معبد پانتئون پاریس

معبد پانتئون در پاریس

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 دی ، 1402

معبد پانتئون پاریس | تاریخچه + زمان بازید + هزینه

در این مقاله با ما همراه شوید تا به دیدن معبد پانتئون در پاریس برویم؛ ساختمانی کهن با قدمت ۳۰۰ سال که در طول تاریخ، کاربری‌های مختلفی را تجربه کرده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

وقتی از پاریس حرف می‌زنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد برج ایفل است. در مرحله بعد، احتمالاً به شانز‌لیزه و کلیسای نوتردام هم فکر می‌کنیم. اما اگر راستش را بخواهید، جاذبه‌های گردشگری مختلفی در فرانسه وجود دارد که گردشگران از وجود و اهمیت آن‌ها خبر ندارند. معبد پانتئون یکی از این دیدنی‌هاست که کمتر کسی درباره آن می‌داند.
در این مقاله با ما همراه شوید تا به دیدن این مکان زیبا برویم؛ ساختمانی کهن با قدمت ۳۰۰ سال که در طول تاریخ، کاربری‌های مختلفی را تجربه کرده؛ از کلیسا تا محل دفن ایثارگران.

معرفی معبد پانتئون

این معبد، یکی از ساختمان‌های تاریخی و زیبای پایتخت فرانسه است که در منطقه ۵ آن واقع شده. این بنا به دلیل تاریخ پرفراز و نشیب، معماری منحصربه‌فرد، کتبیه‌های تاریخی و مقبره مشاهیر جهان اهمیت زیادی دارد؛ اما پانتئون یعنی چه؟ این کلمه به معنای «متعلق به همه خدایان» است.
پانتئون که در طول تاریخ، محل حضور سلحشوران، پادشاهان و متفکران بود، درحال‌حاضر محلی برای گردهمایی هنرمندان و نمایش آثار هنر مدرن و البته تاریخی است. 

معبد پانتئون پاریس

عکسی از معبد پانتئون پاریس

تاریخچه معبد پانتئون فرانسه

همه‌چیز از آرزوی یک پادشاه بیمار شروع شد تا یکی از باشکوه‌ترین بناهای پاریس به وجود آید. بله، لویی پانزدهم، پادشاه فرانسه در بستر بیماری، دستور ساخت این کلیسای باشکوه را داد. لویی که در زمان بیماری تحت نظر کشیشی به نام سنت ژنویو بود، درنهایت توانست سلامت خود را به دست آورد و به همین دلیل، نام کشیش را بر این ساختمان گذاشت.

ساخت کلیسای سنت ژنویو در سال ۱۷۵۰ (قرن ۱۸ میلادی) آغاز شد؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی، تکمیل آن ۴۰ سال به طول انجامید. همزمانی اتمام ساخت بنا با انقلاب کبیر فرانسه باعث شد که کاربری این ساختمان از کلیسا، به محل دفن کشته‌شدگان انقلاب تبدیل شود و نامش نیز به پانتئون تغییر پیدا کند. علاوه‌بر کشته‌شدگان انقلاب، معبد، آرامگاه مشاهیر بسیاری نظیر ولتر، ویکتور هوگو، امیل زولا، ماری کوری و افراد نامی و تأثیرگذار فرانسوی دیگر است.

معماری معبد پانتئون

این معبد از جاهای دیدنی پاریس و یکی از شاهکارهای معماری است که توسط ژاک-ژرمن سوفلو (Jacques-Germain Soufflot)، هنرمند فرانسوی طراحی شده است. این بنا که در ابتدا به عنوان کلیسا ساخته شده بود، ترکیبی استثنایی از سبک‌های معماری نئوکلاسیک و گوتیک را به نمایش می‌گذارد. نئوکلاسیسیسم (با تأکید بر بازگشت به اصول هنری و معماری دوران کلاسیک) در کنار ویژگی‌های گوتیکی که با ساختارهای بلند و دقیق شناخته می‌شوند، زیبایی خیره‌کننده‌ای به این معبد بخشیده‌اند.
معماری و پلان معبد پانتئون با چهار شبستان که با یک رواق کلاسیک و گنبد مرکزی روزنه‌دار ترکیب شده‌اند، ساختاری پیچیده و زیبا را به نمایش می‌گذارد. این گنبد، با ارتفاع ۸۳ متر، یکی از بلندترین ساختارهای این شهر، قبل از ساخته شدن برج ایفل پاریس بود. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز معبد، ۲۴ ستون آن است که از پانتئون رم الهام گرفته و به سبک کورینتی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، سردابه‌ای در زیر معبد وجود دارد که محل دفن مشاهیر جهان است؛ اگرچه ورود به آن برای عموم آزاد نیست.

کتیبه‌های معبد پانتئون

مگر می‌شود در ساختمانی با قدمت طولانی، خبری از کتیبه نباشد؟ بالای ساختمان معبد -مثل بسیاری از بناهای مهم دیگر- کتیبه‌ای وجود دارد.
بر روی این کتیبه عبارت “AUX GRANDS HOMMES LA PATRIE RECONNAISSANCE” هک شده و معنای آن این است: «مردانی بزرگ، وطنی قدرشناس». همین جمله به‌تنهایی به ما نشان می‌دهد که معبد پانتئون فرانسه چیزی فراتر از یک ساختمان ساده است؛ بنایی که قرار بود روزگاری محل نیایش کاتولیک‌های فرانسه شود، اما هم‌اکنون یکی از ساختمان‌های میهن‌دوستان این کشور است.

کتیبه‌های معبد پانتئون پاریس

عکسی از معبد پانتئون پاریس 

چه آثاری با الهام از معبد پانتئون ساخته شده‌اند؟

پانتئون با طراحی و ساختار معماری منحصربه‌فردش، الهام‌بخش بسیاری از ساختمان‌ها و معابد در سراسر جهان شده است. پانتئون پاریس یکی از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌هایی است که از این بنای تاریخی الهام گرفته. اما آثار دیگری نیز وجود دارند که تحت تأثیر معماری پانتئون قرار گرفته‌اند.

  • ساختمان کنگره ایالات متحده (U.S. Capitol Building):
    این ساختمان نمایانگر ترکیبی از سبک‌های معماری نئوکلاسیک است و برخی از ویژگی‌های آن، مانند گنبد بزرگ، به وضوح تحت‌تأثیر پانتئون هستند.
  • بنای یادبود جفرسون (Jefferson Memorial):
    این بنا که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده، دارای سبک معماری نئوکلاسیک است و به شکلی طراحی شده که یادآور پانتئون رم است؛ به‌ویژه در طراحی گنبد و ستون‌هایش.
  • گالری ملی واشنگتن (National Gallery of Art):
    این گالری نیز دارای بخش‌هایی است که در طراحی آن‌ها از پانتئون رم الهام گرفته شده است. سبک معماری نئوکلاسیک این گالری، به ویژه در بخش غربی آن نمایان است.

این آثار نشان می‌دهند که چگونه معماری پانتئون با سبک خاص و جذاب خود، بر معماری جهانی تأثیر داشته است. هریک از این بناها باوجود تأثیرپذیری از پانتئون اصلی، ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند و به‌عنوان نمادهایی از فرهنگ و تاریخ محلی شناخته می‌شوند.

مسیر دسترسی به معبد پانتئون پاریس

پانتئون در خیابان ۷۵۰۰۵ شهر پاریس قرار دارد. برای دسترسی به معبد، به شما پیشنهاد می‌کنیم از مترو یا اتوبوس استفاده کنید؛ زیرا این جاذبه‌ گردشگری در میدانی قرار دارد که پارک خودرو در اطراف آن ممنوع است. پانتئون در فاصله بسیار کوتاهی از ایستگاه متروی Cardinal Lemoine‌، خط ۱۰ قرار دارد و شما با یک پیاده‌روی کوتاه به این ساختمان شگفت‌انگیز خواهید رسید. اگر اتوبوس را به متروی شلوغ پاریس ترجیح می‌دهید، باید از مسیرهای ۲۱، ۲۷، ۳۸، ۸۲، ۸۴، ۸۵ یا ۸۹ استفاده کنید.

اما اگر گذرتان به پاریس افتاد و خواستید با ماشین شخصی یا تاکسی به دیدن این بنای تاریخی بروید، نشانی Place du Panthéon 10, 75005 Paris, France را در نقشه گوگل جست‌وجو کنید و راهی شوید. بلیط بخرید و با شرکت در تورهای ۴۵ دقیقه‌ای ویژه پانتئون، با تاریخ و فرهنگ فرانسوی‌ها آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی معبد پانتئون پاریس روی نقشه گوگل

ساعت بازدید از معبد پانتئون

برای بازدید از آرامگاه پانتئون در پاریس، می‌توانید هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر از این مجموعه تاریخی و هنری دیدن کنید. در این ساعات، دسترسی راحت‌تری دارید و زمان کافی برای بازدید از این بنای باشکوه و آثار هنری و تاریخی آن خواهید داشت.
هزینه ورود به پانتئون برای افراد زیر ۱۸ سال رایگان است و فرصتی عالی را برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا بدون نگرانی از هزینه‌ها، از فرهنگ و تاریخ غنی فرانسه لذت ببرند. برای بزرگسالان، هزینه ورودی بین ۹ تا ۱۱ یورو است که باتوجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این مکان، قیمت مناسبی به نظر می‌رسد.

سفر به پاریس بدون تماشای پانتئون به چه ماند؟!

پاریس شهر شعر و شگفتی است. دیدنی‌های این شهر آن‌قدر زیادند که شاید نتوانید در یک‌بار خرید تور فرانسه همه را ببینید، اما پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یک روز هم بازدید از این معبد زیبا را به تعویق نیندازید. این مکان نه‌تنها یک اثر معماری بی‌نظیر، بلکه نمادی از فرهنگ و تاریخ فرانسه است. پس اگر به تاریخ و فرهنگ کشورها علاقه‌مندید، فرصت را غنیمت بشمارید و گامی مهم در شناخت تمدن غنی این سرزمین بردارید. مطمئن باشید پس از بازدید از این مکان، علاوه‌بر لذت بردن از معماری زیبای آن، درک بهتری از فرهنگ و تاریخ پرفرازونشیب مردم فرانسه پیدا خواهید کرد.

سؤالات متداول:

1. معبد پانتئون کجاست؟

این مکان دیدنی در کشور فرانسه و در شهر پاریس قرار دارد. دسترسی به آن نیز بسیار راحت است.

2. ساعات بازدید از معبد پانتئون به چه صورت است؟

شما هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ می‌توانید از این اثر منحصربه‌فرد دیدن کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt