تهرانگردی در نوروز 1400 تجربه تهران بدون ترافیک

تهرانگردی در نوروز تجربه ای عالی بدون ترافیک

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 آذر ، 1402

تهرانگردی در نوروز تجربه ای عالی بدون ترافیک

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تهران یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر نوروزی و گردشگری ست. این شهر که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد در ایام عید خلوت شده و به محلی جذاب برای سفر تبدیل می‌شود. در ادامه به 15 مورد از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌ها برای تهرانگردی می‌پردازیم.

1. کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد در دره سرسبز دربند تهران با مساحتی حدود 110 هکتار قرار گرفته است. کاخ سعدآباد که در دوره قاجار ساخته شد و بعدها با روی کار آمدن حکومت پهلوی از آن‌ها خریداری شد، دارای کاخ‌ها و بناهای متعددی ست که هرکدام از آن‌ها شما را به دنیایی تازه می‌برند. کاخ موزه سبز، کاخ ملت، موزه ماشین‌ها، کاخ احمدشاهی، کاخ اسود و تعداد زیادی موزه دیگر از جمله بخش‌های مختلف کاخ بزرگ سعدآباد هستند. برای بازدید از این مکان تاریخی زیبا بهتر است یک روز خود را خالی کرده و با خیال راحت در قسمت‌های مختلف کاخ گردش کنید زیرا که هر قسمت از کاخ سعدآباد دارای اشیا تاریخی و ارزشمند است. ساعت بازدید از مجموعه سعد آباد از ۹ صبح تا ۱۷ است. در مجموعه سعدآباد کافه، رستوران و تاکسی‌های کوچک جهت جابه‌جایی گردشگران به قسمت‌های مختلف این کاخ بزرگ وجود دارد.

کاخ سعد آباد تهران

کاخ سعد آباد تهران

  • آدرس کاخ موزه سعد آباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

2. کاخ نیاوران

یکی دیگر از گزینه‌های جذاب تهران‌گردی، کاخ نیاوران تهران می‌باشد. کاخ نیاوران که در مجموعه باغ نیاوران در میدان نیاوران قرار دارد، محل زندگی آخرین شاه ایران بود. در زمان قاجار پادشاهان قاجار نیاوران را که دارای آب و هوایی بسیار مطبوع بود جهت اقامتگاه ییلاقی خود برگزیدند. کاخ نیاوران نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام ما را به قسمت مختلفی از تاریخ برده و با بعد تازه‌ای از زندگی شاهان گذشته آشنا می‌کنند. کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه سلطنتی، موزه خودرو های اختصاصی کاخ نیاوران، باغ موزه کتیبه ها قسمت‌های مختلف این کاخ زیبا هستند. ساعت بازدید از کاخ نیاوران از ۹ صبح تا ۱۷ است.

کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران تهران

  • آدرس مجموعه کاخ های نیاوران:  میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

3. کاخ گلستان

کاخ موزه گلستان تهران یکی دیگر از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین کاخ‌های شهر تهران است که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این کاخ با دارا بودن یادگاری‌های متنوع از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله سلسله های زندیه، صفویه و قاجاریه از پر بازدیدکننده‌ترین کاخ‌های تهران می‌باشد و هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهر می‌کشاند. مانند دو کاخی که پیشتر توصیف کردیم، کاخ گلستان نیز از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از آن‌ها می توان به ایوان تخت مرمر، خلوت کریخانی، تالار سلام، تالار آیینه، تالار سفره خانه، تالار برلیان، عمارت خوابگاه، کاخ شمس‌ العماره، عمارت بادگیر، تالار الماس، کاخ ابیض و چادرخانه اشاره کرد. عمارت شمس العماره به عنوان بلند ترین ساختمان در زمان خود یکی از جاذبه های اصلی کاخ موزه گلستان می باشد که سوژه خوبی برای عکاسی است. ساعت بازدید از کاخ گلستان از ۹ صبح تا ۱۶:۳۰ بعد از ظهر است. برای بازدید از کاخ گلستان باید بیشتر از یکی دو ساعت زمان بگذارید و حسابی حال و حوصله ی گشت و گذار داشته باشید.

کاخ موزه گلستان تهران

کاخ موزه گلستان تهران

  • آدرس کاخ گلستان: خیابان 15 خرداد، خیابان سی تیر، میدان ارگ

4. باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بزرگترین کتاب‌فروشی جهان با مساحتی در حدود 25هزار متر مربع است که در آن 400هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف وجود دارد. اگر دلتان می‌خواهد روزی فرهنگی را در تهران بگذرانید به شما پیشنهاد می‌دهیم در برنامه تهران‌گردی خود حتما باغ کتاب را قرار دهید. این مجموعه بزرگ دارای فضای سبز بسیار زیبا و بزرگ و کافه رستوران‌های متعددی ست. همچنین یک پردیس سینمایی نیز در باغ کتاب تهران وجود دارد. ساعات کاری باغ کتاب در ایام عید از 10 تا 23 می‌باشد اما این مجموعه در روزهای 1 و 13 فروردین تعطیل می‌باشد.

باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران

  • آدرس باغ کتاب: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران

5. باغ موزه نگارستان

باغ نگارستان تهران اقامتگاهی تابستانی در زمان قاجار بوده است و دستور ساخت آن را فتحعلی‌شاه قاجار صادر کرد. نگارستان باغی بسیار زیبا و پرطرفدار است که در ایام نوروز حسابی شلوغ می‌شود و مقصدی محبوب برای گردشگران است. این باغ دارای بخش‌های متعددی از جمله موزه مکتب کمال الملک ، نقاشی‌های علی اسفرجانی و موزه مردم نگاری است. ساعت بازدید از موزه‌های باغ نگارستان در فصل بهار، ۹ صبح تا ۱۹ است. اما تا ساعت ۲۲ می توانید از محوطه باغ و فضای کافه و رستورانش استفاده کنید.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

  • آدرس باغ نگارستان: میدان بهارستان – خیابان دانشسرا – خیابان شریعتمدار رفیع

6. باغ ایرانی تهران

باغ ایرانی یکی از منحصربه‌فردترین نقاط تهران در ایام نوروز می‌باشد و مقصدی بسیار پرطرفدار برای گردشگران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. در این ایام باغ پر از لاله‌های رنگی می‌شود و صحنه‌هایی تماشایی را پدید می‌آورد. این باغ قدیمی در تعطیلات نوروز به جشنواره‌ای از لاله‌های ایرانی تبدیل می‌شود و فضایی بسیار روح‌انگیر و دل‌نشین برای قدم‌زدن و پیک نیک پدید می‌آورد. در این باغ همچنین یک کتاخانه عمومی جهت مطالعه آقایان و بانوان قرار دارد. باید توجه داشته باشید که عکاسی با سه پایه در این پارک ممنوع است.

باغ ایرانی تهران

باغ ایرانی تهران

  • آدرس باغ ایرانی تهران: تهران، منطقه 3، ونک، ده ونک، کوچه صابری، بوستان باغ ایرانی

7. موزه مقدم

موزه مقدم محل سکونت خاندان محمد تقی خان احتساب الملک و از یادگاری‌های مجلل به جا مانده از دوران قاجار است. این خانه که بعدها به محسن مقدم استاد باستان شناسی دانشگاه تهران اهدا شد به همت این استاد به موزه‌ای بسیار زیبا تبدیل شد. شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از معماری این بنای زیبا، از تماشای کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه و تابلو نقاشی نیز بهره ببرید.

موزه مقدم

موزه مقدم

  • آدرس موزه مقدم: تهران، خیابان امام خمينی، بعد از خیابان شیخ‌هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد.

8. برج میلاد

اگر به دنبال یک تفریح لوکس در تهران هستید ما بازدید از برج میلاد تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این برج که 11 سال است به نماد تهران مبدل شده است، یک برج چند منظوره مخابراتی و بلندترین برج ایران است. در مجموعه برج میلاد تفریحات متنوعی از جمله انواع رستورانها، کافی شاپ ها، مراکز خرید، دلفیناریوم برج میلاد، سینما، اتاق فرار و زیپ لاین وجود دارد. همچنین در طبقات بالای برج موزه‌های بسیار جالبی از جمله موزه مشاهیر وجود دارد که بسیار تماشایی ست. فقط باید یادتان باشد بازدید از این برج قرار نیست برایتان ارزان تمام شود. همچنین به دلیل تنوع تفریحات موجود در برج بهتر است یک روز کامل را به بازدید از برج میلاد تهران اختصاص دهید.

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران

  • آدرس برج میلاد: تهران، تقاطع بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله، همت، حکیم و چمران

9. برج آزادی

برج آزادی که قبل از انقلاب اسلامی ایران با نام برج شهیاد شناخته می‌شد یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین نمادهای شهر تهران است. این برج به معماری حسین امانت و با الهام گرفتن از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی در سال 1349 ساخته شده است.در محوطه زیرین برج آزادی چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد که می توانید از آنها بازدید نمائید.

برج آزادی تهران

برج آزادی تهران

  • آدرس برج آزادی: تهران، خیابان آزادی، برج آزادی

10. خیابان سی تیر

سی تیر یک خیابان بسیار دوست داشتنی و قدیمی در تهران است که به خیابان غذا شهرت دارد. در هنگام عبور از این خیابان تعداد زیادی ماشین کاروان با رنگ‌های مختلف خواهید دید که در آن‌ها انواع غذاها و وعده‌های متنوع پخته و سرو می‌شوند. قدم زدن در این خیابان سنگفرش شده و خاطره انگیز قطعا اشتهایتان را باز خواهد کرد.

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر

  • آدرس خیابان سی تیر: این خیابان از سمت جنوب از خیابان امام خمینی شروع و در شمال در تقاطع خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک‌خان به پایان می‌رسد.

11. توچال و بام تهران

بام تهران منظره‌ای بی نظیر از شهر بزرگ تهران را در معرض دید شما به نمایش می‌گذارد. بام تهران که در واقع مسیر رسیدن به تله کابین توچال نیز می‌باشد، دارای رستوران‌ها و کافه‌های متعددی ست و خدمات رفاهی جدیدی به آن اضافه شده است. شما می‌توانید یک تفریح هیجان انگیز در بام بلند تهران داشته باشید.

تصویری از بام تهران

بام تهران

  • آدرس بام تهران: بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران

12. مجموعه بام لند و دریاچه چیتگر

دریاچه شهدای خلیج فارس یا چیتگر دریاچه‌ای بسیار زیبا در غرب تهران است که می‌توانید تفریحات بسیار متنوعی مانند قایق پدالی، دوچرخه سواری ، چرخ و فلک و... را می‌توانید در محوطه این دریاچه تجربه کنید. با افتتحاح مجموعه بام لند در کنار این دریاچه زیبا، حالا این مجموعه به یک قطب تفریحی خاص بدل شده که دارای امکانات گردشگری زیادی می‌باشد. مجموعه بام لند دارای  بهترین رستوران ها و کافه های تهران و همچنین مراکز خرید متنوعی ست. در عید نوروز می‌توانید شب یا روز به بازدید دریاچه و بام لند بروید و حسابی لذت ببرید.

مجموعه بام لند و دریاچه چیتگر

مجموعه بام لند و دریاچه چیتگر

  • آدرس: تهران، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر

13. دربند و درکه

دربند و درکه یکی از خوش آب‌ و هوا ترین مناطق تهران هستند که می‌توانید در ایام نوروز به گردش در آن‌ها بپردازید. برای رفتن به دربند و درکه باید صبح زود از خواب بیدار شده و به پیاده‌روی در مسیر کوهستانی بپردازید. در راهتان رودخانه و کافه و رستوران‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید هرکدام را که دوست داشتید انتخاب کرده و آنجا ناهارتان را میل کنید. پیاده‌روی و کوه‌نوردی در کوچه و پس کوچه‌های دربند و درکه می‌تواند بخشی از لذت‌بخش‌ترین گذرهای شما در شهر تهران باشد.

درکه در تهران

درکه در تهران

  • آدرس: تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

14. پارک آب و آتش و پل طبیعت تهران

پل زیبای طبیعت یکی دیگر از نمادهای مدرن شهر تهران می‌باشد که در منطقه عباس آباد قرار گرفته و پارک طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل می‌کند. این پل که بزرگ ترین پل پیاده روی تهران با سه طبقه و انواع امکانات می‌باشد، هر روز میزبان علاقه مندان و گردشگران زیادی است. معمار و طراح این پل که جایزه برتر معماری نیز گرفته است خانم لیلا عراقیان است. پل طبیعت از نظر مکان جغرافیایی در نقطه‌ای واقع شده است که تمامی شاهراه‌های پایتخت مانند بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت از بالای این پل به خوبی دید دارد.

پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران

پارک آب و آتش که یکی از برترین و جدیدترین پارک‌های شهر تهران می‌باشد دارای امکانات بسیار متنوعی از جمله انواع رستوران‌ها، کافه‌ها، افلاک‌نما، محوطه اسکیت، آمفی تئاتر و طبیعتی بسیار زیبا و طراحی مدرن است. قرارگیری پارک اب و آتش در نزدیکی پل طبیعت، بوستان بنادر و بوستان نوروز باعث شده که میزان بازدید از آن بیشتر هم بشود. در سفر خود به تهران حتما از پارک آب و آتش و پل طبیعت دیدن کنید چرا که قطعا ارزش وقت شما را خواهند داشت.

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش

  • آدرس پل طبیعت: میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

15. پارک ملت

پارک ملت تهران با مساحت حدود 34 هکتار بوستان بزرگی ست که در سال 1345 به همت و ابتکار فرح پهلوی در شمال شهر تهران و خیابان ولیعصر ساخته شد.پارک ملت دارای امکانات متنوع و دیدنی بسیاری از جمله مجموعه پردیس ملت، استخر موزیکال، مجسمه مشاهیر، مجسمه مادر، آبنمای موزیکال و زمین‌های ورزشی می‌باشد. این پارک به لحاظ تاریخچه و قدمت و واقع شدن در منطقه ‌ای زیبا و خوش آب و هوا و معماری اصیل از اهمیت بالایی برخوردار است و طراحی آن به صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی است. به افرادی که قصد تهران گردی در ایام نوروز را دارند پیشنهاد می شود حتما از این پارک دیدن کنند و زمانی را در آن سپری کنند.

پارک ملت تهران

پارک ملت تهران

  • آدرس پارک ملت: خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، بوستان ملت


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt