ثبت شهر بابل عراق در میراث جهانی یونسکو

ثبت شهر بابل عراق در میراث جهانی یونسکو

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 تیر ، 1398

ثبت شهر بابل عراق در میراث جهانی یونسکو

شهر باستانی بابل که در کشور عراق قرار دارد پس از بازسازهای پیاپی در طول یک دهه سرانجام به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد. در ادامه با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شهر باستانی بابل که در کشور عراق قرار دارد پس از بازسازهای پیاپی در طول یک دهه، سرانجام به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد. در ادامه با الفبای سفر همراه باشید.

تلاش برای اضافه شدن بابال به میراث یونسکو

 شهر باستانی بابل در بین‌النهرین قرار دارد. کشور عراق از سال 1983 در تلاش بود تا این شهر تاریخی را به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه کند. باغ های مشهور معلق بابل که جزو عجایب هفت‌گانه‌ هستند از شهرت جهانی برخوردار هستند. متاسفانه در طول زمان و دوران مختلف به این جاذبه نایاب جهانی آسیب های زیادی وارد شد.

در روزهای اخیر در باکو پایتخت آذربایجان کمیته‌ی میراث جهانی سازمان جلسه ایی تشکیل دارد تا این مکان باستانی را به فهرست یونسکو اضافه کند. این اقدام از سوی عراق بسیار مورد استقبال قرار گرفت و آن را اقدامی مفید و به جا برای پر اهمیت نشان دادن این شهر باستانی دانست.

اعلام این خبر یونسکو اعلام کرد: امپراطوریهای مختلفی در شهر بابل حکمرانی کردند و همچنین خلاقیت امپراتوری بابل نو در طول دوران امپراطوریش در این شهر قابل شهود است.باغ‌های معلق این شهر که از عجایب هفتگانه‌ی دنیای باستان به شمار میروند، در مقیاسی جهانی الهام‌بخش فرهنگ هنری، مذهبی و عامه بوده اند.

یونسکو همچنین هشدار داده که این شهر نیازمند مرمت و بازسازی است و آسیبهای زیادی دیده است. مدیرعامل موقت صندوق جهانی بناهای تاریخی نیز اعلام کره است که این خیریه برای انتخاب شدن بابل در فهرست یونسکو برای ۱۲ سال با دولت عراق همکاری کرده است که این بازه‌ی زمان یک روندی عادی است، زیرا برای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی متقاعد کردن این سازمان نیازمند زمان طولانی است.

صدام حسین در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، قسمت زیادی از این شهر را ویران کرد تا کپی همین شهر را روی بقایای به‌جامانده از آن بنا کند. موزه‌ی بریتانیا در سال ۲۰۰۵ نیز هشدار داد ه بود که نیروهای ایالات متحده در یک اقدام در حال تخریب شهر باستانی بابل هستند و نظامیان تکه سنگهای باستانی ارزشمند را داخل کیسه های شنی قرار دادند.

برای مطالعه اخبار جذاب، مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.

باغهای معلق بابل،الفبای سفر

 
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt