گورستان پرلاشز

گورستان پرلاشز؛ قبرستان معروف پاریس

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 شهریور ، 1402

گورستان پرلاشز کجاست + عکس و اطلاعات تکمیلی

قبرستان پرلاشز یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری در پاریس و مشهورترین گورستان در دنیا است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

گورستان‌ها معمولاً مکان‌های محبوبی نیستند و کم‌تر افرادی پیدا می‌شوند که بدون دلیل از آن‌ها بازدید کنند؛ اما گورستان پر لاشز (Père Lachaise Cemetery) یک استثنا است. پرلاشز، بزرگ‌ترین قبرستان پاریس و از مشهورترین گورستان‌های جهان به شمار می‌رود و سالانه بیش از 3.5 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. هر موقع از سال که به پرلاشز بروید، با جمعی از گردشگران مواجه خواهید شد.

چرا پرلاشز متمایز از سایر گورستان‌ها است؟ دلیل شهرت و محبوبیت این قبرستان چیست؟ در این مقاله از مجله گردشگری الفبای سفر به سؤال‌های پرتکرار شما درباره گورستان پرلاشز پاسخ خواهیم داد. خواند این مقاله حدوداً 10 دقیقه از شما زمان می‌برد اما اطلاعات ارزشمندی را از قبرستان پرلاشز به دست می‌آورید.  

گورستان پرلاشز کجاست؟

یکی از سؤالات پرتکرار مخاطبان این است که «گورستان پرلاشز در کجاست؟». قبرستان پرلاشز در شرق پاریس و در فاصله 3 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این گورستان شامل پنج در ورودی است که هریک از آن‌ها به خیابان‌های مختلف راه دارند. یکی از درها در بخش شمالی، یکی از آن‌ها در بخش شرقی و سه در دیگر در بخش جنوبی واقع شده‌اند. با خرید تور اروپا و بازدید از قبرستان مشهور پرلاشز، خاطرات خوبی را از سفر خارجی برای خود رقم بزنید.

گورستان پرلاشز پاریس

تصویری از گورستان پرلاشز پاریس  

تاریخچه گورستان پرلا شز پاریس

بعد از انقلاب کبیر فرانسه و پر شدن قبرستان‌ها، قانون جدیدی وضع شد که طبق آن باید همه گورستان‌های پاریس به خارج از شهر منتقل می‌شدند. شخصی به نام پدر لاشز، کشیش مورد علاقه لویی چهاردم، باغی در شرق فرانسه داشت که در آن به استراحت می‌پرداخت. او در سال 1803 این باغ را به دولت فروخت و الکساندر تئودور برونیار، معمار معروف، آن را در سال 1804 به گورستان تبدیل کرد.

طبق دستور ناپلئون، افراد با هر دین و نژادی اجازه دفن در پرلاشز را دارند؛ حتی برخی از مردگان با توجه به اعتقاداتشان در این قبرستان سوزانده می‌شوند. باغ جوردن دو سونیر در شمال قبرستان، محل دفن و نگهداری از خاکستر افراد است.

گورستان پرلاشز در پاریس به دلیل فاصله از شهر و نبودن کلیسا در اطراف آن، اصلاً محبوب نبود و در سال اول فقط 13 جنازه در آن به خاک سپرده شد؛ اما با دفن چند چهره سرشناس در پرلاشز، این مکان شهرت پیدا کرد. درحال‌حاضر پرلاشز با 44 هکتار مساحت، بزرگ‌ترین گورستان پاریس و از مشهورترین گورستان‌های دنیا محسوب می‌شود. این باغ با بیش از 5 هزار درخت و چندین مجسمه غول‌پیکر، منظره بی‌نظیری را برای گردشگران به ارمغان آورده است. با خرید تور فرانسه و سفر به پاریس، حتماً از این مکان شگفت‌انگیز بازدید کنید.

افراد مشهور گورستان پرلاشز؛ از پل الوار تا اسکار وایلد

یکی از دلایل شهرت قبرستان پرلاشز، وجود آرامگاه افراد مشهور در این مکان است. شاید تصور کنید همه مشاهیری که در پرلاشز دفن شده‌اند اهل فرانسه هستند؛ اما با دیدن اسامی آن‌ها در پایین قطعاً شگفت‌زده می‌شوید.

  • پل الوار، نویسنده اهل فرانسه
  • مولیر، نمایشنامه‌نویس اهل فرانسه
  • مارسل پروست، نویسنده اهل فرانسه
  • انوره دو بالزاک، نویسنده اهل فرانسه
  • غلامحسین ساعدی، نویسنده ایرانی
  • صادق هدایت، نویسنده ایرانی
  • فردریک شوپن، آهنگساز و پیانیست اهل لهستان
  • اسکار وایلد، نمایشنامه‌نویس اهل ایرلند
  • جیم موریسون، خواننده و آهنگساز اهل آمریکا
  • احمد کایا، خواننده اهل ترکیه

این اسامی فقط بخشی از مشاهیر مدفون در قبرستان معروف پاریس هستند. این افراد از کشورهای مختلف به فرانسه رفتند و در آنجا دار فانی را وداع گفتند. در سفر به فرانسه علاوه‌بر بازدید از این قبرستان منحصربه‌فرد، از دیزنی لند پاریس نیز دیدن کنید.

مقبره صادق هدایت

تصویری از مقبره صادق هدایت در گورستان پرلاشز پاریس

مشهورترین ایرانیان مدفون در پرلاشز

علاقه‌مندان به صادق هدایت، داستان‌نویس بزرگ ایرانی، حتماً از محل دفن او باخبر هستند. سالانه افراد بسیاری برای بازدید از آرامگاه صادق هدایت به قبرستان پرلاشز، قطعه 85، مراجعه می‌کنند. متن سنگ قبر صادق هدایت فقط شامل نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد و مرگ او است. اگرچه هنوز دلیل هرمی بودن قبر صادق هدایت مشخص نشده است، این سنگ قبر یکی از جالب‌ترین سنگ‌های گورستان معروف پرلاشز محسوب می‌شود.

از جمله مشاهیر و ایرانیان گورستان پرلاشز می‌توان به قبر غلامحسین ساعدی (نویسنده)، منیر وکیلی (خواننده اپرا)، رضا دانشور (داستان‌نویس) و عیسی بهادری (نقاش) اشاره کرد.

مقبره غلامحسین ساعدی

تصویری از مقبره غلامحسین ساعدی در گورستان پرلاشز پاریس 

ساعت کار و هزینه بازدید از قبرستان پرلاشز

 بازدید از گورستان پرلاشز پاریس همانند بسیاری از اماکن دیدنی پاریس از جمله برج ایفل برای عموم رایگان است؛ اما این گورستان 24ساعته باز نیست و ساعت بازدید از آن در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است.

  • ساعات بازدید از گورستان پر لاشز در نیمه اول سال: شنبه‌ها از ساعت 08:30 تا 18:00، یکشنبه‌ها از ساعت 09:00 تا 18:00 و دوشنبه تا جمعه از ساعت 08:00 تا 18:00
  • ساعات بازدید از قبرستان پر لاشز در نیمه دوم سال: شنبه‌ها از ساعت 08:30 تا 17:30، یکشنبه‌ها از ساعت 09:00 تا 17:30 و دوشنبه تا جمعه از ساعت 08:00 تا 17:30

این گورستان در کلیه فصل‌های سال بسیار شلوغ است و بازدیدکنندگان خاص خود را دارد. البته اگر در فصل‌های بهار و تابستان تور خارجی بخرید و به پاریس سفر کنید، قطعاً طبیعت باغ پرلاشز تماشایی‌تر از فصل‌های پاییز و زمستان است.

آدرس و نحوه دسترسی به قبرستان پرلاشز

قبرستان پرلاشز یکی از مشهورترین اماکن گردشگری پاریس محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو راه‌های رسیدن به آن بسیار متعدد است. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس، مترو، تاکسی و ماشین شخصی به پرلاشز بروید. پنج خط اتوبوس (26، 60، 61، 69، 102) و سه ایستگاه مترو (پرلاشز، گامبتا، فیلیپ آگوست) در نزدیکی این مکان توریستی واقع شده‌اند.

موقعیت جغرافیایی گورستان پرلاشز روی نقشه گوگل

قبرستان پرلاشز؛ یکی از پربازدیدترین گورستان‌های دنیا

در این مقاله از مجله گردشگری الفبای سفر به معرفی گورستان پرلاشز پرداختیم و حقایق جالب درباره این جاذبه گردشگری را شرح دادیم. شاید قبرستان‌ها مکان‌های جالبی برای بازدید نباشند؛ اما پرلاشز یک گورستان معمولی نیست و از پربازدیدترین اماکن توریستی دنیا به شمار می‌رود. محوطه زیبا، مجسمه‌های عظیم‌الجثه و وجود آرامگاه افراد مشهور همچون انوره دو بالزاک، مارسل پروست، اسکار وایلد، پل الوار و صادق هدایت اشتیاق بازدیدکنندگان را برای رفتن به این قبرستان افزایش می‌دهد. با خرید تور پاریس سفر فوق‌العاده‌ای را به شهر عشاق تجربه خواهید کرد.

اگر می‌خواهید با سایر جاهای دیدنی پاریس آشنا شوید، ما در مقاله‌ای به معرفی 20 جاذبه گردشگری در این شهر پرداخته ایم.

سؤالات متداول:

1. گورستان پرلاشز کجاست؟

قبرستان پرلاشز در شرق پاریس و در فاصله 3 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و ساله بازدیدکنندگان بسیاری از این قبرستان دیدن می‌کنند.

2. چه افراد مشهوری در قبرستان پرلاشز دفن شدند؟

صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، پل الوار، مولیر، مارسل پروست، انوره دو بالزاک، غلامحسین ساعدی و اسکار وایلد در قبرستان معروف پرلاشز دفن شدند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt