تایید ثبت 16 اثر میراث طبیعی

تایید ثبت 16 اثر میراث طبیعی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 26 دی ، 1397

تایید ثبت 16 اثر میراث طبیعی

بر اساس گزارش ایرنا رئیس گروه میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: 16 اثر در پنج استان کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیدند. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بر اساس گزارش ایرنا رئیس گروه میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی  اعلام کرد: 16 اثر در پنج استان کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی، میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیدند. در ادامه خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

شناسایی و ثبت٤٠٠ میراث طبیعی  

علی قمی اویلی به جزئیات موضوع ثبت آثار اشاره کرد و گفت: از بین 5 استان مازندران، خراسان رضوی، لرستان، قم و اردبیل، 23 پرونده مطرح شد که 16 پرونده مورد قبول واقع شد. وی ادامه داد: از سوی کارشناسان، 6 پرونده پیشنهادی از خراسان رضوی مطرح شد که 5 پرونده واجد ارزش ثبت شناخته شد. از جمله این میراث طبیعی عبارتند از آبشار بار، آبشارهای بوژان، درخت کهنسال بنه پیر، درخت کهنسال بنه کلاته بید و غار بلور که اعضای کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی آن را مورد تایید قرار دادند.

طبق گفته رئیس گروه میراث طبیعی از استان مازندران، این میراث طبیعی شامل، قله سیالان، دشت دریاسر تنکابن، زیستگاه پرندگان چشمه کیله، مجموعه درختان آزاد و بلوط روستای گاورمک، درخت زیتون آسیاب سر ساری، مجموعه درختان آزاد روستای زرین آباد اولیای ساری، مجموعه درختان روستای خارکش ساری و آبشار سنگ درکا مطرح شد که مورد تایید قرار گرفت.قمی در ادامه گفت: 5 پرونده توسط کارشناسان از استان لرستان مطرح شد که شامل پرونده های پیشنهادی آبشار آب سفید واجد ارزش ثبت شناخته شد. اعضای کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی، دو پرونده درخت چنار کهنسال روستای نایه و درخت سرو کهنسال آفین در استان قم را نیز مورد تایید قرار دادند.( قیمت بلیط هواپیما را در الفبای سفر جستجو کنید)

بر اساس گزارش ایرنا، ایران از دیرباز از نظر آثار طبیعی و اکوسیستم‌های منحصر به فرد با قدمت تاریخی و زمین‌شناسی در سطح جهانی به عنوان یکی از کشورهای شاخص و برجسته شناخته می‌شود.طبق طبقه‌بندی IUCN، اکوسیستم‌های معرف میراث طبیعی کشور شناسایی شده و جزو فهرست «آثار طبیعی ملی» قرار خواهد گرفت و طبق طرح مدیریت حفاظتی، پایش و مورد محفاظت قرار می گیرند. 

تا کنون سازمان حفاظت محیط زیست، ٣٧ اثر طبیعی ملی با وسعت ٤٠ هزار و ٩٣٨ هکتار در سطح کشور شناسایی و ثبت کرده است. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی، میراث طبیعی ملی ایران را شناسایی، معرفی و ثبت کردند که شامل اکوسیستم‌ها و مناطق جغرافیایی طبیعی کشور بوده که به علت داشتن شرایط فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آنها مورد حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار خواهد گرفت. 

تاکنون حدود ٤٠٠ میراث طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور شناسایی و به ثبت ملی رسیده است.ایران نیز تا به امروز ٢٢ اثر تاریخی خود را در فهرست یونسکو به ثبت رسانده که شامل 21 اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است.( با الفبای سفر از قیمت تورهای مسافرتی مطلع شوید)

میراث طبیعی ایران-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt