کشف یک بنای تاریخی دوره ساسانیان در مشهد

کشف یک بنای تاریخی دوره ساسانیان در مشهد

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 آذر ، 1397

کشف یک بنای تاریخی دوره ساسانیان در مشهد

تهران- ایرنا- در پی کاوشهای های اخیر باستان شناسان در قلعه دختر بازه هور مشهد، قسمتی از یک فضای معماری شامل ستون های گچبری بی نظیر دوره ساسانیان کشف شد. در ادامه الفبای سفر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تهران- ایرنا- در پی کاوشهای های اخیر باستان شناسان در قلعه دختر بازه هور مشهد، قسمتی از یک فضای معماری شامل ستون های گچبری بی نظیر دوره ساسانیان کشف شد. در ادامه الفبای سفر را دنبال کنید.

آشنایی بیشتر فرهنگ خراسان با کشف بیشتر این بنای ارزشمند

طبق گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست خواناسازی و مستند نگاری و حفاظت چاله حفاری غیرمجاز قلعه دختر بازه هور گفت: قلعه دختر بازه هور مشهد، بر فراز گردنه ای قرار گرفته که مسیر قدیمی خراسان- سیستان از بین آن عبور می کند که قسمتی از محوطۀ تاریخی بازه هور در جنوب غرب مشهد می باشد.

میثم لباف خانیکی گفت: با اینکه سیمای این محوطه توسط حفاری های غیرمجاز متعدد، در هم ریخته است ولی به نظر می آید همچنان آثار پر ارزش از معماری دوران ساسانیان در این محوطه مدفون و به کشف برسد که در پی کاوش علمی این مکان، می توان پاسخ بخش مهمی از سوالات و ابهامات موجود پیرامون تاریخ و فرهنگ خراسان قبل از اسلام و اوایل دوران اسلامی را بدهد.

این باستان شناس افزود: فصل دوم از برنامۀ پنج سالۀ مطالعات باستان شناسی در محوطۀ تاریخی بازه هور، مختص به کاوش در قلعه دختر بود و قبل از اینکه اعتبار لازم برای تحقیقات این پروژه فراهم شود، متاسفانه در این محوطه حفاری های غیرمجاز انجام شد و عده ای سودجو بر پیکر یکی از آثار باشکوه دوران ساسانیان آسیب وارد کردند. ( برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.)

سرپرست خواناسازی و مستند نگاری و حفاظت چاله حفاری غیرمجاز قلعه دختر بازه هور گفت: آثار یافته شده به میزانی بود که در اوایل مردادماه به همراه رییس پژوهشکدۀ باستان شناسی دکتر شیرازی، به این منطقه رفته و سپس انجام عملیات ترمیم در دستور کار قرار گرفت.

میثم لباف خانیکی اظهار داشت: بعد از آنکه ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در شهریور ماه سال جاری مجوز لازم را صادر کرد، گروهی از باستان شناسان ارشد به محل اعزام شده و عملیات خواناسازی، مستند نگاری و حفاظت موضعی آثار مکشوفه در چالۀ حفاری غیرمجاز صورت گرفت.

وی از شناسایی بخشی از یک فضای معماری در طی این عملیات خبر داد و اعلام کرد: در این مکان ستون های گچبری  شده زیبا از عصر ساسانی انباشته شده بود که در اثر حفاری غیرمجاز، قطعات تکه تکه گچبری که روزگاری زینت بخش این اثر تاریخی بوده به اطراف پراکنده شده بود.

اکتشاف کتیبه های فارسی میانه

سرپرست خواناسازی و مستند نگاری و حفاظت چاله حفاری غیرمجاز قلعه دختر بازه هور اظهار کرد: در بین گچبری ها، نقوش خلاقانه ی حیرت انگیز از پیکرۀ انسان، بوته های تاک، اشکال هندسی متنوع و مهمتر از همه کتیبه های فارسی میانه کشف شد که هرکدام نشان دهنده قسمت مهمی از تاریخ و هنر خراسان و ایران در دوران ساسانی می باشند.

این باستان شناس گفت: ابا اینکه حفارانهای غیرمجاز نشان داده که هیچ خمرۀ مملو از سکه و هیچ مجسمۀ زرین و سیمینی در این محوطه وجود ندارد ولی مشخص است که حفاظت از این آثار و مطالعه و کشف علمی آنها می تواند به غیر از حل مسائل مهمی درمورد تاریخ و فرهنگ ایران ، ثروت، رونق و توسعۀ اقتصادی را برای این منطقه به ارمغان می آورد. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

کشف  بنای تاریخی ساسانیان در مشهد-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt