آداب و رسوم جالب مردم هند

آداب و رسوم جالب مردم هند

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

آداب و رسوم جالب مردم هند!

درسرزمین وسیع و پر جمعیت هند که به کشور 72 ملت شهرت دارد،اقوام، نژاد، ملیت و فرهنگ و تمدن زیادی کشور وجود دارد.همراه با الفبای سفر قصد داریم چند مورد از مراسم و سنت کهن مردم هند را مرور کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

درسرزمین وسیع و پر جمعیت هند که به کشور 72 ملت شهرت دارد،اقوام، نژاد، ملیت و فرهنگ و تمدن زیادی کشور وجود دارد که همه اینها علاوه بر جاذبه های گردشگری هند، توریست ها زیادی را مجذوب دیدن و کشف آداب و رسوم و آیین مردم این کشور می کند. همراه با الفبای سفر قصد داریم چند مورد از مراسم و سنت کهن مردم هند را که مهم و جالب هستند مرور کنیم.

نمسکار

این کلمه رایج ترین و معروف ترین نوع سلام و علیک در بین مردم هند است که درموقع خوش آمد گویی و یا خداحافظی گفته می شود. در این روش سلام کردن، کف هر دو دست را به هم چسبانده و در زیر صورت به سمت بالا نگه داشته و کمی خم می شوند و بعد به این صورت به کسی که برخورد کرده اند سلام می کنند.
بر اساس اعتقاد مردم هند، چسباندن دو دست به یکدیگر به معنی هم فکری و یکرنگی با فرد طرف مقابل است و از سوی دیگر دست راست سنبل روح و سرشت معنوی انسانی و دست چپ مظهر جهان مادی و جسم انسانی می باشد و با این شیوه سلام کردن قصد نشان دادن یکی بودن روح و جسم خود را به فرد دارند.

نمسکار-الفبای سفر

تیلاک

تیلاک یک نشان مذهبی است که بر روی پیشانی گذاشته می شود و بر اساس اعتقاد هندیها، برای آن ها سعادت، خیر و برکت به ارمغان می آورد. این نشان مذهبی متشکل از خمیر قرمز رنگی است که از زردچوبه، زاج سفید، ید و کافور درست می شود و بعد به شکل لکه ای کوچک در میان 2 ابرو گذاشته می شود. مردم هند معتقداند که، نقطه میان پیشانی محل خرد نهفته، تمرکز و عقل انسانی است، همچنین از لحاظ مسائل عبادی هم کانون مهمی محسوب می شود و از سوی دیگر آن محل، جایگاه چشم سوم وجود افراد است و در همه مراسم مذهبی آن ها در این محل با انگشت نشانه،  تیلاک و چند دانه برنج قرار می دهند. در سفر با تور هند بهار 97 احتمالا با این نشانه بر روی پیشانی برخی افراد مواجه خواهید شد.

تیلاک-الفبای سفر

آراتی

این سنت برای درخواست عشق و تکریم استفاده می شود و در موقعیت های گوناگون مثل ستایش و درخواست برکت از خدا، تولد کودکان، خوش آمد گویی به میهمان، شرکت در محافل شعری و سرود و خوش آمدگویی به عروس و داماد جدید انجام می شود. برای انجام این آیین کهن، پنج لامپ یا چراغ کوچک را با کره یا روغن پر کرده و در سینی فلزی کوچکی قرار می دهند. در اطراف آن نیز صدف حلزونی را با آب پر کرده و با گل و برگ اطرافش را  تزئین می کنند.  برای عطر سینی، از بخور کافور استفاده می کنند و سینی چیده شده را در محافل نام برده شده می چرخانند تا ارواح شیطانی و تأثیرات چشم های شیطانی را از مجلس و مراسم دور کنند.

حلقه های گل

درست کردن حلقه های گل در کشور هندوستان بسیار رایج است. در موقع نشان دادن ادب و احترام اکثرا در مراسم های مختلف برگردن کسی که می خواهند به او احترام بگذارند دسته گل هایی می اندارند که این دسته گل ها متشکل از یاس سفید با گل های جعفری یا همیشه بهار ( نارنجی رنگ) درست شده و به فرم ریسمانی به هم بافته و ته آن نیز گره زده شده است . در مراسم ازدواج نیز استفاده از حلقه گل بسیار رایج است.

آداب و رسوم مردم هند-الفبای سفر

نگین روی بینی

نماد اخلاص و نشانه ازدواج و تأهل زنان هندی سنجاق روی بینی است که یک نگین براق است. اگرچه به مرور زمان این زینت مورد استفاده دختر ها نیز هم قرارگرفته است.


نگین روی بینی در هند-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt