معرفی شهر وارنا در بلغارستان و سواحل آن

معرفی شهر وارنا در بلغارستان و سواحل آن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 03 شهریور ، 1401

معرفی شهر وارنا در بلغارستان و سواحل آن

وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان است و یک مرکز مهم شهری، اقتصادی و سیاسی در بخش شرقی این کشور است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

وارنا کجاست؟ وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان است و یک مرکز مهم شهری، اقتصادی و سیاسی در بخش شرقی این کشور است. این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد و امروزه مکانی مدرن با جاذبه ها و مکان های دیدنی فراوان است. در این مطلب به معرفی شهر وارنا می پردازیم.
این شهر که در ساحل شمالی خلیج وارنا در ساحل دریای سیاه قرار دارد، توسط فلات 300 متری بالاتر از سطح دریا محافظت می شود. 
روس ها در سال 1828 شهر وارنا را در جریان جنگ برای آزادی یونان تصرف کردند، اما پس از خروج، شهر به ترک ها بازگشت. 
در سال 1854 وارنا پایگاهی برای سربازان انگلیسی- فرانسوی شد، که در طول جنگ کریمه علیه سواستوپل فعالیت می کردند. در سال 1878 این شهر از دست ترک ها آزاد شد و با معاهده برلین به بلغارستان واگذار شد. 
پس از ساخت راه آهن وارنا در سال 1866 و اتصال ریلی به صوفیه در سال 1899، شهر گسترش بیشتری یافت و یک بندر مدرن در سال 1906 در شهر وارنا ساخته شد.
در سال 1921 وارنا به عنوان یک استراحتگاه دریایی اعلام شد و این همان چیزی است که هر تابستان هزاران گردشگر را برای سفر به شهر و سواحل دریایی مجاور آن جذب می کند.

عکس شهر وارنا بلغارستان

عکس شهر وارنا بلغارستان

تاریخچه ی وارنا در بلغارستان

همانطور که در بالا ذکر کردم، تاریخ وارنا بسیار طولانی است، اما برای ساده و روشن شدن این شهر ما آن را به دوره هایی به شرح زیر تقسیم می کنم:

570 سال قبل از میلاد

هیچ کس نمی داند اولین انسان ها چه زمانی در وارنای امروزی ساکن شدند، اما بقایای زیادی از جوامع باستانی وجود دارد که قدمت آنها به هزاران سال پیش می رسد. آنها در روستاهای کوچک و انواع دیگر جوامع زندگی کرده اند.
اما از آنچه که به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آنها وحشی نبودند. وارنا مکانی است که قدیمی ترین گنجینه طلایی شناخته شده در جهان با قدمت حدود 4500 سال قبل از میلاد در مکانی به نام گورستان کالکولیتیک وارنا یافت شد.

دوره هلنیستی و اودسوس

در حدود 570 قبل از میلاد استعمارگران یونانی اهل میلتوس قلعه اودسوس را پیدا کردند. این کشور به یکی از مستعمرات مهم یونان در ساحل دریای سیاه تبدیل شد.
سپس در سال 331 قبل از میلاد توسط اسکندر سوم فتح شد و تا سال 281 قبل از میلاد بخشی از امپراتوری مقدونی شد. پس از آن استقلال خود را به دست آورد و تا زمان آمدن رومیان به عنوان یک شهر یونانی در خارج از قلمرو تراکیا باقی ماند.

دوره روم 

رومی ها وارنا را به روشی مسالمت آمیز به امپراتوری روم اضافه کردند و بخشی از استان موزیا روم شد. در آن دوره، شهر رونق گرفت و استادان جدید شهر در قرن دوم دیوار جدیدی ساختند.
اما مهم ‌ترین بقایای این دوره حمام‌ های رومی است، یک مجموعه حمام مجلل که با فناوری پیشرفته ساخته شده است. این بزرگترین بنای عتیقه یافت شده در بلغارستان و چهارمین حمام بزرگ رومی در اروپا است.

دوره بیزانس اولیه 

در سال 395 امپراتوری روم رسماً به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد و وارنا در شرق به نام امپراتوری بیزانس باقی ماند. در آن دوره، مسیحیت به عنوان یک دین به آرامی شروع به تقسیم به غربی و شرقی نیز کرد. 
این شهر در زمان سلطنت ژوستینیان اول (527-565) زمانی که ترمای کوچک جدید ساخته شد، احیای کوتاهی را پشت سر گذاشت اما بعداً توسط آوارها و اسلاوها ویران شد و به طور موقت توسط شهروندانش تا زمان آمدن بلغارها رها شد.

دوره اول امپراتوری بلغارستان 

در سال 780 شهر وارنا توسط خان کاردام بلغارستان در اولین امپراتوری بلغارستان تصرف شد. در آن زمان، دیگر "اودسوس" وجود نداشت، فقط خرابه های خالی از سکنه باقی مانده است. 
پس از سال 864 در اولین امپراتوری بلغارستان توسط تزار بوریس اول این شهر تازه تأسیس که قبلاً با نام امروزی خود وارنا نامیده می شد، دوباره وارد دوران شکوفایی شد. صومعه بزرگی از این دوره در حومه شمال غربی وارنای مدرن به نام صومعه مادر مقدس کشف شد که امروزه ویرانه های آن را می توان در آنجا دید.
پس از فتح بلغارها در سال 1201، وارنا دوباره وارد دوره شکوفایی جدیدی شد. این شهر مرکز تجارت دریایی قابل توجهی شد، با دفاتر تجاری بسیاری، نه تنها بلغاری ها، بلکه توسط بازرگانانی از جنوا، ونیز، دوبرونیک، فلورانس، و قسطنطنیه است.
اما پس از سال 1369 امپراتوری دوم بلغارستان وارد بحران شد و بین تزار و فئودال محلی شروع به تقسیم کرد. وارنا تا زمان آمدن مهاجمان جدید یعنی ترک های عثمانی قرار داشت.

دوره عثمانی 

ترک‌های عثمانی وارنا را در سال 1389 فتح کردند. در سال 1444، ائتلاف مسیحی متحد به رهبری نظامی مجاری جان هونیادی و پادشاه لهستانی- لیتوانیایی در نزدیکی وارنا علیه ترک ‌ها می ‌جنگید.
پس از آن، وارنا دوباره به آرامی شروع به شکوفایی کرد، اما عمدتاً به عنوان شهری با جمعیت اکثرا ترک  به یک مرکز تجارت دریایی مهم تبدیل شد.

جاهای دیدنی وارنا در بلغارستان

جاهای دیدنی وارنا در بلغارستان

جاهای دیدنی وارنا در بلغارستان

در طول سال های بعد، وارنا در مدل اروپایی بسیار توسعه یافت. بسیاری از ساختمان ‌های اداری به سبک معماری نئوکلاسیک در محله امروزی تالیانا ساخته شده‌ اند و هنوز هم از آنها استفاده می‌ شود. به تدریج، با ساخت بندر وارنا مدرن، ایستگاه راه آهن و باغ ساحلی، وارنا شروع به تبدیل شدن به چیزی شد که امروز به نظر می رسد. 

ترمای رومی

ترمای رومی یک حمام  رومی باستانی است، که به عنوان یک نوع بزرگ استراحتگاه باستانی تأسیس شده اند. آنها در قرن دوم پس از میلاد به عنوان بزرگترین حمام رومی در بالکان و چهارمین حمام بزرگ در اروپا ساخته شدند. 
شگفت آور است که فناوری مورد استفاده برای حمام ها چقدر پیشرفته است، رومی ها یک قنات و گرمایش از کف برای حمام ها ایجاد کردند. 
این مجموعه حمام شکوفا شد و نه تنها برای شستشو، شنا، یا صرفاً استراحت، بلکه به عنوان مکانی برای جلسات اجتماعی نیز استفاده می شد. 

موزه باستان شناسی

این موزه بزرگترین موزه در وارنا و دومین موزه بزرگ باستان شناسی در بلغارستان است. در اینجا می توانید گنجینه های کمیاب و شگفت انگیزی را ببینید که در هیچ کجای دنیا نمی توان آنها را دید. 
موزه باستان شناسی وارنا در یک ساختمان قدیمی، یک مدرسه سابق تاسیس شده است. این ساختمان در دو طبقه است و آثاری از دوران پیش از تاریخ تا زمان امپراتوری عثمانی را ارائه می دهد. 
علاوه بر گنجینه منحصر به فرد طلایی وارنا، می توانید آیتم هایی از زندگی روزمره باستانی و همچنین نمادهای ارتدکس را مشاهده کنید.

کلیسای جامع وارنا

کلیسای جامع وارنا بین سال های 1882 و 1886 با کمک های مالی پادشاه بلغارستان ساخته شد. بارها بازسازی شد تا در وضعیت خوبی قرار گیرد.
 امروزه یک پارک کوچک زیبا در اطراف این کلیسا وجود دارد و مکانی محبوب برای عکاسی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است. 

بندر وارنا

این بزرگترین بندر بلغارستان و یکی از بزرگترین بندرهای دریای سیاه است. بخش قابل توجهی از آن برای مقاصد اقتصادی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در آنجا محل تخلیه و بارگیری کشتی های باری، گمرک و کلیه دفاتر و تأسیسات دیگری که عملکرد عادی بندر وجود دارد. 

فانوس دریایی وارنا

می توانید در اسکله وارنا قدم بزنید تا به فانوس دریایی بندر بروید که یکی دیگر از مکان های دیدنی زیباست و برای عکس عالی است. 
در نزدیکی این فانوس دریایی تعداد زیادی رستوران، کافه و مکان های تفریحی دیگر وجود دارد که با طراحی زیبا چیده شده اند. و از آنجایی که این یک بندر است، این مکان نقطه شروعی برای سفرهای دریایی است.

موزه نیروی دریایی 

این موزه مجموعه ای منحصر به فرد از شناورهای نظامی از گذشته تا روزهای اخیر است که تاریخ نیروی دریایی بلغارستان را ارائه می دهد می باشد.

دلفیناریوم 

دلفیناریوم این یکی از نمادهای وارنا است، یک جاذبه منحصر به فرد که نمایش های دلفین ها را ارائه می دهد. در حال حاضر، پنج دلفین در این مرکز نگهداری می شوند.

کیپ گالاتا

خط ساحلی وارنا به سمت شرق تا دماغه ای برجسته به نام کیپ گالاتا امتداد می یابد. این نقطه انتهای جنوبی خلیج وارنا را نشان می دهد. 
کیپ گالاتا  مکانی زیبا با یک پارک کوچک در اطراف آن و یک فانوس دریایی است. از اینجا می توانید از مناظر پانوراما عالی از شهر، خلیج روبروی آن و ارتفاع فلات پشت آن لذت ببرید. در نزدیکی کیپ گالاتا، آخرین حومه وارنا در جهت جنوبی، با مناطق ویلایی ماهواره ‌ای و استراحتگاه‌ های کوچک قرار دارد.

صومعه مادر مقدس

زمانی که مسیحیت به عنوان یک دین رسمی در اولین امپراتوری بلغارستان پذیرفته شد. این صومعه توسط بوریس اول پادشاه بلغارستان ساخته شده است و نشانه هایی وجود دارد که تا قرن هجدهم کار می کرده است. این یکی از بزرگترین صومعه های قرون وسطایی کشف شده در بلغارستان است.
در حال حاضر، بازدید از آن چندان آسان نیست. در یک منطقه حومه شهر با چند ویلا خصوصی در نزدیکی آن واقع شده است. فقط جاده های خاکی منتهی به این مکان وجود دارد. 

بهترین سواحل شهر وارنا

بهترین سواحل شهر وارنا

بهترین سواحل وارنا

بلغارستان یک مقصد محبوب برای تعطیلات است اگر به دنبال دراز کشیدن بر روی شن ‌های نرم  در کنار آب شفاف هستید. وارنا یک تفرجگاه دریایی معروف است و البته، بدون سواحل آن ممکن نیست. 
خط ساحلی شمال بندر وارنا به سمت شمال شرقی امتداد دارد و بیشتر آن شامل سواحل همراه با بخش‌های صخره ‌ای است. برخی از آنها متعلق به شهر هستند در حالی که بقیه آنها بخشی از یک زنجیره تفریحی می باشند.
سواحل وارنا از یک ساحل مرکزی بزرگ تشکیل شده است که از اسکله پورت وارنا تا بخش های شمالی باغ ساحلی امتداد دارد. سپس، دو ساحل کوچکتر وجود دارد که توسط چندین اسکله کوچک محافظت می شود، به نام های ساحل افسر و ساحل راپونگی خط ساحلی بین آنها عمدتاً سنگی یا صخره ای در زیر شیب تند باغ ساحلی است.
سواحل وارنا در فصل تابستان مملو از جمعیت است، اما حتی در فصول دیگر نیز زیبایی خاص خود را دارند. و همچنین خانه ای برای مرغان دریایی نیز در این سواحل قرار دارد. شما می توانید در تور وارنا از این سواحل نیز بازدید کنید.

ساحل وارنا

یکی از بهترین سواحل وارنا بلغارستان همنام آن، ساحل وارنا است. این ساحل در مرکزیت قرار دارد، و به راحتی می‌ توان با پای پیاده به آنجا رفت و از تعدادی بار، کافه و رستوران درست در بالای تفرجگاه بهره ‌مند شد.
ساحل وارنا اگر به عنوان خانواده سفر می کنید یکی از بهترین ساحل های بلغارستان است، زیرا یک پارک آبی کوچک و یک زمین بازی در ساحل وجود دارد. 
اگر فقط برای استراحت و آفتاب گرفتن آماده هستید، این ساحل عالی است. لذت روز تا تفریحات شبانه وارنا بلغارستان در کنار آب را می توان در اینجا داشت روزهای ماه تابستان به یک تفریح هیجان انگیز تبدیل می شود.

ساحل راپونگی

این ساحل دارای شن و ماسه طلایی تمیز و یکی از بهترین سواحل نزدیک وارنا است و برای خانواده ها بسیار مناسب است، زیرا ایمن و نسبتاً خنک است. 
در این ساحل برای خانواده های جوان، یک منطقه آرام و زیبا وجود دارد که برای شنا عالی است. همچنین در ساحل راپونگی ورزش‌ های آبی فوق ‌العاده‌ای وجود دارد.
این ساحل واقعاً برای همه مناسب است و راحتی و ایمنی در نظر گرفته شده است، این ساحل دارای توالت های عمومی و غریق نجات است.
همچنین مکان‌ هایی برای غذا خوردن و صندلی‌ هایی برای اجاره وجود دارد، بنابراین تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید کرم ضد آفتاب و حوله است.

ساحل شن های طلایی

یکی از معروف ‌ترین سواحل اروپا ساحل شن های طلایی است. این سواحل دارای تمام امکاناتی است و یک استراحتگاه مناسب برای خانواده ها می باشد.
ساحل شن های طلایی برای راحتی و لذت گردشگران طراحی شده است. در اطراف این ساحل تعداد زیادی بار، رستوران و حتی کازینو بازشده است.
این ساحل برای آفتاب‌ گرفتن بر روی شن‌ های نرم و لطیف و شنا در آب ‌های شفاف برای پارو زدن ارائه می ‌کند. در فصل شلوغ، این ساحل خیلی شلوغ می شود.

ساحل آسپاروهوو

اگر به دنبال یک خط ساحلی نسبتاً آرام هستید، یکی از بهترین سواحل آرام وارنا ساحل آسپاروهوو است. این ساحل بسیار آرام است و برای راحتی و آسایش گردشگران صندلی ‌ و چترهای آفتابی وجود دارد.
در خارج از مرکز شهر وارنا، محیط اطراف این ساحل بسیار جذاب و آرام است، که باعث می شود آن را کمتر از سایرین شلوغ کند. این ساحل داری حریم خصوصی همراه با طراوت اجتماعی تضمین شده است. همچنین یک مکان عالی برای موج سواری است.

ساحل تراکاتا

ساحل تراکاتا بهترین سواحل شهر وارنا در بلغارستان و یکی از سواحل شلوغ و سرزنده است. این جواهر پنهان ساحل در خلیجی قرار دارد، اما تعداد کمی از گردشگران از آن اطلاع دارند. 
این ساحل یک ساحل کاملاً دست نخورده و آرام است.  این ساحل زیبا آب های ملایمی برای کودکان خردسال ایجاد می کند و اگرچه امکانات اضافی مانند صندلی و دوش وجود ندارد، اما انداختن یک حوله روی شن به اندازه کافی راحت خواهد بود.

چگونه به شهر وارنا در بلغارستان برویم ؟

اگر به ایستگاه راه آهن شهر وارنا بروید، از آنجایی که وارنا شهر بزرگ و مهمی است. ارتباط زمینی و هوایی خوبی با بقیه نقاط بلغارستان و سایر نقاط جهان دارد. 

با هواپیما

برای رفتن به شهر وارنا در بلغارستان از طریق هواپیما، نیاز به پرواز های ترانزیت است. در ایران هیچ پرواز مستقیمی وجود ندارد و باید از طریق فرودگاه های کشور های دیگر پرواز کرد. برای رفتن به این شهر ابتدا باید به شهر استانبول رفته و سپس باید از آنجا به شهر ورنا پرواز کنید.

با اتوبوس

اگر قصد دارید با اتوبوس به این شهر سفر کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید، می توانید کل راه را با اتوبوس سفر کنید. البته لازم به ذکر است مسافت زیادی بین ایران و شهر ورنا قرار دارد و سفر با اتوبوس بسیار دشوار است.
اما برای رفتن از ایران به شهر وارنا باید ابتدا از تهران و تبریز با اتوبوس به استانبول بروید، سپس در استانبول سوار اتوبوس شده و به وارنا سفر کنید. همچنین می ‌توانید برای راحتی بهتر ابتدا مسیر تهران به استانبول را با هواپیما بروید و سپس از استانبول به این شهر با اتوبوس سفر کنید.

با ماشین شخصی

برای سفر با ماشین شخصی دردسر های بسیاری دارد، و باید قبل از سفر با خودرو باید مدارک و کارهای مورد نیاز را آماده کنید. مدارک و کارهایی مانند گواهینامه بین ‌المللی، پلاک  کردن بین ‌المللی خودرو، کارت مالیک خودرو، برچسب CD / IR، گرفتن مجوز خروج از کشور یا به اصطلاح کاپوتاژ، گرفتن بیمه ۱۰ روز ماشین از مواردی هستند که باید قبل از سفر آماده کنید.

هزینه سفر به شهر وارنا

هزینه سفر به شهر وارنا

هزینه سفر به وارنا

حالا که می دانیم وارنا کجاست، می خواهیم هزینه های سفر به وارنا را توضیح دهیم. هزینه های سفر به شهر وارنا با هواپیما از طریق تور بلغارستان بسته به تعداد توقف های دارد که در مسیر است.
هزینه های اقامت در هاستل کمتر از هتل می باشد، شما می توانید برای کاهش هزینه ها از هاستل ها برای اقامت خود استفاده کنید.
هزینه های خورد و خوراک در رستوران های شیک شهر وارنا 40 تا 90 لو است. همچنین می توانید با خوردن غذا در مکان های ارزان تر هزینه های خورد و خوراک را تا 15 لو کاهش دهید.
هزینه های حمل و نقل در شهر وارنا کامل و ارزان قیمت است. این موارد جزو هزینه های اصلی شما در سفر به شهر وارنا است، هزینه های دیگری مانند کافه های ساحلی، بلیط مکان های دیدنی هزینه ی گرانی نخواهد بود.
همچنین می توانید از مراکز خرید در وارنا بلغارستان دیدن کنید و خرید های خود را با قیمت های مناسب خریداری کنید.

چکیده مطلب

شهر وارنا در بلغارستان پس از شهرهای  پلودیو و صوفیه، سومین شهر بزرگ در این کشور است. وارنا مکانی است که قدیمی ترین گنجینه طلایی شناخته شده در جهان با قدمت حدود 4500 سال قبل از میلاد در مکانی به نام گورستان کالکولیتیک وارنا یافت شد.
وارنا یکی از مهم ‌ترین مکان‌ های باستان شناسی ماقبل تاریخ محسوب می‌ شود، فرهنگ شهر وارنا در سطح بین المللی شناخته شده است. گفته می شود قدیمی ترین گنج جهان در سال 1972 پس از حفاری در شهر وارنا کشف شده است. 
بلغارستان یک مقصد محبوب برای تعطیلات است. سواحل زیبای شهر وارنا جزو بهترین سواحل دنیا می باشند. اگر به دنبال دراز کشیدن بر روی شن ‌های نرم  در کنار آب شفاف هستید. وارنا یک تفرجگاه دریایی معروف است.
برای سفر به وارنا راه های مختلفی وجود دارد، گردشگران می توانند هم از طریق هواپیما، اتوبوس و هم از طریق خودروی شخصی می توان به این شهر سفر کرد.
برای رزرو سایر تورها به مقاصد دیگر جهان، مانند تور استانبول و تور آنتالیا می توانید از آژانس مسافرتی الفبای سفر برای خرید بلیط ها و تورها مسافرتی به صورت آنلاین استفاده کنید.

سوالات متداول درباره ی شهر وارنا و سواحل آن در بلغارستان

وارنا نام قدیم کدام شهر است؟ 

وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان است و یک مرکز مهم شهری، اقتصادی و سیاسی است. این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد.

بهترین سواحل وارنا کدامند؟

بهترین سواحل وارنا عبارتند از ساحل تراکاتا، ساحل آسپاروهوو، ساحل شن های طلایی، ساحل راپونگی، ساحل وارنا

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt