فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا

فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 شهریور ، 1397

فستیوال پرتاپ گوجه فرنگی در اسپانیا

فستیوال پرتاب گوجه فرنگی یا توماتینا، با قدمت زیاد خود هر سال در اسپانیا برگزار می شود که داری تاریخچه قدیمی است و شروع آن در پی یک حادثه در اسپانیا رخ داد که با شادی و سرگرمی همراه است. با الفبای سفر با این فستیوال جالب بیشتر آشنا می شویم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

فستیوال پرتاب گوجه فرنگی یا توماتینا، با قدمت زیاد خود هر سال در اسپانیا برگزار می شود.این فستیوال داری تاریخچه قدیمی است و شروع آن در پی  یک حادثه در اسپانیا رخ داد که در سال های بعد به عنوان جشنواره در این کشور برگزار شده که با شادی و سرگرمی همراه است. با الفبای سفر با این فستیوال جالب بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه پیدایش فستیوال توماتینا

جرقه شروع این جشنواره به ماه آگوست سال 1945 باز می گردد. در آن زمان جشنواری در این کشور در  حال برگزاری بوده که در کل شهر عروسک های غول پیکر وجود داشت. در میان تماشگران تعدادی پسر جوان هم حضور داشتند که با خنده و انجام حرکت های عجیب باعث سقوط یکی از شرکت کنندگان شدند. آن تماشگر هم از آن پسرها خشمگین شده و هر چیزی را که در اطرافش بود به سمت آنها پرتاپ کرد.
مردم دیگر هم با دیدن این صحنه عصبانی شده و به سمت مغازه میوه فروشی که در نزیک محل وجود داشت رفته و شروع به پرتاپ میوهای فروشگاه که به ویژه بخشی کثیری از آن گوجه فرنگی بود به سمت پسران جوان کردند. این اتفاق به اندازه ای ادامه پیدا کرد که مردم دیگر هم از خانه خود گوجه فرنگی آورده و به سمت پسرا پرتاب کردند و این شروع جنگ گوجه فرنگی در اسپانیا بود که پس از ورود پلیس و اتمام این جنگ، به دلیل صحنه های جالبی که در این حادثه ایجاد شده بود، در سال های بعد به صورت مراسم محبوب و بعدها به شکل جشنواره تبدیل شد.

این فستیوال در ابتدای دهه پنجاه مخالفین زیادی داشت و اجرای آن به دلایلی مانند آسیب به شرکت کنندگان و یا هدر رفتن گوجه تا سالها ممنوع شد، اما در سال های بعد با تصویب شورای شهر در سال 1957 این جشنواره دوباره شکل گرفت تا اینکه از سال 2002 میلادی به حدی برگزاری آن جذاب و پر طرفدار بود که دولت اسپانیا تصمیم گرفت به عنوان یک فستیوال جذب توریست از آن استفاده کند که با تور اروپا تابستان 97 می توانید در آن شرکت کنید.
 با وجود این داستان های دیگری در مورد چگونگی شکل گرفتن فستیوال جنگ گوجه ای وجود دارد از جمله:

-ابتدا شهروندان ناراضی گوجه ها را به سمت شهردارشان  پرتاب کردند.
-مردم محلی برای تفریح و سرگرمی به سمت یکدیگر گوجه پرتاب کردند و این کار آنها کم کم گسترش پیدا کرد.
-یک شخص شرور باعث چپ شدن کامیون حمل گوجه در بونول شده و مردم گوجه ها را برداشته و به سمت هم پرتاب کردند.

برگزاری جشنواره توماتینا اسپانیا

جشنواره توماتینا هر سال در آگوست در دهکده بونول برگزار می شود و هزاران شرکت کننده در آن به تفریح و شادی می پردازند، مدت زمان برگزاری نیز از 11  صبح تا 1 ظهر است. در سال های نخست تنها مردم محلی در این فستیوال شرکت می کردند، اما در پی شهرت و محبوبیت آن طی سال های مختلف، شرکت کنندگان از اقصا نقاط دنیا برای شرکت در این جنگ گوجه ای در آن حضور پیدا می کنند تا یک اتفاق جدید و هیجان انگیز را تجربه کنند.
در حال حاضر زمان برگزاری این مراسم تنها یک ساعت طول می کشد اما همین مدت کوتاه کافی است که تمام میدان های دهکده بونول پر از گوجه فرنگی شود.گوجه های این فستیوال توسط مسئولین تهیه می شود و کامیون های پر از گوجه قرمز برای شروع وارد میدان می شود و متقاضیان به سمت یکدیگر گوجه پرتاب می کنند.

فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا-الفبای سفر

اتمام جنگ گوجه فرنگی

پس از پایان این جشنواره هیجان انگیز و شاد نوبت به تمیزی شهر و شرکت کنندگان می رسد.دهکده بونول دارای تجهیزات پیشرفته برای نظافت نیست به همین دلیل پس از پایان مراسم ماشین های آتش نشانی در میدانهای اصلی منتظر شرکت کنندگان بوده تا با پاشیدن آب بر روی حضار، گوجه ها را از سر و بدنشان بشورند.
در سال های اخیر نیز کارهایی مانند رقص، اجرای موسیقی زنده و آتش بازی به این مراسم افزوده شده است که جذابیت و شادی فستیوال جنگ گوجه ای را دوچندان کند.

فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا-الفبای سفر

قوانین جشنواره توماتینا

در طی سالهای متوالی در حین جشن، مشکلات و آسیب دیدگی هایی برای شرکت کنندها به وجود آمد و این کار مسئولین را به این فکر انداخت تا قوانینی برای اجرای مراسم وضع کنند تا فردی آسیب نبیند و همه فقط به دنبال تفریح و شادی باشند.

برخی از قوانین از این قرار هستند:

•شرکت کننده ها، فقط مجاز به پرتاب کردن گوجه فرنگی می باشند و پرتاب اشیای سخت و آسیب زا مانند بطری ممنوع است.
•گوجه های مورد استفاده نباید سفت باشند تا  پس از پرتاب به فرد آسیبی نرساند.
•فاصله ی ایمنی با کامیون ها باید رعایت شود.
•اتمام زمان جشنواره با شلیک هوایی اعلام می شود و پس از شنیدن صدای شلیک دوم، همه باید جنگ را به پایان برسانند.
•شرکت کنندگان موظفند از دستورات ماموران امنیتی پیروی کنند.
•پاره کردن لباس یکدیگر ممنوع است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt