بزرگترین جزیره دنیا کجاست؟

بزرگترین جزیره دنیا کجاست؟

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 09 خرداد ، 1400

بزرگترین جزیره دنیا کجاست؟

بزرگترین جزیره جهان گرینلند در نزدیکی قطب شمال قرار گرفته است. گرینلند توسط اقیانوس منجمد شمالی احاطه شده است. این کشور خودمختار در قلمرو دانمارک است و دارای آب و هوای قطبی تا نیمه قطبی، با تابستان های خنک و زمستان های بسیار سرد است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بر خلاف تصور عموم بزرگترین جزیره دنیا استرالیا نیست و گرینلند بزرگترین جزیره دنیا است. بسیاری از جزیره های بزرگ، یک کشور یا قاره جداگانه محسوب می شوند. به طور مثال استرالیا بزرگترین جزیره دنیا محسوب نمی‌شود زیرا از نظر زمین شناسی به عنوان یک قاره در نظر گرفته می شود. از میان هفت قاره، استرالیا کوچکترین قاره است. اما اگر بخواهیم آن را جزیره در نظر بگیریم بزرگترین جزیره جهان است.

نقشه گرینلند بزرگترین جزیره دنیا

نقشه گرینلند بزرگترین جزیره دنیا

جزیره گرینلند

بزرگترین جزیره جهان یعنی گرینلند در نزدیکی قطب شمال قرار گرفته است و توسط اقیانوس منجمد شمالی احاطه شده است. این کشور خودمختار در قلمرو دانمارک است. پایتخت آن نوک است و این کشور دارای آب و هوای قطبی تا نیمه قطبی، با تابستان های خنک و زمستان های بسیار سرد است. این جزیره کم جمعیت ترین سرزمین جهان است، زیرا بیش از 80 درصد از زمین توسط یخ ها و یخچال های طبیعی پوشیده شده است و قابل سکونت نیست. گرینلند 56 هزار نفر جمعیت دارد. به قاره آمریکا نزدیک است اما بیشتر با اروپا رابطه تجاری دارد.

خانه های شهر ایلولیسات گرینلند بزرگترین جزیره جهان

خانه های شهر ایلولیسات گرینلند بزرگترین جزیره جهان

این جزیره به خاطر فیوردهای عمیق و باشکوه (آبدره یا شاخه ای از دریا که در خشکی پیش رفته باشد)، کوه های یخی شناور (آیسبرگ ها)، تماشای نهنگ، فرهنگ محلی متمایز، ورزش های زمستانی و پیاده روی مشهور است. در حالی که این کشور از نظر ژئوپلیتیکی بخشی از قاره آمریکای شمالی است، اما این جزیره درواقع بخشی از اروپا را تشکیل می دهد. این جزیره با زیبایی جادویی و بارز قطب شمال گردشگران و دانشمندان زیادی را به خود جلب می کند. این جزیره 2130800 کیلومتر مربع وسعت دارد.

گرینلند سه برابر اندازه تگزاس مساحت دارد و بخشی از دانمارک است. اگرچه یک دولت با مقررات محلی به امور داخلی رسیدگی می کند، اما مردم آن در درجه اول اینوئیت (اسکیموهای گرینلند و کانادا) هستند.

نزدیکترین کشور اروپایی به گرین لند، ایسلند است که با حدود 320 کیلومتر فاصله در جنوب شرقی واقع آن شده است. خط ساحلی گرینلند 39330 کیلومتر طول دارد که مسافت آن تقریباً معادل محیط کره زمین در استوا است.

آب و هوای گرینلند آب و هوای قطبی است، فقط با نفوذ اندک جریان خلیجی در جنوب غربی اصلاح می شود. تغییرات سریع آب و هوا، از آفتاب به کولاک های نفوذ ناپذیر در این منطقه عادی است و در نتیجه پیشرفت توده های هوای کم فشار به سمت شرق بر روی یک لایه دائمی هوای سرد در بالای یخبندان داخلی جزیره وجود دارد. دمای متوسط جنوب گرینلند در زمستان (ژانویه) حدود −7 درجه سانتیگراد و در شمال آن تقریباً −34 درجه سانتیگراد است. دمای تابستان در امتداد ساحل جنوب غربی در ماه ژوئیه حدود 7 درجه سانتیگراد، در حالی که میانگین در شمال حدود 4 درجه سانتیگراد است. گرینلند در طول تابستان حدود دو ماه نور آفتاب را در نیمه شب تجربه می کند.

میانگین بارش سالانه در جنوب این جزیره 1900 میلی متر و در شمال حدود 50 میلی متر است. مناطق وسیعی از این جزیره را می توان به عنوان کویرهای قطب شمال طبقه بندی کرد. زیرا میزان بارندگی آن ها محدود است و جایی که بارش کم باشد کویر محسوب می‌شود.

کوه یخ در گرینلند

کوه یخ در گرینلند

حفاری نفت در آبهای قطب شمال در اطراف گرینلند از اواسط سال 2010 آغاز شد. توافق نامه های صدور مجوز به تأخیر افتاد، زیرا نگرانی های زیست محیطی در پاسخ به نشت نفت در خلیج مکزیک در آن سال افزایش یافت. شرکت کارن انرژی مستقر در اسکاتلند حفاری را در سال 2010 آغاز کرد اما هنوز موفق به کشف منابع تجاری مناسب نفت یا گاز طبیعی در خارج از گرینلند نشده است. در اواخر قرن 20 این جزیره اولین نیروگاه برق آبی خود را افتتاح کرد.

علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، ماهی (به طور عمده هالیبوت) و سخت پوستان (به طور عمده میگو) صادرات اصلی گرینلند را تشکیل می دهند. فک ها نیز صادر می شوند، اما به دلیل ممنوعیت واردات خز فک ها  در بیشتر کشورها، سطح قیمت بین المللی در حداقل است. شریک اصلی تجارت گرینلند دانمارک است، اگرچه تجارت با کشورهای دیگر را نیز انجام می دهد.

در سال 1979 دولت دانمارک قانون داخلی را به گرینلند اعطا کرد. بر اساس این توافق نامه، گرینلند بخشی از قلمرو دانمارک باقی ماند و هر گرینلندر تبعه دانمارک بود و از حقوق برابر با سایر دانمارکی ها برخوردار بود. دانمارک کنترل امور اساسی جزیره، روابط خارجی و دفاع را حفظ کرد، در حالی که گرینلند صلاحیت توسعه اقتصادی، مقررات شهرداری، مالیات، آموزش، سیستم رفاه اجتماعی، امور فرهنگی و کلیسای ایالت را حفظ کرد. منابع معدنی به طور مشترک توسط دانمارک و گرینلند مدیریت می شد. شاید این آخرین نکته بود که باعث شد گرینلندی ها در سال 2008 با اکثریت آرا برای افزایش استقلال خود از دانمارک رأی دهند و گرینلند اکنون رسماً به عنوان یک بخش اداری دانمارک در خارج از کشور خود اداره می شود.

بر اساس توافق نامه گسترش دولت محلی، که از 21 ژوئن 2009 به اجرا درآمد، گرینلند درصد بیشتری از درآمد نفت و مواد معدنی را حفظ کرد. همچنین عملاً کلیه امور داخلی از جمله عدالت کیفری را مدیریت می کرد و زبان گرینلندی به جای زبان دانمارکی زبان رسمی شد. دانمارک، با همکاری رهبران سیاسی گرینلند، به مدیریت روابط خارجی و دفاعی جزیره ادامه داد.

مردم بزرگترین جزیره جهان

تقریباً نه دهم ساکنان گرینلند عمدتاً اینوئیت یا اسکیمو هستند. آن ها به شدت با فشارهای اولیه مهاجران در اروپا آمیخته شده اند. بیش از یک دهم مردم دانمارکی هستند که بیشتر آن ها در دانمارک متولد شده اند.

لوترانیسم انجیلی دین رسمی است. تقریباً دو سوم جمعیت پیرو آن هستند. حدود یک سوم مردم گرینلند اشکال دیگر دین مسیحیت را دنبال می کنند.

جمعیت گرینلند به طور گسترده ای پراکنده شده است. اکثریت مردم در یکی از 18 منطقه شهرداری جزیره زندگی می کنند. بقیه در روستاها زندگی می کنند.

به دلیل سطح مهاجرت، نرخ رشد جمعیت گرینلند در آغاز قرن بیست و یکم حدود صفر بود. امید به زندگی با میانگین جهانی قابل مقایسه است، به طور معمول مردان تا اواسط دهه 60 زندگی می کنند و زنان به طور کلی در اوایل دهه 70 زندگی می کنند.

زندگی مردم در گرینلند

زندگی مردم در گرینلند

زندگی فرهنگی در گرینلند بزرگترین جزیره دنیا

علی رغم نفوذ غربی که با حضور دانمارکی در گرینلند و اخیراً با افزایش دسترسی به رسانه های جمعی بین المللی اعمال می شود، انجام فعالیت های فرهنگی سنتی اینوئیت ها (اسکیموهای کانادا و گرینلند) هنوز از اهمیت برخوردار است. هنرهای مردمی مانند کنده کاری روی سنگ صابون و رقص درام مانند ساخت کایاک و قایقرانی همچنان محبوب هستند.

این جزیره دارای تعدادی موزه از جمله موزه ملی گرینلند و بایگانی در نوک است. مرکز فرهنگی Katuaq نیز در نوک (پایتخت گرینلند) میزبان کنسرت ها، نمایشگاه های هنری و سایر رویدادهای فرهنگی است. ورزش‌های زیادی در گرینلند انجام می شود: فوتبال، اسکی، بدمینتون، هندبال، تنیس روی میز، تکواندو و والیبال در این کشور بسیار محبوب هستند. شرکت KNR پخش تلویزیونی و رادیویی جزیره است و برنامه های رادیویی و تلویزیونی را به زبان گرینلندی و دانمارکی ارائه می دهد.

مرکز فرهنگی Katuaq در گرینلند

مرکز فرهنگی Katuaq در گرینلند

سوالات متداول

بزرگترین جزیره ایران کجاست؟

بزرگترین جزیره ایران جزیره قشم است. شما می توانید برای مشاهده تور قشم به این صفحه مراجعه کنید.

بزرگترین جزیره آسیا کدام است؟

بزرگترین جزیره آسیا گینه نو است که در اندونزی در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است و مساحت آن ۷۶۸۰۰۰ کیلومتر مربع است و دومین جزیره بزرگ دنیا است سومین جزیره بزرگ دنیا برونئو نام دارد که آن هم در اندونزی قرار دارد.

جزیره چیست؟

جزیره به خشکی هایی گفته می شود که دور تا دور آن با آب احاطه شده است و به خشکی های دیگر ارتباط زمینی ندارد.

جزیره سیدارکو کجاست؟

یک سریال تلویزیونی با نام cedar cove در مورد آن ساخته شده که شهری جذاب واقع در جزیره ای در شمال غرب آمریکا است. این جزیره در راه دریایی پیوجت ساند در آمریکا و نزدیک کانادا قرار گرفته است.

✅ کوچکترین جزیره دنیا کدام است؟

آنتیگوا و باریودا اسقف در انگلیس نام کوچکترین جزیره جهان است که فقط یک فانوس دریایی روی آن قرار دارد.


دیگر جزایر معروف دنیا را بشناسید

جزیره بورا بورا کجاست

جزیره فی فی پوکت تایلند

5 جزیره رویایی ناشناخته در ایتالیا

6 شهر جزیره ی معروف دنیا

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt