هفت آبشار بهشتی در مازندران

هفت آبشار بهشتی در مازندران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 05 آبان ، 1400

هفت آبشار بهشتی در مازندران + معرفی و مسیر دقیق

هفت آبشار تیرکن در میان جنگل های وسیع مازندران طراوت خاصی به این منطقه بخشیده است. هفت آبشار در کدام شهر مازندران است؟ معرفی و مسیر دقیق آنرا در اینجا بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در میان جنگل‌های وسیع لفور هفت آبشار زیبا وجود دارد که وجودشان طراوت و تازگی خاصی به جنگل بخشیده است. این آبشارها که یکی پس از دیگری به صورت پلکانی در جنگل جاری اند، شما را با زیبایی نفس‌گیرشان غافل‌گیر خواهند کرد و تجربه‌ای به یاد ماندنی برایتان رقم خواهند زد. به دلیل همجواری این آبشارها با روستای تیرکن، به آن ها آبشارهای تیرکن و هفت آبشار تیرکن هم می‌گویند. در ادامه به بررسی مفصل هفت آبشار مازندران می‌پردازیم.

هفت آبشار تیرکن کجاست؟

هفت ابشار تیرکن در منطقه‌ای بسیار بکر در دل جنگل‌های لفور و در مرز میان شهرستان سوادکوه و بابل قرار دارند. آبشارهای تیرکن که در بخش بابلکنار شهرستان بابل، دهستان درازکلا و آبادی تیرکن قرار دارند، در ۴۲ کیلومتری جنوب بابل، ۵۱ کیلومتری جنوب غرب قائم‌شهر و ۳۵‌ کیلومتری غرب سوادکوه قرار گرفته است.

موقعیت هفت آبشار

مکان دقیق هفت آبشار تیرکن

معرفی هفت آبشار تیرکن

همانطور که از نامش پیداست، هفت ابشار تیرکن از هفت آبشار با ارتفاع‌های مختلف در دل جنگل لفور تشکیل شده است. مراتع اطراف روستای تیرکن در حوالی آبشارها و جنگل لفور «کالبکوشت» نام دارند و از سرسبزترین مراتع شمال با طبیعت چشم‌نواز هستند. برای رسیدن به هفت آبشار باید حدود 3 کیلومتر در دل جنگل و مرتع کالبکوشت پیاده‌روی کنید تا به اولین آبشار این مجموعه برسید. با ادامه دادن مسیر در نهایت به اصلی‌ترین و بزرگترین آبشار از این مجموعه می‌رسید که ارتفاعی در حدود 9 متر دارد و در پایین دست آن حوضچه‌ای دیده می‌شود. این حوضچه برای آبتنی و شنا بسیار مناسب است. وسعت جنگل‌های اطراف هفت آبشار تیرکن حدود 200 هزار کیلومتر می‌باشد که مملو از درختانی نظیر درخت انجیلی، ممرز، کهلو، افرا، توسکا، ازگل و شیردار می‌باشد.
سرسبزی محیط پیرامون آبشارها در کنار آواز پرندگان و صدای جاری شدن و سقوط آب، سنفونی زیبایی را خلق کرده است.

تماشای زیباترین آبشارهای ایران و جهان

آبشار بیشه لرستان

5 آبشار مشهور دنیا

زیباترین آبشارهای ترکیه

آبشار هفت چشمه تهران

بهترین فصل سفر به هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن به قدری زیباست که در همه فصول پتانسیل آن را دارد که شما را غرق لذت کند اما هر فصل شرایط خودش را دارد. در بهار که زمین دوباره زنده می‌شود و آبشارها پر از آب هستند و درختان سرسبز، شرایط برای بازدید از آبشار عالی ست. در تابستان آب‌تنی در حوضچه‌های هفت آبشار لذت خودش را دارد هرچند در تمام مسیر شیبدار باید در هوای گرم و شرجی جنگل حرکت کنید. پاییز با درختانی که با برگ‌های زرد و نارنجی خود آبشار را تزیین کرده اند بهترین فصل برای عکاسی ست. زمستان هم معمولا سرد و مناظر برفی ست اما اگر جاده بسته نباشد باز هم طبیعت زیبایی در انتظار شماست. به طور کلی اما اگر می‌خواهید بهترین شرایط منطقه را تجربه کنید و گرما و سرما اذیتتان نکند ما اردیبشهت ماه را برای بازدید از هفت آبشار به شما پیشنهاد می‌دهیم.

هفت آبشار در تابستان

هفت آبشار در سرسبزی تابستان

مسیر دسترسی به هفت آبشار تیرکن

اگر می‌خواهید از تهران به هفت آبشار بروید باید بدانید که هفت آبشار تیرکن با تهران ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد. از سمت خروجی شمال شرقی تهران باید وارد جاده فیروزکوه شده و از پل سفید بگذرید. بلافاصله پس از آنکه شیرگاه را رد کردید به دو راهی قائم‌شهر و بابل خواهید رسید که باید مسیرتان را به سمت بابل ادامه دهید. پس از طی مسافت حدودا ۱۷ کیلومتری در سمت چپ جاده خروجی فرعی درازکلا را مشاهده خواهید کرد. مسیرتان را در این فرعی که جاده‌ای آسفالت شده و تقریبا پر پیچ و خم است تا ۲۰ کیلومتر ادامه دهید تا به روستای تیرکن برسید.

از آنجا تا مجموعه آبشارها حدود ۲ ساعت پیاده‌روی دارید که مسیر از همان ابتدا همراه با شیب ملایم و در برخی نقاط سُر و گِلی است. مجموعه آبشار در مسیری به طول ۳ کیلومتر در دل جنگلهای درازکلا واقع شده اند. پیاده‌روی در مسیر جنگلی پس از آبشار اول کمی سخت‌تر می‌شود.
در ضمن یادتان باشد تمام مسیر سراشیبی بوده و برای برگشت راه نسبتا سختی در انتظار شما است، حواستان به زمان باشد که به شب نخورید!

نحوه دسترسی به هفت آبشار

مسیر هفت آبشار

امکانات هفت آبشار تیرکن

به جز امکانات محدودی که در ابتدای ورود به مسیر جنگلی وجود دارد، داخل جنگل به علت بکر بودن هیچ‌گونه امکاناتی وجود ندارد. پس همه آنچه را که برای جنگل پیمایی و یا کمپ لازم دارید، از پیش تهیه کنید؛ چراکه به‌جز چند دکه‌ کوچک در ابتدای راه، مغازه‌ دیگری پیدا نمی‌کنید. همچنین آب شرب و سرویس بهداشتی نیز در طول مسیر پیاده‌روی موجود نمی‌باشد.

  • در جاده اصلی یک زمین بزرگ متعلق به یکی از اهالی وجود دارد که به ازای دریافت مبلغ 10 هزارتومان به عنوان ورودی می‌توانید خودروتان را آن‌جا پارک کنید و یا چادر بزنید و شب را آن‌جا سپری کنید.
  • همچنین در خود روستا نیز می‌توانید بدون هیچ مشکلی ماشین خود را پارک کرده و به دل جنگل بزنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به هفت آبشار تیرکن

چند مورد از لوازم مورد نیاز سفر را در ادامه برایتان لیست کرده‌ایم:

  • کفش مناسب برای پیاده‌روی در جنگل ( از واجب‌ترین وسایل)
  • مواد غذایی و آب کافی
  • حوله و لباس اضافی (اگر قصد آب‌تنی در رودخانه و حوضچه‌های آبشار را دارید)
  • در فصل‌های پاییز و بهار لباس گرم اضافه همراه داشته باشید.
  • عینک آفتابی و دوربین عکاسی
  • مدارک شخصی و موبایل و شارژر
  • کیسه زباله

چند نکته:

  • به دلیل آنکه در مسیر آنتن‌دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است حتما یک نقشه آفلاین در موبایل خود داشته باشید یا به همراه فردی که تجربه کافی دارد وارد جنگل شوید.
  • خواهش می‌کنیم اگر قصد طبخ غذا دارید از درست کردن آتش‌های بزرگ در جنگل بپرهیزید و حتما بعد از اتمام کارتان آتش را کاملا خاموش کنید. البته بهتر است برای طبخ غذا از اجاق گازهای مخصوص کمپینگ استتفاده کنید تا به طبیعت نیز آسیبی وارد نشود.
  • برای محافظت از این جنگل بکر و سرمایه ملی ارزشمند، هیچ یادگاری از خود در طبیعت به جا نگذارید.

اقامتگاه در تیرکن

سپری کردن شب در این جنگل زیبا تجربه فوق‌العاده‌ای ست. شما می‌توانید در جنگل و در اطراف آبشار هفت چشمه کمپ کنید و شب را در چادر بگذرانید. البته در تابستان به علت آنکه هوای جنگل تا حد زیادی شرجی می‌شود بهتر است چادر خود را در ارتفاعات برپا کنید تا سنگینی هوا اذیتتان نکند.
اگر هم مایل به ماندن در طبیعت و چادر زدن نیستید می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نزدیکی آبشار بگذرانید. البته باید توجه داشته باشید که میان آبشار و اقامتگاه حدود ۲ کیلومتر فاصله است و از نزدیک نمی‌توانید از ماندن در کنار آبشار بهره ببرید. همچنین اگر سپری کردن شب در جایی با امکانات بیشتر برایتان مهم است به شهرهای اطراف مثل قائم‌شهر، شیرگاه، بابل و… بروید و در هتل‌ها و ویلاهای آن‌جا اقامت کنید

تفریحات رایج در جنگل و هفت آبشار تیرکن

 در جنگل زیبای اطراف هفت آبشار تیرکن شما می‌توانید تفریحات مرتبط زیادی انجام دهید:

  • آب‌تنی و شنا: می‌توانید در حوضچه‌های هفت آبشار شنا کنید دراین صورت باید حتما لباس اضافه به همراه داشته باشید.
  • جنگل‌نوردی: پیاده روی در جنگل با صفای سوادکوه و مشاهده انواع گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه لذتی ست که می‌توانید در آن مکان زیبا تجربه کنید.
  • عکاسی: مناظر به قدری زیبا هستند که می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.
  • کمپ کردن: شما می‌توانید در جنگل چادر بزنید و غرق در طبیعت شوید.

تفریح در هفت آبشار

جاذبه‌های اطراف هفت آبشار تیرکن

پس از بازدید از این طبیعت بکر شما می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک هفت آبشار نیز دیدن کنید. در ادامه تعدادی از مکان‌های دیدنی اطراف هفت آبشار تیرکن آمده است:

  • امامزاده علی درازکلا به فاصله 18 کیلومتر
  • دریاچه شورمست به فاصله 71 کیلومتر
  • برج تاریخی لاجیم به فاصله 79 کیلومتر


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt