15 اردیبهشت روز شیراز شهر فرهنگ و ادب

15 اردیبهشت روز شیراز شهر فرهنگ و ادب

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 اردیبهشت ، 1401

15 اردیبهشت روز شیراز شهر فرهنگ و ادب

روز شیراز بعد از آنکه در سال 1380 پیشنهاد داد شورای شهر شیراز نام و روز آن را پیشنهاد داد با موافقت مجلس شورای اسلامی 15 اردیبهشت به این روز نام گذاری شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بعد از آنکه در سال 1380 پیشنهاد داد شورای شهر شیراز پیشنهاد داد تا روزی به نام روز شیراز نام گذاری شود و با موافقت مجلس شورای اسلامی مواجه شد و به این ترتیب ۱۵ اردیبهشت‌ماه به نام روز شیراز در تقویم ملی ایران به ثبت رسید.

چرا ۱۵ اردیبهشت روز شیراز است

شیراز در ماه اردیبهشت به اوج طبیعی خود می رسد و بسیار تماشایی است و عطر بهار نارنج در باغ‌ها و خیابان‌های این شهر باعث شده بسیاری از افراد بگویند اردیبهشت در شیراز معنی می‌شود 

باغ نگارستان شیراز

باغ نگارستان شیراز

هدف روز شیراز چیست

هدف برنامه‌هایی که در این روز برگزار می‌شوند معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شیراز و در کنار آن سنت‌ها و آداب و رسوم مردم شیراز می باشد.
شیراز شهر شعر و ادب محسوب می‌شود؛ شهری که بزرگانی همچون حافظ و سعدی را در خود جای داده و از همین روی یکی از برنامه‌های خاص این روز، برگزاری گردهمایی‌ها و برنامه‌هایی با محوریت شعر بوده است. برنامه‌های متنوعی همچون نمایشگاهی از کتابت و خوشنویسی اشعار حافظ، نمایشگاه مینیاتور، اجرای شب شعر و برنامه خوشنویسی روح القدس در حافظیه برپا شد.
جاهای دیدنی شیراز نیز از این جشن بی‌نصیب نماندند و به‌عنوان مثال نمایشگاهی از عکس‌های شیراز قدیم و نمایشگاه فرآیند تولید فرش دستباف در ارگ کریمخان زند به نمایش درآمد که باعث جلب توجه گردشگران ‌شد. 
یکی از جذاب‌ترین برنامه‌هایی که تا به امروز در روز شیراز انجام شده، پرواز هم‌زمان بالون‌های رنگارنگ بوده است که از کشورهای اروپایی به ایران آورده شده بودند.

برنامه‌های روز شیراز چیست؟

معمولاً در روز و هفته شیراز به هر جاذبه گردشگری معروف شیراز که پا بگذارید آثاری از روز شیراز را در آن می‌بینید؛ از ارگ کریم خان تا حافظیه با نمایشگاه‌های عکس و خوشنویسی و شب شعر میزبان گردشگران است. در گوشه و کنار شهر نیز نمایش‌هایی اجرا می‌شود که علاوه بر سرگرمی هدف آشنایی افراد با سنت‌های شهر شیراز را دنبال می‌کنند

شیراز به‌عنوان شهر شاعران برجسته ایرانی سعدی و حافظ و با پیشینه‌ای فراوان در تاریخ و فرهنگ این سرزمین، جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیان دارد. این شهر یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است، شهری دیدنی با باغ ها و آثار تاریخی فراوان که سالانه میزبان هزاران گردشگر است.

شهر زیبای شیراز معروف به شهر شعر، شهر نارنج و ترنج پس از ارزیابی شورای جهانی صنایع دستی به فهرست شهرهای جهانی یونسکو به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اضافه شد.

به مناسبت روز ملی شیراز همه ساله برنامه های ویژه ای از سوی شهرداری شیراز در این روز برگزار می شود. برخی از نوازندگان محلی کنسرت برگزار می کنند و آهنگ های سنتی و محلی می خوانند که امروزه فراموش شده است. زنان روستایی با پوشیدن لباس‌های خاص به بازدیدکنندگان غذاهای سنتی و نانی که می‌پزند ارائه می‌کنند.

مقبره حافظ شیراز

مقبره حافظ

تاریخ

پیش از اواخر قرن هفتم پس از میلاد هیچ گزارش قطعی از وجود آن وجود ندارد، اما تعداد کمی از یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به سال 1933 و پس از آن نشان می‌دهد که محوطه یا اطراف شیراز احتمالاً در دوران پیش از اسلام در اوایل قرن ششم پیش از میلاد سکونت داشته است.
این شهر مدرن توسط امویان در سال 693 تأسیس یا بازسازی شد و تحت سلسله های پی در پی ایرانیان صفاریان و آل بویه به ترتیب در قرن 9 و 10 تا 11 رشد کرد. این شهر در زمان سلسله زند از سال 1750 تا 1800 پایتخت ایران بود.

علم اشتقاق لغات

بر اساس اسناد تاریخی، نام «شیراز» از نوشته‌های روی لوح‌های گلی عیلامی مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد الهام گرفته شده است. نام شیراز همچنین بر روی مهر و موم‌های سفالی یافت شده در خرابه‌های ساسانی قرن دوم میلادی در شرق شهر دیده می‌شود. برخی از نویسندگان بومی، نام شیراز را از پسر طهمورث، سومین شاه (پادشاه) جهان بنا بر شاهنامه فردوسی گرفته اند.

فرهنگ

شیراز دارای پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی است و به شهر شاعر، ادب، گل و باغ ایران شهرت دارد.
شیراز شهر عشق و ادب است و خاستگاه نخستین نمونه های باغ ایرانی نمونه بی نظیر مهمان نوازی و خونگرمی مردمانش است.
بسیاری از شاعران و فیلسوفان مشهور ایرانی در شیراز متولد شده‌اند که در شهرت شیراز نقش بسزایی داشته‌اند، از جمله سعدی، حافظ و ملاصدرا.
در قرن سیزدهم، شیراز به دلیل رونق علم، فرهنگ و هنر به شهر علوم (دارالعلم) معروف شد.

صنایع دستی چوبی مانند خاتم که شاید از همه صنایع دستی شیراز مشهورتر باشد، منبت کاری، خیاطی، سفال و سرامیک مانند سفال سازی، سفالگری، کوئردا سکا، کارهای فلزی مانند نقره کاری و تعقیب، دستبافت ها مانند گلیم. و گبه، حصیربافی به همراه دمیدن شیشه سنتی با قدمت، نمد، گچ بری، گیوه بافی و نقاشی مینیاتور، شیراز را به همراه سه شهر و روستای دیگر ایران به شهر جهانی صنایع دستی در سال 2020 تبدیل کرد.

جشن روز شیراز

جشن روز شیراز

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt