ثبت جنگل های هیرکانی به نام ایران

ثبت جنگل های هیرکانی به نام ایران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 تیر ، 1398

ثبت جنگل های هیرکانی به نام ایران

ایران پرونده جنگل های هیرکانی را به یونسکو ارسال کرده تا در اجلاس در حال برگزاری کمیته میراث جهانی بررسی شده و در صورت موافقت به نام ایران ثبت شود. در ادامه با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

ایران پرونده جنگل های هیرکانی را به یونسکو ارسال کرده تا در اجلاس در حال برگزاری کمیته میراث جهانی بررسی شده و در صورت موافقت به نام ایران ثبت شود. در ادامه با الفبای سفر همراه باشید.

پرونده مشترک ایران و آذربایجان

کشور آذربایجان چند سال قبل، پرونده جنگل‌های هیرکانی را به یونسکو برای ثبت جهانی ارسال نمود. اما چون بیش از ۹۵ درصد از درختان این جنگل در ایران قرار گرفته، ایران به این اقدام آذربایجان معترض شد تا اینکه یونسکو این پرونده را رد کرد.

در این مدت با همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و سازمانهای داخلی و خارجی، تلاش شد تا آنها برای قدیمی ترین جنگل‌های کره زمین پرونده ایی را تهیه کنند.این جنگل‌ها شامل چهار استان شمالی کشور بود و باید در این ارتباط هماهنگیهایی با سازمانهای مختلف از جمله محیط زیست می‌شد. تا اینکه سرانجام این پرونده سال گذشته تکمیل و به یونسکو ارسال شد.

در یک نشست خبری معاون میراث فرهنگی کشور در ارتباط با این موضوع گفت: قرار شد این پرونده در فهرست میراث فرهنگی، در قالب پرونده‌ای مشترک به نام ایران و آذربایجان به ثبت برسد اما در سال‌های گذشته  تحقق این پرونده با مشکلاتی روبه‌رو شد، تا اینکه این پرونده به شکل مستقل به یونسکو ارائه داده شد.

وی افزوده بود: ما قصد داشتیم تا این پرونده به شکل مشترک به ثبت برسد و از آذربایجان درخواست کردیم در این پرونده مشارکت داشته باشد ولی توافق کردن با آنها سخت بود. بنابراین تصور کردیم که این پرونده را به صورت مستقل ارسال کنیم ولی چون اجلاس میراث فرهنگی یونسکو در باکو برگزار می‌شود احتمال دارد است که این پرونده به مشکل برخورد.

طالبیان گفته بود که آذربایجان مدنظر داست تا نام کشور آذربایجان در اول پرونده هیرکانی مندرج شود ولی ما نپذیرفتیم و درخواست کردیم که مدیریت آن نیز با ایران باشد.

با توجه به نگرانی سازمان میراث فرهنگی درمورد ثبت پرونده جنگل‌های هیرکانی، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان قبل از برگزاری چهل و سومین کمیته میراث جهانی یونسکواظهار کرده بود: ارائه این پرونده برای ثبت شدن در فهرست جهانی یونسکو توسط ایران یک ابتکار خوب است و به نظرم طبق نتایج اولیه برای قرار گرفتن در فهرست یونسکو شانس لازم را دارد. 

در اسناد مرتبط به این محل در یونسکو هم توصیه می‌گردد که در آینده آذربایجان می‌تواند به آن ملحق گردد و با توجه به اینکه جنگل‌های هیرکانی یک محوطه واحد طبیعی است، هر دو کشور می‌توانند در قسمتهای مربوط به خود از راه همکاری و اجرای طرح‌های مشترک حفاظت از آن را به عهده بگیرند.

در اجلاس کمیته میراث جهانی که در شهر باکو در حال برگزاری است، قرار است که پرونده جنگل های هیرکانی بررسی شود تا در صورت توافق اعضای کمیته این پرونده به نام ایران ثبت شود.از روز گذشته با حضور ۲۵۰ نفر از نمایندگان ۱۸۰ کشور از جمله ایران و چند نهاد و سازمان بین المللی در باکو، چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) شروع به کار کرد و تا 19 تیر ادامه خواهد داشت.

قرار است در روزهای آینده هیأت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز به این اجلاس ملحق شود.در این کمیته، فهرست نامزدهای میراث جهانی که توسط دولت‌های مختلف در روزهای بین ۲ فوریه ۲۰۱۸ تا اول فوریه سال ۲۰۱۹ به یونسکو ارسال شده معرفی شدند.برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما باکو با ما همراه باشید.

جنگل های هیرکانی،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt