار بلندی را مشاهده می‌کنید که آماج حملات امواج خروشان دریا هستند و در طول سال‌های سال شکل گرفته‌اند.

غارگردی در خلیج هالونگ

آنچه خوبان همه دارند، خلیج هالونگ یک‌جا دارد! علاوه‌بر همه جاذبه‌هایی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، غارگردی هم یکی از تفریحات جذاب این خلیج است. غارهای استالاکتیتی هالونگ بسیار مشهور هستند و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. از جمله‌ غارهای محبوب این خلیج می‌توان به غار دائو گو، لوان و سانگ دات اشاره کرد.

غار دائو گو یا غار شگفتی‌ها مشهورترین غار هالونگ ویتنام است که در جزیره دائو گو قرار گرفته و قسمت بیرونی آن به شکل گنبدی عظیم به نظر می‌رسد.

غار لوان در جزیره بون هان قرار دارد. برای دیدن این غار باید سوار یک قایق کوچک شوید و از وسط حفره‌ای که توسط غار ایجاد شده‌ است عبور کنید. انتهای غار به دریاچه‌ای زیبا می‌رسد که اطراف آن را دیواره‌هایی از سنگ آهک احاطه کرده است.

غار سانگ دات هم در جزیره بون هان قرار دارد و به دلیل استالاکتیت‌های منحصربه‌فردش معروف است. در این غار، استالاکتیت‌‌هایی به شکل گل، فیل، شیر دریایی و… دیده می‌شود.

خلیج هالونگ ویتنام

غارگردی در خلیج هالونگ 

روستاهای شناور در خلیج هالونگ

در گذشته‌های دور، تعداد زیادی دهکده شناور در هالونگ وجود داشت که مردمان ساکن در آنها به شکلی کاملاً سنتی و باستانی زندگی‌ می‌کردند. به‌تدریج با دستور دولت، بیشتر مردمان این روستاهای شناور به جزایر خلیج رفتند و در آنها ساکن شدند.

اما تعدادی از خانواده‌های ساکن در این دهکده‌ها، حاضر به ترک خانه‌های شناور خود نشدند و اگر الان به هالونگ بروید، خانه‌های شناوری را خواهید دید که ساکنانش درست مثل همه مردم، به زندگی عادی خود مشغولند.

معروف‌ترین روستای شناور هالونگ، روستای کائوا وان است. این روستا در سال ۲۰۱۶ در فهرست روستاهای زیبای باستانی قرار گرفت. در این منطقه بیش از ۳۰۰ خانه رنگارنگ شناور بر روی آب وجود دارد که ساکنان آنها کاملاً به فرهنگ سنتی خود پایبند هستند.

دیگر روستاهای شناوری که بازدید از آنها را به شما توصیه می‌کنیم، روستاهای وونگ وینگ، کونگ دام و با هانگ هستند.

ویژگی های خلیج هالونگ ویتنام

هالونگ یکی از شگفتی‌های طبیعت به شمار می‌رود. اصلی‌ترین ویژگی آن، وجود سنگ‌های آهکی بسیار بزرگ و عظیم است که در میان آب‌های خلیج قرار گرفته‌اند. به‌علاوه غارهای شگفت‌انگیز این منطقه که عمدتاً غارهای استالاکتیتی هستند، یکی‌دیگر از ویژگی‌های خلیج به شمار می‌آیند.

روستاهای شناور که از زمان‌های باستانی در این خلیج بوده‌اند نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های آن هستند و باعث شده‌اند که این مکان زیبا یکی از عجایب هفتگانه طبیعی باشد.

تفریحات خلیج هالونگ

هالونگ همه‌چیزهایی را که می‌خواهید برای شما فراهم کرده است. در این خلیج، نه‌تنها از مناطق طبیعی و ساحل‌گردی و غارگردی و… لذت خواهید برد، بلکه تفریحات دیگری هم برای شما مهیا شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  • غواصی

با غواصی در آب‌های شفاف خلیج می‌توانید در میان طبیعت کشف‌نشده، مرجان‌های دریایی و ماهی‌های متنوع خلیج به گردش بپردازید. باوجود گواهینامه‌های بین‌المللی، تجهیزات مدرن و دستیاران و غواصان ماهر، امنیت گردشگران در بازدیدهای آبی و غواصی تضمین شده است. برای غواصی در خلیج باید تور غواصی مدنظر خود را انتخاب کنید که هزینه‌ای بین ۸۰ تا ۳۸۰ دلار دارد.

  • شنا

برای شنا گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست که از آن جمله می‌توان به سواحل جیوی، با کوئا، توئان چائو و ساحل مین چائو اشاره کرد. از آنجا که رنگ آب‌های این خلیج، سبز زمردین است نمی‌توانید کف دریا را ببینید. 

تفریحات خلیج هالونگ

عکسی از شنا در خلیج هالونگ

  • دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

هالونگ و جزیره کت با برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کاملاً ایدئال هستند. شما می‌توانید در میان طبیعت خلیج به گردش بپردازید. برای گردش، چندین مسیر پیش روی شماست و می‌توانید مسیر موردنظرتان را خودتان انتخاب کنید. روستاهای ماهیگیری مثل ویت های و تائون چائو برای دوچرخه‌سواری عالی هستند.

  • هلی کوپتر سواری

با تورهای هلی‌کوپتر سواری در منطقه هالونگ می‌توانید در ارتفاعات ۳۰۰ متری، جاذبه‌ها و طبیعت سرسبز و بی‌نظیر ویتنام را ببینید. شما طی ۴۵ دقیقه‌، بر فراز طبیعت دیدنی هالونگ به پرواز درمی‌آیید. گردشگران از هتل به فرودگاه جیا لام برده می‌شوند و در آنجا سوار هلی‌کوپتر موردنظر خواهند شد.

  • کوهنوردی

کوه‌های هالونگ از جمله‌ کوه‌های بسیار بزرگ و عظیم جهان به شمار می‌آیند. تمام کوهنوردان حرفه‌ای که به هالونگ سفر کرده‌اند، معتقدند این کوه‌های سنگ‌آهکی بهشت ماجراجویان کوهنورد است. تورهای کوهنوردی معمولاً نصف روزه یا یک روزه هستند و برای بالا رفتن از این صخره‌ها چندین مسیر متفاوت وجود دارد. بهترین زمان کوهنوردی در کوه‌های هالونگ، ماه‌های ژانویه تا آپریل است.

  • قایق سواری 

یکی از بهترین راه‌های دیدن زیبایی‌های هالونگ، گردش با قایق‌های تفریحی است. در این گردش هیجان‌انگیز، از نزدیک با صخره‌ها و سنگ‌های آهکی کوچک و بزرگ خلیج روبرو خواهید شد. گردشگران برای گردش با قایق‌های تفریحی در این منطقه، گزینه‌های متعددی پیش روی خود دارند و بسته به امکانات و زمان بازدید، هزینه‌های مختلفی را می‌پردازند. تورهای 3 تا 5 ستاره قایق‌سواری در خلیج در دسترس هستند که همگی امکانات استاندارد و ایمنی دارند. در این تورهای قایق‌سواری امکان آن را دارید که علاوه‌بر زمان گردش، مسیر را هم خودتان مشخص کنید. اغلب تورهای چند روزه در ۲-۳ شب برگزار می‌شوند و تورهای یک‌روزه نیز بین ۳ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشند.

  • کایاک سواری

از محبوب‌ترین تفریحات در هالونگ، کایاک سواری است که در آب‌های آرام اطراف این خلیج می‌توانید از انجام آن لذت ببرید. به این ترتیب می‌توانید در اطراف ستون‌های آهکی و صخره‌های این خلیج به گردش بپردازید و از طبیعت ناب هالونگ بهره ببرید. بازدید از دریاچه‌ها و روستاهای شناور ماهیگیری هالونگ نیز از بخش‌های جذاب این گردش است. همچنین با قایق‌های کایاک مدرن، امکان رفتن به درون غارهای هالونگ را هم دارید.

تفریحات خلیج هالونگ ویتنام

عکسی از کایاک سواری در خلیج هالونگ

  • ماهیگیری

ماهیگیری در خلیج، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی است که در این منطقه می‌توانید انجام بدهید. اغلب ماهی‌های مرکب که شبیه به هشت‌پا هستند در این منطقه زندگی می‌کنند. برای ماهیگیری، چوب و قلاب و دیگر امکانات لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود.

  •  پاراسیلینگ

پاراسیلینگ نوعی تفریح آبی است که در آن فردِ چتردار با طنابی به یک قایق موتوری متصل می‌شود و به هنگام حرکت قایق، فرد در هوا به پرواز در می‌آید. مدت زمان پاراسیلینگ در خلیج کاملاً به شما بستگی دارد و طبیعتاً با افزایش زمان نیز هزینه بیشتری خواهید پرداخت.

اقامت در خلیج هالونگ

باتوجه به اینکه که هالونگ مقصد محبوب گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست، قطعاً گزینه‌های مختلف و متنوعی برای اقامت در این خلیج پیش روی شما خواهد بود. در این منطقه دیدنی ویتنام، از هتل‌های ۵ ستاره و مجلل تا هتل‌های ارزان‌قیمت، به‌راحتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

از جمله هتل‌های ۵ ستاره خلیج هالونگ می توان به: 

  • وین پیرل هالونگ بی ریزورت (Vinpearl Ha Long Bay Resort)
  • رویال هالونگ هتل Royal Halong Hotel))

اشاره کرد که کمترین قیمت‌های آنها از شبی ۱۳۰ دلار آغاز می‌شود.

تجربه سفری لذت‌بخش به هالونگ با الفبای سفر

خلیج زیبای هالونگ را می‌توان محبوب‌ترین مکان دیدنی ویتنام دانست که طبیعتی بکر، تفریحاتی بی‌نظیر، آب‌وهوایی فوق‌العاده و آرامشی فراموش‌نشدنی را در تور ویتنام به شما هدیه می‌دهد. اگر قصد سفر به ویتنام را دارید، این مقاله را بخوانید تا بدانید چرا حتماً باید از این خلیج دیدن کنید.

سؤالات متداول:

1. بهترین زمان سفر به خلیج هالونگ ویتنام چه زمانی است؟
بهتر است که در بهار و پاییز به این جای دیدنی سفر کنید. در تابستان، باران‌های سیل‌آسا و شدیدی را تجربه خواهید کرد. در زمستان هم هوا بسیار سرد و خشک است.

2. بهترین جزایر خلیج هالونگ چه هستند؟
جزیره ون‌دن، جزیره تی‌تاو، جزیره کت‌با، جزیره با مون و جزیره توان چائو از بهترین جزایر این خلیج هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt