یزدگردی در نوروز

یزدگردی در نوروز

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 25 اسفند ، 1400

یزدگردی در نوروز

سفر به یزد در عید نوروز یک اتفاقی ویژه و عالی برای مسافران ایرانگردی است زیرا میتوان اولین شهر خشتی جهان را با زیبایی هایش نگاه کرد

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سفر به یزد در عید نوروز

شهر باستانی یزد معروف به شهر بادگیرها و دانش یکی از گنجینه های ملی ایران است. این شهر تاریخی نمونه‌ای زنده از تمدنی است که از ذخایر خاکی برای سازگاری با محیط اطراف خود استفاده می‌کند و در میان خشکی‌ها با استفاده از منابع محدود آب زنده می‌ماند. اما این تنها یکی از دلایل قرار گرفتن یزد در بین شهرهای برتر ایران است!
مردم یزد برای سازگاری بهتر با محیط خود از اختراعات ملی (آب انبارهای ویژه) به نام قنات و آب انبار (آب انبار) استفاده کرده اند. این وسایل باستانی نیز از جمله نکات جالب راهنمای سفر به یزد هستند. در این شهر مسافران از نزدیک با عناصر باستانی و عجیب آنچه یزد را منحصر به فرد و از نظر تاریخی مهم کرده است، آشنا می شوند.

سفر به شهر خشتی جهان یزد

یزد، شهر خشتی جهان

چه کارهایی در یزد انجام دهیم؟

یزد: باستانی و خاکی
شهر باستانی و تاریخی یزد در بخش شهری یزد واقع شده است. شاید برای مسافران جالب باشد که بدانند این شهر خود یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری سراسر ایران است. دلیل آن معماری استثنایی و قدیمی یزد و همچنین سبک زندگی محافظه کارانه ساکنان آن است.
یزد در تمام این سال ها به طور معجزه آسایی از چنگال نوسازی و نوسازی در امان مانده و معماری خشتی خود را به طرز شگفت انگیزی دست نخورده نگه داشته است. کانال های آبی و کانتاس در این شهر به همراه بادگیرهای قدیمی (و در عین حال کارکرد) آن نیز از جمله عواملی بودند که این شهر در سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آتشکده زرتشتیان یزد (یزد آتش بهرام)

آتشکده زرتشتیان یزد (یزد آتش بهرام) یکی از شاخص ترین بناهای یزد است. این آتشکده بیش از 1500 سال است که آتش خود را شعله ور نگه داشته است و هر روز یک موبد زرتشتی با چوب های خشک شده آتش را تغذیه می کند تا آن را شعله ور کند. این عمل با آیینی انجام می‌شود که در نتیجه هر روز صبح این آتشکده و کوچه‌های اطراف آن را در بوی بهشتی عود و بوسولیا فرو می‌برند تا آتش مقدس داخل این معبد یک روز دیگر روشن بماند.
یکی از دلایلی که راهنمای سفر یزد ما به این آتشکده علاقه نشان می دهد، مراسم سنتی آن است. برای ورود به این آتشکده در مراسم زرتشتیان، باید قوانین خاصی را رعایت کنید که برای احترام به روح مقدس این معبد وضع شده است. مردان و زنان باید لباس‌های خود را تغییر دهند و لباس‌های سفید بپوشند تا آتش مشهوری را که در داخل این معبد قرار دارد از نزدیک ببینند.
کتیبه کاشی باستانی اولین چیزی است که با ورود به فضای داخلی این مسجد می بینید که با استفاده از درخششی که از گچ شیری رنگ استفاده شده در گنبد بزرگ این سازه منعکس می شود، روشن نگه داشته می شود.

آتشکده زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد به خاطر معماری باورنکردنی و سردرهای بلند و آراسته شهرت دارد. در معماری این مسجد از هنر خوشنویسی و معرق به وفور استفاده شده است و شش دروازه آن به روی بازدیدکنندگان و گردشگران از سراسر جهان باز است. قدمت این مسجد جامع به دوران ساسانیان برمی گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مسجد در ابتدا به عنوان آتشکده ساخته شده است.

مسجدجامع یزد

نمای داخلی مسجد جامع یزد

برج های سکوت

هر فرهنگ باستانی آداب و رسوم خاص خود را در مورد مرگ دارد. راهنمای سفر یزد کوشیده است تا سنت های زرتشتیان را برجسته کند.
در قرن چهارم پیش از میلاد، زرتشتیان بر این باور بودند که اگر اجساد عزیزانشان به مرغان بالای برج‌هایی که برج‌های سکوت نامیده می‌شوند، نخورند، اجساد مردگان آنها توسط ارواح شیطانی غلبه می‌کند. برج های سکوت از مهم ترین مقاصد گردشگری ایران هستند.
امروزه این آیین‌ها توسط موبدها و روحانیون برج‌ها ممنوع شده و دیگر انجام نمی‌شود. اما برج‌های بسیار قدیمی همچنان در جای خود باقی مانده‌اند و بر فراز دیوارهای شهر خودنمایی می‌کنند و به روی بازدیدکنندگان و گردشگران باز هستند.

اصفهان گردی در نوروز

منطقه فهادان

محله تاریخی فهادان و کوچه های باریک آن (حداکثر برای دو نفر) نیز درست پشت این مسجد قرار دارد. فهادان زمانی محل سکونت ثروتمندان یزد بوده و گذرگاه های باشکوه و قدیمی خود را تا به امروز زنده نگه داشته است.
اگر در خیابان های خشتی این منطقه با یک کارگاه سنتی سفالگری یا مغازه های کوچک صنایع دستی مواجه شدید، تعجب نکنید! اگر قصد دارید در یکی از تورهای ویژه و تجربه ما به یزد سفر کنید، می توانید در این کارگاه ها با صنایع دستی سنتی یزد آشنا شوید.

منطقه فهادان یزد

منطقه فهادان یزد

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt