اسرار صدها مقبره سنگی در اردن

اسرار صدها مقبره سنگی در اردن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 بهمن ، 1397

اسرار صدها مقبره سنگی در اردن

همراه با الفبای سفر با منطقه ایی در اردن آشنا شوید که صدها مقبره باستانی در آنجا وجود دارد که پر از رمز و راز می باشد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

همراه با الفبای سفر با منطقه ایی در اردن آشنا شوید که صدها مقبره باستانی در آنجا وجود دارد که پر از رمز و راز می باشد.

شهر باستانی پرا، اردن

شهر پرا که با گلهای رز شناخته می شود یک شهر باستانی است که در آن بقایای تاریخی سنگی با قدمت چندین هزار ساله نیز به کشف رسیده است. این مقبرها در منطقه‌ای بیابانی و دور افتاده به نام جبل کورما Jebel Qurma کشف شده اند که پوشیده شده از تخته سنگ‌های مسطح است. نام این ناحیه توسط یک کاوشگر قدیمی آتش خاموش Dead Fire نامگذاری شد که در زمانهای خیلی قدیم تر عده ایی در آن زندگی می کردند.تعدادی از این مقبرها با خرده سنگ پوشیده شده اند و تعدادی مقبره‌های برج مانند هستند که در محلی دورتر از سکونتگاه‌های باستانی واقع شده اند.

با توجه به شرایط و موقعیت ناحیه به نظر می رسید که این زمین‌های مسطح و مرتفع بهترین مکان برای دفع اجساد بوده که تپه‌های بازالتی در طراف آن قرار داشتند.مانند بسیاری مقابر باستانی دیگر، این منطقه نیز توسط دزدان مقبره مورد سرقت و غارت قرار گرفته است.باستان شناسان در مورد زندگی مردم در هزاران سال قبل در این منطقه را به این گونه شرح داده اند.( برای آشنایی با دیگر مکانهای پر رمز و راز، مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

جبل کورما،رادن-الفبای سفر

مهم‌ترین نکته در مورد زندگی مردم این منطقه بیابانی، ترک کردن این ناحیه می باشد. طبق مدارک یافت شده، تعداد اندکی از مردم در فاصله سال‌های هزاره سوم و هزاره اول پیش از میلاد ساکن این منطقه بودند و علت آن کشف قبرستانی با قدمت چهار هزار سال قبل میلاد که 50 مقبره در آن قرار دارد که همچنان پاسخی برای این سوال جواب داده نشده است ولی احتمال می رود یکی از دلایل آن تغییرات اقلیمی می باشد.

شاید هم مردم ساکن این منطقه همچنان در آن منطقه زندگی می کردند، ولی بقایای و مدارک برجای مانده از آنها و دوران زندگی‌شان همچنان پیدا نشده است. به طور مثال تا سالهای اخیر نیز اعتقاد براین بود که مردم تا اواسط یا اواخر هزاره اول دیگر به بیابان باز نگشتند، اما اکنون باستان شناسان اظهار کرده اند که کماکان در طول این دوران مردم ساکن این منطقه بودند. 

اما  ماجرای مقبره‌های برج مانند چیست؟ در اواخر هزاره‌ی اول قبل از میلاد، مردم این منطقه شروع به ساخت نوع جدیدی از مقابر سنگی گرفتند که در مقایسه با انواع دیگر هم بزرگ‌تر بود و هم به علت وسعت، کار ساخت آن بسیار دشوارتر بود. به صورتی که سنگ‌هایی به وزن ۳۰۰ کیلوگرم، در ساخت بعضی از این برج مقبره‌ها مورد استفاده قرار گرفته شد.برخی از این سنگ قبرها دارای ارتفاع یک و نیم متر می باشد که با دیگر سنگ قبرهای مشابه کاملا متفاوت است که آنها نیز  ساخته شده از سنگ‌های بزرگ مسطح بازالتی می باشند. اما دلیل این تفاوت چیست؟

در نتیجه یافته‌ها و تحقیقات مشخص شده است که انداز و سایز این مقابر سنگی شاید زیاد هم منحصربه‌فرد نبوده چرا که در این مکان بسیار مرسوم بودند. اما نمی‌توان این دلایل اتکا کرد و در نهایت باید گفت دلیل ساخت این مقبره‌ها هنوز هم به طور واظح روشن نشده است و اسرار زندگی و مردن مردم این این ناحیه رمزگشای نشده است. ( برای اطلاع از قیمت تور مسیرهای مختلف، الفبای سفر را دنبال کنید.)

جبل کورما،اردن-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt