شیرازگردی در نوروز

شیرازگردی در نوروز

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 25 اسفند ، 1400

شیرازگردی در نوروز

سفر به شیراز در عید نوروز تجربه ای عالی است که هر ایرانی یکبار هم شده باید آن را تحربه کند اما اگر فرصت کمی برای بازدید از شیراز دارید میخواهید بدانید که کجاها را تماشا کنید؟

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سفر به شیراز در عید

شیراز که در دشتی محصور شده توسط دو رشته کوه، آب و هوای معتدل و باغ‌های باشکوهی را به این شهر می‌دهد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و چهارمین شهر بزرگ کشور است. این شهر در زمان سلسله زند، پایتخت ایران بوده و مکان‌های تاریخی جالب کمی را در خود جای داده است.
مرکز استان فارس، معروف به پایتخت فرهنگی ایران، قلب تاریخ ایران و مرکز میراث غنی ادبی فارسی است. شیراز برای قرن‌ها مهد تمدن و هنر بوده است. برخی از فیلسوفان، متفکران و شاعران مشهور، شاهکارهای خود را در این شهر زیبا تولید کردند. شیراز با توجه به باغ‌های زیبای ایرانی و دو شاعر بسیار معروف، به شهر گل‌ها و بلبل‌ها و همچنین شهر گل سرخ‌ها و شاعران شهرت دارد. سعدی و حافظ. چند مسجد زیبا و دیگر بناهای تاریخی وجود دارد که معماری خارق‌العاده، کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های دوران زند و قاجار را نشان می‌دهد.

در شیراز از چه جاذبه هایی میتوان دیدن کرد

شیراز شهر شعر و عطر است. علاوه بر باغ‌ها و بناهای زیبای شهر، تخت جمشید، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بناهای تاریخی جهان در نزدیکی آن قرار دارد. این شهر با تمام ویژگی‌های شهری و تاریخی خود مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است، به‌ویژه در اردیبهشت‌ماه که شیراز با شکوفه‌های بهاری به بهشتی زمینی تبدیل می‌شود. علاوه بر همه جاذبه‌های این شهر، شیرازی‌ها نیز از جمله عواملی هستند که گردشگران را به سفر به این مکان دوست‌داشتنی، شاد و مهمان‌نواز می‌سازند.
قبل از بازدید از این شهر، درباره دیدنی های شیراز و جاذبه های این شهر بیشتر بخوانید.

تهرانگردی در نوروز

اصفهان گردی در نوروز

باغ ارم

اگر چه تاریخ دقیق ساخت و ساز آن ناشناخته است، بسیاری از داستانها درباره باغ ارم شیراز در سفرنامه مسافران غربی نوشته شده اند که در قرن هجدهم و 18 سالگی توسط شیراز گذشتند. با توجه به اسناد تاریخی معتبر، باغ در دوران سلجوقی پس از دستور سلطان سنابر ساخته شد، اما این پایان نبود، و در قرن های بعد، حاکمان شیراز، بخش های مختلفی از آن را بازسازی کردند.
در دوران قاجار (19 درجه سانتیگراد) در دوران سلطنت ناصر الدین شاه، باغ بخشی از املاک سلطنتی بود و به حاکمان شیراز داده شد، بنابراین عمارت جدید توسط حسین علی خان نصیر الملک طراحی و تاسیس شد .
دو ویژگی منحصر به فرد از باغ بی رحم شیراز، انواع پوشش گیاهی و معماری استفاده شده در ساخت عمارت است که به دنبال مجموعه ای از سبک های مختلف و دکوراسیون کاشی کارهای خارجی قاجار است.

مسجد نصیرالملک

یکی از رنگارنگ‌ترین مساجد ایران با یکی از زیباترین کاشی‌کاری‌ها و معماری‌های مربوط به دوره قاجاریه و شیشه‌کاری‌های رنگی گسترده در تزئینات آن. این مسجد در سال 1888 توسط نصیرالملک شاهزاده معروف قاجار ساخته شد.
مسجد نصیرالملک از نظر کاشی کاری و مقرنس کاری یکی از زیباترین مساجد ایران است. مسجد دارای صحن بزرگی است که در ضلع شمالی قرار دارد. ورودی دارای یک نمای قوسی بزرگ است که با کاشی های رنگارنگ تزئین شده است. مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است.
استفاده از شیشه های رنگی در طراحی داخلی معماری ایرانی و همچنین در پنجره ها رایج بوده است. اما استفاده از این زیبایی منحصر به فرد در ساخت مسجد بر زیبایی آن بسیار می افزاید.

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

آرامگاه حافظ

شاعر معروف حافظ (قرن چهاردهم) در شیراز مدفون است. آرامگاه حافظ یا حافظیه شامل یک سازه کوشکی روباز و یک تالار ستوندار در باغ مصلی در کرانه شمالی رودخانه فصلی قرار دارد و آرامگاه مرمرین حافظ را در خود جای داده است. ساختمان‌های کنونی که در سال ۱۹۳۵ ساخته شده‌اند و توسط معمار و باستان‌شناس فرانسوی آندره گدار طراحی شده‌اند، در محل سازه‌های قبلی ساخته شده در قرن ۱۸ قرار دارند. آرامگاه، باغ‌های آن و یادبودهای دیگر بزرگان اطراف آن از کانون‌های گردشگری شیراز است.

آرامگاه سعدی

مقبره شاعر معروف سعدی (سعدی، سادی). مقبره مرمری متعلق به دهه 1860، ساختمانی به شکل هشت ضلعی، دیوارهایی که اشعار سعدی با کاشی نوشته شده است. سعدی، شاعر و عارف قرن سیزدهم میلادی، نه تنها به دلیل کیفیت نوشتار، بلکه به دلیل عمق اندیشه های اجتماعی اش شناخته شده است. شعر سعدی در ورودی تالار ملل سازمان ملل متحد در نیویورک نوشته شده است

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

باغ نارنجستان

نارنجستان قوام، شیراز، ایران. ساخت 1879-1886، محل سکونت حاکم استان فارس در دوره قاجاریه (قرن 19) بوده است. معماري ايران در دوران قاجار را به طور قابل توجهي نشان مي دهد. این مجموعه از سال 1377 مورد استفاده دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز قرار گرفته است.

قلعه کریم خان (ارگ)

قلعه کریم خان (یا ارگ کریم خانی) قلعه ای مستطیل شکل است که در قرن هجدهم در مرکز شیراز و در زمان کریم خان زند که از آن به عنوان اقامتگاه اصلی خود استفاده می کرد، ساخته شده است. چهار برج دیده بانی مدور در گوشه های خود دارد. در داخل ارگ بناهای مختلفی وجود دارد که ساختمان شمالی در زمستان، ساختمان جنوبی برای کاربری تابستانی و ساختمان غربی چهار فصل بوده است. بیرون ساختمان نمای ساده‌ای دارد، اما برعکس، داخل اتاق‌ها قبلاً تزئینات زیبایی داشتند که عمدتاً پس از آتش‌سوزی در قرن بیستم رخ داده است.

قلعه کریم خان شیراز

قلعه کریم خان شیراز

بازار و مسجد وکیل

بازار سنتی که در قرن ۱۸ ساخته شده است. شامل طاق‌های طاق‌دار با سکوهای عریض در میان و هفتاد و چهار طاق بلند و متناسب است که سقف را نگه می‌دارند و یک گذرگاه گنبدی بلند وجود دارد که بازارهای شرقی و غربی از بازار اصلی جدا می‌شوند. بازار وکیل در زمره رنگارنگ ترین بازارهای خاورمیانه قرار دارد.

حمام وکیل

از دوره کریم خان زند – وکیل – آثار و بناهای زیبایی در شیراز به جا مانده است. یکی از این شاهکارها حمام وکیل (حمام وکیل) نام دارد که 11000 متر مربع مساحت، 8660 متر زیربنا، 120 متر طول و 80 متر عرض دارد. در محله درب شاهزاده خیابان طالقانی کنونی توسط کریم خان زند ساخته شده است. حمام به شکل مکعب است و ورودی آن در ضلع شمالی قرار دارد. نمای شمالی حمام مشرف به محوطه بازی بود که بعداً تخریب شد و خیابان کوتاهی جایگزین آن شد. حمام وکیل از نظر معماری و زیبایی شناسی بسیار ارزشمند شناخته شده و هم اکنون توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس به موزه فرش ایران تبدیل شده است.

دروازه قرآن

دروازه قرآن که در اصطلاح محلی به دروازه غوران معروف است، ورودی باستانی دردار شیراز از شمال است. ملک زند، کریم خان، اتاقی را در بالای دروازه اضافه کرد تا قرآنی را در خود جای دهد تا مسافرانی که از شهر خارج می شدند، از زیر قرآن می گذشتند تا سفری امن نصیبشان شود! این مجموعه همچنین شامل آرامگاه خواجوی کرمانی، معلم حافظ و شاعر درباری معاصر سعدی است. منظره شیراز از این نقطه نفس گیر است!

پرسپولیس

تخت جمشید که به پارسه نیز معروف است آیینه‌ای از تاریخ و فرهنگ باستانی ایران است که به دستور داریوش بزرگ در سال ۵۱۸ پیش از میلاد ساخته شد. تخت جمشید با مساحتی حدود 125000 متر مربع به عنوان یکی از شاهکارهای معماری جهان در واقع اوج ظرافت و خلاقیت هنر ایرانی در استفاده از فرهنگ ملل مختلف از جمله مصری ها، بابلی ها، یونانی ها، مادها و ارمنیان است. . هدف داریوش از ساختن این بنا، ساختن پایتختی بی نظیر در امپراتوری خود بود و برای این منظور دشت وسیع مرودشت را با پیشینه تاریخی کهن انتخاب کرد.

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید شیراز

نقش رستم

داریوش بزرگ تصمیم گرفت که مقبره امپراطوران هخامنشی در چند مایلی تخت جمشید قرار داشته باشد و محل صخره نقش رستم (همچنین نقش رستم) را انتخاب کرد که قبلاً برخی از کنده کاری های قدیمی ایلامی در آنجا قرار داشت. مقبره های بزرگی که از صخره های عمودی تراشیده شده اند. به جای ایجاد مقبره ای به شکل خانه ای مانند خانه کوروش کبیر در محوطه باستانی مجاور پاسارگاد، در اینجا فرمول معماری با تحقق مقبره های عظیمی که مستقیماً از چهره کوه بریده شده و از یک مکان بزرگ قابل مشاهده است

چهارشنبه سوری کجا برویم

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt