ممنوعیت ورود مسافران ایرانی‌ به گرجستان

ممنوعیت ورود مسافران ایرانی‌ به گرجستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 آذر ، 1397

ممنوعیت ورود مسافران ایرانی‌ به گرجستان

طبق گزارش ایسنا، در پی روزهای اخیر خبر جدیدی در مورد جلوگیری از ورود مسافران ایرانی به گرجستان منتشر شده و توصیه شده است تا اطلاع ثانویی ایرانی ها به این کشور سفر نکنند. برای اطلاع از جزییات خبر الفبای سفر را دنبال کنید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

طبق گزارش ایسنا، در پی روزهای اخیر خبر جدیدی در مورد جلوگیری از ورود مسافران ایرانی به گرجستان منتشر شده و توصیه شده است تا اطلاع ثانویی ایرانی ها به این کشور سفر نکنند. برای اطلاع از جزییات خبر الفبای سفر را دنبال کنید.

علت نامشخص دیپورت ایرانی ها از سوی دولت گرجستان 

تعدادی از رسانه‌ها دلیل این برخورد دولت گرجستان با مسافران ایرانی را که با انتخابات ریاست جمهوری این کشور همزمان بود را سیاسی دانسته و اعلام کردند: «این روال از یک ماه قبل، بعد از انتخاب «سالومه زورابیشویلی» به عنوان رییس‌جمهور جدید گرجستان و با توجه به سیاست‌های ضد مهاجرتی‌ او تشدید یافته است. »

تا کنون دولت گرجستان واکنشی به این اتفاق نشان نداده است. توصیه یا سفارشی نیز در مورد سفر اتباع ایرانی به این کشور در سایت سفارتخانه این کشور مشاهده نشده است. ولی ساعاتی پس از انتشار این اخبار، سفارت ایران در گرجستان واکنش به این اتفاق نشان داده و در طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این نمایندگی بر پایه وظایف خود در صیانت از حرمت اتباع کشورمان و سرمایه‌های مادی و معنوی هموطنان عزیز، اقداماتی را در دستور کار قرار داده است و از راههای دیپلماتیک موضوع را پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی با توجه به گزارش‌های موجود، خبر از دیپورت شدن ۲۰۰ مسافر ایرانی از گرجستان در هفته‌های اخیر داده و در توضیح علت آن گفت: تعدادی از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند، مدارک کافی و لازم برای سفر را داشته‌اند، علت اینکه چرا اجازه ورود به گرجستان به آن‌ها داده نشده است، مشخص نیست. ما در این خصوص گله‌مند هستیم و در پی پیگیری علت این موضوع، با طرف گرجی مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم تا دلیل این مساله را پیدا کنیم.

قاسمی به مذاکرات سفارت ایران در تفلیس با دولت گرجستان برای پیگیری این موضوع اشاره کرد و ‌ افزود: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که برخی از افراد با وجود داشتن مدارک، مواد مخدر همراه داشته‌اند که این موضوع نیز در حال پیگیری و بررسی است و سفارت ما نیز این وظیفه را به عهده دارد که در مورد این موضوعات پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

با این حال سفر از ایران به گرجستان قطع نشده و بین دو کشور همچنان پروازها صورت می گیرد. گرجستان مانند هر کشور دیگری، اجازه ورود اتباع خارجی که مدارک معتبر (گذرنامه، بلیت و ویزا) نداشته باشد را نمی دهد. 

اپراتور یکی از آژانس‌های گردشگری فروش بلیط هواپیما تلفیس به ایسنا ابراز کرد: برای توقف پروازها یا سفر به کشورهای دیگر باید دستور و بخشنامه رسمی از سوی مراجع ذی‌صلاح صادر شود که هنوز این اتفاق نیافتاده و سفر به گرجستان همچنان ادامه دارد.

اپراتور آژانس دیگری که مجری تورها و چارترکننده پروازهای گرجستان است نیز اعلام کرده: تمامی کشورها قوانین خاص مهاجرتی دارند. تا جایی که اطلاع دارم، علت دیپورت شدن مسافران ایرانی از سوی گرجستان، ناقص بودن مدارک معتبر بوده است. به غیر از این گرجستان با مسافرانی که فقط بلیت هواپیما تفلیس را یکطرفه One-way تهیه کرده‌اند برخورد سختگیرانه‌ای دارد.طبق گفته او، در حال حاضر از ایران به گرجستان در هفته چهار پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه صورت می گیرد که اختلالی در برنامه آن‌ها ایجاد نشده است.

از سال ۲۰۱۶ ایران و گرجستان برای اتباع یکدیگر ویزا را حذف نموده اند. شهروندان ایرانی با رزرو تور گرجستان و ارائه مدارک معتبر و بدون تهیه کارت اقامت دائم در هنگام ورود به گرجستان، می‌توانند به مدت ۴۵ روز در این کشور بمانند. طبق گفته سفیر گرجستان در ایران، بعد از اجرای این سیاست از آن زمان تا کنون، سفر ایرانی‌ها به این کشور رشد ۶۰۰ درصدی داشته است.

 تنها عامل افزایش سفر ایرانی‌ها به گرجستان ویزا نبود؛ بعد از ناآرامی‌های ترکیه، هزینه سفر به تفلیس گرجستان ارزان شده و این کشور به مقصد جذابی برای ایرانی‌ها تبدیل شد، حتی خریداران ملک از ترکیه و دبی  نیز راهی گرجستان شدند. با این شرایط، سفیر ایران در تفلیس پیش‌بینی کرد: تعداد ایرانی‌ها که سال گذشته به این کشور سفر کردند حدود ۳۵۰ هزار نفر بوده که احتمالا امسال این رقم به یک میلیون نفر برسد. جواد قوام شهیدی به سرمایه‌گذاران تازه نفس در گرجستان هشدار داده بود که «خریداری ملک در گرجستان لزوما برای اخذ اقامت طولانی‌مدت این کشور تضمینی ایجاد نمی کند. »

گرجستان در تلاش است تا سال ۲۰۲۰  به عضویت اتحادیه اروپا درآید. همان علتی که صربستان را مجبور کرد از معاهده لغو روادید با ایران، به بهانه افزایش جمعیت مهاجران و نارضایتی کشورهای همسایه‌اش از این وضعیت، عقب‌نشینی کند.

تفلیس-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt