رودخانه های خوزستان

رودخانه های خوزستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 مرداد ، 1400

رودخانه های خوزستان را بشناسید【نام + تصویر و نقشه رودهای خوزستان】

رودخانه های خوزستان را به همراه نام و ویژگی های آن ها در اینجا بشناسید و ببینید که طولانی ترین و بزرگترین رودخانه ایران کدام است و هرکدام به کجا می ریزند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اسامی رودخانه های خوزستان

میتوان گفت خوزستان بخش اعظمی از عظمت و بزرگی خود را مدیون رودهای پرآبی که در نقاط مختلف این استان جریان دارد است و چه بسا همین موضوع موجب شد تا خاک های حاصلخیز در خوزستان شکل بگیرد و به بنابراین قابلیت توسعه کشاورزی را داشت. به همین دلیل توسعه خوزستان عمدتاً بر پایه کشاورزی و نه فقط نفت بوده است. در دهه 1960 ، دولت  به دنبال ایجاد یک دشت در خاورمیانه با جذب مشاوران آمریکایی و ایجاد مجتمع های کشاورزی و صنعتی مدرن بود. 

همین موضوع سببب شد کم کم خوزستان به سرزمینی موعود تبدیل شود که مردم برای کسب و کار و فرصت از استانهای دور به آنجا مهاجرت کردند. اما بعد از وقوع جنگ ایران و عراق که 8 سال به طول انجامید بسیاری از سرمایه گذاران از این پروژه خارج شده و از طرفی فضایی برای رقابت با رقبای خارجی وجود نداشت. 
این استان مقام مهم و بزرگی را در طول تاریخ به دلیل وجود این رودها دارا بوده‌است. رودهایی که در جلگه خوزستان جریان دارد، از آب‌های کوهستان‌های بختیاری و لرستان سرچشمه گرفته و از شمال و شرق به طرف جنوب غربی سرازیر شده و جلگه خوزستان را از آبرفتهای خود، ساخته و پرداخته کرده‌اند. در این بخش از آژانس مسافرتی الفبای سفر قصد داریم تا به بررسی رودخانه های خوزستان بپردازیم.

نقشه رودخانه کارون و سایر رودها

نقشه رودخانه های خوزستان

رود کارون، بزرگترین رودخانه خوزستان

کارون بزرگ‌ ترین رودخانه خوزستان و ایران است که بخش اعظمی از آن از شهرهای استان خوزستان میگذرد. جالب است بدانید رودخانه کارون اولین سکونتگاه‌های مردم ایران باستان بوده است و به همین دلیل از نظر تاریخی هم بسیار اهمیت دارد و به مرور نقش آن در گسترش کشاورزی، دامداری و گردشگری پررنگ تر شد. همانطور که گفته شد کارون از شهرهای مختلف استان خوزستان چون خرمشهر، آبادان، ایذه، شوشتر و مسجد سلیمان عبور می‌کند و هریک از پل‌های گوناگونی که به زیبایی روی آن ساخته شده، نماد شهرهای مختلف خوزستان است. بزرگترین پل هم پل سفید اهواز است که نزدیک به ۵۰۰ متر طول دارد و به‌دلیل رعایت موارد ایمنی، تردد روی آن به‌صورت یک طرفه انجام می‌شود.

رود کارون پل اهواز

رود کارون اهواز

طول و عمق رودکارون

عمق رود کارون در روزهای پر بارش با روزهای خشک متفاوت است. بیشترین عمق رود کارون به بیش از 20 مترمی‌رسد. طول رودکارون نیز به 950 کیلومتر میرسد.

رود کارون به کجا میریزد؟

رودخانه کارون پس از سرچشمه از کوه های زاگرس و رسیدن به خرمشهر، دو بخش می‌شود که یکی به اروندرود و دیگری به خلیج فارس می‌ریزد.

رود کرخه

رودخانه کرخه نیز از دیگر رودهای خوزستان است که از رشته کوه‌های زاگرس سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافت 900 کیلومتری سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد. جالب است بدانیدکه بزرگ‌ ترین سد ایران در رودخانه کرخه با نام سد کرخه ساخته شده است.

رود کرخه در خوزستان

سد کرخه

رود مارون

رود مارون یا تاب هم دیگر رودخانه خوزستان که بسیار معروف است می باشد از رشته کوه های زاگرس سرچشمه گرفته و در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، به تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب، به خلیج فارس می‌ریزد.

اروند رود

محل پیوند رودهای فرات، دجله و کارون در اروند رو است که مرز میان ایران و عراق است. البته دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد در قرنه به هم می‌پیوندند.

اروندرود، رود مرزی ایران و عراق

اروند رود، رود مرزی ایران و عراق

رود دز

رود دز، از رودخانه هایی که آب آن بسیار زلال و شفاف است و از این حیث بسیار شهرت دارد. این رود پس از عبور از شمال استان خوزستان و شهر دزفول در شرق شوشتر به رود کارون می‌پیوندد.

رود شطیط

شطیط یا همان چهاردانگه شاخه اصلی رودخانه کارون در شوشتر است. رود کارون هنگام ورود به جلگه خوزستان به صخره بزرگی برخورد می‌کند و به دو شاخه شطیط و گرگر تقسیم می‌شود. سپس این دو رود بعد از از طی مسیری حدود چهل کیلومتر در جنوب شوشتر به یکدیگر می‌پیوندند و با ادغام با رود دز، کارون بزرگ را تشکیل می‌دهند.

تور داخلی الفبای سفر فرصتیست ایده آل برای تماشای خوزستان دوستداشتنی و مردم خونگرمش که می توان گفت پایتخت منابع غنی در ایران است.

سایر رودهای خوزستان

از دیگر رودخانه های خوزستان عبور میکنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رود بهمن شیر
  • رود جراحی
  • رودخانه شاوور
  • رود زهره
  • نهر گرگر
  • سیمره

سوالات متداول

رود کارون به کدام رود میریزد ؟

رود کارون به اروند رود و خلیج فارس میریزد.

رود کارون از کدام مناطق عبور می کند؟

رود کارون با عبور به صورت پر پیچ و خم از اندیکا و مسجدسلیمان، وارد دشت خوزستان می‌شود. کارون در شمال شوشتر دو شاخه تقسیم می‌شود که پیوند آن ها در جنوب شوشتر است و این روز در نهایت به اروندرود و خلیج فارس میریزد.

چرا رود کارون خشک شد؟

عوامل انسانی چون ساخت سدهای زیاد و همچنین کاهش بارندگی در خشکی رود کارون موثر بودند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt