جشنواره گاو بازی اسپانیا

جشنواره گاو بازی اسپانیا

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 23 آبان ، 1398

جشنواره گاو بازی اسپانیا

در میان تمام فستیوال های جذاب و مهیج که با شادی و تفریح برگزار می شود، این بار قصد داریم با یک فستیوال سنتی قدیمی که با خشونت همراه هست آشنا شویم و ورزش کهن گاو بازی در اسپانیا را با نگاهی جزیی تر مرور کنیم. با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در میان تمام جشنوارها و فستیوال های جذاب و مهیج که با رقص و شادی همراه است و به خندیدن و تفریح برگزار می شود، این بار قصد داریم با یک فستیوال سنتی قدیمی که با خشونت همراه هست آشنا شویم.درباره ورزش کهن گاو بازی یا به عبارتی نبرد گاو بازی در کشور اسپانیا همه ما کم و بیش اطلاعاتی داریم. حالا با نگاهی جزیی تر آن را مرور می کنیم. با الفبای سفر همراه باشید.

تاریخچه جشنواره سن فرمین

 برگزاری این جشنواره نخست در سال 1591 برای یاد بود دو رویداد که مربوط به قرون وسطی بود اتقاق افتاد، به بیانی دیگر ورزش سنتی که به عنوان بزرگداشت یکی از قدیسان اسپانیا برگزار می شود که جزو میراث ملی کشور اسپانیا در لیست سازمان ملی یونسکو قرار گرفته است.

“سن فرمین " یکی از مبلغین دین مسحیت و حضرت عیسی بود که به جرم تبلیغ مسحیت، رومیان سرش را از بدنش جدا کردن و پیکر بی جان او را به گاو بستند تا روی زمین کشیده و پاره پاره شود.در این میان، زنی  که پیراهن سفید بر تن داشت تلاش کرد به او  کمک کند و گاو را متوقف کند که به عبارتی دیگر پوشیدن لباس سفید در این فستیوال یک رسم است که نشان از زنی دلیر دارد که اهل شهر پامپلونا است.این جشنواره از ششم تا چهاردهم جولای به همراه اجرای مراسم سنتی برگزار می شود.

آغاز آن نیز به گونه ای است که در ششم جولای، مردم جلوی ساختمان شهرداری ایستاده و دستمال های قرمزی در دست دارند که آن را می چرخانند و انتظار شروع مراسم را می کشند. ساعت ۱۲ ظهر با پرتاپ فشفشه ای به هوا فریاد جمعیت " زنده باد سن فرمین " را سر می دهند و مسابقه شروع می شود. صدای طبل، سنج، دهل و حتی سوت در همه جا می پیچد و تا 12 شب ادامه دارد. در روز هفتم ژوئیه در ساعت ۱۰ صبح مراسم مجسمه‌گردانی سان فرمین در کوچه‌های مرکز شهر آغاز شده و در انتها مراسم دعا در کلیسا برگزار می‌شود.

دویدن با گاوها

بخش‌ هیجان انگیزی که هر روز در این فستیوال برگزار می شود، راندن ۶ گاو به استادیوم گاوبازی در مرکز شهر است که درمسیر حرکت گاوها، تخته های برای جلوگیری از خسارت و حفاظت از تماشاگران نصب شده است.افرادی که در جلوی گاوها می‌دوند بر اساس سنت، پیراهن و شلوار سفید به تن دارند و دور گردنشان نیز یک دستمال گردن قرمز پیچده اند. مسیر حرکت این گاوها تا استادیوم است.

جشنواره گاو بازی اسپانیا-الفبای سفر

 برگزاری ورزش های سنتی و مراسم آواز گروهی

پس از اینکه گاوها وارد استادیوم شدند، تا عصر در میدان مسابقه نگهداری می شوند تا ماتادورها  وارد زمین مسابقه شوند. در طول این زمان نیز مسابقات سنتی مانند بلند کردن سنگ، خرد کردن چوب در سطح شهر بین شرکت کنندگان برگزار می شود.
در نیمه شب چهاردهم جولای نیز پس از روزهای متوالی جشن و  شادی، مردم شهر در حالی که شمع در دست خود دارند به سمت ساختمان شهرداری میروند و همزمان آواز سنتی " Pobre de mi " می خوانند.

گاوبازی و شروع نبرد

 در این میان نبرد گاو بازی شروع می  شود. گاوبازی که به مقابله ی با گاو نر می رود ماتادور یا " El Toro "  ، که به معنی قاتل  است نامیده می شود.هر ماتادور نیز گروهی به نام " کوادریلا " دارد که  شش دستیار دارد.دو سواره ی نیزه آنها را همراهی می کنند.

 برای شروع شیپور اول نواخته می شود و ابتدا اعضای گروه گاوبازی و سپس گاو وارد میدان می شوند.دستیار ماتادور، پارچه صورتی و زرد رنگ را مقابل حیوان که از جمعیت و سر صدا، وحشت زده است حرکت می دهد. حیوان ترسیده و عکس العمل نشان می دهد و ماتادور نیز با او به نبرد می پردازد.
 سپس نیزه سواران سوار بر اسب وارد به میدان می شوند، نیزه ها را بر پشت گاو فرو می برند  و تا گاو را خسته کنند و در مقابل گاو زخمی نسبت به پارچه قرمز عکس العمل نشان می دهد.
سپس ماتادور در فرصتی مناسب شمشیرش را بین دو کتف حیوان و تا قلبش فرو می کند.همراهان ماتادور می آیند و در جلوی گاو رقص مرگ می کنند تا  گاو نگون بخت سرگیجه بگیرد.ماتادور نیز مورد تشویق قرار می گیرد و یک گوش یا دم حیوان به رسم هدیه و یادگار به او داده می شود. این فستیوال هیجان انگیز که با خشونت همراه است گردشگران زیادی را به تماشای این سنت دیرینه اسپانیا می کشاند در سفر با تور اروپا می توانید شاهد اجرای این مراسم باشید.


جشنواره گاو بازی اسپانیا-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt