دریاچه سوان

دریاچه سوان ارمنستان و جاذبه های آن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 شهریور ، 1402

دریاچه سوان ارمنستان +راهنمای بازدید

در این مقاله قرار است شما را با دریاچه سوان ارمنستان آشنا کنیم تا هنگام سفر به این شهر از مسیر دسترسی و ویژگی‌های آن اطلاع داشته باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

ارمنستان، یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین کشورها در همسایگی ایران است. این کشور تاریخچه‌ای غنی دارد و جاذبه‌های طبیعی آن نیز بسیار زیبا و تماشایی هستند. اگر بخواهیم همه جاهای دیدنی ارمنستان را نام ببریم، باید چندین مقاله را به این موضوع اختصاص دهیم. در این مقاله تصمیم گرفتیم بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در منطقه قفقاز و یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی ارمنستان، یعنی دریاچه سوان (Lake Sevan) را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر اهل سفر و کسب تجربه‌های تازه هستید، مطالعه مطلب پیش‌رو را از دست ندهید.

معرفی دریاچه سوان؛ بزرگ ترین دریاچه منطقه قفقاز

دریاچه استثنایی سوان در پایتخت ارمنستان واقع شده است و یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر به شمار می‌رود. برخی از اشیای کشف‌شده در این دریاچه مربوط به 2800 سال قبل هستند. در حقیقت، بررسی‌ها نشان می‌دهد که دریاچه زیبای سوان نتیجه فعالیت یک آتشفشان در 250هزار سال پیش است. البته کاوشگران اعتقاد دارند که این دریاچه در زمان پیدایش، مساحتی 10 برابر مساحت امروزی داشته است.

مساحت دریاچه جذاب سوان حدود 1360 متر مربع است و یک‌ششم کل مساحت کشور ارمنستان را شامل می‌شود. عمق این دریاچه در بخش‌های مختلف، متفاوت است. میانگین عمق این دریاچه را حدود 27 متر تخمین زده‌اند؛ اما در برخی قسمت‌ها این عدد به 85 متر نیز می‌رسد. گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در دریاچه تماشایی سوان زندگی می‌کنند و با خرید تور ارمنستان می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. از معروف‌ترین گونه جانوری این دریاچه می‌توان به ماهی قزل‌آلا اشاره کرد که در بیشتر غذاهای مردم ارمنستان از آن استفاده می‌شود.

دریاچه سوان ارمنستان

تصویری از دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان کجاست؟ + نحوه دسترسی

در پاسخ به سؤال شما مبنی‌بر اینکه «دریاچه سوان در کدام کشور است؟»  باید بگوییم که دریاچه زیبای سوان در ارمنستان، شهر ایروان، استان گغارکونیک واقع شده است. این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز و از وسیع‌ترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا شناخته می‌شود.

برای دسترسی به دریاچه چشمگیر سوان باید به استان گغارکونیک در فاصله 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان بروید؛ سپس با استفاده از اتوبوس، تاکسی، قطار یا ون خود را به دریاچه برسانید. در اطراف این دریاچه چندین کافه، رستوران، زمین بازی، کلبه و سرویس بهداشتی احداث شده است تا گردشگران در رفاه کامل باشند. در سفر به ارمنستان حتماً از این دریاچه زیبا و شگفت‌انگیز نیز بازدید کنید.

موقعیت جغرافیایی دریاچه سوان روی نقشه گوگل

بهترین فصل بازدید از دریاچه سوان در ایروان

دریاچه رؤیایی سوان حدود 2000متر از سطح دریا فاصله دارد؛ ازاین‌رو آب‌وهوای آن در همه فصل‌های سال، خنک است. البته بیشتر گردشگران فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از سوان انتخاب می‌کنند تا امکان استفاده از ورزش‌های آبی موجود در این منطقه را داشته باشند؛ اما فصل پاییز و زمستان نیز منظره دریاچه چشم‌نواز سوان بسیار زیبا و جذاب است.

تابستان‌ها، دمای هوا در این منطقه به بیشتر از 20درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد؛ اما زمستان‌های سرد و پربرفی دارد. بهترین زمان بازدید از دریاچه زیبای سوان کاملاً به سلیقه گردشگران بستگی دارد. اگر عاشق سرما و مناظر برفی و درختان نارنجی پاییز هستید، فصل‌های زمستان و پاییز را برای سفر به ایروان انتخاب کنید؛ چراکه این دریاچه در زمستان نیز بسیار تماشایی است. اگر فصل بهار یا تور ارمنستان تابستان را برای رفتن به این کشور انتخاب می‌کنید، از هوای مطبوع و آب‌تنی در آب دریاچه آن لذت ببرید.

آشنایی با جاذبه های اطراف دریاچه سوان ایروان

پس از بازدید از دریاچه سوان ارمنستان می‌توانید به سراغ جاذبه‌های اطراف آن و جاهای دیدنی ارمنستان بروید. از جمله اماکن دیدنی اطراف دریاچه می‌توان به صومعه هایراوانک (Hayravank Monastery)، قبرستان نوراتوس (Noratus Cemetery)،‌ پارک ملی دیلیجان (Dilijan National Park)،‌ قلعه ادزبرد (Odzaberd) و روستای نرکین گتاشن (Nerkin Getashen) اشاره کرد. کلیه این جاذبه‌ها کمتر از یک ساعت با این دریاچه فاصله دارند و از جاهای دیدنی و مهم ایروان و ارمنستان به شمار می‌روند.

بازدید از دریاچه جذاب سوان در ارمنستان

دریاچه منحصربه‌فرد سوان ارمنستان، از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارمنستان و بزرگ‌ترین دریاچه در منطقه قفقاز محسوب می‌شود. در این مقاله به معرفی کامل این دریاچه پرداختیم و درباره بهترین فصل بازدید و نحوه دسترسی به این دریاچه صحبت کردیم. اگر اهل سفر به شهرهای مختلف دنیا و بازدید از جاذبه‌های گردشگری مهم و ارزشمند باشید، در سفر به ارمنستان نباید دریاچه زیبای سوان را از یاد ببرید.

همین حالا بهترین فرصت برنامه‌ریزی برای تعطیلات تابستان است. با خرید تور ارمنستان از آژانس الفبای سفر، یکی از بهترین مسافرت‌های عمرتان را رقم بزنید. کلیه تورهای داخلی و خارجی این مجموعه با قیمت مناسب و امکانات ویژه به مسافران عرضه می‌شوند.

سؤالات متداول:

1. دریاچه زیبای سوان کجاست؟

دریاچه سوان در ارمنستان، شهر ایروان، استان گغارکونیک واقع شده است.

2. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه جذاب سوان چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از این دریاچه فصل‌های بهار و تابستان است؛ اما فصل پاییز و زمستان نیز منظره دریاچه استثنایی سوان بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt