پل ورسک مازندران و رازها و تاریخچه آن

پل ورسک مازندران و رازها و تاریخچه آن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 04 مهر ، 1400

پل ورسک سوادکوه【رازها و اسرار ناگفته آن + تاریخچه】

پل ورسک در کجا واقع شده است؟ این بنای معروف تا چه مدت تحمل عبور قطارها را دارد و چه مهندسی وظیفه طراحی و ساخت آن را بر عهده گرفت؟ همراه ما باشید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

پل ورسک کجاست

پل های قوسی بنایی از سنگ یا آجر از دیرباز در سراسر جهان ساخته شده اند ، برخی از آنها برای هزاره ها دوام آورده اند. آنها همچنین دارای ویژگی های مشابه هستند ، از جمله پل ورسک در استان مازندران ایران و Viaduct Wiesen در کانتون گراوبوندن، سوئیس، که هر دو در قرن 20 برای راه آهن یک خطه طراحی شده اند. 

پل ورسک یکی از زیباترین و مشهورترین پل های تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور است که هدف آن ساخت قطار به شمال کشور بود. این پل در مدت دو سال (1934-1936) ساخته شد و سرانجام در سال 1977 به ثبت ملی رسید.

همراه ما باشید تا همه چیز درمورد رازها و تاریخچه پل ورسک را در اینجا بخوانید.

عبور قطار از پل ورسک

عبور قطار از روی پل ورسک

پل ورسک سوادکوه

پل ورسک در کنار روستایی با همین نام در بالای دره ورسک و بین دو کوه عظیم عباس آباد واقع شده و در خط راه آهن تهران-شمال واقع شده است. این پل که یکی از دیدنی های سوادکوه محسوب می شود و به بزرگترین پل راه آهن در شمال کشور تبدیل شده است ، امروزه از این پل فقط برای عبور قطارهای مسافربری تهران-گرگان ، تهران-ساری استفاده می شود. 
در هر صورت ، ظاهر زیبای این پل که در طبیعت کوهستانی البرز قرار دارد ، هر گردشگری را تشویق می کند که در مسیر خود برای مدت کوتاهی توقف کرده و از این پل دیدنی دیدن کند.
اگر فرصتی پیش آمد ، حتماً به رودخانه ورسک بروید و از هوای خنک این منطقه و مناظر زیبای اطراف آن لذت ببرید. آبشار ورسک نیز می تواند در برنامه سفر شما گنجانده شود. به خصوص در نزدیکی پل ورسک. این آبشار در شرق روستای ورسک واقع شده است و بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آن است.

دیگر نقاط دیدنی مازندران

دریاچه الیمالات نگینی در جنگل های مازندران

هفت آبشار بهشتی در مازندران

ارتفاع پل ورسک

پل ورسک در ارتفاع 2140 متری از سطح دریا ساخته شد. ارتفاع آن از ته دره به 110 متر می رسد.

پل ورسک در زمستان

پل ورسک در زمستان

چه کسی پل ورسک را ساخته است؟

در سال 1926 ، ایران طرح احداث راه آهن ملی در ایران را تصویب کرد ، که گامی مهم در توسعه و آبادانی کشور بود. بر اساس این طرح ، یک خط راه آهن جنوب و شمال ایران را به هم متصل می کرد. با این حال ، ساخت آن نیاز به دانش داشت که در آن زمان در کشور وجود نداشت. به همین منظور ، دولت پهلوی تصمیم گرفت که ساخت راه آهن را به یک شرکت خارجی واگذار کند ، که در نهایت با نام شرکت دانمارکی Kampsax برنده قرعه کشی شد.
قرارداد ساخت راه آهن ملی در مه 1913 با مدیرعامل شرکت دانمارکی 'Jorgen Saxild' امضا شد. وی بعداً از نمایی از ورسک بر روی جلد کتاب خود ، خاطرات یک مهندس دانمارکی ، که در سال 1350 منتشر شد ، استفاده کرد.
این شرکت قبلاً 1200 کیلومتر راه آهن در ترکیه ساخته بود. بنابراین ، او توانست مسئولیت این پروژه را بر عهده بگیرد. بر اساس این قرارداد ، شرکت دانمارکی ملزم به ساخت 900 کیلومتر خط آهن در یک دوره شش ساله شد و حدود 1.5 گرم طلای خالص (5 دلار طلا) در هر متر راه آهن دریافت می کرد. به طور کلی ساخت این پل دو میلیون و 600 هزار ریال هزینه داشته است.
طراحی این پل هوشمند و زیبا کار مهندس اتریشی به نام 'L. فون روبسویدک ”. وی در آن زمان در مصاحبه ای گفت:
روزی که من نقشه ساخت پل ورسای را مطرح کردم ، مهندسان دیگر با تعجب به آن نگاه کردند و اجرای طرح و ساخت آن را یکی از دستاوردهای مهندسی دانستند. اکنون که این پل ساخته شده است ، همه من و رفقایم را تحسین می کنند و آن را یکی از بهترین پل های زیبا و شاهکار مهندسی می دانند.
هانس اتو نوتر ، نابغه ریاضی و پل سازی که بر ساخت راه پله در سراسر ایران نظارت داشت ، همچنین مسئول مهندسان محاسبات و طراح پل ورسک بود.

بازدید رضاشاه از پل ورسک

بازدید رضاشاه از پل ورسک

پل ورسک از چه مصالحی ساخته شده است؟

مصالح این سازه زیبا شامل سیمان ، ملات ، آجر و ماسه شسته شده است. یکی از نکات جالب در مصالح پل ورسک این است که در ساخت آن از سازه فولادی و فلزی استفاده نشده است.
در طول ساخت پل ورسای ، ضمانت شد که 70 سال دوام بیاورد. با این حال ، بیش از هشتاد سال بعد ، هنوز با قدرت بر فراز دره های عمیق ایستاده و دانش ، تعهد و نبوغ سازندگان آن را به نمایش می گذارد.

مراحل ساخت و ساز پل ورسک

عکس هوایی پل ورسک هنگام ساخت

داستان پل ورسک در جنگ جهانی 

از پل ورسک به عنوان پل پیروزی نیز یاد می کنند. داستان این نام به جنگ جهانی دوم برمی گردد ، زمانی که ایران در کمک به اتحاد جماهیر شوروی که توسط آلمانی ها محاصره شده بود ، نقش داشت.در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای متفقین کالاها و نیروهای خود را به روسیه منتقل می کردند تا از شکست اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان با استفاده از راه آهن از جنوب غربی به شمال شرقی ایران جلوگیری کنند. در نتیجه ، جنگ در زمستان آغاز شد ، سرمای سیبری سربازان آلمانی را به زانو در آورد و روس ها در جنگ پیروز شدند ، آنها پل را رها کردند ، و آن زمان بود که آن را 'پل پیروزی' نامیدند.فرمانده متفقین جنگ جهانی دوم یکبار گفت: اگر راه آهن ایران وجود نداشت ، نقشه جهان متفاوت می شد. جالب است که بدانید در جریان جنگ ، هیتلر از رضاشاه خواست تا تمام تونل ها و پل ها ، از جمله پل ورسک را در خطوط ریلی ایران منفجر کند تا انتقال کالاها و نیروهای تقویتی به شمال برای روس ها به تاخیر بیفتد. وی همچنین قول داد که پس از پیروزی آلمانی ها در جنگ ، همه این ساختارهای تخریب شده را جایگزین و بازسازی خواهد کرد. رضاشاه این درخواست را رد کرد.

دیگر پل های زیبای جهان

پل بسفروس استانبول

بلندترین پل جهان در فرانسه

قبر مهندس پل ورسک

این پل بیشتر توسط آلمانی ها در جنگ جهانی دوم توسط رهبری مهندس اتریشی به نام والتر اینگر ساخته شد. در زیر پل یک بنای یادبود به یاد همه کارگران ساختمانی که در جریان ساخت پل ورسک و تونل های مجاور آن جان خود را از دست داده اند ، ساخته شده است. مهندس ارشد ، والتر اینگر اتریشی ، که می خواست پس از مرگ در منطقه ورسک دفن شود ، نیز در این مکان دفن شده است

نمایی از قبر مهندس پل ورسک

عکس و نمایی از قبر مهندس پل ورسک

سوالات متداول

نام دیگر پل ورسک چیست؟

پل پیروزی اسم دیگر پل ورسک می باشد.

نام پل ورسک از چه چیزی گرفته شده؟

نام ورسک برگرفته از درختچه های ورس است که به وفور در پشت پل یافت می شود

طول پل ورسک چند متر است؟

86 متر طول این پل می باشد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt