پرندگان و خطرات برخود آنها با هواپیما

پرندگان و خطرات برخود آنها با هواپیما

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 خرداد ، 1398

پرندگان و خطرات برخود آنها با هواپیما

شاید برای شما جای سوال باشد که یک پرنده با ابعاد کوچک خود چگونه میتواند با برخود به یک هواپیما به این پرنده آهنی غول پیکر آسیب وارد کند؟ الفبای سفر پاسخ پرسش شما را میدهد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شاید برای شما جای سوال باشد که یک پرنده با ابعاد کوچک خود چگونه میتواند با برخود به یک هواپیما به این پرنده آهنی غول پیکر آسیب وارد کند؟ الفبای سفر پاسخ پرسش شما را میدهد.

مشکلات برخورد پرندگان با هواپیما

نکته ایی که باید در مورد میزان صدماتی که یک پرنده میتواند به هواپیما وارد کند این است که به هیچ عنوان اندازه و بزرگی و کوچکی پرنده مطرح نیست بلکه چیزی که مهم است تراکم بدنی پرنده است که قادر است آسیب زیادی به یک هواپیما وارد کند.

پرندگان با وجود جثه کوچکشان دارای قدرت بینایی و شنوایی زیادی حتی مانند انسان هستند به همین دلیل آنها می توانند نسبت به انسان ها فرکانس های پایین تری را بشنوند و به همین علت باعث میشود که از وجود هواپیما در آسمان مطلع شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، اکثر پرندگان با توجه به تجرباتی که در طول مسیر پروازی خود کسب میکنند، از پرواز در در محلهایی که هواپیما از آنها عبور میکند خودداری میکنند. ولی در این میان برخی از آنها به خصوص پرندگان مهاجر که از مسیر عبور هواپیما آگاه نیستند ممکن است از مسیر پرواز هواپیما عبور کنند و در حین برخورد به این پرنده آهنین صدماتی وارد کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود هفتاد درصد این برخوردات در ارتفاع 110 متر و بیش از 15 درصد در ارتفاع 440 متری اتفاق افتاده است. بنابراین خلبانان باید در موقع تیک آف و فرود به این نکته توجه داشته باشند.برخلاف مهم نبودن سایز و انداز پرنده، میزان صدمه وارد شده در این برخورد ارتباط مستقیمی دارد با میزان سایز و اندازه هواپیما به بیانی، هواپیماهای کوچک در معرض آسیب دیدن بیشتری هستند مانند آسیب دیدگی در دم، سطوح کنترلی روی بال و از همه مهمتر شکسته شدن شیشه جلوی کابین خلبانان در مورد میزان صدمه وارد شده به هواپیماهای بزرگ نیز شامل صدمه به موتور ها، از دست دادن کنترل هواپیما و آسیب رسیدن به بخشی از ابزار و آلات هواپیما به سیستم پیتوت-استاتیک که در قسمت دماغه و بدنه هواپیما قرار دارد بوده است.( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

برخورد پرندگان با هواپیما،الفبای سفر

راه حلهای انجام شده برای جلوگیری از این برخورد

از جمله اقداماتی که برای پیشگیری از برخورد پرنده ها با هواپیما به طور روزانه به خصوص در فرودگاه هایی که پرندگان زیادی در اطراف آن وجود دارد استفاده نمودن از گلوله های منور است، به عبارتی  شلیک این گلوله ها توجه پرندگان را به خود جلب نموده و باعث میشود آنها از این محل دور شوند.

یکی دیگر از روشهای دور کردن پرندگان شیوه Bird Distress Signa است. به طور کلی در این اقدام در محیط فرودگاهی صدای پرندگان توسط دستگاه پخش کننده صدایی بسیار زیادی پخش می گردد که منجر به فراری دادن پرندگان میشود.

شیوه دیگر استفاده از سگ های آموزش دیده است که آنها با دنبال کردن پرندگان آنها را از محیط دور میکنند.همچنین، آسفالت کردن سطح زمین و از بین بردن گیاهان اطراف فرودگاه باعث میشود که منابع غذایی پرندگان از بین برود و آنها از محل فرودگاه دور شوند. 

مشهورترین حادثه برخورد پرنده با هواپیما

در سال ۲۰۰۹ یکی از مشهورترین حواث تاریخ هوانوردی جهان رقم خورد. در این حادثه یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در پرواز شماره ۱۵۴۹ خطوط هوایی یو-اس ایرویز، در موقع تیک آف در فرودگاه لاگاردیای نیویورک با دسته ایی از پرندگان برخورد کرد و در پی آن هر دو موتور خود را از دست داد ولی خوشبختانه کاپیتان با تجربه آن توانست هواپیما را در منهتن نیویورک بر روی رودخانه هادسن فرود بیاورد.

این فرود موفقیت آمیز عنوان یکی از سخت ترین مانور های صورت گرفته روی یک هواپیمای مسافربری را به خود گرفت که در راستای آن کلیه 155 سرنشین آن از این حادثه جان سالم به در بردند. از این حادثه به عنوان معجزه هادسن یاد مشود که در مورد آن در سال ۲۰۱۶ یک فیلم سینمایی با نام Sully با بازی تام هنکس ساخته شده و به نمایش در آمد.( برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما الفبای سفر را دنبال کنید)

برخورد-پرندگان با هواپیما،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt