با گردشگری آهسته آشنا شوید

با گردشگری آهسته آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 اسفند ، 1397

با گردشگری آهسته آشنا شوید

محققان و متخصصان در حوزه گردشگری اخیرا موضوع گردشگری آهسته را مورد مطالعه قرار داده اند. برای آشنایی با آن الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

محققان و متخصصان در حوزه گردشگری اخیرا موضوع گردشگری آهسته را مورد مطالعه قرار داده اند. برای آشنایی با آن الفبای سفر را دنبال کنید.

لذت بردن از جزییات سفر با گردشگری آهسته

متخصصان وزارت گردشگری اتریش و نمایندگانی در موسسه تورگردانی “چهارفصل طبیعت و فرهنگ Four Seasons Nature and Culture”، واقع در رم، بررسی هایی در موردپویایی و تحرک در زمینه گردشگری از نوع آهسته یا به عبارتی“گردشگری کم شتاب” و ارتباط آن با رفاه و آسایش جسمی و روانی مسافران کم شتاب را انجام دادند. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

در یک تعریف جامع، گردشگری کم شتاب Slow Tourism، نوعی روش سفر کردن همراه با توجه به جزئیات است که در مسیرهایی که دارای مسافران کمتری است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و از اینرو گردشگر در تلاش است روح مکان‌ها و فرهنگ‌هایی قدیمی و به جای مانده را لمس کند؛ نه آنکه تنها به دیداری گذرای و عجله ایی اکتفا کند. در عین حال سعی میکند که اینکار سازگار با استانداردهای گردشگری نیز باشد.

“مسافر کم شتاب” به معنی فردی است که به ارزش‌های موجود در محیط اطراف خود اعم از ارزش‌های انسانی و طبیعی، پایبند بوده و آنها را مورد توجه قرار می دهد. با توجه به تمایل روزافزون مردم به جستجوی رفاه و آرامش، اشتیاق روزافزون به ارتباط عمیق‌تر با طبیعت و نیز نیاز افراد به یافتن سبک زندگی برتر و فراتر از ضروریات زندگی روزمره، امروزه بیش از همیشه گردشگری کم شتاب در سطح جهان در حال گسترش است.

همچنین سو کسب درآمد از راه سفری که احساسات را درگیر کند، می‌تواند تبدیل به یک رویه اعتیادآور و در عین حال با ارزش شود. زیرا چنانکه دکتر کارپینللی در بررسی‌های خود با عنوان ده فرمان گردشگری کم‌شتاب Ten Commandments of Slow Tourists اشاره کرده، در این نوع گردشگری، بین گردشگران با مردمان محلی، مکان‌ها، آثار و فرهنگ‌ها، غذاها، میراث تاریخی و فرهنگی و محیط زیست و طبیعت  ارتباطات واقعی و پر معنی برقرار می‌گردد.
در عصر تکنولوژی و سرعت، برخی از افراد علاقه مند هستند در زندگی‌شان کمی روال را به صورت آهسته ادامه بدهند تا سر فرصت بتوانند به خوبی طعم واقعی زندگی را مزه مزه کنند. گردشگری آهسته نیز بر همین اصل قرار گرفته و به این صورت در بین طرفداران گردشگری و سفر موج جهانی به وجود آورده است. این گرایش نوین به ویژه در میان افرادی که زندگی پر استرس و پرمشغله را تجربه می‌کنند افزایش یافته است، زیراکه این افراد تمایل دارند در طول سفرشان کمی سرعت روند روزمره زندگی خود را کاهش دهند.

در این نوع از گردشگری برای درک بهتر واقعیت‌های زندگی، آدم‌ها و مکانهای مورد بازدید تلاش می‌شود بیشتر تکیه به سادگی و راحتی مسافرت شود. گردشگران آهسته معتقد هستند که لوکس‌ترین کاری که می‌توان در طول سفر انجام داد بهره بردن از لحظه لحظه سفر است.

گردشگران آهسته به محیط زیست توجه و حساسیت‌ زیادی دارند. از آنجایی که در این سفرها زمان زیاد مطرح نیست، می‌توان از وسایل نقلیه‌ای که دارای آلودگی کمتری هستند استفاده کرد و به محیط زیست آسیب کمتری رساند. گردشگران آهسته با انتخاب کردن وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه یا حتی پیاده روی معتقد هستند که پیمودن مسیر نیز بخشی از سفر است و باید از مسیر به اندازه خود مقصد نیز لذت برد.از جمله فعالیت‌های رایج در گردشگری آهسته می توان ارتباط نزدیک با محلی‌ها و خرید از آنها، حتی غذا خوردن در رستوران های محلی و خرید از مغازه‌های روستاها است. ( برای اطلاع از قیمت تور مسیرهای مختلف با الفبای سفر همراه باشید.)

گردشگری آهسته-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt