چرا باید به قونیه سفر کرد؟

چرا باید به قونیه سفر کرد؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 01 اسفند ، 1397

چرا باید به قونیه سفر کرد؟

قونیه از دیگر شهرهای ترکیه، جاذبه های دیدنی زیادی دارد که از جمله می توان آرامگاه مولی شاعر پر آوازه ایرانی را نام برد. اما دیدنیهای قونیه حرف زیادی برای گفتن دارد که الفبای سفر شما را با اماکن توریستی قونیه آشنا می کند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

قونیه از دیگر شهرهای ترکیه، جاذبه های دیدنی زیادی دارد که از جمله می توان آرامگاه مولی شاعر پر آوازه ایرانی را نام برد. اما دیدنیهای قونیه حرف زیادی برای گفتن دارد که الفبای سفر شما را با اماکن توریستی قونیه آشنا می کند.

 آرامگاه مولوی 

قونیه محل زندگی مولانا جلال الدین بلخی عارف و شاعر مشهور ایرانی می باشد و به همین دلیل مقبره او نیز در این شهر قرار دارد.  گنبد مولانا به رنگ سبز بوده و 16 وجه دارد و روی کاشیهای آن آیات قرآنی به چشم می خورد.

در آرامگاه مولوی، قبرهای سلطان العلما پدر مولانا و بهاءالدین پسر مولانا و همچنین تعداد از شاگردان این عارف برجسته ایرانی را در تور ارزان قونیه می توانید مشاهده کنید.

آرامگاه مولوی، قونیه الفبای سفر

موزه مولانا Mevlana Museum

موزه مولانا از جمله متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان است که محل زندگی و تدریس او در آن دوره بوده است. در این موزه تسبیح، دستار و کلاه، جانماز، دیوان حافظ، دست‌نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی در معرض دید عموم قرار دارند.

موزه مولانا-الفبای سفر

شب اُروس

 در قونیه شب وفات مولانا به شب اٌروس شهرت دارد، هر سال در 17 دسامبر، مراسم بزرگداشت مولانا برگزار می گردد. این مراسم از مشهورترین مراسم هایی است که در قونیه برگزار میشود. از جمله برنامه هایی که در این مراسم اجرا می شود رقص سماع دراویش است. 

با اینکه در قونیه در طول سال رقص سماع برگزار می‌شود، ولی در روز بزرگداشت مولوی به صورت خیلی باشکوه‌تر در سالن مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته شده اجرا می‌شود که در هنگام سفر تور ارزان قونیه  می توانید شاهد اجرای این مراسم باشید.

رقص سماع دراویش،قونیه-الفبای سفر

تربت و مسجد شمس تبریزی Shams of Tabriz Mosque and Tomb

تربت و مسجد شمس تبریزی داخل پارک شمس در قسمت شمالی مسجد شراف الدین قرار دارد. امیر اسحق حاکم آن دوره قونیه نیز در سال ۱۵۱۰ این تربت و مسجد را گسترده تر و بازسازی کرد، نمای خارجی آن نیز متشکل از سنگ های آهکی سفید می باشد. 

داخل مسجد تربتی وجود دارد که همه اعتقاد دارند جایگاه خود شمس تبریز، استاد و پیر مولوی است. تربت این ‌شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از مکانهای دیدنی قونیه محسوب می شود.

مسجد شمس تبریزی،قونیه-الفبای سفر

موزه های قونیه

موزه آنتوگرافی 

از دیگر دلایلی که باید به قونیه سفر کنید بازدید از موزه های قونیه است. این موزه که در جاده لارنده  واقع شده، صنایع دستی و اقلام قوم نگاری محلی از قونیه را در معرض نمایش گذاشته شده است. در قسمتهای دیگر این موزه  نیز عکاسی، بایگانی ها، متعلقات و اموال و فروشگاه مطالعات تحقیقاتی وجود دارد.

موزه آنتوگرافی،قونیه-الفبای سفر

موزه آتاتورک Ataturk House Museum

در سال ۱۹۱۲ خانه ی آتاتورک در قونیه بنا شد و به عنوان پیشکشی به آتاتورک از طرف مردم قونیه اهدا شد.ساختمان این موزه از معماریهای شاهکار قرن 19 است و در داخل آن لباسهای آتاتورک و وسایلی از جمله عکس و روزنامه دوره جنگ آزادی ترکیه را می توانید در تور لحظه آخری قونیه مشاهده کنید.

موزه آتاتورک، قونیه-الفبای سفر

موزه‌ی باستان‌شناسی Archaeological Museum

در موزه‌ی باستان‌شناسی قونیه که در جنوب مدرسه سیرچلی در مرز شهر قونیه واقع شده است اشیایی ازشمند مانند آثار متعلق به دوره نوسنگی، عصر مفرغ قدیم، عصر مفرغ میانه،عصر آهن، یونان، روم و بیزانس قابل مشاهده هستند.در فضای داخلی موزه و باغچه نیز محراب‌ها، سنگ‌های گور، ستون‌های سنگی یادبود و استخوان‌های دوره روم و بیزانس نیز در معرض نمایش قرار دارند.

موزه باستان شناسی، قونیه-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt