کاهش سفرهای خارجی منجر به افزایش سفرهای داخلی نشد

کاهش سفرهای خارجی منجر به افزایش سفرهای داخلی نشد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 09 دی ، 1397

کاهش سفرهای خارجی منجر به افزایش سفرهای داخلی نشد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد: با وجود کاهش سفرهای خارجی اما سفرهای داخلی افزایش پیدا نکرده است.سفر مردم به صورت چشم گیری هم از نوع داخلی و هم خارجی کاهش یافته است. در ادامه خبر با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد: با وجود کاهش سفرهای خارجی اما سفرهای داخلی افزایش پیدا نکرده است.سفر مردم به صورت چشم گیری هم از نوع داخلی و هم خارجی کاهش یافته است. در ادامه خبر با الفبای سفر همراه باشید.

تاثیر بی‌ثباتی نرخ ارز در سفر مردم

حرمت‌الله رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه به استناد حجم فروش تورهای خارجی و بلیط هواپیما در آژانس‌های گردشگری سفرهای خارجی کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشته است گفت: بی‌ثباتی نرخ ارز، تاثیر به سزایی در برنامه‌ریزی سفر مردم دارد. از زمان برنامه‌ریزی تا عرضه در بازار هر بسته سفر حداقل دو ماه زمان می‌برد، ولی در این فاصله نرخ ارز به قدری تغییر می کند که نرخ با ثباتی را نمی‌توان تعیین کرد. از سوی دیگر زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا می کند انتظار می‌رود که قیمت خدمات نیز کم‌تر شود ولی چنین اتفاق نمی‌افتد. اخیرا با وجود آن‌که دلار به نرخ هزار تومان رسید اما در قیمت بلیت هواپیما هیچ تغییری ایجاد نشد.

او به وضعیت سفرهای خارجی به مناسبت کریسمس و سال نو 2019 اشاره کرد و گفت: با اینکه تعطیلات مناسبتی همزمان در داخل کشور وجود ندارد ولی هر سال گردشگران زیادی به مناسب این مراسمها به خارج از کشور به ویژه اروپا سفر می‌کردند که تعداد این سفرها نیز کاهش پیدا کرده است. با این حال با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت که مردم برنامه سفر را جزو برنامه های مهم زندگی خود قرار دهند. 

این فعال گردشگری همچنین به کاهش سفرهای داخلی اشاره کرد گفت: در ابتدا که هزینه سفرهای خارجی افزایش یافت، عده ای گمان می‌کردند تعداد سفرهای داخلی بیشتر خواهد شد، ولی ما در داخل کشور کار متفاوتی انجام نمی دادیم تا مسافرانی که به سفر خارجی می‌رفتند را جذب سفر داخلی کنیم.طبق آمار، رزرو هتل ها و رزرو بلیط هواپیما کاهش پیدا کرده که نشان از کاهش سفرهای داخلی دارد همچنین هتلداران در نشستی اعلام کردند در مقایسه با سال گذشته امسال حجم مسافران 20 درصد کاهش یافته است.

رفیعی افزود: تمام مسافرانی که دیگر نمی‌توانند به خارج از کشور سفر کنند به سفرهای داخلی و ایرانگردی روی نیاورده‌اند، زیرا آن‌هایی که مسافرت های خارجی می‌رفتند متفاوت از گردشگرانی هستند که به سفرهای داخلی می روند. 

وی با استناد به فروش بلیت هواپیما و تورهای داخلی در ادامه گفت: افزایش قیمتها، حجم مسافرانی که سفرهای داخلی نیز می کردند را کاهش داده است. با اینکه این میزان ریزش در این قسمت به اندازه سفرهای خارجی نبوده است، ولی به این صورت نبوده که این گردشگران به سمت ایرانگردی روی بیاورند. 

رحیمی درمورد تهیه بسته سفر ارزان‌ قیمت برای سامان‌دهی این وضعیت، افزود: طبق گفته ها قرار بوده که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چنین بسته‌ای را ارائه دهد، ولی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است. معتقد هستم که اگر بعضی از وابستگی‌ها و انحصارها از شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها برداشته شود، آژانس‌های مسافرتی می‌توانند به توافقی سه جانبه برسند تا از ظرفیت خالی هتل‌ها و پروازها استفاده کرده و سفر ارزان قیمت را طراحی و عرضه کنند. مشکل در این است که آژانس‌دار محصول دیگران را به فروشنده می رساند و بنابراین به تنهایی نمی‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در انتها افزود: جلسه‌ای در این هفته با شرکت‌ها هواپیمایی خواهم داشت و امیدوارم در این‌مورد توافقی ایجاد شود تا با مشارکت آن‌ها و هتلدارها  بتوان بسته سفر با قیمت مناسب ارائه کرد.

سفر داخلی-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt